TESZT – Miután néhány évet korai hozzáférésben töltött a csak nagybetűzését talán elfelejthető Rockfish Games játéka, az idézőjelesen „véglegesnek” nevezhető kiadás nem lett rossz, ám eközben azt is hozzá kell tenni, hogy jobb is lehetett volna, így ez is lényegében „a célnak megfelel” kategóriába tartozó termék.
Az Everspace 2 egy gyors tempójú, egyjátékos űrhajós lövöldözős játék, melyben felfedezés az űrben és a bolygókon, rengeteg zsákmány, RPG elemek, bányászat és kézművesség várja a játékosokat. Éld át az izgalmas sci-fi történetet egy élénk, kézzel készített, titkokkal, rejtvényekkel és veszélyekkel teli nyílt világban.
Adam Roslin
…a neve a klónpilótának (az eredeti az első részben volt), aki egy bányászcsoportot kísér el egy háború sújtotta zónába, de a törvényen kívüliek letámadják őket. Innen pedig lassan megismerünk mindent és mindenkit, beleértve a többieket a fedélzeten. Ők többféle, egyedi perket kínálhatnak a hajónknak. Hive például automatikusan a bázisunkra teleportálja a többletszállítmányunkat, ha kifogyna a helyünk, Dax és Ben például olcsóbbá teszi a javításokat, de Tareen a hangárunk és raktárunk méreténen növelésére jó. Eddig jó, de végül az lesz a probléma, hogy a történet mélysége ezen túl nem olyan kiemelkedő. Lesznek interakciók a többiekkel (néha a script jóvoltából), de a ziccert a Rockfish talán nem lőtte be, és akár azt is lehetne mondani, hogy ez rendben van, mert a harcok tekintetében az Everspace 2 kifejezetten helyt képes állni. A hajónak elsődleges, másodlagos fegyverei és további tárgyai vannak, az eszközöknek pedig képességei vannak, így egyfajta egyedi buildet lehet létrehozni.
Nem mindegy, hogy a Scoutot (kicsi, tempós) vagy a Strikert (semmiben sem csúcskategóriás, de semmiben sem sereghajtó), a Gunship pedig mindent ledarál, ha valami nem áll félre az útjából. Majd lehet szépen kombinálni a fegyvereket és eszközöket. Az elsődleges fegyverek között például a gauss ágyú megnöveli a sebességet és a támadási felületet, a thermo puska egy nagyobb hatótávú hősugarat küld ki, a flak ágyú pedig több célpontot képes eltalálni. Ezekhez párosulnak a másodlagosak: pajzs- s páncéltörő rakéták (magától értetődőek), aknák (a mozgást akadályozzák), és EMP rakéták (ezekkel ki lehet ütni pár pillanatra ellenfeleinket). A további eszközök pedig adott időszakonként használhatóak (cooldown timer miatt), így lehet például teleportálni, ellökni ellenfeleinket, vagy akár javítást kezdeményezni. Ezekre mind szükség lesz a felfedezés során, és közben (természetesen csak akkor, ha modern, erős konfigurációval rendelkezünk) kifejezetten szép látványban lehet részünk, amit főleg a fotó módban lehet csodálni. Nem túlzás azt állítani, hogy a vizualitás talán az Everspace 2 egyik erős eleme, de nem ez az aduász az ingujjában elrejtve. Vannak más elemek is, amikre ki kell térni.
Loot
Kissé furcsának hathat elsőre, amikor a(z Activision) Blizzard játékaihoz hasonló lootolási rendszer bukkan fel az Everspace 2-ben, de fel kell tenni azért a kérdést, hogy egy ilyen műfajú játékban ilyesmire mégis mi szükség van, hogy erősebb szintet kell elérni, hogy jobb anyagokat és ritkább tárgyakat találhassunk az épp felrobbantott ellenséges hajó maradékai között? Ez nem egy Borderlands, ott ez teljesen rendben lenne. Itt inkább érthetetlen döntés. Az pedig, hogy többnyire egyedül vagyunk és kóválygunk, szintén nem nagyon illik idea. Ha már 1992-ben a Star Control II is jobban állt hozzá (ennek 3DO-s portjának PC-s konverziója, a The Ur-Quan Masters javasolt…), ahol a földönkívülieknek sokkal mélyebb személyisége volt mint itt a bajtársainknak, akkor azért az felettébb problémás. Ott egy elég erős szövetséget fel lehetett építeni, itt meg a másik frakciókból nem lehet még a zsoldosokat sem átigazolni.
Fura-e egy három évtizede megjelent játékkal összevetni az Everspace 2-t? Nem igazán, még ha itt nem is játszik akkora szerepet az erőforrások gyűjtése, ugyanis ott is voltak harcok, igaz, 2D-ben… ja, és ott legalább a frakciók hajóit egymásnak lehetett ereszteni a Super Melee módban, itt pedig nincsen multiplayer. Az Everspace 2 soundtrackjét és audióját érdemes hosszabb távon lecserélni valami másra, a kezelhetősége korrekt, és ebben az esetben erősen javasolt a kontroller helyett visszatérni a gyökerekhez, ugyanis az egér és billentyűzet párosa itt sokkal inkább működőképesebb kezelési sémának tűnik.
Neverspace 2
Egy kifejezetten nehéz szülés után (amit minden bizonnyal majdnem azonnal követni fog valami más…) az Everspace 2 azért nem kap egy hetest, mert a régebbi, valamelyest hasonló stílusú játékok között volt már olyan, ami sokkal érdekesebb eredményt volt képes felmutatni a technológiai limitációk ellenére is. Itt sincs nagyon párbeszéd a felfedezések során, és maguk a megoldandó feladványok sem hozzák lázba a játékost (azt megtette a megfázás), de ha csak a harcok, illetve a felfedezendő világ mérete alapján kellene értékelni, a Rockfish Games terméke kifejezetten magas pontszámot kapna, de egy hatfeles pontszám még mindig azt jelenti, hogy nem rossz ez, de ennél lehetett volna jobb is. Nem minden esetben ott mély, ahol erre szükség lett volna.
-V-
Pro:
+ Látványra nem rossz
+ Hatalmas világ
+ A hajókból és felszerelések kombinálása
Kontra:
– Műfajában nem kiemelkedő
– Kevés érdekfeszítő dialógus
– Feladatok tekintetében is száraz
Kiadó: Rockfish Games
Fejlesztő: Rockfish Games
Stílus: űrszimulátor
Megjelenés: 2023. április 6.
Everspace 2
Játékmenet - 7.2
Grafika - 7.8
Történet - 6.4
Zene/hangok - 6.1
Hangulat - 7
6.9
KORREKT
Egy kifejezetten nehéz szülés után (amit minden bizonnyal majdnem azonnal követni fog valami más...) az Everspace 2 azért nem kap egy hetest, mert a régebbi, valamelyest hasonló stílusú játékok között volt már olyan, ami sokkal érdekesebb eredményt volt képes felmutatni a technológiai limitációk ellenére is. Itt sincs nagyon párbeszéd a felfedezések során, és maguk a megoldandó feladványok sem hozzák lázba a játékost (azt megtette a megfázás), de ha csak a harcok, illetve a felfedezendő világ mérete alapján kellene értékelni, a Rockfish Games terméke kifejezetten magas pontszámot kapna, de egy hatfeles pontszám még mindig azt jelenti, hogy nem rossz ez, de ennél lehetett volna jobb is. Nem minden esetben ott mély, ahol erre szükség lett volna.