Ruby Gillman, tinikráken – A víz alatti világ legmenőbb tinije

FILMELŐZETES – Ruby Gillman egy átlagos tinédzser, aki szeretne beilleszkedni a suliban. De amikor rájön, hogy ő a legendás tengeri szörnyek, a krákenek királyi családjának leszármazottja, az élete fenekestül felfordul. Vajon képes lesz megvédeni az óceánokat a gonosz erőktől, és megtalálni a helyét a víz alatti világban? Készülj fel egy fergeteges akció-vígjátékra a DreamWorks Animation-tól!

 

Néha a hős, akinek lenned kell, a felszín alatt lakozik. Idén nyáron a DreamWorks Animation a gimis élet zavaros vizeibe merül alá ezzel a fergeteges, csupa szív animációs akció-vígjátékkal, amelyben egy félénk tinédzser felfedezi, hogy a mitikus tengeri krákenek legendás királyi családjának tagja, és nagyobb dolgokra rendeltetett az óceán mélyén, mint amiről valaha is álmodni mert volna.
A kedves, esetlen, 16 éves Rudy Gillman kétségbeesetten próbál beilleszkedni az Óceánpart Gimiben, de többnyire csak láthatatlannak érzi magát. Matekból korrepetálja a deszkás srácot, akibe bele van zúgva, de úgy tűnik, a fiú csak a fraktáljai miatt csodálja; és nem lóghat a menő arcokkal a parton, mert túlságosan aggódó anyukája megtiltotta Rubynak, hogy a vízbe menjen. Ám amikor megszegi anyu első számú szabályát, Ruby rájön, hogy közvetlen leszármazottja a krákeneknek, és ő fogja örökölni a trónt ellentmondást nem tűrő nagyanyjától, a Hét Tengerek Harcos Királynőjétől. A krákenek felesküdtek a világ óceánjainak védelmére a hiú, hataloméhes sellőkkel szemben, akik ősidőktől fogva harcban állnak a krákenekkel. Ezzel csak egyetlen nagy és azonnal leküzdendő probléma van: a gyönyörű és népszerű új csaj a suliban, Chelsea történetesen épp sellő… Rubynak tehát el kell fogadnia saját magát, és a legnagyobb formáját kell hoznia, hogy megvédje szeretteit.

 

 

Engedd szabadjára a benned lakozó host

 

Az óceán titkozatos világ – a szárazföldön élők csak halvány fogalmat alkothatnak róla. Ez a világ és benne a hullámok mélyén élő fantasztikus lények régóta izgatta az Oscar®-jelölt Kirk DeMicco fantáziáját. Negyedik animációs nagyjátékfilmjében, a Ruby Gillman, tinikrákenben DeMicco a folklór és a mítoszok legszebb hagyományaiból merít, hogy magával ragadó történetet meséljen el egy nem egészen hétköznapi tiniről, aki meghökkentő igazságot tud meg saját magáról és származásáról¸ és szabadjára engedi a benne lakozó hőst.

„Filmesként mindig arra törekedtem, hogy olyan történeteket meséljek, amelyek rácáfolnak a várakozásokra – mondja DeMicco. – A Ruby Gillman, tinikráken esetében az érdekelt leginkább, mit tudnék kihozni ilyen értelemben a krákenek és a sellők mitológiájából. A hagyomány szerint a kráken óriási tengeri szörnyeteg, amit mindenáron kerülni kell. A mi filmünkben azt az ötletet akartam kiaknázni, hogy a krákenek igazából a tengerek legyőzhetetlen és jó szándékú védelemzői. Ehhez hasonlóan a sellőkről alkotott megszokott képet is a feje tetejére akartam állítani, sokkal összetettebb és részletesebb mitológiát hozva létre, ami meghökkenti a közönséget, mert nem ezt várta.”

Az eredmény egy vizuálisan lenyűgöző, érzelmileg megkapó, nagyon vicces és nagyon nedves nevelődési történet egy kamaszlányról, aki a helyét keresi a világban, s eközben többet tanul, mint amiről valaha is álmodott. „A DreamWorks Animationnnél régi vígjátéki hagyomány, hogy újraértelmezzük a hősök veretes kalandjait: így tettünk a hercegnőt megmentő ogrével, a harcossá váló pandáva meg a haladó szellemű viking kamasszal és a sebesült sárkányával, akik megváltoztatják szeretteik sorsát – mondja Margie Cohn, a DreamWorks Animation elnöke. – A Ruby Gillman új fejezetet nyit e hagyományban: lett egy kamaszlányunk, aki rendkívüli képességek birtokában van.”

Ruby több mint három éve indult el a vászon felé. Az alkotók kezdetben a Gillman család viselt dolgaira koncentráltak, de aztán arra jutottak, hogy az ifjú hősnőt érdemes mitológiai ihletésű kalandok középpontjába helyezni. –Amikor az ember mitológiai lényekkel dolgozik, nem kötik a való világ törvényei – magyarázza DeMicco. – Szabadjára engedheted a fantáziádat, és teljesen egyedi teremtményeket alkothatsz. De ami még fontosabb, a mitológiai lények lehetővé teszik, hogy alapvető igazságokat mondjuk ki létkérdésekről. Például arról, hogy félünk az ismeretlentől, vagy hogyan küzdünk azért, hogy megtaláljuk a helyünket a világban – ezek a lények segítenek a kérdésekre adott válaszok kibontásában, méghozzá emlékezetes módon.”

Kelly Cooney Cilella producer még 2019-ben, a fejlesztés korai szakaszában csatlakozott a projekthez, és az ragadta meg benne, hogy a történet milyen okosan értelmezi újra az ősi mítoszt, miközben a másik hangsúly a családi összetartozáson van. „A vígjátéki koncepció eleve nagyon eredeti: a kráken-sellő szembenállást, amivel kapcsolatban a közönségnek bizonyos előfeltevései lehetnek, jól megtekeri, és gimis környezetbe helyezi – magyarázza a producer. – De amitől igazán belezúgtam ebbe a sztoriba, az az anya-lány-nagymama kapcsolat, és ennek fejlődése a cselekmény során.”

DeMicco és Cooney Cilella Faryn Pearlt szemelte ki társrendezőnek, aki eredetileg sztorifelelősként csatlakozott a produkcióhoz. „Faryn sokban hasonlít Rubyra – mondja Cooney Cilella. – Hihetetlenül huncut a humora, ami tökéletesen passzol a film stílusához. Ráadásul olyan mély érzelmeket hozott a történetbe, amelyekkel a sztorink valósággal szárnyalni tud.”

A Ruby Gillman, tinikráken gyönyörűen egyensúlyoz a karaktervezérelt vígjáték és a komoly kérdéseket boncolgató családi film között, olyan témákat vetve fel, mint az önazonosság, a családi felelősség, a szeretet és az őszinte elfogadás. A film kezdetén Ruby bájosan esetlen, önmagában bizonytalan 16 éves kamasz, aki vagy szűk baráti körével tölti idejét, vagy szíve titkos választottját, Connort korrepetálja matekból. Vele akar táncolni a szalagavatón – annak ellenére, hogy ez a szokás a kontinens gyarmatosítóinak patriarchális hagyományából ered –, de édesanyja, Agatha megtiltja, hogy elmenjen a minden kamasz életében meghatározó eseménynek számító rendezvényre. A szalagavatót egy hajón tartják, márpedig Agatha egyetlen dologhoz ragaszkodik mindenáron: Ruby a víznek a közelébe sem mehet. Ez nem is lenne baj, ha nem pont Óceánparton laknának, ahol ugyebár a mólón történő romantikázás az első számú időtöltés.

Ruby a konfliktuskerülés világbajnoka, mindig szót fogad az anyjának, ám e trendet feülülírja egy esemény: balul sikerül a meghívás a szalagavatóra, Connor a vízbe esik, és Rubynak utána kell ugrania, hogy kimentse. Ruby legnagyobb meglepetésére a víz alatt hatalmas krákenné változik. Rájön, hogy édesanyja nem mesélt el mindent a családjukról, ezért nekiáll kideríteni, pontosan kicsoda ő valójában. Kutatása eredményeként, vesztére összebarátkozik Chelsea-vel, akinek megvan a maga titkos terve, és megtalálja nagymamáját is, a grandiózus személyiséggel megáldott Kráken Királynőt, akinek egyetlen vágya, hogy majd Ruby foglalja el helyét a trónon. Ám mielőtt királyő lesz, Rubynak még sokat kell tanulnia. Felül kell emelkednie az állandó önmarcangoláson, meg kell szeretnie és el kell fogadnia magát, teljesen függetlenül attól, hogy kicsoda vagy micsoda. Csak így válhat igazi hőssé, amilyennek teremtetett.

 

 

A látvány és az animáció

 

A Ruby Gillman, tinikráken látványvilágát úgy álmodták meg, hogy minden egyes pillanata szemet gyönyörködtető és bámulatba ejtő legyen. A film alkotói Pierre-Olivier Vincent látványtervezőt (Így neveld a sárkányodat, Elvitte a víz), a DreamWorks régi munkatársát kérték fel a feladatra.

A látványcsapat harsány, vibráló színekben, széles gesztusokban és nagy léptékben gondolkodott. Arra törekedtek, hogy Óceánpart és Vízvilág látványa szemkápráztató élményt nyújtson, ezért kaleiodoszkópszerű stílust alkalmaztak.

A polip jelentette a fő ihletforrást, ezért minden filmbeli tényező tekergős, kerekded és folyékony jelleget kapott, a tárgyaktól – mint az autók és a hűtőszekrények – egészen magukig a szereplőkig.

Faryn Pearl társrendező szerint Óceánpart városa vidámparkra emlékeztet. „Nagy hangsúly helyeződik a csövekre, mindent áthat a tengeri szemlélet, ez egy vízi álomvilág. Óceánpart szinte tapintható, mintha kézzel készült volna, az embernek néha olyan a benyomása, hogy stop-motion technikával alkotott filmet lát.”

Gillmanék a városi kikötő mellett laknak, a házuk tele van olyan holmikkal, amik korábbi víz alatti életükre emlékeztetnek. A ház belseje óceánkékben és más hűvös színekben pompázik; Ruby szobája egy toronyban kapott helyet, ami egy régi világítótoronyra emlékeztet. „Az ilyesmi jellemző egy csomó olyan emberre, aki száműzetésben él – olyan környezetet próbálnak teremteni maguk köré, ami kulturális eredetükre emlékezteti őket, ez pedig az óceán Gillmanék számára” – magyarázza Vincent.

A víz alatti világ legnagyobb attrakciója Nagymama krákenkastélya, ahol nincs egy szál egyenes vonal sem. A luxuskörnyezetet Vincent úgy tervezte meg, hogy méltó legyen a Hét Tengerek Királynőjéhez, minden csupa üveg és zöld nefrit, ami gyönyörűen csillámlik a fényben. „Ez a hatalom ünnepelt központja” – szögezi le Vincent.

A látványtervező úgy akarta, hogy a kastély ősi hangulatot sugározzon, de közben meg kellett felelnie egy modern tinilány elvárásainak is. „El akartuk kerülni, hogy az egész lehangolóan ódivatú legyen, amikor Ruby beköltözik a krákenek világába, mert akkor nem lenne kedve ott élni” – magyarázza a látványtervező.

Ami a karakterek mozgását illeti, a krákenek a szárazföldön másképp manővereznek, mint az emberek. Carlos Fernandez Puertolas animációfelelős a vízben sikló polipok mozgásából merített ihletet, és fontos támpontokat adott neki Max Fleisher munkássága is, aki például Popeye-t álmodta animációs karakterré – Gillmanék teste így vált igen rugalmassá és hajlékonnyá.

Velük ellentétben a történet emberi karakterei olyan merevek és szögletesek lettek, amennyire csak elképzelhető. „Zárt ajtók mögött Gillmanék lágyan hullámzó mozgással közlekednek, de ha kilépnek otthonról, már nem sokban különböznek az emberektől – mondja Pearl. – De azért az egyenes vonalak világában Ruby tekergőző mozgása azonnal rátereli a figyelmet.”

Minden óriáskrákennek teljesen egyedi a kinézete, és hatalmas méretük ellenére lélegzetelállító bájjal és eleganciával siklanak a vízben. „Olyanok, mint az óriási kaidzsú karakterek, de balett-táncosok módján mozognak, akiknek minden gesztusa gondosan meg van koregrafálva.

(A kaidzsú japán szörnyfilmes műfaj, amelynek opuszaiban Godzilla, Mothra és társaik egész városokat rombolnak le. Hollywood is régóta gyárt hasonló filmeket, a közelmúltban a Tűzgyűrű vagy a Godzilla vs. Kong aratott szép sikert. – a ford.)

Forrás: UIP

Spread the love
Avatar photo
This user hasn not filled out his biographical info.

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu