Vadászok 2. évad – Hitler él, de nem sokáig élvezi

SOROZATKRITIKA – Az Amazon alternatív történelmi sorozata, a Vadászok Al Pacino és Logan Lerman főszereplésével a második évadban is folytatja a fantáziadús önbíráskodást, Hitlerrel a célpontban. Figyelem, ez a második évad kritikája és az első évadról van benne egy erős SPOILER, csak akkor olvasd el, ha már láttad az utóbbit!

 

 

A Vadászok alaptémája: igazságos dolog-e szörnyetegeket ölni, vagy ez csupán az út ahhoz, hogy te magad is szörnyeteggé válj? A válasz, legalábbis a sorozat szerint, egyértelműen az előbbi, különösen, ha a szörnyek nácik.

 

 

A nácik köztünk élnek

 

David Weil 1970-es évekbeli, Amazon Prime thrillerének második és egyben utolsó évada, amely január 13-án jelent meg, ismét azt állítja, hogy a Harmadik Birodalom a szemünk előtt rejtőzködik, és hogy a helyes út a velük való véres leszámolás – különösen akkor, amikor a 20. század leghírhedtebb őrültjéről, Adolf Hitlerről van szó.

Ahogy a Vadászok 2020-as évadjának befejezésekor kiderült, Hitler (akit Udo Kier testesít meg zord, forrongó gonoszsággal) él és virul ebben az alternatív univerzumban, és titokban és kényelmesen Buenos Airesben lakik az „ezredessel”, azaz Eva Braunnal (Lena Olin) és egy sereg fanatikus kegyencével egyetemben.

Két évvel később az egyetlen, aki sejti, hogy életben van, Chava Apfelbaum (Jennifer Jason Leigh), egy nácivadász, aki Ruth (Jeannie Berlin), a sorozat hősének, Jonah Heidelbaumnak (Logan Lerman) meggyilkolt New York-i nagymamája, Ruth húga. Chava irgalmat nem ismerő zsoldosként követi a Führert, akiről azt gyanítja, hogy valahol Dél-Amerikában rejtőzik. Az első részben mutatkozik be a nyomát követve Ausztriában, ahol egy volt nácit úgy büntet meg, hogy kitépi a szemét, és egy szoborba helyezi el.

 

 

A nácigyilkosok is emberek

 

A nácigyilkos vadászok vágya, hogy normális embereknek lássák őket, nem pedig fondorlatos „bábjátékosoknak” vagy „szörnyeknek”, egy visszatérő motívuma a Vadászoknak, ahogy a holokauszt bosszúvágya is. Weil sorozatának persze köze sincs valós eseményekhez, ez egy képregényes stílusú fantasy, amelyben az erős, találékony zsidók bosszút állnak a gonosz németeken és förtelmes kollaboránsaikon.

Egy olyan első évad végén, amely tele volt kémküldetésekkel, lövöldözésekkel és B-filmekbe illő nyomozással és akcióval, egy meghökkentő fordulatot hozott: Meyer Offerman (Al Pacino), a koncentrációs tábor túlélője, aki összehozta Jonah-t és a multikulturális vadászokat – a filmsztár Lonny Flash-t (Josh Radnor), Harriet nővér apácát (Kate Mulvany), a forradalmi pénzhamisító Roxy-t (Tiffany Boone), a vietnami veterán Joe-t (Louis Ozawa) és a holokauszt áldozatait, Mindy-t (Carol Kane) és Murray Markowitz-ot (Saul Rubinek) -, lelepleződött, mint az a náci: „a Farkas”, akit állítólag üldözött. Ezért a meghökkentő „árulásért” Jonah elkerülhetetlenül és jogosan megölte Meyert.

 

 

Meyer csak a múltban él

 

Mivel Meyer halálával a Vadászok a sorozat „jelenében” (1979-ben) játszódó történetében Al Pacino karaktere már nem él, valamit ki kellett találni, hogy a színészt mégis visszahozzák. Ennek ellensúlyozására Weil kettéosztja a sorozat második évadját, egyik felét Chava Jonah-val és társaival való együttműködésére fordítja, a másik felében pedig Meyer 1975-ös erőfeszítéseit részletezi, hogy egyrészt összeállítsa az eredeti csapatot, másrészt elkerülje, hogy hírhedt náciként lelepleződjön.

Hiú remény volt a rendező részéről, hogy ez a két narratív szál végül összeér – vagy legalábbis gazdagítja egymást – mivel a Pacino-rész inkább arról szól, hogy kitöltse a múltbeli üres helyeket, mint hogy hatással legyen Jonah jelenlegi helyzetére. Mégis, ez lehetőséget ad Pacinónak, hogy továbbra is jiddis akcentusú szöveggel szédítsen mindenkit, amelynek enyhén ripacskodó és túlzó jellege még inkább értelmet nyer annak fényében, hogy Meyer egy szélhámos, aki az általa üldözött nép nyelvét, modorát és szokásait sajátítja el.

 

 

Bíró, esküdtszék és hóhér

 

A Vadászok fő cselekményében Jonah ismét egyesíti bandát korábban elhidegült társaival, akik Meyer halála után szétszóródtak – ez a folyamat lehetővé teszi Weil számára, hogy időt töltsön az egyes, az fontosabb szereplők háttértörténetének és motivációinak kibontásával. Közülük a legellentmondásosabbnak Millie Morris FBI-ügynök (Jerrika Hinton) bizonyul, akinek a nácik lemészárlásával kapcsolatos szenteskedő hozzáállása gyorsan elillan, amikor felkutatja és letartóztatja a magát papnak kiadó egykori SS-tisztet, hogy aztán szemtanúja legyen, amint a jogrendszer bizonyíték hiányában szabadon engedi. Válaszul Millie magára vállalja a bíró, az esküdtszék és a hóhér szerepét (megöli a volt nácit), majd a bűntudatával küzd a döntése miatt – ez az állapot arra kényszeríti, hogy összefogjon Jonah-val és társaival Hitler felkutatására.

Weil megpróbálja az önbíráskodás erkölcséről szóló releváns vitákkal erősíteni a szándékosan B-kategóriás sztorit, de ez a „bölcselkedés” inkább erőltetett és nehezen illeszkedik a sorozat hangulatának egészébe. A Vadászok alapvetően egy vad, színes, erőszakos „guy ritchie-s”, tarantinós sorozat a nácikról, akik egy golyóval a fejükben a zsidó vagány hősök jóvoltából megkapják méltó büntetésüket, a morális kérdések feszegetése álszentnek hat ebben a sorozatban.

És ez már csak azért is igaz, mert míg Jonah és csapattársai néha lelkiismeret-furdalást éreznek ellenségeik lemészárlása miatt, mégis élvezettel büntetik meg a gonosztevőket, akik – legyen szó akár az ármánykodó Biffről (Dylan Baker) vagy a szadista Travisről (Greg Austin) – a sorozat logikája szerint meg is érdemlik, hogy veszett kutyaként végezzünk velük. Következésképpen, amikor Jonah új menyasszonyáról, Claráról van szó, nem is az a kérdés, hogy kinek van igaza, hanem hogy belátja-e Jonah álláspontjának igazságosságát.

 

 

Összetettebb cselekmény

 

A Vadászok második évadja ugyanakkor némileg összetettebb cselekményszálakkal is operál, kezdve az ázsiai származású Joe helyzetétől, aki náci fogvatartóinak agymosott kegyence, egészen Lonny keserűségéig, amiért Roxy visszautasította. A legfeszültebb azonban a Hitler és felesége közötti dinamika, akiknek különböző elképzeléseik vannak arról, hogyan lehetne a legjobban népirtó mozgalmukat a jövőbe vezetni.

A sorozat második évadja egyben egy világkörüli utazás (amit minden részben egy aktualizált, a sorozat főszereplőit megszemélyesítő bábúkkal készült, stilizált társasjáték idéz), amelyről esztétikailag kevésbé ordít, hogy mennyire az említett Guy Ritchie munkássága „ihlette” a készítőket. A széria egyben Mission: Impossible-stílusú küldetésekből áll, és bár az akciójelenetek nem annyira extravagánsak, mint Tom Cruise filmjeiben, de azért itt sem kell panaszkodnunk, mert ezek is igazán elsőrangúak.

Bár a Vadászok 2. évad egyenetlen és összefüggéstelen, azok a pillanatok, amelyek működnek, tényleg ütősek, illetve ki kell emelni a remekül koreografált, ütős akciójeleneteket is, az utolsó epizód pedig egy majdnem tökéletes befejezést nyújt.

-BadSector-

 

 

Vadászok 2. évad

Rendezés - 7.4
Színészek - 6.8
Történet - 6.5
Látvány/zene/hangok/akció - 8.5
Hangulat - 7.2

7.3

Bár a Vadászok 2. évad egyenetlen és összefüggéstelen, azok a pillanatok, amelyek működnek, tényleg ütősek, illetve ki kell emelni a remekül koreografált, ütős akciójeleneteket is, az utolsó epizód pedig egy majdnem tökéletes befejezést nyújt.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu