FILMELŐZETES – Miután Patty Jenkins Rogue Squadron-filmjét kihúzta a Disney a naptárából, vajon mégis lesz új Star Wars-film, vagy az Erő elszállt a projektből?
A Star Wars jelentős átalakuláson ment keresztül az elmúlt években. Miután a Disney megvásárolta a Lucasfilmet, a messzi-messzi galaxis több mint egy évtizedes tétlenség után nagy visszatérést produkált (legalábbis az élőszereplős filmek frontján). A Star Wars: Az ébredő Erő 2015 decemberében került a mozikba, amit gyorsan követett a 2016-os Rogue One, 2017-ben Az utolsó Jedik, 2018-ban a Solo, végül pedig 2019-ben A Skywalker felemelkedése. A franchise jól ment, a Solo volt az egyetlen film a csapatból, amely nem hozott egymilliárd dolláros bevételt a világ jegypénztárában.
Mindezen mozis sikerek ellenére majdnem három év telt el azóta, hogy az utolsó Star Wars-film a mozivászonra került. Bár az olyan Disney+ sorozatok, mint a Mandalorian, a Boba Fett könyve, az Obi-Wan Kenobi és legutóbb az Andor életben tartották a franchise-t és folyamatosan jelen vannak a közönség fejében, jelenleg nem lehet tudni, mikor láthatunk ismét egy új Star Wars-kalandot a mozikban. A Disney és a Lucasfilm már több, a Skywalker felemelkedését követő filmet is bejelentett és tárgyalt, de egyik sem valósult meg. A legvalószínűbb ebből a csoportból egy Rogue Squadron-film volt, amelyet Patty Jenkins rendezett volna. Most azonban még ezt a filmet is visszavonták a Disney megjelenési ütemtervéből. A Rogue Squadron fejlesztése egy nagyon nyilvános hullámvasút volt, így most elmondjuk, mit tudunk erről a filmről, ami lehet, hogy még mindig megtörténik, de lehet, hogy nem.
Miről szól a film?
A Rogue Squadron eredetileg 2020 decemberében jelentették be, a megjelenési dátumot pedig 2023 karácsonyára tűzték ki. A bejelentés néhány héttel azelőtt történt, hogy Jenkins legújabb filmje, a Wonder Woman 1984 a mozikba és az HBO Maxra került. A StarWars.com-on megjelent írásbeli bejelentés szerint a film „a csillagvadászpilóták új generációját mutatja be, akik „kiérdemlik szárnyaikat” és kockáztatják életüket egy határokat feszegető, nagy sebességű izgalmas utazás során”. Bár konkrét időszakot nem határoztak meg, a leírás szerint a film a Star Wars-sagát a galaxis jövőbeli korszakába helyezi át, ami arra utal, hogy a történet a Skywalker felemelkedése eseményei után játszódhatott.
A bejelentés volt a legnagyobb, ami a Disney 2020-as befektetői napjának Lucasfilmes részéből érkezett. A bejelentés mellé egy videót is közzétettek, amelyben Jenkins a film iránti izgalmáról beszélt. Leírta, hogy szeretné elkészíteni „minden idők legnagyobb vadászpilóta-filmjét”. Azt mondja, hogy a film elkészítésére egyfajta tisztelgésként inspirálta édesapja előtt, aki maga is vadászpilóta volt. A videó végül azzal zárult, hogy Jenkins beöltözött, felvette a sisakot, és egy közeli X-Wing felé sétált. A filmben rejlő lehetőség minden bizonnyal lángra lobbantotta az internetet, de az azóta eltelt években a Rogue Squadron nem igazán valósult meg. Most már az is kétséges, hogy egyáltalán elkészül-e a film.
Patty Jenkins zsúfolt naptárja
A Rogue Squadron fejlesztési problémáinak egyik kezdeti tényezője Patty Jenkins elfoglalt időbeosztása volt. Bár a Wonder Woman 1984 fogadtatása nem volt olyan pozitív, mint az első Wonder Woman-filmé, Jenkins nagyrészt megőrizte státuszát, mint nagynevű rendező Hollywoodban. Charlize Theront Oscar-díjig rendezte a 2003-as Szörnyeteggel, a 2010-es évek elején számos dicsért tévésorozaton dolgozott; majdnem ő rendezte a Thor: Sötét világot, de csak a 2017-es Wonder Womanrel tört be igazán a mainstream légkörbe Jenkins. A Wonder Woman hatalmas siker lett, és pont erre volt szüksége Jenkinsnek. Végre megalapozta a helyét az iparágban, és újjáélesztette a karrierjét, mint egy rendkívül tehetséges rendezőt, aki ért a franchise-filmekhez.
Ezért is volt olyan nagy dolog, amikor a Star Wars-nak sikerült szerződtetnie Jenkinst a franchise új játékfilmjére. Jenkins azonban már két másik nagyszabású projekten is dolgozott akkoriban. Az első Kleopátra történetének nagyszabású újragondolása volt, amelynek Gal Gadot volt a főszereplője. A második egy harmadik Wonder Woman-film volt, amely befejezné Jenkins filmtrilógiáját a karakterrel. Mivel Jenkins e három nagyszabású film egyensúlyozásával volt elfoglalva, a Rogue Squadron forgatási ütemtervét 2021-ből kellett kitolni, és egyelőre nincs további információ arról, hogy a forgatásra mikor kerülne sor. Aztán 2021 novemberében olyan hírek láttak napvilágot, amelyek szerint a filmet ismét el kell majd halasztani, mivel Jenkins sűrű időbeosztása nem teszi lehetővé a 2022-es forgatást sem.
Nem sokkal később Jenkinsnek le kellett választania a projekteket, amelyeken dolgozott, hogy erőfeszítései jobban összpontosulhassanak. Ez vezetett ahhoz, hogy elhagyta a Cleopatra rendezői székét, helyére pedig A sólyom és a téli katona rendezője, Kari Skogland lépett be. Ez a lépés Jenkins részéről, egy hónappal a bejelentett késés után és mindössze egy évvel a Rogue Squadron eredeti bejelentése után, azt jelezte, hogy ismét a film megvalósítására összpontosít. A 2022-es év előrehaladtával azonban nagyon kevés frissítés érkezett Jenkins vagy a Lucasfilm részéről a projekttel kapcsolatban. A májusi Star Wars Celebration kongresszuson nem esett szó a státuszáról, és a Lucasfilm szeptemberi D23-as bemutatóján sem esett szó a filmről. Most végre érkezett néhány hír a filmmel kapcsolatban, bár (nem meglepő módon) nem pozitívak. A Disney ugyanis mostanra teljesen törölte a filmet a bemutatótervükből, vagyis hivatalosan nincs hír arról, hogy mikor, vagy hogy végül megjelenik-e a film.
A Star Wars küszködik az új filmekkel
Nem ez az első eset, hogy a Lucasfilm a Star Wars új, Disney tulajdonában lévő korszakában küszködik azzal, hogy egy filmet a végére érjen. A különböző rendezők végtelennek tűnő sora érkezett izgalmas új projektekhez, hogy aztán a stúdióval való „kreatív nézeteltérések” miatt elhagyják azokat. Az elmúlt hét évben közel féltucatszor fordult elő, hogy a Lucasfilm büszkén jelentette be, hogy egy izgalmas új rendezővel dolgozik együtt, hogy aztán később mégis elváljanak útjaik a rendezővel. Néha a kérdéses filmet emiatt teljesen törölték. Az első rendező, akivel ez történt, Josh Trank volt, aki még 2014-ben egy önálló Star Wars-film rendezésére készült. A film középpontjában állítólag a rajongók által kedvelt fejvadász, Boba Fett állt volna, de a 2015-ös Fantastic Four katasztrófája után Trank rendezőt menesztették, és a film munkálatai teljesen leálltak. Csak az év elején történt meg, hogy a karakter végül saját kalandot kapott a Disney+ sorozatában, a The Book of Boba Fettben.
Bár a Disney és a Lucasfilm látszólag jó kapcsolatot ápolt (és ápol) J.J. Abramsszel és Rian Johnsonnal, a folytatásos filmtrilógia rendezőivel, a folytatásos trilógián kívül minden filmnek voltak problémái a rendezőjével. Bár Gareth Edwards még mindig a Rogue One rendezőjeként van feltüntetve, számos jelentés szerint Tony Gilroy váltotta fel őt a rendezői székben a film kiterjedt újbóli forgatásai során. Tekintve, hogy Gilroy a Rogue One új spin-offjának, az Andornak a kreatív élén áll, úgy tűnik, van ebben némi igazság. A második önálló Star Wars-történet, ami a mozikba került, a Solo volt, ami még több rendezői drámát hozott. A 21 Jump Street és a Lego Movie rendezőit, Phil Lordot és Chris Millert hírhedten kirúgták a filmből, miután a forgatás már elkezdődött, ami őrült hajszát okozott, hogy találjanak valakit a helyükre, miközben a film még aktívan forgatás alatt állt. Végül Ron Howard kapta meg a munkát, de az így létrejött film a különböző hangzások keveréke, amely olyan, mintha mindig három kéz lenne a kormányon.
Ezen túl ott volt még a Jurassic World rendezője, Colin Trevorrow, akit az új trilógia IX. epizódjának rendezésére szerződtettek, de alig néhány évvel a film megjelenése előtt kirúgták, és J.J. Abrams váltotta fel. Trevorrow forgatókönyve a kilencedik filmhez, amelynek a Duel of the Fates címet adta, megtalálható az interneten. A Trónok harca showrunnerei, David Benioff és D.B. Weiss szintén a Trónok harca showrunnerei voltak, akiket a Skywalker felemelkedése után megjelenő új Star Wars-filmtrilógia irányítására szerződtettek. Ezeket a filmeket eredetileg 2022-re, 2024-re és 2026-ra datálták, de mint oly sokaknak előttük, a két alkotó útjai végül elváltak a Lucasfilmmel, mielőtt bármi túlságosan konkrétumot tudtak volna mondani.
A Rogue Squadron tényleg el fog készülni?
Az összes rendezőt végigvéve azt akarom megmutatni, hogy nem ritka, hogy a Disney és a Lucasfilm a kulisszák mögött zűrzavart okoz a Star Wars-filmekhez szerződtetett rendezőkkel. Jelenleg úgy tűnik, hogy a „kreatív nézeteltérések” gyakrabban fordulnak elő, mint nem. Ez nem jelenti azt, hogy a Lucasfilm és Patty Jenkins ugyanezekkel a következetes problémákkal küzd, de az a tény, hogy a Vadóc osztagot teljesen levették a bemutatótervről, nem ébreszt bizalmat. Ha a kulisszák mögött minden simán menne a filmmel, akkor a Lucasfilm valószínűleg a Star Wars Celebration és a D23 rendezvényen is felvonultatta volna Jenkins-t, hogy elnyomja a filmes oldal gondjairól szóló híreket. A Rogue Squadron törlésével a Disney naptárából a következő Star Wars-film hivatalosan csak 2025-ben kerül a mozikba. Bár ez még mindig a Rogue Squadron lehet, a Lucasfilm két másik filmet is fejleszt, konkrétan Taika Waititi rendezővel és Kevin Feige Marvel-producerrel. Mindkét film azonban úgy tűnik, hogy még mindig a fejlesztés nagyon korai szakaszában van, annak ellenére, hogy nagyjából egy időben jelentették be őket a Rogue Squadronnal.
Egy Star Wars vadászpilóta-film tuti befutónak hangzik, különösen a Top Gun elképesztő sikere után: Maverick után idén nyáron. Reméljük tehát, hogy a Lucasfilm tényleg kitart a film mellett, és megpróbálja megvalósítani, még akkor is, ha végül nem Jenkins fogja rendezni. A bejelentés óta azonban csak rossz hírek érkeztek a filmről. Bár mindig van rá esély, hogy a Rogue Squadron egyszer még napvilágot lát, nem úgy tűnik, hogy ez egyhamar megtörténik. És ha mégis elkészül a film, egyre valószínűtlenebbnek tűnik, hogy Jenkins lesz a rendező.
A Star Wars óriási sikert aratott a Disney+-on futó új streaming sorozatai révén. A Mandalorian-t az eredeti trilógia óta az egyik legjobb Star Wars-történetként üdvözölték, az Obi-Wan Kenobi a nyár egyik legnagyobb streaming-sikere volt, az Andor pedig jelenleg is nagy figyelmet dobogtat magának. Mivel jövőre olyan sorozatok jönnek, mint az Ahsoka és a The Acolyte, valamint a Mandalorian és az Andor új évadai, úgy tűnik, a Lucasfilm egyelőre elégedett azzal, hogy a Star Wars márka kizárólag a Disney+-on létezik. Figyelembe véve a franchise korábbi filmes megjelenéseinek megosztó jellegét, amikor a Star Wars visszatér a mozivászonra, akkor egy új, nagyszabású, az embereket újra lázba hozó módon kell történnie. Egy olyan egyszeri történet, mint a Rogue Squadron, nem biztos, hogy megvan a kellő erő ahhoz, hogy a márka filmes részlegének nagyszabású filmes újbóli bemutatkozása legyen, amire most szüksége van.
-theGeek-