Egy streamer, aki elárulva érezte magát a GSC orosz Stalker-rajongókhoz való hozzáállása miatt, propagandatámadássá alakított egy videojáték kiszivárgását.
Ha mostanában a Stalker subredditen lődörögtél, szinte biztosan találkoztál egy különös anomáliával: az eredeti Stalker: Shadow of Chernobyl állítólagos konzolportjának kiszivárgott verziójával. A pletykák szerint nem sokkal a Stalker 2 előtt jelenik meg, a buildről készült felvételek a jól ismert klasszikust kissé megváltozott állapotban mutatják: nincs kurzor a láthatáron és mindenhol kontroller-utasítások vannak. Az egész nagyon is valódinak tűnik, és bár a GSC nem kívánt nyilatkozni a sajtónak, ez még a legelszántabb moddernek is túl sok munkának tűnik.
De nem a Stalker ezen idegen változata az érdekes, hanem a hozzá tartozó dokumentum. Egy orosz streamer írta, aki a „Неважно, Kто” és „Velichaishii” (azaz „Nem számít, hogy ki”, illetve „Самый большой”) névre hallgat, az ötoldalas „kikiáltványában” egy vallomás formájában, felvázoltaa, hogyan és miért szivárogtatta ki a portot.
„[A GSC] kitaszított mindenkit, aki 15 éven át támogatta és életben tartotta a játékukat” – írja Неважно, utalva arra, hogy szerinte az ukrán GSC Game World rosszul bánt a Stalker orosz rajongóival, mióta Oroszország februárban megszállta Ukrajnát. A sértéseik listája nyolc incidensből áll, és olyan dolgoktól kezdve, mint „az oroszok folyamatos diszkriminációja a [GSC] Discord szerverén”, egészen a cég által a Come Back Alive Alapítvány számára gyűjtött pénz miatti dühöngésig, amely az ukrán csapatok kiképzését és felszerelését segíti. „A fegyverek és katonai felszerelések vásárlása nem jótékonysági esemény” – írja, azt állítva, hogy az alapítvány által biztosított felszereléseket használták a Belgorod elleni ukrán csapások során.
Неважно első panasza azonban az, hogy a GSC megpróbált adományokat kérni az ukrán hadsereg számára orosz játékosoktól – ami az Orosz Föderációban bűncselekmény – anélkül, hogy tájékoztatta volna őket a lehetséges jogi következményekről. „Ez egy kísérlet volt arra, hogy az oroszokból alku tárgyát képezzék” – írja – „A bűncselekményről csak akkor esett szó, amikor az emberek panaszt kezdtek tenni a Roszkomnadzornak (a tömegmédia ellenőrzéséért felelős orosz ügynökség) emiatt a szarság miatt”.
A PC Gamer megkereste a GSC Game Worldöt, hogy megkérdezzék őket erről, és azt mondták, hogy „A közösségi médiában és a webes forrásainkban – ahogy több ezer más ukrán cég is – felhívásokat tettünk közzé Ukrajna megsegítésére – ennek ellenére fontos megemlíteni, hogy később egy pontosítást is tettünk hozzá az Oroszországból származó adományokról. Úgy gondoljuk, hogy abszolút kisebbségben lehetünk – ha nem is az egyetlenek -, akik ezt teszik”.
A PC Gamer újságírója arr is kíváncsi volt, hogy Неважно miért éppen a GSC-t vette célba – és nem bármely más ukrán játékgyártó céget, amely pénzt gyűjtött az ország hadseregének -, és remélte azt is, hogy ráveheti, hogy bővebben kifejtse, honnan szerezte meg a Stalker konzolportjának kiszivárgott buildjét.
A build eredetét illetően Неважно nem tudott többet mondani azon túl, amit az eredeti dokumentumban írt, ahol utalt arra, hogy a GSC alkalmazottaitól származik, akiket feldühített a cég orosz játékosokhoz való hozzáállása. A GSC azonban határozottan tagadta ezt a velük folytatott levelezésem során, rámutatva arra, hogy egy rakás személyes alkalmazotti információt szivárogtatott ki ugyanaz az orosz bloggercsoport, amely ezt a buildet terjesztette: valószínűtlennek tűnik, hogy az irodájukban bárki is nyugodtan szivárogtatna ki ilyen anyagokat.
Неважно azonban hosszan és alaposan írt a motivációiról, és ezek tükrözik az elszigeteltség és a testvéri árulás érzését, amely most az oroszok körében az ukrajnai konfliktussal kapcsolatban általános. „Az egész [YouTube] csatornám a Stalkerre épül… a hanggal, videóval való munka, a játékfejlesztés iránti érdeklődésem – mindez ezzel a játékkal kezdődött” – állítja Неважно. De amikor úgy érezte, hogy az orosz játékosokkal igazságtalanul bántak – különösen a GSC azon kísérletei miatt, hogy adományokat kérjen az orosz rajongóktól -, úgy érezte, hogy „nem lehet semlegességet fenntartani”. Elmondta azt is, hogy szerinte a nyugati média csak egyoldalú képet ad az ukrajnai háborúról, de még ha el is fogadná ezt az értelmezést, ő „nem fogott fegyvert, nem ölt meg senkit, és nem vonult be egy idegen országba… de [a GSC] úgy tűnik, más véleményen van”.
Неважно inkább egy összetört szívű rajongónak, mint habzó nacionalistának mutatja magát, de a GSC Zakhar Bocharovja emlékeztet, hogy az ilyen kiszivárogtatások – mind a Stalker konzolportjáról, mind a GSC alkalmazottainak információiról – „zaklatásra való felhívásokkal és halálos fenyegetésekkel párosulnak”, ami a háború kezdete óta folyamatos tény a GSC-nél dolgozók életében. Függetlenül attól, hogy Nevazhno csalódott az orosz Stalker-rajongókkal való bánásmód miatt, elkerülhetetlen tény, hogy az ehhez hasonló kiszivárogtatások – amelyeket teljesen jogosnak érez – tovább növelik a játékfejlesztők amúgy is nagy lelki terheit egy háborúban álló országban. Akár szándékosan, akár nem, Неважно a GSC saját munkáját tette bunkóvá, amelyet ellenük használnak egy olyan konfliktusban, amelyet nem ők kértek.
A PC Gamer munkatársa azt is megkérdezte Неважно-tól, hogy szándékában áll-e további információkat kiszivárogtatni a GSC-ről, vagy ez lesz az utolsó cselekedete a céggel kapcsolatban. „Remélem, hogy ezzel minden véget ér” – írta – „Nem számít, hogyan jutottam hozzá, a lényeg az, hogy nem hazudtam, és ez nem valami rajongói mod… ez a szivárogtatás az igazságszolgáltatás iránti vágyból történt, amit én a bosszúban láttam, mindenáron. Ez a lélek kiáltása volt”.
Ez grandiózus retorika, olyannyira, hogy az ember még szinte el is felejti, hogy a tárgyalt téma egy 2007-es PC-s játék kiszivárgott konzolos portja, és hogy akiket ez sújt és érint, azok nem ellenséges harcosok, hanem egy fejlesztőcsapat. Nem kételkedem abban, hogy Неважно szívfájdalma és árulása őszinte, de ez aligha igazolja későbbi tetteit. A PC Gamer újságírójának küldött e-mailt azzal zárta, hogy a GSC Game Worldhöz intézett kéréssel fordult, hogy az orosz játékosokkal kapcsolatos hozzáállásukat változtassák meg pozitívabbra: Nem vagyok meggyőződve arról, hogy ez a kiszivárogtatás volt a legjobb módja ennek elérésére.
Ami a GSC-t illeti, azok a fejlesztők, akik nem harcolnak, továbbra is a Stalker 2 című játékon dolgoznak a háborús zónától távol eső irodákban. Bocharov a maga részéről elmondta még a PC Gamernek, hogy a háborús munka és az ilyen kiszivárogtatások következményeivel való szembesülés „szerves része” a fejlesztők életének. Mindazonáltal „Még mindig hiszünk a legjobbban – a játékunk, az országunk és az egész világ számára”.
Forrás: PC Gamer