SOROZATKRITIKA – A mexikói drogkartell által hidegvérrel meggyilkolt családtagja miatt feldúlt Ruth Langmore (Garner), a fehérbőrű bűnöző vállalkozó bosszút akar állni. Eközben a pénzmosó Marty (Bateman) és Wendy Byrde (Linney) megpróbálja végérvényesen kiszabadítani magát és gyermekeit a kartell fogságából.
Kevés tévés finálé-sokkoló képes felülmúlni az Ozark harmadik évadát. Még a megrögzött HBO-rajongók is levegő után kapkodtak, amikor egy jelentős szereplőt meggyilkoltak, centikre a korrupt könyvelő Marty Byrde (Jason Bateman) és a szintén korrupt lobbista felesége, Wendy (Laura Linney) mellett, vérrel és agyvelővel áztatva a párost. A 4. évad első felének további epizódjai alig csökkentek az intenzitásban, az egyszerre rutinos és szenvedélyesen profi történetvezetésnek köszönhetően egyaránt. Az Ozark zsenialitása abban rejlik, hogy egy ritkán eltalált keveréke a maffiák sötét bűnözése és a velejéig korrupt bűnüldözés (az FBI) cinikusan realista ábrázolásának, a családok közötti (és a családon belüli) feloldhatatlan feszültségeknek, valamint a legsötétebb akasztófahumornak, amilyenhez foghatót talán csak a Breaking Badben és a Better Call Saulban láthattunk.
Az utolsó hét epizód mindezt a maximumra emelte, hiszen a „pozitív”, vagy „negatív” főszereplők sorsa egyaránt kilátástalan ebben a véres, kegyetlen és cinikus maffia- és családi drámában.
Kiben bízhatsz (még)?
Bárki, aki kezdetben hajlamos volt az „Ozark”-ot „Breaking Bad Lite”-ként elutasítani, a Netflix dráma minden várakozást felülmúlt, folyamatosan építkezve a végső leszámolások felé, megerősítve azt az elképzelést, hogy a legmocskosabb mexikói drogmaffiával való üzletelésnek bizony következményei lesznek. A negyedik évad is családi üggyé vált, mélyebb horgot adva a Byrde-sagának, amely egészen az utolsó képkockáig szállítja az maximumra tolt feszültséget.
Ami az Ozarkban legprofibb, ahogy a sorozat következetesen tesztelte, hogy Marty (Jason Bateman) és felesége, Wendy (Laura Linney) vajon mégis meddig hajlandó elmenni a túlélésért, ahogy megpróbálnak olyan aknák között navigálni, amelyek között drogdílerek és a szövetségiek is szerepelnek, hogy megszabaduljanak a piszkos pénzmosási üzletáguktól, és visszavásárolják magukat Chicagóba.
Az évek során Marty úgy határozta meg magát, mint aki minden helyzetből ki tudja magát beszélni, vagy legalábbis megpróbálja, míg Wendy egyre kíméletlenebbé válik, méghozzá oly módon, hogy végül azt kockáztatja, hogy elidegeníti a nem teljesen felnőtt gyerekeiket (Sofia Hublitz, Skylar Gaertner). A „Kiben bízhatsz?” kérdéskörben Byrdék a kezdetektől fogva egymást is hozzátették ehhez a számításhoz, de a kérdés, hogy vajon szerelemből, szeretetből vagy egyszerűen csak kényszerűségből dolgoznak-e együtt, most különösen kiélezettnek tűnik.
Felbomlott szövetség, elhidegült apa
Hasonlóképpen, a kettéosztott évad feltárta a Byrdes-ék felbomlott szövetségét Ruth-tal (Julia Garner), miközben szükségszerűen emlékeztetett a járulékos károkra, amelyeket az illegalitás világába való fokozatos leereszkedésük során okoztak. Emellett olyan mellékszereplőket is kidolgozott, mint a drogbáró Omar Navarro (Felix Solis), olyan komplexitással, amely megmutatja, hogy az akár raktári fenyegetések is lehetnek furcsán karizmatikusak, bár sosem bölcs dolog hátat fordítani nekik.
Az alakítások ismét szenzációsak, Garner kiemelkedik a célegyenesben, amely megmutatja, milyen kemény és elszánt tud lenni Ruth szerepében. Richard Thomas is jelentősebb szerepet játszik Wendy elhidegült, alkoholista apjaként, aki visszatért az életébe, és mint szinte minden más az „Ozark”-ban, igyekszik megnehezítette azt minél inkább pokollá tenni.
Frappáns, sokkoló és elgondolkoztató zárás
Négy évad után a nézőknek bizonyára megvannak a saját elképzeléseik arról, hogy Byrde-ék vajon megtalálhatják-e a kiutat, miután ilyen már ennyire mélyre csúsztak a mocsokban és kegyetlenségekben, és hogy valóban lehetséges-e újra tisztába jönni a sok okozott kár után.
Az „Ozark” ügyesen építkezik a végső, elkerülhetetlen válasz felé, és olyan elgondolkodtató módon adja meg azt, amely bebetonozza helyét a Netflix legjobb drámái között. Miután az Ozark már eddig is bebizonyította, hogy egyike azoknak a függőséget okozó sorozatoknak, amelyek maximális profizmussal feszegetik a thrillersorozatok határait, az utolsó epizódok teljes gőzzel beinduló leszámolásai az egyszerre frappáns, sokkoló és elgondolkoztató lezárással felteszik a pontot az i-re. (Az értékelés a teljes sorozatra vonatkozik.)
-BadSector-
Ozark: 4. évad 2. rész
Rendezés - 9.6
Színészek - 9.6
Történet - 9.6
Látvány/zene/hangok - 9.2
Hangulat - 9.8
9.6
MESTERMUNKA
Az "Ozark" ügyesen építkezik a végső, elkerülhetetlen válasz felé, és olyan elgondolkodtató módon adja meg azt, amely bebetonozza helyét a Netflix legjobb drámái között. Miután az Ozark már eddig is bebizonyította, hogy egyike azoknak a függőséget okozó sorozatoknak, amelyek maximális profizmussal feszegetik a thrillersorozatok határait, az utolsó epizódok teljes gőzzel beinduló leszámolásai az egyszerre frappáns, sokkoló és elgondolkoztató lezárással felteszik a pontot az i-re. (Az értékelés a teljes sorozatra vonatkozik.)