Dolmen – Élet-halál harc a bányászbolygón a legújabb sci-fi soulslike-ban

TESZT – A hardcore soulslike címek egyre nagyobb számban jelennek meg, és a műfaj sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint a még mindig hihetetlenül népszerű Elden Ring, amely minden rekordot megdöntött. Most a Prime Matter Dolmen című játékán a volt sor, hogy a ringbe szálljon. A brazil Super Massive Works stúdió alkotása egy sci-fi világba – konkrétan egy szörnyektől hemzsegő bányászbolygóra – kalauzol minket…

 

 

Bátornak kell lenni, hogy egy Souls-szerűt adsz ki ugyanabban az évben, amikor a FromSoftware az Elden Ringet szabadította a világra. Az, hogy a Massive Work Studio Dolmenje sci-fi témájú, kozmikus horror elemekkel tarkított, legalább némileg egyedivé teszi. És van a játéknak néhány egész érdekes mechanikája is. De számos probléma miatt valószínűleg csak a leglelkesebb Souls-rajongók fognak mellette a végsőkig kitartani.

 

ELŐZETES – A Dolmen egy echte akció-RPG, amelyet, mint sok más hasonló címet, a klasszikus Dark Souls sorozat ihletett. Amiben ez a játék mégis kicsit más, az a lovecrafti inspiráció, amely érdekesebb ízt ad a hagyományos sci-fi/horror műfajának és egyben a megszokottól eltérő környezetet és tájakat kínálnak nekünk.

 

Déjà vu érzés?

 

A játék sztorija szerint a Revion Prime idegen bányászbolygón különös aktivitás jelei mutatkoznak. A rejtélyes kristályok, a Dolmenek jelenléte miatt dimenziók közötti portálok nyíltak meg. Mindenféle borzalmas szörnyek jönnek ki ezekből a portálokból, káoszt és pusztítást okozva. A helyszínre küldenek minket, hogy nyomozzunk, hogy kiderítsük az események eredetét.

Ne várj érdekes NPC-ket vagy kulcsfontosságú helyszíneket, amelyek részletesen bemutatják a történetet, épp ellenkezőleg. A narratíva, mint a legtöbb hasonló ARPG-ben minimális, és a játék során csak a különféle felfedett dokumentumokból (leginkább számítógépekből) bontakozik ki. A játékosok feladata, hogy megtalálják és összerakják az információkat, hogy felfedezzék az univerzumot és megértsék az események mozgatórugóit. Egy küldetésről van szó, amelynek célja, hogy minél több dolmen-kristályt szerezzenek vissza a tanulmányozáshoz, de az események nem a tervek szerint alakulnak, és a Revion Prime veszélyei közepette harc kezdődik a túlélésért.

A Dolmen újra felhasználja a műfaj ismert alapjait a szokásos ide-oda gurulással, kitéréssel, könnyű és nehéz támadással, ami állóképességet fogyaszt, valamint a blokkolással és hárítással, ami csökkenti a bevitt kárt. A játékmenet alapja hasonló ahhoz, amit a közelharci fegyverekkel mindenhol máshol művelni kell. A soulslike kedvelői számára a kezelés nem jelent különösebb problémát, kivéve, ami avatarunk merev irányítását illeti. Ha egy támadás elindul, nincs más választásunk, mint megvárni az animáció végét (néha „lassú”), miközben nem tudunk védekezni és rendkívül idegesítő, amikor vakmerő hősünk emiatt harap a fűbe. (Illetve itt a bolygó felületén lévő murvába.)

 

 

Kell egy kis energia…

 

A távolsági fegyvert a Dolmen egyik új tulajdonsága és a harmadik erőforrás: az energia határozza meg. Minden lövés elhasznál belőle egy keveset, és néhány másodpercet igényel a regenerálódás. A gyógyítás is az energiát használja, de más módon: az energia egy részét kell feláldoznunk érte.

Az energiát akkumulátor fogyasztásával lehet helyreállítani, de ez sokszor elég problémás: elég ilyeneket elég ritkán találunk (bár a töltések a mentési pontokon visszaállnak) és ráadásul a néhány másodperces animációja miatt ki vagyunk szolgáltatva az ellenségnek. A gyógyulás során is találkozunk egy ilyen rövid animációval, amelyek során úgyszintén kinyírhatják hősünket.

Fontos még megjegyezni, hogy különféle elemekkel is támadhatunk, de figyelembe kell venni, hogy minden ellenségnek van valamilyen ellenállása az egyik elemmel szemben, és gyengesége a másikkal. Ezért érdemes a felszerelésünket a helyzetnek megfelelően alakítani, hogy maximalizáljuk a támadó képességünket.

Az energiagazdálkodás alapvető fontosságú, intelligens módon kezelve távoli fegyvereink és elemi támadásaink használatát. Mindig mérlegelni kell az előnyöket és a hátrányokat, hogy bármikor legyen elég tartalékunk egy kemény csapásra.

A Dolmen játékmenete tehát eléggé klasszikus soulslike, viszont a távolsági támadás és az energiahasználat egyedi módon lett kidolgozva. Sajnos, elkövették vele a fejlesztők azt az alapvető műfaji hibát, hogy nem elég precíz az irányítás, a támadás és a védekezés kivitelezése. Nem ritka, hogy elhibázol egy olyan célpontot, amely jóval hatótávolságon belül van, vagy éppen ellenkezőleg, hogy olyan találatot kapsz, amelyről azt hitted, hogy elérhetetlen. Hasonlóképpen, a kitérés néha pontatlan. A kamerát nem mindig sikerül megfelelően kezelni, és időnként a rossz szög és a képernyőn felhalmozódó ellenségek miatt az események követhetetlenné válnak.

 

 

„Nem ilyen lovat akartam!”

 

A Dolmenben karakterünk fejlődése több tényezőn alapul. Először is, az kezdő archetípus kiválasztása meghatározza a szintünket, a különféle statjainkat, valamint a kezdeti felszerelésünket. Az osztályok kiválasztása csak egy alapot a kaland megkezdéséhez, de semmi sincs kőbe vésve. Előfordul, hogy egy tank-típusú karaktert választasz, de a játék során rájössz, hogy nem ilyenre vágytál és fokozatosan kifejlesztheted őt kétkezes harcosnak.

Minden alkalommal, amikor megölsz egy ellenséget, nanitot gyűjtesz, amelyet a hubként szolgáló hajóban költhetsz el, hogy szintet nyerj egy általad választott stat növelésével. Mint általában, minél magasabb szintre lépsz, annál több erőforrásra van szükséged.

 

Felszerelésünk optimalizálása kizárólag a gyártáson keresztül történik. Az ellenfelek testén vagy a földön lévő alkatrészeket gyűjtjük össze, hogy a hubból új elemeket hozhassunk létre. Az épített fegyverek és páncélok többsége egy adott technológiához kapcsolódik, és bizonyos számú pontot ad belőle. A különböző szinteken eredeti bónuszokat oldhatsz fel, hogy fejleszt vele az avatárodat. Az egyik ág a sebzést optimalizálja, a másik a HP és az állóképesség minden aspektusára összpontosít, míg az utolsó az energia maximalizálására törekszik.

Kezdetben a minket leginkább érdeklő technóra koncentrálunk, de minél jobban haladunk előre a játékban, annál több bónuszt sikerül felhalmoznunk a különböző fejlesztési fákból, és ez az a pont, ahol a harcosunk igazán erőre kap.

A rendszer elég jól működik, és egy kicsit eltér a megszokottól, de szerencsére a rendelkezésre álló receptek elég sokfélék.

 

 

„A fiúk a bányában dolgoznak…”

 

A Dolmen a „széles” zónák és a folyosók között váltakozó szinttervezést kínál klasszikus, de hatékony sci-fi környezetben. A Dolmen-t „horrorisztikusnak” hirdették meg, de mi nem igazán éreztük, hogy bármi horror lett volna a játékban, hacsak nem helyenként az irányítás és a kameramozgás.

Ami a tájékozódást illeti: a Dolmenben nincs minimap, de így is elég könnyen eligazodhatsz, mivel minden zóna külön „instance-okban” van, így nem tévedsz el a rengetegben.

A bestiáriumnak jót tett volna, ha egy kicsit részletesebb és változatosabb, hogy izgalmasabb legyen. Érdekesség, hogy a boss-ok közelében mindig van egy konzol, amely lehetővé teszi, hogy többjátékos módra válts, ha nem tudsz velük megbirkózni.

A többjátékos részt a megjelenés előtt játékoshiány miatt nem lehetett tesztelni, de szükség esetén frissítésre kerül sor.

 

 

Playstation 5-ön korrekt látvány

 

A játékot Playstation 5-ön végeztük, és ez a verzió szépen futott. Ennél a verziónál kétféle grafikai beállítás van, az egyik a megjelenítés minőségét, a másik a „szent és sérthetetlen” 60 fps-t részesíti előnyben. Mivel ez alapból nem egy túlzottan szép játék, ezért a játékidőnk nagy részében az utóbbi opciót választottuk, mivel nem éreztük elég kirívónak a különbséget ahhoz, hogy indokolttá tegyük a instabil framerate-et. Mindig kár, de főleg egy ilyen szintű játéknál az, hogy nem lehet a kettőt kombinálni anélkül, hogy választani kellene!

A DualSense támogatja a haptikus visszajelzést és az adaptív kioldókat is. Érezni lehet a gurításokat, a töltött lövéseket a nehéz támadással. A távoli fegyver használatakor viszont furcsa, hogy nem kell teljesen behúzni a ravaszt (az első ellenállásnál megáll), hogy a lövés máris eldördüljön.

 

 

Jobb a Hellpointnál, de gyengébb a The Surge-nél

 

Ami a sci-fi soulslike-okat illeti, a Dolmen minőségét tekintve valahol a Hellpoint és a The Surge között helyezkedik el. A műfaj rajongóinak kellemes órákat nyújthat, de azért elmarad a legjobbak által felállított mércétől. Mégis, azoknak, akiknek van türelmük és kitartásuk hozzá, és szívesen felfedeznek egy új, futurisztikus környezetet, miközben élet-halálharcot folytatnak a szörnyekkel, érdemes tenni vele egy próbát.

-BadSector-

A játékkódot a Magnew Kft.-től kaptuk, köszönjük!

Pro:

+ Érdekes sci-fi környezet egy soulslike-hoz képest
+ Közelharc és távolsági harc ügyes keveredése
+ Jól kidolgozott fejlesztési rendszer

Kontra:

– Pontatlan irányítás harc közben
– Erősen közepes grafika
– Önismétlő játékmenet és szörnyek


Kiadó: Koch Media

Fejlesztő: Massive Work Studio

Stílus: ARPG

Megjelenés: 2022. május 20.

Dolmen

Játékmenet - 6.6
Grafika - 5.8
Történet - 5.6
Zene/hangok - 6.8
Hangulat - 6.4

6.2

KORREKT

Ami a sci-fi soulslike-okat illeti, a Dolmen minőségét tekintve valahol a Hellpoint és a The Surge között helyezkedik el. A műfaj rajongóinak kellemes órákat nyújthat, de azért elmarad a legjobbak által felállított mércétől. Mégis, azoknak, akiknek van türelmük és kitartásuk hozzá, és szívesen felfedeznek egy új, futurisztikus környezetet, miközben élet-halálharcot folytatnak a szörnyekkel, érdemes tenni vele egy próbát.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu