Az FTC kontra Microsoft ügyben tett vallomása során Jim Ryan Sony-vezér azt állítja, hogy az Xbox Game Pass „romboló hatású”, és a kiadók körében ellenszenves.
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) kontra Microsoft bírósági eljárás harmadik napján Jim Ryan, a Sony vezető munkatársa rögzített tanúvallomáson keresztül beszélt. Többek között kritizálta az Xbox Game Pass-t, és azt állította, hogy a kiadók nem kedvelik azt. Bár a bírósági ügy az Xbox Activision Blizzard felvásárlásához kötődik, a Microsoft Game Pass modelljétől kezdve a Nintendo Switch piaci relevanciájáig minden előkerült különböző beszédtémaként.
Konkrétan Ryan megjegyzései egy videós tanúvallomás részeként hangzottak el, ahol a Microsoft ügyvédje egy olyan találkozóról kérdezett, amelyre azután került sor, hogy a Microsoft bejelentette az Activision Blizzard megvásárlási szándékát.
Az említett találkozó körülbelül egy hónappal később volt, ahol Ryan a PlayStation Investorsnak beszélt. Amint arról a VGC beszámolt, a Microsoft ügyvédje továbbította, hogy Ryan azt mondta a befektetőknek, hogy beszélt „az összes kiadóval”, és hogy „egyöntetűen nem szeretik a Game Pass-t, mert értékromboló”. A Microsoft ügyvédje megkérdezte, hogy ez igaz-e, amire Ryan azt válaszolta, hogy szerinte ez igaz volt. Majd az ügyvéd ezt azzal folytatta, hogy Ryan valóban beszélt-e az összes kiadóval. Ryan válasza egyszerű volt: kijelentette, hogy állandóan beszél a kiadókkal, és hogy „ez a kiadók által sok éven keresztül nagyon is általánosan vallott nézet”.
Persze az „összes” nehezen számszerűsíthető. Sok indie fejlesztő például dicsérte az Xbox Game Pass-t és a Microsoft támogatását, amely egy ott megjelenő játékot kísér. Másrészt korábban nyilvánosan megjegyezték, hogy az Xbox Game Pass bizonyos mértékig kannibalizálhatja az eladásokat, és talán erre utal Ryan az AAA kiadók esetében, akik az Xbox Game Passon indítják el játékaikat. Legalábbis fogyasztói szempontból azonban nem véletlenül van annyi előfizetője az Xbox Game Passnak, amennyien vannak. Végső soron még a levegőben lóg, hogy hogyan ér véget ez a kísérlet, és hogy az Xbox Game Pass többek között milyen szerepet játszik továbbra is.
A bírósági eljárás miatt azonban számos korábban titkolt információ került nyilvánosságra. Ezek közé tartozik többek között, hogy a Microsoft fontolgatta, hogy olyan játékóriásokat vásárol meg, mint a Sega és a Bungie, a Sony óvatoskodott, hogy a PlayStation fejlesztői csomagokat az Activision kezébe adja a jövőbeli Call of Duty játékokhoz, a Bethesda aggodalma, amikor megtudta, hogy a Call of Duty multiplatform lesz, a megerősítés, hogy az IO Interactive Project Dragonja Xbox-exkluzív lesz, és még sok-sok minden más. Valószínűleg a következő napokban is folytatódni fog.
Jim Ryan szerint a Starfield Xbox-exkluzivitása nem probléma?!
A PlayStation-főnök Jim Ryan meglepő beismerése szerint nem hiszi, hogy a Starfield Xbox-konzol exkluzivitása „versenyellenes”. Emlékezhetünk, a Call of Duty franchise potenciális kizárólagossága volt a felvásárlás szabályozói elemzésének egyik fő témája. Ryan kijelentette, hogy egy olyan jelentős kiadás, mint a Starfield exkluzivitása befolyásolhat néhány véleményt arról, hogy a Call of Duty exkluzivitása milyen hatással lehet.
Ryan a tárgyalás harmadik napján a tanúk padjára ült, és számos kérdést tettek fel neki a PlayStationnel, az Activisionnel és az Xboxszal való kapcsolatával, valamint a Call of Duty franchise-zal kapcsolatban. Az egyik kérdés különösen érdekes volt. Ryant arról kérdezték, hogy versenyellenes volt-e az Xbox azon döntése, hogy a nemrég felvásárolt Bethesda Game Studios játékát, a Starfieldet exkluzívvá tette.
Ryan erre azt válaszolta, hogy nincs vele semmi kifogása, és hozzátette: „Nem tetszik, de nem tekintem versenyellenesnek”.
A megjegyzést az teszi érdekessé, hogy a Bethesda Game Studios címei nagy kiadványok. A két legutóbbi játékuk, a Fallout 4 és a The Elder Scrolls 5: Skyrim több mint 12 millió, illetve 30 millió példányban kelt el. Ezek a Call of Duty-címekhez hasonlíthatók. Ha Ryannek megfelel a Starfield exkluzivitása, akkor talán képmutató lenne azt mondani, hogy a Call of Duty exkluzivitása az Xboxon versenyellenes lenne.
Az összehasonlítás persze nem egészen fair. A Bethesda Game Studios egyjátékos címeket készít. A Call of Duty franchise nem csak több millió példányban ad el játékokat, hanem hatalmas online elkötelezettséget is teremt. Ez a PlayStation Plus-előfizetések, a mikrotranzakciók és általában véve a PlayStationre fordított idő növekedését eredményezi.