Barbie – Rózsaszínű élet

FILMKRITIKA – A Barbie baba több mint játék, valóságos ikon – évtizedek óta formálja a női ideált, miközben nem mentes a sztereotipizálástól és a testkép-problémák terjesztésétől. E fogalmak köré szőtt Greta Gerwig filmje merész, szatirikus és feminista történetet alkot Barbie és Ken valóságban átélt kalandjaiból. De vajon ténylegesen mélyed-e a rózsaszín álarc mögé, vagy csupán újabb reklámspot a Mattel számára? Átvitt értelemben van olyan jó, mint Edith Piaf híres száma, a Rózsaszínű élet (La vie en rose)?

 

 

Barbie történetét a filmvásznon sokan szerették volna megörökíteni, a rendezői és főszereplő posztra Amy Schumer és Anne Hathaway (mint Barbie) neve is felmerült. Végül Greta Gerwig viselhette a koronát, aki a Lady Bird vagyok és a Kisasszonyok című alkotásokkal már bebizonyította: érzékeny, humoros képekben tudja ábrázolni a fiatal nők életét és küzdelmeit. A Barbie film főszerepeit pedig a kitűnően teljesítő Margot Robbie és Ryan Gosling kapták. De vajon a film többi része is elég színvonalas-e, nekünk, felnőtteknek, akik már nem, vagy sosem „babáztak” Barbie-val?

 

 

Egy ötvenes évekbeli amerikai sikertörténet

 

Barbie 1959-ben született, Ruth Handler keze munkáját dicséri, aki a Mattel birodalmává nőtt játékgyártó cég egyik alapítója volt. A történet szerint Handler azt vette észre, hogy lánya, Barbara inkább felnőtt életeket képzelt el papírbabáinak, nem pedig úgy kezelte őket, mint babákat, akiket gondozni kell. Az általa kitalált baba, amit a lánya után nevezett el, a jövő víziója volt (bár anatómiailag lehetetlen arányokkal). Az első Barbie talán csinos modell volt fürdőruhában, de a későbbi változatok szakácsok, gyermekorvosok, méhészek, légiutas-kísérők, futballisták, űrhajósok és igen, elnökök voltak. Barbie legújabb szerepe a népszerű babának talán a legnehezebb: a nagyvásznon a főszerepet játsza, akit Margot Robbie, a producer és a sztár alakít, és aki egy szürreális egzisztenciális válság közepén találja magát. A film rendezője, Greta Gerwig hajlamos szellemi kifejezésekben beszélni a filmjéről, az apostoli hitvallásra és a teremtés mítoszára utalva. Ebben az értelemben Handler a Barbie Land ultrarózsaszín birodalmának legközelebbi alakja Istenhez.

Barbie eredettörténetének van egy másik oldala is, amely szerint Handler Európában találkozott egy Bild Lilli nevű babával, és azt lemásolta, majd megegyezett a német céggel, amely a játékért felelős volt, miután beperelték őket. Barbie lehet, hogy popkultúra ikon és az női felszabadulás összefüggő ösztönzéseinek emblémája, de mindenekelőtt pénzről szól a története, és lehetetlen a nők számára jelentett jelentőségét elválasztani a üzleti elképzeléstől. Igazságosnak tűnik, hogy Gerwig Barbie-ja sem próbálkozik ezzel, vagy legalábbis beleilleszt egy Will Ferrell vezette, teljesen férfi Mattel vezetőséget a világot bejáró kalandjaiba. A vezetők próbálják beterelni Barbie-t, miután a való világba jutott platinaszőke Kenjével (Ryan Gosling) együtt, de ők csak az akadályok egyike, amellyel szembe kell néznie.

 

 

A valódi élet betör a Barbie-babavilág tündérmeséjébe

 

A film komoly és valós életproblémákat vet fel, többek között a halálfélelmet, a cellulit hirtelen megjelenését egy korábban tökéletesen sima életben, a Z generáció éles kritikáját, és a szexizmust. A film tartogat meglepetéseket, mint például egy Ken által előadott álomszámot, egy depressziós Barbie reklámot, ahol a főszereplő melegítőnadrágot visel, és America Ferrera, aki Gloria, a Mattel alkalmazottja szerepében elmondja a „menő lány” monológját a Holtodiglanból. Mindez sokkal furcsább, mint amire egy Barbie-filmtől számítanánk, de ez még így sem elég.

A film mintha egy védőpajzzsal lenne ellátva, mintha igyekezne előre látni és elfogadni a kritikákat, még mielőtt azok megfogalmazódnának. Emiatt nem lenne fair Gerwiggel szemben, hogy Barbie sikerességét csupán játékgyűjtemény alapján ítéljük meg, vagy hogy csakis arra összpontosítsunk, hogy milyen ügyes manővereket tudott végrehajtani a Mattel márka határain belül. Gerwig bemutatkozása, a Lady Bird, és Alcott legismertebb művének friss interpretációja megszerezték számára a címet, mint az ország egyik legizgalmasabb filmalkotója. Barbie továbbra is határozottan Gerwig filmje – a befejezés különösen arra emlékeztet, amit a Kis nőkben alkotott -, de úgy tűnik, mintha Gerwig és férje, Noah Baumbach, csak írói gyakorlatnak tekintenék ezt a munkát.

A filmnek vannak kiemelkedő pillanatai, mint például Robbie játéka, aki nemcsak külsőleg illeszkedik a szerepbe, de képes a szívszorító őszinteségre és humorra is, sőt néha egyszerre mindkettőt hibátlanul hozza (miután elmenekül egy tinédzsertől, aki fasisztának bélyegezte őt, sírva mondja a nézőknek is: „Nem irányítom a vasutakat vagy a kereskedelmet!”). Gosling pedig szinte ellopja a show-t, mint a Ken, aki Barbie iránti odaadásán kívül semmilyen életcélja nincs; ő egy bárgyú alfahím – farok nélkül – akinek minden mozdulata és arcmimikája komikus és kacagtató. Barbie Világ egy gondosan megalkotott birodalom, tele utalásokkal a jelenlegi és korábbi babatulajdonosok felé, a hűtő belső nyomatától kezdve a már nem gyártott babák megjelenésén át egészen a Barbie házak ötletes építészeti megoldásaiig.

 

 

A társadalomkritika végül is az eldobott játékok között végzi

 

A filmnek van egy „álomház” történetíve is, ahol a gazdag és a szegény Barbie világok közötti szakadék ismét megjelenik, ezúttal a bonyolult szerződéses jogi szabályok miatt, ami ironikusan azt jelenti, hogy Barbie nem engedheti meg magának, hogy bármilyen Barbie házban éljen. A film vége felé Barbie úgy érzi, hogy elveszett, nincs helye a világban, amin segítenek a negatív Twitter-üzenetek és az influenszerként történő kudarc. Robbie-nak ezen a ponton vannak szívszorító pillanatai, bár a film „szerencsére” sosem veszi túlságosan komolyan Barbie tragédiáját, és mindig ott vannak a megfelelő pillanatokban a humoros jelenetek, amelyek a szándékosan bántóan giccses vizuális világot újraértelmezik. Persze, mi magunk ezt értelmezhetjük úgy is, hogy a film nem mert túl messzire menni a társadalomkritikájában.

Gerwig megkísérli összeegyeztetni Barbie történetét a művészet és a kereskedelem általánosabb diskurzusával, a művészetet a márka és a marketing feladatával összefonva. A film azonban végül inkább a humor felé hajlik, mint a komolyabb elmélkedés irányába. Gerwig több ízben is kihagyja a ziccert arra nézve, hogy tovább boncolgassa a film által felvetett kérdéseket – például, hogy miért tölt be Barbie a közgondolkodásban az a szerepet, amit betölt, vagy miért nem használja ki azt a helyzetet, hogy női munkavállalókat helyez a központba, amit a nagy stúdiók filmjeiben ritkán látunk – és helyette arra koncentrál, hogy Barbieból egy kedves és szórakoztató karaktert formáljon.

Ez nem azt jelenti, hogy a Barbie nem tudna megérinteni a szívünket, különösen a végjátékban, amikor Robbie képes elkapni a figyelmet azáltal, hogy érzékien ábrázolja Barbie belső válságát. A film, amely e pillanatokat a legteljesebb mértékben veszi figyelembe, azonban nem az a film, amelyet Gerwig és Baumbach készített. A Barbie inkább könnyed, szórakoztató mozi, ami a tömegfogyasztásra készült, és a Mattel megelégedésére, még akkor is szórakoztatónak mondható célközönségének, ha az általa felvetett kérdések nagy részét végül nem sikerül körbejárnia – és igazából nem is ez volt a film célja, csak egyfajta „álintellektuális parasztvakításként” került bele.

-BadSector-

 

 

Barbie

Rendezés - 6.9
Színészek - 8.4
Történet - 6.5
Látvány/zene/hangok/akció - 7.5
Hangulat - 6.8

7.2

A Barbi" egy merész és szatirikus film, amely Barbie és Ken valóságban átélt kalandjait mutatja be, miközben felveti a játékbaba sztereotípiáit és társadalmi hatásait. Margot Robbie és Ryan Gosling kiemelkedő alakítása mellett a film végül inkább a könnyed, eredendően giccses szórakoztatást választja, a benne rejlő társadalomkritikai és mélyebb kérdéseket kevésbé boncolgatva, azokat pusztán az „álintellektuális parasztvakítás” szintjén megérintve.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu