A Firmamentben olyan tartalmak is vannak, amiket nem teljesen maguk a fejlesztők hoztak össze, és ez nem mindenkinek nyerte el támogatását…
A játék stáblistájában is meg lett említve, hogy bizonyos dolgokat a Cyan Worlds a mesterséges intelligencia segítségével hozott létre. A teljes lista: naplók, bejegyzések, ellenőrző listák, újságok, történetek, dalok, versek, levelek, lazán szétszórt papírok; az összes támogató portréja; az összes alapító portréja; a „naplemente” festmények; a szecessziós tapéta a Swan kollégium folyosóin; propaganda transzparensek; a tengerparti kiömlés matricakészlete; az összes hangos mentor, bemondó, alapító és egyéb beszéd; támogatóknak szánt exkluzív tartalmak. Nem teljesen MI-vel hozták ezeket létre, hanem segítségként alkalmazták a technológiát.
Például a szinkronhangok tartalmát 100%-ban egy ember teremtette, de a hangszínt, a hangmagasságot és a hangszínt egy mesterséges intelligenciás eszközzel módosították a meg nem nevezett előadók beleegyezésével. Azt a stúdió már nem fejtette ki, hogy például a naplóbejegyzésekben miképp „segített” a mesterséges intelligencia. Talán bevetették a ChatGPT-t annak LLM-je (large language model = nagy nyelvi modell) miatt, és azt vázlatként alkalmazva átírták, amit kaptak. Az artworkök esetében pedig talán az OpenAI Dall-E-jével teremtett anyagokat dolgozták át a művészek, vagy csak kisebb szerepet kapott a technológia.
A Firmamenthez a fejlesztők több mint 1,4 millió dollárt kalapoztak össze 2019-ben a Kickstarteren, de a támogatók közül többen nemtetszésüknek adtak ott hangot, és szerintük nem etikus, hogy generatív, alkotásra képes mesterséges intelligenciát használtak, mert úgy látják, hogy szinten aluli játékot kaptak emiatt. Szerintük a fejlesztőknek alapból ki kellett volna mondani a technológia szerepét ahelyett, hogy ezt a tényt a stáblistába dugták el. Egy támogató, Ryusui azt írta: „Nem akarom, hogy a pénzemet olyan projektekre fordítsák, amelyek nagymértékben használnak mesterséges intelligencia által generált tartalmakat, különösen akkor, amikor az EMBEREK által készített művészet és írás az oka annak, hogy folyton visszajövök ezekhez a játékokhoz. Így kell elidegeníteni egy régi rajongót, Cyan!” E Color így vélekedett: „Ha azt akarnám, hogy egy mesterséges intelligencia készítsen egy játékot, miért fizetek egy cégnek, hogy megtegye ezt helyettem, ahelyett, hogy magam csinálnám? Attól tartok, hogy többé nem fogok támogatni vagy megvásárolni semmilyen jövőbeli Cyan projektet.”
A bugok és a túl egyszerű, vagy esetleg fárasztó puzzle-k gyakran felbukkantak kritikaként, és a játékosok szerint a festői környezet élettelen, a narratíva pedig unalmas volt, és sokan ezekért a mesterséges intelligenciát vádolják. Májusban egy Steames értékelés jól összefoglalta: „A birodalmak annyira sekélyesnek érződnek. Világonként csak néhány írás van (talán úgy 10 dolgot lehet elolvasni az egész játékban összesen). Aztán, hogy sót szórjak a sebbe, mesterséges intelligenciát használtak a játékhoz, beleértve a naplóbejegyzéseket és az újságokat is. Egy ilyen sikeres Kickstarterhez és egy olyan játékhoz képest, amiben már szinte semmi szöveg nincs, teljes szégyen, hogy MI-t használtak félkész naplóbejegyzések írására.” És még egy Kickstarteres komment Io Ottertől: „Nem adtam volna pénzt, ha tudtam volna, hogy mesterséges intelligenciát fognak használni, bár utólag visszagondolva ez biztosan megmagyarázza, hogy bármennyire gyönyörűnek tűntek a világok, ugyanolyan életszegénynek éreztem őket.”
Erre elég csak annyit mondanunk, hogy kínos.
Forrás: PCGamer