TESZT – Az Amnesia új része is követi a pszichológiai terror irányát, amit a franchise korábbi felvonásai már kijelöltek. Az alapok (belső nézetes felfedezés, erőforrásaink óvatos kezelése, menekülés) megmaradtak Henri Clément történetében, de a helyszín ezúttal egy világháborús, elhagyatott katonai bunker, ami mit sem érne a szokásos nagy, minket üldöző kreatúra nélkül, így a Frictional Games mondhatni hozta a kötelezőt, amit el is lehet várni tőlük.
Az Amnesia: The Bunker egy első személyű horrorjáték, amely egy első világháborús bunkerben játszódik. Egy könyörtelen, mesterséges intelligencia által vezérelt szörny leselkedik rád. A túlélés a szerszámok megtalálásán, a kézműves tárgyak elkészítésén és a villanyok égve tartásán múlik.
1916
Az első világháború kellős közepén főhősünk tehát be lett zárva, és most nem gyufákat vagy olajat kell gyűjteni, hanem üzemanyagot egy generátorhoz, fényünk pedig egy kicsi dinamós lámpa. Felettébb könyörtelen, de a franchise-tól elvárható a hitelesség, és ezúttal más játékokból is átvett pár elemet. A fő, négy lábon közlekedő emberi ám a magyar „kormánynál” kevésbé embertelen ellenfelünk úgy követ minket, mintha az Alien: Isolation Xenomorphja lenne újragondolva, ám nem ő az egyetlen, aki Henri életére törhet. Nem érdemes közvetlenül megküzdeni vele, mert eléggé fájdalmas eredménye lehet. Ezért jobb inkább a klausztrofób hajlamúaknak nem javasolt szűk folyosók és alagutak felé nézelődni. A korábbi részekben látott őrültségi csík itt nincs jelen, helyette Henri szívverését lehet hallani, ami nem biztos, hogy mindenkinek immerziót eredményez, és az audióval dolgozóknak gyorsan feltűnhet az ismétlődő hangminta. Szörnyikénk kb. azonnal támadásba lendül, ha generátorunk üres, és a nagy patkányok csak tetézik a problémánkat.
Esetleg emberekbe is futhatunk. Mindent végül óvatosan meg kell fontolni, így például a revolver használatát is, mert néha nem megfelelően tölti Henri be a lőszert, így ha nem figyelünk oda, fegyverünk használata teljesen eredménytelen lesz. A gránát hangot kelt, ahogy akár a medkit használata is felkeltheti ellenfeleink figyelmét. Hangulatilag a Frictional Games játéka hozza azt a szintet, amit elvárhatunk tőlük, de játékmenetileg kissé módosult a stílus. Modernizálódott, ám eközben megváltozott, és nem biztos, hogy emiatt mindenki tetszését elnyerheti. Ezúttal a játékos acélidegein múlik, hogy mikor jön az a hiba, ami miatt végül Henri nem éli túl a kalandokat. Néha ez egy teljesen minimális hiba is lehet: például, ha eldobunk valamit, amire később szükség lehet, és azon múlik a túlélés. Emiatt is kihangsúlyozottan fontos az erőforrások megfelelő módon történő kezelése. Ebből adódik egy másik elem, ami újfent megosztó hatást eredményezhet: van, akinek tetszeni fog, és van, akinek nem.
Mein Kraft
Az Amnesia: The Bunkerben lehet kraftolni is, ami nem teljesen eredményez hatásos tárgyakat. A fáklya például nem tartja távol a szörnyet, mert az teljesen figyelmen kívül hagyja a kezünkben levő fényforrást, és inkább karmol egyet. Ehelyett érdemes az óvatosabb játékosoknak a medkitekkel, az agresszívabb megközelítéssel élőknek pedig a bombákkal foglalkozni, ugyanis ezek sokkal hatásosabbak lesznek a játékmenetben, és sokszor eléggé hasonló alapanyagok szükségesek. A játék grafikai ábrázolása nem kimagasló, viszont hozzá kell tenni, hogy a sorozat korábbi részei sem a szépségükről voltak híresek. A hangdizájn többnyire jó, sans Henri szívdobogása, ami inkább idegesítő tud lenni, és ez illúzióromboló is lehet, ugyanis a félelem helyett ez kelti fel a figyelmet.
Így hiába hangulatos, ahogy egy ágy alatt bújkálunk, nem kizárt, hogy idővel inkább arra koncentrálunk, ami inkább zavaró. S ha már megemlítődött az a kifejezés, hogy zavaró, a játék hosszára is alkalmazhatjuk ezt a szót. Lehet, hogy valakinek 8-9 óra volt végigjátszani, másnak pedig 6-8, de a 3 óra is abszolút reális, és már most látni lehet a YouTube-on másfél órás végigjátszásokat. A játékipar egyre inkább keserves állapotát mi sem jelzi jobban, hogy ilyen termékek jelennek meg. A többszöri halasztás ellenére még mindig hajlamos a franchise korábbi részeiben látott konfigurációs fájl sikertelen betöltése hibaüzenet dobására, szóval a ház alapzata bár többnyire stabil, az építmény rajta nagyon is remeg az erősebb szélvihar során.
Bunker
Ha egy picit hosszabb lett volna az Amnesia: The Bunker, akkor megérdemelne egy nyolcast. Ha esetleg erősebb lett volna a hangok terén, akár nyolcfelest is érdemelne a játék. Nem rossz ez, de ahogy mostanában egyre többször, így itt is olyan dolgok bukkantak fel, amik miatt nem kaphat kellőképpen magas értékelést. Aki a franchise-ot kedveli, nyugodtan játsszon vele, mert nem rossz a termék. Aki pszichológiai terrort keres, szintén javasolt egy próba, természetesen egy sötét szobában. Ám kicsit messzebbről vizsgálva a Frictional Games játéka nem nagy dobás. A bezártság, miközben odakinn a háború zajlik, azért egészen jól érzékeltetve lett, és emiatt mindenféleképpen jár a gratuláció a fejlesztőknek.
-V-
Pro:
+ Megviseli a játékost
+ A bezártság megfelelő ábrázolása
+ Kraftolás
Kontra:
– Kraftolás?
– Hangokban nem erős
– Rövid
Kiadó: Frictional Games
Fejlesztő: Frictional Games
Stílus: első világháborús bunkerben végrehajtott pszichológiai terror
Megjelenés: 2023. június 6.
Amnesia: The Bunker
Játékmenet - 7.6
Grafika - 6.9
Történet - 8.2
Zene/hangok - 6.8
Hangulat - 8.5
7.6
JÓ
PTSD másképp