STEAM DECK TESZT – PC-s portként általában véve az Uncharted: Legacy of Thieves Collection nem is olyan rossz. Többnyire. Ezt a konkrét verziót nem az eredeti fejlesztő, a Naughty Dog, hanem az Iron Galaxy kezelte, de asztali gépen is olyan extrákra számíthatsz, mint az ultraszéles felbontás támogatása, az Nvidia DLSS és az AMD FSR 2, ami az AMD új neve az FSR 2.0-nak. Mindezek a PC-s alapvetéseken felül, mint a többféle vezérlő és a grafikai testreszabás, ami még akkor is egy jó adag funkciót jelent, ha nincs ray tracing, mint a Marvel’s Spider-Man Remasteredben.
Nem mintha a Steam Deck egyébként is képes lett volna megbirkózni az RT effektekkel. Valójában az első rossz hír itt az, hogy a szolid 60fps lehetetlen álom a Deck-en, és még a 30fps fölött maradás is trükkös lehet Medium beállításoknál és afölött. Talán ha ez csak a PS4-es eredetinek a portja lenne, akkor ez nem lenne így, de az egész a Legacy of Thieves Collectionre épül, amit a Naughty Dog idén év elején remasterelt a jóval erősebb PS5-re. Az eredmény: mindkét játék remekül néz ki, de meglehetősen bünteti a Steam Deck szerény APU-ját.
Szerencsére, mivel AMD APU-ról van szó, az FSR 2 egy igazi mentőöv. A Quality és különösen a Balanced üzemmódban ez a felskálázó láthatóan feljavítja a teljesítményt, olyannyira, hogy általában jóval a 30fps küszöb felett maradhatsz anélkül, hogy a látványon nagymértékben csökkentenéd a minőséget. A Performance és Ultra Performance módok nem elegendőek a konzisztens 60fps-hez, még a Low előbeállításon sem, de szerintem mindkettő amúgy is túl alacsonyra viszi le a renderelési felbontást. A Steam Deck natív felbontása csak 1280×800, így a felskálázáshoz óvatosan kell nyúlni, de a Quality vagy a Balanced jó sebességnövekedést eredményez túl nagy élességvesztés nélkül.
Az Alacsony és a Közepes nem éppen förtelmes, de egy gyors kiruccanással a Kijelző és grafika menüpontokba, hozzáadhatunk néhány High-quality grafikai extrát, miközben a kevésbé vizuálisan fontos beállítások FPS-csökkenését alacsonyan tarthatjuk.
Uncharted: Legacy of Thieves Collection legjobb beállításai a Steam Decken
Ezekkel általában a 40-50fps tartományban maradtam, néha a rendkívül forgalmas jelenetekben a harmincas tartományba süllyedtem, de könnyedebb, általában belső környezetekben akár a 60fps-t is elértem.
- FSR 2: Balanced
- Textures: High
- Model quality: Standard
- Anisotropic filter: Low
- Shadows: Medium
- Reflections: High
- Ambient occlusion: Low
A Reflections: High beállítás jó képkockasebességet biztosít, így nem sok haszna van annak, ha lejjebb vesszük, és a magas textúrák segítenek megőrizni az élességet, amelyet egyébként az FSR-felskálázás elrontana. Az utóbbi Balanced módja azonban még mindig elég tisztának tűnik, és az FPS-nyereség túl jó ahhoz, hogy kihagyjuk. Boldogan használtam ezeket a beállításokat mind az A Thief’s Endben, mind a The Lost Legacyben, és így is ajánlom őket.
Mindezek alapján már következtethettél a második rossz hírre: az FPS-egyenletesség általános hiányára. Nem hiszem, hogy a Legacy of Thieves Collection saját beállításai révén ezt meg lehet kerülni, mivel valamilyen oknál fogva egyes játékbeli területek egyszerűen sokkal könnyebben vagy sokkal erősebben terhelik a Deck hardverét, mint mások. Előfordult, hogy az egyik szobában 50fps-pluszos sebességet kaptam, aztán besétáltam egy ajtón, és a másik oldalon 35-40fps-t kaptam, még akkor is, ha az építészet vagy a részletesség szempontjából nem is különbözött annyira.
Ez talán olyasmi, amin az Iron Galaxy még dolgozhat, az alkalmi animációs hibák kigyomlálásával együtt. Néha egy-egy vágókép alatt egy vagy több karakter a másodperc töredéke alatt egy „A-pózba” vált, mielőtt visszatérne a szokásos mocaphoz. Ennek gyorsan vége, de a Thief’s Endet alapból PS4-en játszottam, és nem emlékszem hasonló meghibásodásokra. Az is előfordult, hogy néhány ugyanilyen jelenet teljesen összeomlott, és a karaktermodellek másodpercekre lefagytak.
Visszatérve a teljesítmény csúcsok és hullámvölgyek kérdésére, ha annyira fontos neked a folyamatosság, hogy hajlandó vagy feláldozni néhány gyorsabb pillanatot, megpróbálhatod csökkenteni a Steam Deck kijelződ frissítési frekvenciáját 40Hz-re vagy 45Hz-re. Ez azt jelenti, hogy 40fps, illetve 45fps felett nem fogsz több képkockát látni, de a hirtelen FPS-csökkenés érzésétől is megkímélheted magad. Ehhez nyomd meg a három pöttyös gombot a Decken, válaszd ki az akkumulátor ikonját a Teljesítmény lap megnyitásához, majd állítsa be a Frissítési sebesség csúszkát a kívánt értékre.
A frissítési sebesség korlátozása az akkumulátor élettartama szempontjából is kedvezőbb. A maximális 60 Hz-es frekvencián, a képernyő fényereje és a hangszóró hangereje egyaránt 50%-on állt, az Uncharted játék közben 1 óra 31 percig bírta az aksi egy teljes feltöltés után. Ez a legtöbb más 3D-s AAA-játékkal egy szinten van – a Horizon Zero Dawn PlayStation-játékos kolléga ugyanennyi ideig tartott. A maximális konzisztencia érdekében akár 30 Hz-re is állíthatod a limitet, vagy az FPS felső határát 30fps-re, ami szintén megtehető a Deck teljesítmény menüjében. Ennek ugyanaz a hatása, mint a játék saját beállításaiban lévő 30fps limiternek, igaz, a SteamOS limiter használata helyett valamivel jobb képkockaidőzítést (és ezáltal simább megjelenést) kapunk.
Végül, az Isten szerelmére, hagyd, hogy a shader-fordítási folyamat befejeződjön. Pár percig tart, amikor először indítod el a két különálló játék valamelyikét – vagy, ami bosszantó, amikor a másik játék után visszaváltasz az egyikre -, de én szaggatást és lassan töltődő textúrákat tapasztaltam, amikor megpróbáltam játszani, mielőtt a shaderek elérik a 100%-ot. Néhány pillanatnyi türelemmel megkímélhetjük magunkat ugyanettől a bosszúságtól.
-theGeek-