TECH TESZT – A Steam Deck egy áttörést jelentő hordozható játékrendszer – hatalmas teljesítményt pakol egy kényelmes formájú faktorba, amely egyesíti a PC-s játékok világát egy elegáns, konzolszerű felhasználói felülettel, és olyasmit nyújt, ami a szabadidőd minden másodpercét felemészti.
A Steam Deck talán a legmeglepőbb eszköz, amit hosszú ideje használtam. Amikor fél óra után végre megkaptam a meghívót, hogy vegyek egyet, kifizettem az árát, és először kissé ideges lettem. Vajon most vettem-e valamit, amit soha nem fogok használni, vagy rosszul teljesít?
Nos, megnyugtatlak, és azt mondom, hogy nem csak használni fogod, hanem az életedet is fel fogja emészteni.
Steam Deck ár és konfiguráció
A Steam Deck háromféle konfigurációban kapható. 399 dollárért 64 GB-os eMMC tárolóval kapható, amelyet 529 dollárért 256 GB-os NVMe SSD-re bővíthetsz, vagy 649 dollárért 512 GB-os „nagysebességű” NVMe SSD-vel maximalizálhatod.
Vannak más különbségek is. Például a kijelző üvege tükrözödik és napfényben használhatatlanul csillog az alsó kategóriás modellek esetében, míg a maximálisan felszerelt rendszer tükröződésmentes maratott üveggel rendelkezik. Mindegyikhez prémium kategóriás hordtáska jár, de a felhasznált anyagok és színek között különbségek vannak a belépő, a középkategóriás és a csúcsmodellek között.
Az a modell, amelyet a Q3-as szállítási ablakban kaptam meg, az 512 GB-os, és ha őszinte akarok lenni, ezt érdemes beszerezni. Olvastam cikkeket arról, hogy az eMMC tároló drámaian lelassítja a betöltési időket, és a nagy sebességű microSD-kártyák manapság annyira drágák, hogy az alap és az 512 GB-os készülék ára közötti különbség nem sokkal marad attól, mintha vennél külön egy ekkora microSD-kártyát.
A Steam Deck kialakítása
Ha a Steam Deck ergonomiáját összehasoníltjuk a Nintendo Switchéhez hasonlítom, a Valve gépe elsőre talán nem tűnik annyira elegánsnak. Az esztétikája inkább nagy és felelősségteljes a használati felső peremmel és a finom vonalakkal, de amikor a kezedben van, akkor hidd el, hogy nagyon szexi.
Az ergonómia olyan konzollá teszi, amely egyszerűen könnyedén belecsúszik a kezed természetes fogásába. Semmi sincs túl messze az ujjaid és hüvelykujjaid számára, a szellőzőnyílások és ventilátorok stratégiailag úgy vannak elhelyezve, hogy ne melegítsék fel túlságosan a kezedet, a súly pedig egyenletesen van elosztva, hogy ne érezd kiegyensúlyozatlannak.
Az alján egy süllyesztett microSD-kártyahely található, a tetején pedig USB-C töltőportot és 3,5 mm-es fejhallgató-csatlakozót találsz. Ez két dolgot eredményez: elkerüli az ujjaiddal való ütközés potenciális veszélyét, és azt jelenti, hogy az asztalra támaszthatod anélkül, hogy az alján lévő töltőportot zavarná (a Nintendo Switch-csel ellentétben).
A részletekről szólva, a Steam Deck mérete 11,7 x 4,6 x 1,9 hüvelyk, súlya pedig 1,5 font. A valós használatban ez a súly egy kicsit problémássá válhat, ha a rendszert hosszabb ideig csuklótámasz nélkül használod, például egy asztalra támasztva. E támogatás nélkül az alkarom nagyjából egy óra használat után elkezd fájni.
De van egy további előnye is ennek a kialakításnak, ami nem a használatra vagy az esztétikára vonatkozik. A Valve a javításhoz való fogyasztói jog iránti szenvedélyét a Steam Deckre is átültette, mivel a néhány csavar szabványos Philips Plus fejű, és a hozzáférés a legnagyobb könnyedséggel biztosított a belső részek frissítéséhez vagy a törött alkatrészek cseréjéhez.
Steam Deck kijelző + hang
A Steam Deck egy 7 hüvelykes, 1280×800 pixeles IPS kijelzőt tartalmaz 60 Hz-es frissítési frekvenciával és 400 nites fényerővel. A hangzáshoz a 3,5 mm-es fejhallgató-csatlakozót találod a tetején, vagy a sztereó hangszórókat az előlap alatt.
Persze egy olyan világban, ahol létezik a Nintendo Switch OLED, és az okostelefonok a szabványos 60 Hz-nél jóval magasabb képfrissítési frekvenciát tartalmaznak, szívesen láttam volna egy jobb minőségű panelt. Azonban megértem, hogy ez az erősségek és kompromisszumok egyensúlyának részeként jön, hogy ne nagyon szálljon el az ár.
És elismerés a Valve-nak. A kijelző elég fényes a kültéri használathoz (de légy óvatos, mivel ez nem rendelkezik víz- vagy porállósági besorolással), a színek elég élénkek, és a kontrasztarány olyan mély, amennyire csak egy LCD-nél lehet.
A hangzás tekintetében a kis hangszórók kellemesek, de persze nem csodálatos minőségűek, de egy átlagos játékmenethez fejhallgató nélkül is megfelelnek – csak ne zavarjon senki mást. A játékmenet összetett pillanatait a torzítás legkisebb jele nélkül kezelik, mint például Peter Parker és Doc Ock végső harcának zenekari dübörgését a Marvel’s Spider-Man felhőkarcoló tetején a felhőkarcolóban.
Steam Deck vezérlés
A Steam Deck-en játszani hatalmas élmény a stabil, érzékeny és sokoldalú vezérlőrendszereknek köszönhetően. Először is, ott van a hagyományos elrendezés, amelyet a legtöbbször használni fogsz.
A gombok finoman tapinthatóak és érzékenyek, mindenféle maszatolás nélkül, az analóg ravaszok nagyszerű érzékenységet kínálnak, a hüvelykujjad szépen belesimul az érzékeny mozgású joystickokba, a további négy hozzárendelhető hátsó gomb pedig igazán jól illeszkedik a fogásodhoz.
Ráadásul ezek az analóg botok érintésérzékenyek, ami aktiválja a giroszkópos vezérlést. Ezt a funkciót közel sem fogod annyit használni, mint a gombokat és a botokat, de az FPS-címekben hasznos, mert így még finomabb szinteket kaphatsz a dőlésalapú célzáshoz.
Végül ott van a két 1 x 1 hüvelykes érintőpad, amelyek a képernyő oldalait szegélyezik, közvetlenül a joystickok alatt. Eleinte kissé aggódtam ezek miatt – a többi bemutatott szabványos módszer mellett miért is akarnék érintőkártyákat használni?
Nos, először is, hasznosak az asztali üzemmódban (erről később), de ami még lenyűgözőbb, hogy a taktikusabb műfajokban, például a valós idejű stratégiai játékokban vagy a menedzsment szimulátorokban is jól jönnek.
Mindent egybevetve, bármilyen játékkal is játszol, logikus vezérlési lehetőségek állnak rendelkezésedre, hogy a legjobbat hozd ki belőlük.
Steam Deck szoftver
A Steam Deck szoftvere két részből áll: a SteamOS felhasználói felületből és a Linux-alapú asztali módból. Kezdjük az első fejezettel, ami (nem túlzok) egy sokkal jobb konzolos UI, mint amit a legtöbb játékkonzol kínál.
A kezdőképernyőtől a menüképernyőkig minden logikusan van elrendezve, rengeteg funkcióval, amivel a saját ízlésünkre hangolhatjuk, mint például a játékok kitűzésének lehetősége a legutóbbi játékok sorába, vagy a címek szűrésének lehetősége bizonyos kritériumok alapján. Ha egyszer megtanulod a gyorsgombok gyorsbillentyűit, villámgyorsan fogsz a menükben száguldozni.
Még odáig is elmegyek, hogy páratlanul nagyfokú közvetlen irányítást biztosít a játékteljesítmény felett – akár a belső egységek határait feszegeti, akár a képkocka sebességét és a kijelző frissítési sebességét optimalizálja a hosszabb akkumulátor-üzemidő érdekében. Ezeket nem kell bütykölnöd, mivel a csomagban lévő teljesítmény elég jó, de ez egy remek módja annak, hogy megtanuld, hogyan hozd ki a legtöbbet a Steam Deckedből.
Az egész intuitív és könnyen használható, amint megismerkedsz azzal, hogy a teljesítményfelületi szintről mely statisztikák számítanak. A Marvel’s Spider-Man például a Performance menüvel való interakció nélkül akár 60 fps sebességgel is fut, de rendszeres lassulások áldozata lehet. Ha azonban 40 fps-re tekerjük le a képfrissítési limitet, és a frissítési frekvenciát is 40 Hz-re, nemcsak simább élményt kapunk, de az akkumulátorból is kipréselhetünk egy kis plusz energiát.
Ha azonban egyszer belemerülsz az ilyen barkácsolásba, akkor menthetetlenül nekiállsz mindenfélét állítgatni, installálgatni, moddolni. Itt jön a képbe az asztali mód, amely (ahogy a nevéből is kitalálhatod) egy teljes Linux asztali mód az extra barkácsoláshoz!
Steam Deck billentyűzettel és egérrel
Ez jelentősen megnöveli a rendszer képességeit azon túl, hogy csak egy hordozható Steam gép, lehetővé téve, hogy más Linux-alapú játékokkal játssz, és még néhány emulátort is felrakhatsz rá. Akár átalakíthatod a Steam Deckedet a legjobb retro emulátorrá, ami csak létezik…
Egyszerűen fogalmazva, a Steam Deck hihetetlenül sokoldalú. Ha egy játékba ugranál bele egy gyors munkamenet erejéig, a felhasználói felület ideális erre. Órákat szeretnél elmeríteni a gép tökéletesítésében a számodra? Az is egyszerű! Egy kis technikai tudással pedig pillanatok alatt Steam Deck power userré válhatsz.
Steam Deck teljesítmény
A Steam Decket egy egyedi AMD APU hajtja: egy Zen 2 CPU-t tartalmaz négy maggal és maximum 3,5 GHz-es órajelen, egy nyolcmagos RDNA 2 GPU mellett. A multi-taskinghoz 16 GB LPDDR5 RAM-ot találsz, és ahogy már az elején említettük, ezt akár 512 GB-os PCIe Gen 3 SSD-vel is konfigurálhatod.
Ha a „Zen 2” és az „RDNA” kifejezések ismerősen csengenek, az valószínűleg azért van, mert a Steam Deck hasonló architektúrával rendelkezik, mint a PS5 és az Xbox Series X/S. Igaz, nem olyan erős, mint ezek a rendszerek, a GPU teljesítménye 1,6 teraflop (az Xbox Series S 4, míg a Series X 12-re tornázza fel), de a Steam Deck képes a teljesítményt az energiahatékonysággal párosítani, és a legtöbbet kihozni a legújabb játékokból. No de mit tudnak maguk a játékok?
A rendelkezésetekre álló könyvtárba csak alább fogok belemerülni, de az általam játszott játékok túlnyomó többsége elfogadható színvonalon teljesített anélkül, hogy túl sokat kellett volna bütykölnöm – azaz nagyjából 30 fps-t ütöttem meg, némi ingadozással.
Ahhoz, hogy a sima 60 fps-ből minden lehetséges képkockát kipréseljünk, javaslom, hogy ismerkedjünk meg az alacsony grafikai beállításokkal. Tudom, hogy sokan gúnyolódni fognak ezen, de egy ilyen kis kijelzőn tényleg nem fogsz csalódni abban, hogy milyen jól néznek ki a játékok még alacsonyabb beállítások mellett is.
Steam Deck játékok
Szóval, mivel játszhatsz a Steam Deck-en? Rövid válasz: több címmel, mint gondolnád, és szinte mind ott van, amivel útközben mindig is játszani szerettél volna.
Vannak hiányosságok? Persze. Bármi, ami csalásgátló szoftvert használ, általában nem jöhet szóba, köszönhetően az említett szoftverek Linux-kompatibilitásának hiányának, mint például a FIFA 23 vagy a Fall Guys. De meglepődnél, hogy mennyi minden játszható itt. A Valve a tanúsítási rendszerével segít a megfelelő játékok megtalálásában:
- Ellenőrzött: Olyan játékok, amelyek átmentek a Valve összes kompatibilitási ellenőrzésén, és remekül működnek a Steam Deckén.
- Játszható: Ezek nem mentek át a kompatibilitási ellenőrzéseken, de még így is élvezhetőek a Steam Deck-en.
- Ismeretlen: Ismeretlen terület. Te vagy a játékok Kolumbusz Kristófja, aki kideríti, hogy ez a játék jól működik-e a Steam Deck-en.
- Nem támogatott: Vagy egyáltalán nem működik, vagy az élmény nem túl jó, ha megpróbálod a PC-központú címet egy hordozható konzolra zsúfolni.
Ez az Ellenőrzött játékok listája minden héten bővül, és jelenleg több mint 5000 címnél tart – mindegyikük elképesztő játékélményt nyújt, amely (időnként) megdöbbentő. Itt most nem az indie játékokról beszélek, hanem arról, hogy felszállsz egy vonatra, beindítod például az Uncharted 4-et (amit már megkaptunk a Sony-tól és már nyüstölünk rajta), és csak azt suttogod magadban, hogy „szent isten, a Uncharted 4-et játszom ezen az apróságon…”
Van azonban néhány frusztráló élémény az út mentén, ami átcsúszik ennek az ellenőrző rendszernek a résein. A Take 2 kretén módon nemrég felrakott nyitóképernyője miatt a nemrég még játszható Bioshock és Mafia címek már nem játszhatóak, csak sok-sok kínlódással, vagy Uno például „játszhatónak” minősített Unonál egy végtelen ciklusban ragadsz, amikor nem tudod hitelesíteni a játékot a Ubisoftnál.
Ha már Ubisoft: az sem túl kellemes, ahogy a Ubisoft Connectet tömérdek macerás állítgatás után végre be tudod izzítani, de végül is: ez nem a „Ubisoft Connect Deck”, és különben is, valamit valamiért. Amikor végül mindent beállítottam, hatalmas élmény volt a korábban ingyen beszerzett Assassin’s Creed címeimet ingyen játszani!
Valójában ez a hitelesítési rész az, ami a Steam Deck-élmény fájdalmas pontjaként felüti a fejét. Rengeteg PC-s játék megköveteli az online DRM-hitelesítést. Ez egyszerűen a világ rendje, amivel együtt kell élnünk, de ha ezt egy hordozható konzolon próbáljuk megtenni, ahol az internetkapcsolat ritkaságszámba megy a közlekedés során, akkor a játékokat lezárja.
Igen, van megoldás (itt van egyébként a Steam Deck offline módjának használata), de szeretném, ha ez zökkenőmentesebben integrálódna a SteamOS működésébe – talán úgy, hogy a háttérben rendszeresen, szükség szerint hitelesíti a játékokat, hogy aztán automatikusan működjön, amikor játszani akarsz.
Steam Deck akkumulátor-élettartam
És végül néhány rossz (és végső soron nem meglepő) hír. Az akkumulátor üzemideje egy kicsit gyenge ezen a dolgon.
Ne érts félre, az a tény, hogy egy ekkora méretű eszközön nagyjából 50 percet tudunk játszani a Cyberpunk 2077-gyel, piszkosul lenyűgöző, és a teljesítménybeállításokat úgy állíthatjuk be, hogy maximalizáljuk az akkumulátoros üzemidőt. Egy Powerbankkal egyébként akár meg is duplázhatod a játékidőt!
De ez egy olyan hordozható játékrendszerré teszi, amely szinte állandóan energiát igényel – akár konnektorról, akár USB-s power bankról. Azzal, hogy továbbra is csatlakoztatva kell maradnia, nem igazán válik igazán „hordozhatóvá”.
Természetesen azok a helyzetek, amikor ezt elővennéd és játszani kezdenél, természetesen igazodnak ahhoz, hogy áramforrások közelében legyél (hosszú távú ingázás, amíg a partnered tévét néz, stb.), de nem fogsz sokáig kitartani csak az akkumulátorral.
Summa summarum
A Steam Deck talán a legmeglepőbb eszköz, amit hosszú ideje használtam. A PS Vita szomorú bukása és a Nintendo Switch hibrid megoldása után (amely látszólag teljesen letarolta a piacot) már azt hittem, hogy a dedikált hordozható játékkonzolok halottak, de a Valve nem csak egy hihetetlenül jó on-the-go játékrendszert készített, hanem az utóbbi évek egyik legfontosabb kütyüjét.
A Steam Deck Minden hibájával együtt teljesen megfelel annak a hype-nak, hogy alapvetően egy ultrahordozható játék-PC. A Deck remekül fekszik a kézben, a fejlett belső egységek csúcsteljesítményre vannak hangolva, amelyek bármilyen címből képesek a legtöbbet kihozni, és mindezt olyan áron, amely valódi ár-érték arányt képvisel.
Mindezt egy Linux-alapú PC-be csomagolva, egy könnyen kezelhető felhasználói felülettel, amely miatt a Sony és a Microsoft csak szégyenkezhet, hogy náluk ez közel sem annyira jó. Emellett ott van a nyílt forráskódú Linux-alap, ami azt jelenti, hogy a felhasználók még évekig bővíteni fogják, hogy mit tud ez a nagyszerű kis masina.
-BadSector-
Pro:
+ PC-s játékok a zsebedben!
+ Kényelmes forma, kiváló irányítás
+ Tonnányi bütykölési lehetőség
Kontra:
– Gyenge akkumulátor-üzemidő
– Néhány játéknál kompatibilitási problémák
– Nincs víz- vagy porállóság
Gyártó: Valve
Termék: Hordozható kézikonzol
Piacra kerülés: 2022. február 25.
Steam Deck
Dizájn - 10
Képernyő (512 GB modell) - 9.2
Akkumulátor élettartam - 7.4
Ár/minőség - 9.8
Játékélmény - 10
9.3
SZÉDÜLETES
A Steam Deck Minden hibájával együtt teljesen megfelel annak a hype-nak, hogy alapvetően egy ultrahordozható játék-PC. A Deck remekül fekszik a kézben, a fejlett belső egységek csúcsteljesítményre vannak hangolva, amelyek bármilyen címből képesek a legtöbbet kihozni, és mindezt olyan áron, amely valódi ár-érték arányt képvisel. Mindezt egy Linux-alapú PC-be csomagolva, egy könnyen kezelhető felhasználói felülettel, amely miatt a Sony és a Microsoft csak szégyenkezhet, hogy náluk ez közel sem annyira jó. Emellett ott van a nyílt forráskódú Linux-alap, ami azt jelenti, hogy a felhasználók még évekig bővíteni fogják, hogy mit tud ez a nagyszerű kis masina.