Tűzgyújtó – „I’m the Firestarter, twisted Firestarter…” (Prodigy)

FILMELŐZETES – Stephen King klasszikus thrillerének új adaptácójában egy rendkívüli pirokinetikai képességekkel bíró lány megvédi családját és önmagát olyan sötét erőktől, amelyek el akarják fogni őt, hogy irányíthassák.

 

Andy (Zac Efron) és felesége, Viky (Sydney Lemmon) már több mint egy évtizede menekülnek, hogy elrejtsék lányukat, Charlie-t (Ryan Kiera Armstrong) egy titkos kormányügynökség elől, amely ki akarja használni példátlan tehetségét, hogy a tüzet tömegpusztító fegyverré alakítsák.

Andy megtanította Charlie-t, hogyan tartsa kordában tűzgyújtó képességét, amit harag vagy fájdalom aktivál. Ám amint a lány 11 éves lesz, a tűz egyre és egyre fékezhetetlenebbé válik. Miután véletlenül kiderül a család tartózkodási helye, egy rejtélyes titkosügynök (Michael Greyeyes) indul utánuk, hogy örökre elfogja Charlie-t. A lánynak más tervei vannak.

 

 

 

Az inspiráció szikrája fellobban: az új Tűzgyújtó keletkezése

 

Stephen King 1980-ban megjelenet bestsellerét sokan méltatták összetett, karaktervezérelt történetéért. A könyvből 1984-ben film készült a kamasz Drew Barrymore-ral a főszerepben, most pedig, több mint 30 évvel később Jason Blum és Akiva Goldsman, akik már dolgoztak együtt a Parajelenségek-filmekben, elérkezettnek látták az időt, hogy ismét fellobbantsák a szikrát egy új korszak igényeinek megfelelően.

„A horrorrajongóknak van egy olyan új generációja, akik már hallhattak az első filmről, de nem látták – mondja Blum. – Úgy gondoltuk, érdemes lesz kortárs szemlélettel megközelíteni a történetet, miközben új arcokat is fölfedezünk.”

Goldsman nagyszerűnek találta az ötletet. „Stephen King első az egyenlők között. Igazi hős a számomra, amikor fiatal koromban olvastam a könyveit, igazságot és vigaszt találtam abban, ahogyan a világot szemléli. Ez talán oximoronak tűnik, ha azt vesszük, hogy miről ír, de valamit megértettem abból a varázslatból, amit a világ mögött lát. Jason viszont régi barátom, aki rendküli dolgokat művel a boszorkánykonyhájában. Mindkét dolog rémisztő a szó legjobb értelmében, és ezek ütközése meg szintézise a legjobb fajta ijesztgetés, amit a pénzünkért kaphatunk.”

Természetes választás volt, hogy Scott Teems forgatókönyvírót kérik fel, aki legutóbb a Gyilkos Halloweenben dolgozott együtt Blumékkal, és már sok éve a cég munkatársa. Úgy érezte, a King-regény új adaptációjában azt érdemes kidomborítani, mekkora veszélyben van a lány, és milyen óriási a küzdelme tétje, és annak ábrázolása is izgatta, hogy a szülőket milyen félelmek gyötrik, amikor mindenáron meg akarják őt védeni.

„Az egyik nagy szerencsénk az volt, hogy már készült egy meglehetősen hű adaptáció – mondja Teems. – Ez lehetővé tette, hogy szabadabb megközelítést alkalmazzunk. Személyesebbé tehettem a történetet. Arról mesélünk, milyen veszélyes dolog szülőnek lenni. Két lányom van, tehát mélységesen kötődik a film ezen aspektusához, és saját tapasztalataimat is felhasználtam.”

Miután megszületett a forgatókönyv első változata, meg kellett találni a rendezőt, aki a történet két vonulatát, a rejtélyességet és az érzelmi vonatkozásokat egyszerre meg tudja ragadni. Blum megnézte Keith Thomas filmjét, a The Vigilt, és úgy gondolta, szívesen dolgoznak a rendezővel. „Leültem Jasonnel és csapatával, és az általam írt különféle projektekről beszélgettünk – meséli Thomas. – Egy ponton Jasont telefonon hívták, kiment a folyosóra telefonálni. Aztán visszarontott a szobába, és közölte: megvan a következő filmed. A Tűzgyújtó. Természetesen ismertem az első filmet, és jó ötletnek tartottam egy újabb változatot. Hazafelé a repülőn elolvastam a forgatókönyvet, és mire leszálltunk, már tudtam, hogy meg akarom csinálni.”

Goldsman biztos volt benne, hogy Thomas megfelelő választás. „Keith-ben tökéletes egyensúlyt alkot a természetességre törekvés és a műfaji érzék, és pont ez jellemző Jasonre és csapatára, ettől hitelesek a filmjeik. Ebben a műfajban arra van szükség, hogy lássuk a valódi világot, amiben aztán megjelenik valamilyen irracionális dolog. Keith-nek ilyen a megközelítése, és ebből bontja ki a nagyon meggyőző víziót.”

 

 

Thomasnak nagyon egyedi megközelítése volt a Tűzgyújtóval kapcsolatban. Charlie a szüleitől örökölte különleges képességeit, akik a saját telekinetikus adottságaikra egy szupertitkos gyógyszerkísérletben tettek szert még a lányuk megszületése előtt. „Mielőtt filmkészítéssel kezdtem foglalkozni, gyógyszerkutatási programokban vettem részt, hasonlókban, amilyen a filmben is szerepel – mondja Thomas. – Izgalmas volt beépíteni ezt a tudást a filmbe. Ugyanakkor egyik kísérletünk sem eredményezte, hogy a pácienseinknek telekinetikus képességei alakultak volna.”

Thomas szerződtetésével ő és Teems együtt dolgoztak tovább a film koncepcióján. „Hasonló korú gyerekeink vannak, ezért az apai tapasztatainkat bele tudtuk önteni a filmbe – mondja Teems. – Amikor a forgatókönyvet írtam, az idősebbik lányom annyi idős volt, mint Charlie a filmben, aztán amikor forgatni kezdtünk, a kisebbik került abba a korba. Nagyszerű élmény volt, hogy ezeket a tapasztalataimat meg tudtam osztani, és bele tudtuk szőni őket a filmbe.”

A felkészülés során az alkotókat nagy izgalommal töltötte el, amikor látták, hogy King regényének témái milyen szervesen belesimulnak a film szövetébe. „A Tűzgyújtó egyik fő témája az emberi lélek fejlődése, különösen a kamaszkorban, aminek a kibontása mindenki számára érdekes – mondja Goldsman. – Stephen King egyik legnagyobb alkotói erénye, hogy fel tudja ébreszteni bennünk a gyermeki képzeletet. Bár nem a megszokott szabályok szerint lépi át a valóság és a természetfeletti határait, bizonyos felismerhető mintákat követ. Történetünk egyik legfontosabb kérdése: hogyan tudjuk kezelni a fájdalmunkat? Charlie haragja ölni tud. A pirokinézis ötlete azon alapul, hogy az érzelmeink – haragunk, szeretetünk, félelmünk – fizikailag manifesztálódni tudnak, és különösen az a tény érdekes, hogy ez tűz formájában történik. Így rendkívül érdekes módon tudjuk kibontani, hogyan kezeljük kétségbeesésünket és szenvedésünket.”

Thomas reméli, hogy a regényhez hűen tudta vászonra ültetni King stílusát, amivel megújította a műfajt. „A Tűzgyújtó nem azokat a motívumokat hozza, amiket az emberek általában Kinghez kötnek. Például sokan az Azra vagy a Ragyogásra gondolnak. A mi filmünkben azonban nincsenek kísértetek vagy szörnyetegek, tehát azokat a karaktereket kellett hasznosítani, amelyeket King kitalált – ezek teljesen valószerűek, mégis emlékezetesen félelmetesek.”

A horrorfilmek nagy ereje részben abban rejlik, hogy a közönség azonosulni tud azokkal a karakterekkel, akik veszélybe kerülnek, ezért a film alkotói gondoskodtak arról, hogy a középpontban álló család a való élet érzelmi igazságát képviselje. „Mindig lenyűgözött King történeteiben, hogy milyen gondosan ábrázolja a karaktereket, különösen a szoros szülő-gyermek kapcsolatokat – mondja Teems. – A Tűzgyújtóban bemutatott szülő-gyermek kapcsolat mélyen megérintett, különösen annak a helyzetnek az elemzése, hogy milyen nehéz olyan gyereket nevelni, aki más, mint a többi. Milyen, amikor valakit szekálnak, egyedül érzi magát a világban, a szülő hogyan próbálja vigasztalni megsebzett gyerekét, hogyan segíthet, ha a gyerek szorong – mindez benne van a történetünkben.”

A Tűzgyújtó alaphelyzete, hogy egy család megpróbál túlélni, ez pedig olyan kollektív tapasztalat, amivel mindenki azonosulni tud. „Férfiak és nők, különösen, ha szülők, át fogják érezni, miről szól ez a történet, még akkor is, ha nem kedvelik a hagyományos horrorfilmeket” – magyarázza Blum.

Forrás: UIP Dunafilm

Spread the love
Avatar photo
This user hasn not filled out his biographical info.

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu