SOROZATKRITIKA – A Netflix rekordot döntögető limitált sorozata, A vezércsel bebizonyította, hogy a közönség szereti ezt a műfajt, amely a 19. század Olaszországában játszódó Lidia ügyvédnő című újabb kosztümös nyomozós szériára is jellemző. A Lidia Poët-t alakító Matilda De Angelis főszereplésével a sorozat hasonló bájt és karizmát kínál, mint ahogy Anya Taylor-Joy Beth Harmont alakította, de párhuzamot találhatunk a Netflix másik női nyomozós, kosztümös sorozatával, az Enola Holmes-al is. Utóbbival az igazi különbség, hogy Lidia Poët valós személy volt.
Lidia Poët-t Olaszország első női ügyvédjeként ismerik el, és országos vita fogadta, amikor először kezdett ügyvédként praktizálni. A Netflix sorozata ezt a történelmi karaktert veszi alapul, és epizódos rejtélyeket épít a küzdelme köré, hogy komolyan vegyék egy férfiak által uralt szakmában.
A sorozat igaz történeten alapul, és az első epizódban megerősíti azt az ellenállást, amellyel Lidia Poët szembesült. A nyitójelenetek – köztük egy forró, tipikusan olaszos szexjelenet Lidia és a szeretője között – azt szolgálják, hogy hangsúlyozzák Lidia személyiségét, aki erős, karizmatikus, szexuálusan felszabadult és érzéki nő, aki nem fél úgy élni az életét, ahogyan ő akarja. Igazi „feminista” tehát – de a szó legjobb értelmében, amikor még tényleg elnyomták a nőket és éppen ezért ebben az időszakában Lidiának a karrierje iránti elkötelezettsége is fontos része a Lidia ügyvédnőnek. A sorozat úgy mutatja be Lidiát, mint aki megelőzte korát, amikor nőként a jogi szolgáltatások területén dolgozott.
Amikor nő még nem lehetett ügyvéd Európában
Lidia ügyvédnő a krimisorozat műfaját ötvözi a kosztümös drámákkal korabeli drámákkal, mivel minden epizódban egy-egy bűnügyet kell megoldania Lidiának és testvérének, Enricónak. Az ügyek gyakran a hozzájuk közel álló embereket is érintik, ami személyes dimenziót ad a történeteknek. Bár a megoldandó bűnesetek nem különösebben bonyolultak, mégis szórakoztató aspektusát adják a sorozat elbeszélésének.
A sorozat lényege mégis leginkább Lidia küzdelmeiben rejlik, amelyekkel karrierambícióit próbálja megvalósítani egy olyan időszakban, amikor a nők nem számítottak életképesnek a szakmai karrierre. Az történet végigkíséri a fiatal nő próbálkozásait, hogy megdöntse azt a döntést, amely megtiltja neki, hogy ügyvédként praktizáljon.
Matilda De Angelis Lidia szerepében nyújtott alakítása a sorozat csúcspontja. Gyors szellemességgel, hevességgel és elszántsággal ruházza fel a szerepet, így könnyű együttérezni karaktere küzdelmeivel egy olyan korban, amikor a nőket nem tartották alkalmasnak a szakmai karrierre.
A sorozatnak egyfajta súlyt ad az a tény is, Lidia Poët egy valós történelmi személyiség volt, és a viták, amelyek a jogászként dolgozó nők méltóságáról folytak, jól összekötik az epizódokat, és a sorozatot többé teszik, mint egy epizódbeli eset. A sorozat azonban sajnos nem dolgozza ki teljesen Lidia karakterét azon túl, hogy egy felszabadult nő a 19. század végi Torinóban.
Nagyszerű színészek korhű jelmezekben
A sorozatban a jelmezek kiemelkedőek, pontosan ábrázolták a korszak divatját. Lidia elegáns ruháitól kezdve a férfi szereplők formális öltözékéig a jelmezek hitelessé teszik a sorozat környezetét. Összességében a produkciós értékek igencsak magasak, a díszletek és a kellékek legapróbb részleteire is figyelmet fordítottak. Ez hozzájárul a sorozat magával ragadó élményéhez, és igazi vizuális örömöt okoz – különösen, ha 4K/HDR-ben nézzük.
A Lidia ügyvédnő egyben remek színészekkel is büszkélkedhet, akik valóban életre keltik a korabeli karaktereket. Matilda De Angelis mint Lidia mellett különösen Pierluigi Pasino emelkedik ki, aki Lidia bátyjaként, Enricóként nyújt kiemelkedő alakítást. Pasino nagyszerűen alakítja a karakter különcségét és hiúságát, miközben mély szeretetet és hűséget sugároz a húga iránt (bár eleinte ezt jól leplezi). A nagyszerű jelmezekkel, a kor Itáliáját bemutató remek díszletekkel és a csodálatos látvánnyal kombinálva a színészi játék magas szintre emeli a sorozatot.
Kár, hogy csak hat rész, és kicsit túl modern ez a rockos talpalávaló
Annak ellenére, hogy időnként nem túl kidolgozott, vagy rejtélyeket old meg Lidia az egyes epizódokban, De Angelis erős és okos alakítása, valamint az az elszántsága, hogy áttörje a jogrendszer nőgyűlöletét, szórakoztatóvá és élvezhetővé teszi a sorozatot.
A Lidia ügyvédnő tehát egy remek sorozat, amely ragyogó jelmezekkel, díszletekkel és a szereplők kiváló színészi játékával rendelkezik. A limitált, hat epizódból álló sorozatot túl rövidnek érezzük, és a sorozat modern rock- és popzenei választéka is kicsit furcsa, egyeseket kizökkentheti a kor hangulatából. Továbbá A vezércselhez hasonlóan ezt a sorozatot is túl rövidnek éreztük.
-BadSector-
Lidia ügyvédnő
Rendezés - 8.5
Színészek - 8.4
Történet - 8
Látvány/zene/hangok - 9.2
Hangulat - 8.4
8.5
KIVÁLÓ
A Lidia ügyvédnő egy kedves és addiktív limitált krimisorozat, amely remekül mutatja be Lidia küzdelmét, hogy női ügyvédként elismert legyen egy férfiak által dominált szakmában, miközben bűnügyi esetek iránt nyomoz. Az izgalmas nyomozások, remek díszletek, nagyszerű színészi játék és lenyűgöző jelmezek erős pozitívumok, de sajnos a hat résszel a sorozat kicsit rövid. Negatívum még, hogy a bűnesetek kicsit túl egyszerűek, a modern zenei betétek pedig kizökkenthetik a nézőket.