Egy állítólagos felmérés, amelyet a ResetEra oldalon tettek közzé, arra utal, hogy a Microsoft az Xbox Live Goldot is biztosító Xbox Game Pass egy reklámokkal támogatott Xbox Game Pass „Lite” szintjét vizsgálja.
Az olcsóbb szint az Xbox teljes exkluzív játékkönyvtárát tartalmazná, beleértve a főbb első féltől származó címeket is, hat hónappal a megjelenés után. Ezek a játékok azonban a megjelenéskor reklámokat játszanának le, hogy segítsék a szint finanszírozását.
A Microsoft nemrég szabadalmaztatta a játékokban megjelenő személyre szabott hirdetéseket is, ami gyanúsan időszerűnek tűnik a felmérés tükrében.
Az is lehet, hogy semmi.
Az események közelmúltbeli összefolyása arra késztetett egyeseket (köztük engem is), hogy azt találgassák, hogy a Microsoft az Xbox Game Pass egy olcsóbb, hirdetésekkel támogatott szintjét vizsgálja.
A ResetEra egyik oldalán elásott bejegyzés egy nemrégiben készült felmérést mutat be, amelyet néhány Xbox-felhasználónak küldtek ki, és azt kérdezték, mit szólnának az Xbox Game Pass egy további szintjéhez.
Ha valós, akkor az állítólagos szint havi 3 dollárba kerülne, és hozzáférést biztosítana számos Xbox Game Pass tartalomhoz, meglehetősen nagyvonalú korlátozásokkal. Ez egy EA Access-szerű, a korábbi, első féltől származó Xbox-játékokat tartalmazó páncéltermet tartalmazna, és az új Xbox-játékok 6 hónapos késleltetéssel érkeznének a szolgáltatásba. Azok, akik ezen a szinten keresztül férnének hozzá ezekhez a csak letölthető Xbox-játékokhoz, a játék elindulása előtt egy reklámot néznének meg.
Állítólagos Xbox felmérés
A felmérés szerint a Microsoft vizsgálja az Xbox Game Pass egy olyan, havi 3 eurós árú szintjét, amely hat hónap után tartalmazna online multiplayer, első féltől származó Xbox-játékokat, reklámokkal megtámogatva. (Kép hitel: AImalexia @ ResetEra)
Feltételezve, hogy a fenti táblázat valós, ez a szint az online multiplayer hozzáférést is magában foglalja, ami jelenleg 9,99 dollár havonta, és nem kínál játékokat az erősen lecsökkentett Xbox Live Games with Gold programon túl. A Games with Gold most már általában csak két Xbox One indie címet tartalmaz havonta, és egy ideje már kritikák és gúnyolódások tárgya.
Ez az állítólagos, reklámokkal támogatott Xbox Game Pass „Lite” szint agresszívan alulmúlná az Xbox Live Gold havi szintjét, potenciálisan fejtörővé válva ebben az egyenletben. Vajon a Microsoft tényleg hajlandó lenne feláldozni a havi 10 dolláros Xbox Live Gold előfizetést ezért a jóval olcsóbb változatért, amely a legjobb Xbox-játékok hatalmas részét is tartalmazza? Vajon a reklámbevételek képesek lennének-e pótolni az itt keletkező esetleges kiesést? Én a magam részéről szkeptikus vagyok. A Microsoft az Xbox Live Goldot évi 60 dolláros áron is kínálja, ami havi 5 dollárnak felel meg, de még ezen az áron is hiányt kell elszámolni, ha több millió felhasználóval számolunk.
Hogy a gazdaságosság működik-e ebben a forgatókönyvben, vagy sem, az vita tárgya, de mindenképpen úgy tűnik, hogy a Microsoft valamilyen formában az Xbox Game Pass hirdetésekkel támogatott szintjét vizsgálja. A vállalat által nemrég benyújtott szabadalom olyan technológiát takar, amely előre jelzi, ha a játékon belüli interaktivitás csökkent, például egy betöltő képernyő miatt. Ezután az Xbox a felhasználó adatvédelmi beállításai és érdeklődési köre alapján hirdetést jelenítene meg. Az online hirdetések már jó ideje a Microsoft Bing üzletágának növekvő szegmensét képezik, és mivel más előfizetéses szolgáltatások, mint például a Netflix, reklámokkal támogatott szinteket fedeznek fel, logikus, hogy a Microsoft is ezt az utat járja be.
Tényleg megtörténhet?
Ahogy a Windows Centralnál gyakran mondjuk, a szabadalmak nem jelentenek termékeket. A Microsoft hetente rengeteg szabadalmat nyújt be az általa végzett kutatások alapján, és az említett kutatások gyakran nem hoznak gyümölcsöt. Hasonlóképpen a felmérések sem mindig eredményeznek termékeket. Előfordulhat, hogy a felhasználók elsöprő többséggel szavaznak a reklámokkal támogatott Xbox Game Pass szint ötlete ellen, és ezzel az ötletet már az érlelés alatt elpusztítják.
Akárhogy is, gyanítom, hogy a Microsoft azt vizsgálja, hogyan csökkentheti tovább az előfizetéses szolgáltatásokba való belépés akadályait. Az Xbox Live Gold a múlt relikviájának tűnik, a marketingben szinte teljesen háttérbe szorult az Xbox Game Pass javára. Pedig tagadhatatlanul fontos eleme a konzol üzleti modelljének. A hardvert önköltségi áron (vagy akár áron alul) adják el, a szoftverek és szolgáltatások pedig utólagosan profitálnak belőle. Ha a Microsoft megfelelő helyettesítő megoldás nélkül eltörölné a havi Xbox Live Gold díjat, az hatalmas hiányt okozna a pénzforgalomban, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben nem tűnik túl okos lépésnek.
Másfelől viszont az Xbox Live Gold eltörlése vagy az Xbox Game Pass szintekbe való beillesztése erős megkülönböztetést jelentene a Microsoft számára a versenytársakkal szemben, tekintve, hogy az Xbox Game Pass általánosságban mennyi mindent kínál. Gyanítom, hogy előbb-utóbb meg fogjuk látni az Xbox Live Gold eltűnését, de csak akkor, ha a Microsoft számára ez gazdaságilag ésszerű lesz.
Forrás: Windows Central