Baldur’s Gate 3 – A legendás D&D-s RPG-sorozat visszatért: a kocka el van vetve!

TESZT – Több mint 20 évnyi várakozás után végre visszatér a Baldur’s Gate! Az új rész hatalmas játékvilággal, gazdag történettel és izgalmas karakterekkel várja az önjelölt kalandorokat. A Baldur’s Gate 3 komplex rendszereihez való alkalmazkodás elsőre talán megnehezíti a játékot, de ha egyszer megérted őket, a játékélményed igazán felejthetetlen lesz. Az egyszerre összetett és izgalmas játékmenet, a lenyűgöző grafika és a játékon belüli rengeteg választási lehetőség mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Baldur’s Gate 3 ne csak a rajongók, hanem az új játékosok körében is hamar népszerűvé váljon. Nem szükséges egy D&D kockadobásra ahhoz, hogy belássuk: a Baldur’s Gate III komoly versenyző lehet az „Év játéka” címért folyó küzdelemben.

 

 

Közel három esztendő telt el azóta, hogy a Larian Studios bejelentette: a Baldur’s Gate 3 korai hozzáférésű változata hamarosan a kalandokra éhes rajongók kezei közé kerül. Ez a hír csupán tovább gerjesztette a rajongói izgatottságot, és a trilógia harmadik felvonásának nagyon várt debütálása az RPG műfaj elismertségét is megerősítette a játékosközösségben.  A Baldur’s Gate 3 teljes kiadása új fejezetet nyit a franchise történetében, amely hihetetlen mennyiségű tartalmat, kalandot és választási lehetőséget kínál a játékosoknak egy olyan játékélmény keretében, amely egyetlen percre sem hagy unatkozni senkit.

 

 

Virtuális D&D a barátokkal

 

A Larian Studios fejlesztői olyan sok erőfeszítést fektettek abba, hogy a Dungeons & Dragons rendszereit közvetlenül beépítsék a játékba, hogy néha úgy tűnik, mintha csak virtuális D&D-t játszanánk a barátainkkal. Bár a játék a legtöbb felhasználó számára nem fogja felülmúlni az életben játszott D&D élményét, annak bonyolultsága és kalandélménye nagyon közel áll az eredetihez.

Mert hát a Dungeons & Dragons mindig is a számok játéka volt. Akár a képességekről, támadásokról, sebzésről, páncél kivédéséről, varázslatok sebzéséről vagy a cipelhető súlyról van szó, a matematika mindenhol jelen van, és a képzeletbeli világgal való kölcsönhatások szinte mindegyikét dobókockával dobások határozzák meg. A számok általában rendkívül fontosan, de néhány Dungeon Mester az élményt tartja szem előtt, és hajlandó elnézni vagy figyelmen kívül hagyni a rossz dobásokat, csak hogy a játék továbbra is izgalmas maradjon. De bár a valós D&D szabályai állandóan változnak, a számok szinte mindig központi szerepet játszanak.

Bár a Baldur’s Gate 3-ban ez nem feltétlenül látszik, néha úgy tűnik, mintha a dobókockák mindig a legkritikusabb pillanatokban döntenének győzelemről vagy veszteségről. A Baldur’s Gate 3 nem fél attól, hogy ugyanazokat a számokat használja és mutassa be, mint amiket a való életben a D&D játékban találunk. Szintek, varázslatok költségei, mozgási távolságok, sebzési bónuszok, fajbónuszok, passzív próbák és még sok más – a számokkal irányított rendszerek listája igen hosszú, és a Baldur’s Gate 3 használja ezeket.

 

Egy interjúban egy Baldur's Gate 3 fejlesztő elárulta, hogy hány végigjátszás szükséges ahhoz, hogy egy karakter minden lehetséges permutációját lássuk.

 

Rajongók és utálkozók

 

A Baldur’s Gate 3 rendszereinek lesznek rajongói és ellenségei egyaránt, s úgy tűnik, hogy az e két véglet közötti szürke zóna igencsak vékony lesz. Vannak, akik imádják a komplexitást, és örömmel figyelik, hogyan reagálnak különböző módon a rendszerek a karakterük döntéseire. Mások viszont ijesztőnek vagy egyenesen unalmasnak találják, hogy állandóan számok változását kell figyelniük, amikor csak azt szeretnék tudni, hogy egy adott tárgy jobb-e, mint amije jelenleg van. Igen, minden fegyvernél meg van adva a lehetséges sebzési tartomány, valamint a páncélok is adnak egy védelmi értéket, de vannak bizonyos fegyvertípusokhoz vagy elemekhez kapcsolódó gyengeségek, amelyek kissé bonyolítják a tanulási folyamatot. A Larian Studios igyekezett egyszerűsíteni ezt, de sok próba-szerencse játékra lesz szükség, hogy teljesen megértsük, hogyan működnek a dolgok.

Mindazonáltal, ha a felhasználók elkötelezik magukat a különféle rendszerek megismerése mellett, jutalmul egy olyan videojáték-élményben lesz részük, amely ritkaságszámba megy a jelenlegi játékpiacon. A BG3 olyan játék, ami kezdetben hihetetlenül megterhelő lehet az első pillanattól ránk zúduló információözön miatt. Ritkán tapasztaljuk meg azt is, hogy egy játék gyakorlatilag semmilyen mértékben nem vezet végig minket kézen fogva a kezdetektől fogva. Ez a műfaj kedveli a rendszerek minden egyes lépését magyarázni egy olyan tutoriálban, amely sokszor rövidebb is lehetne. A Baldur’s Gate 3 rendelkezik egy bevezető szinttel, de az oktató jellegű részek rendkívül minimálisak, és a játék nagy részében egyáltalán nem is találkozunk velük.

 

 

 

Sokféle, színes, izgalmas csapattárs és más karakter

 

A Baldur’s Gate 3 szerencsére rengeteg segítőtársat is kínál, beleértve olyan karaktereket és lényeket, akik csak rövid időre támogatják a játékost. Néhány társ képessége véletlenszerűen működik a harc során, de szinte mindegyikük rendelkezik egyedi személyiséggel, ami emlékezetessé teszi őket. A játék ezt kiválóan kezeli: olyan karaktereket alkot, akik iránt tényleg érdeklődünk. Habár a szerepjátékokban ez klisés és unalmas motívumnak tűnhet, néhány kaland során csatlakozó karakter igazán emlékezetes. Nehéz nem elárulni a különböző karakterek történeteit anélkül, hogy egy kicsit beszélnénk róluk, de lesznek olyanok, akik a játékos érzelmi szintjét olyan módon befolyásolják, hogy az a játék befejezése után is megmarad bennünk.

A Baldur’s Gate 3 szereplőinek emlékezetességét a játékban hallható kiváló szinkronszínészi munka csak tovább erősíti. Csupán egy-két karakter volt a teszt során, akik kissé unalmasnak tűntek. És ha figyelembe vesszük, hány szereplő van a játékban, meglepő, hogy ilyen kevés csalódás adódott.

Ez magában foglal egy olyan aspektust is, amit a D&D játékosok vagy imádnak, vagy utálnak: egy narrátort, aki kvázi-Dungeon Masterként működik, vagy legalábbis annak a hangja. Hosszú évek D&D rajongói számára ezt kellemes és élvezetes hallani. A narrátor gyorsan és folyékonyan be- és kiszáll különféle jelenetekből és interakciókból, úgy, hogy soha nem tűnik úgy, mintha zavarna a játékba való belemerülést. Az általa mondottak színvonalasan megírtak, informatívak és időnként igazán humorosak. Olyan természetesen simul bele a játékmenetbe, hogy sokan talán észre sem veszik.

 

 

Ha harc, hát legyen harc!

 

Ami pedig a harcokat illeti, az egy felújított változata a klasszikus körökre osztott formátumnak. A harcot az kezdeményezi, aki először észreveszi a másik felet, és a körrend dönti el, ki mikor harcol. A játékosok irányítják csapatukat, csatlósaikat, és az esetleg velük tartó NPC-ket. A harcosok számától függően az ellenség körök akár 30 másodpercig is eltarthatnak, vagy több percig is, amíg a riasztott ellenségek a harc felé tartanak. A csaták időigényesek lehetnek, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy unalmasak. A Baldur’s Gate III arra ösztönzi a játékosokat, hogy időt szánjanak a szemben álló ellenségek és a környezetük mérlegelésére. Ó, nem említettem ezt korábban? A környezet tele van veszélyekkel, amelyekkel a játékosok a körük alatt interakcióba léphetnek, vagy amelyeket a harc megkezdése előtt aktiválhatnak.

A csaták során az egyik legfontosabb szempont a megfelelő helyzetválasztás. A BG3-ban a játékosok nagy szabadsággal rendelkeznek, így rendszerint találnak módokat, hogy a környezetet saját előnyükre használják a harcban. Lökd le egy szakadék széléről az ellenséget, vagy kedvencem, hogy hogyan csalogassuk varázslónkhoz az ellenfeleket, majd teleportáljuk őt biztonságba, és dobjunk egy tűzgömböt a rejtett olajhordóra, egy látványos hármas mészárlás eléréséért.

Az irányítással mondjuk voltak problémáim a harci részek során, több alkalommal is előfordult, hogy az ellenségek „bejelentették” a varázslataikat, majd a kamera hosszú ideig rajtuk maradt, mielőtt végre cselekedtek. Vagy amikor egy csapattagomnak adtam utasítást, hogy menjen egy bizonyos helyre, ők figyelmen kívül hagyták az összes parancsomat, és nem tettek semmit, amíg nem zártam le a körüket. Egy ilyen hatalmas játékban várhatóak hibák, ezek nem tették tönkre a játékélményt, de mégis fontosnak tartottam megemlíteni ezeket.

Persze a játék a harcon túl is bőven rejt izgalmakat. Habár a nagy nyílt világban való közlekedés néha unalmas lehet, a belső terek részletesen kidolgozottak és gyakran jutalmazzák a játékost, ha a kamerájukat belezoomolják és minden palackkal teli asztalt átvizsgálnak italok, kulcsok és gyorsan írt levelek után kutatva. A világban bemutatott részletesség lenyűgöző, és a Larian Studios művészei több sört is megérdemelnek a mesterségesen megalkotott kocsmákért, dungeonért és goblin kazamatákért.

 

A Baldur’s Gate 3 Early Access hamarosan elstartol, s most fontos részletek láttak napvilágot vele kapcsolatban.

 

Tömör gyönyör

 

Ezzel pedig el is értünk a Baldur’s Gate 3 grafikájához, amely lenyűgöző és részletgazdag. A játék a Divinity: Original Sin 2 motorját használja, de jelentősen fejlesztette és optimalizálta azt. A fények, árnyékok, tükröződések és textúrák mind hozzájárulnak a varázslatos és élethű világ megteremtéséhez. A karakterek arckifejezései, testbeszéde és mozgása is nagyon természetesnek hatnak, és segítenek átadni az érzelmeket és a személyiséget.

A harci jelenetek dinamikusak és látványosak, a különböző varázslatok és képességek különféle vizuális hatásokkal járnak. A játékban található környezetek változatosak és lenyűgözőek, a sötét és nyomasztó barlangoktól a zöldellő erdőkig és a hatalmas városokig. A grafika nem csak szép, hanem funkcionális is, hiszen sok esetben befolyásolja a játékmenetet. Például a magassági előnyt kihasználva jobb rálátást és támadási pontosságot kapunk, vagy a környezeti elemekkel interakcióba lépve új utakat vagy rejtett titkokat fedezhetünk fel. A Baldur’s Gate 3 grafikája tehát méltó a legendás sorozat folytatásához, és elvarázsolja a játékosokat.

 

 

 

Online móka

 

Természetesen, a Baldur’s Gate 3 nem lenne teljes a többjátékos mód nélkül. A játék lehetőséget biztosít online, LAN és helyi kooperatív játékra. A barátokkal való játék esetén a játékosok egymás karaktereinek irányítását is megoszthatják. Azonban ehhez a felhasználóknak együtt kell játszaniuk és új játékot kell indítaniuk a hosttal, hogy választhassanak egy előre beállított karaktert. Ha a játék megkezdése után csatlakoznak, akkor saját karaktert kell létrehozniuk. Szerencsére, a játék biztosít szinteket, hogy a később csatlakozók is felzárkózhassanak a hosthoz.

A játék a host mentési állományához is kötve van, így a host barátainak mindig pontosan időben kell lenniük és nem szabad a szöveg olvasásán nagyon leragadniuk, ha valóban be akarnak fejezni a kampányt. Kétségkívül szép dolog a játékban valódi társakkal játszani, de ha mindenki olvasási sebessége túlságosan eltér, valaki előbb-utóbb türelmetlen lesz. A legtöbb játékos nem bánja, hogy lényegében négy D&D karaktert kell egyszerre játszania, de a kooperatív mód enyhíti ezt a terhet olyan módon, ami szabadító érzést ad. Az egyjátékos élmény is sajátos varázzsal bír, mivel minden döntés és annak következményei, valamint minden lehetőség a játékos kezében van, és minden végeredmény a játékos saját jutalma.

 

 

Alakítsd a hősöd, ahogyan szeretnéd

 

A Baldur’s Gate 3 nem fukarkodik a játékosoknak adott lehetőségekkel a játékban, és ez kiterjed a testreszabható karakterkészítőre is. Rengeteg haj, smink és fajspecifikus tulajdonság variálható különféle módon. Tizenegy alapfaj közül lehet választani, beleértve néhány D&D rajongói kedvencet, mint a Tieflingok és a Drow, sokuknak pedig különféle képességekkel rendelkező alfajaik vannak.

Ezután jönnek a tizenkét különböző osztályok, melyek közül néhányak alfajaik alapján markánsan változtathatják a játékstílust. Egyik példa erre a Paladinos alfajok, amelyek – a karakter vallásának természetétől függően – módosítják a játékosok hozzáállását bizonyos helyzetekhez. Majd ott vannak az tizenegy karakterháttér, melyek közül néhány bizonyos helyzetekben bónuszokat nyújt, míg mások az alap statisztikákat emelik.

És a végére maradt a klasszikus Dungeons & Dragons statisztikai lap, ahol a játékosok elosztanak pontokat a különböző képességek között, ezáltal befolyásolva mindent a sebzési gördülésektől kezdve a magasabb karizma statisztikával járó beszédbónuszokig. Mindez sokak számára hatalmas információáradatot jelent, de ha kitartanak és elsajátítják mindegyiket, a mélyreható ismeretek különböző játékstílusokat eredményezhetnek.

 

 

Egy évszázaddal a Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn után

 

Mindezek után a játék rögtön belehelyezi a játékosokat egy jó ismert világba, több mint száz évvel a Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn eseményei után. A játékosok egy Mindflayer hajón ébrednek fel, amely gusztustalan, sci-fi horrorokat idéző repülő jármű, amely képes az embereket eltűntetni egyetlen érintéssel, majd újra megjeleníteni őket organikus kapszulákban, ahol kísérletezés céljából használják fel őket. Ez magában foglalja a játékos karakterét is, és ekkortól kezdve a játékosok elkezdenek befolyásolni a körülöttük lévő világot, ahogy kalandjuk során haladnak. A teljes játék megjelenése hosszú időt vett igénybe, és az új tartalom többnyire jobbnak és átgondoltabbnak tűnik, mint a korai hozzáférésű változat korlátozott kalandja. A játékot egészében bizonyára összehasonlítják elődeivel, és néhány kritikus valószínűleg úgy találja, hogy a fő történetvonal nem hozza ugyanazt az izgalmat, mint a korábbi alkotások. Ennek ellenére a játék kárpótol a kampány hiányosságaiért a mellékküldetések sokszínűségével és puszta mennyiségével.

Minden területen annyi a teendő, hogy könnyű eltérni a fő történetvonalról, különösen, ha tekintetbe vesszük a játék világának nagyságát a teljes kiadásban. Butaságnak tűnhet panaszkodni arra, hogy túl sok a teendő, de a választási túlterhelés néha fejfájást okozhat a játékosoknak. Még leírni is nehéz, hogy egy adott pillanatban mennyi mindent tehetnek a játékosok, hát még ha valaki olyan őrült dologba kezdene, mint hogy megpróbálja végrehajtani a játék összes küldetését. A rendszerek bonyolultsága hozzájárult a felfedezendő és felderítendő tartalmak óriási mennyiségének létrehozásához, és a lehetőség, hogy szinte minden helyzetben jó vagy rossz döntést hozzanak, olyan változatos játékstílusokat tesz lehetővé, hogy ugyanezt a választási túlterhelést érezhetik a játékosok, ha nem erőltetik magukat arra, hogy egy küldetésre koncentráljanak egyszerre.

 

 

Kukacoskodunk

 

A játék további negatívumai leginkább apróbb tervezési döntések, amelyek csupán bosszantóak a felhasználók számára, de nem befolyásolják drasztikusan a játékot magát. Olyan dolgokra gondolok, mint hogy mindig be kell tölteni egy dialógus jelenetet, még akkor is, ha a karaktereknek nincs igazán mit mondaniuk egymásnak, vagy miután minden dialógus opciót kimerítettek. Ez a játék zökkenőmentes folyásában rövid szünetet tart, amely hosszútávon zavarónak tűnhet.

Néhány összeomlás is előfordult a karakterek szintlépésekor, mivel a játék ilyenkor átvált karakter-specifikus képernyőkre, ahelyett, hogy egyszerűen a játék világában maradt volna a szintlépési folyamat alatt. Ez akkor is bekövetkezik, ha a játékosnak nem kell döntést hoznia a karakterének fejlődéséről, például új varázslatok választásáról. Van lehetőség egy gomb lenyomva tartására is, ami megjeleníti a területen szétszórt legtöbb zsákmány tárgyat, és ez annyira alapvető, ha apró dolgokat keresünk, hogy a játékosok akár le is ragaszthatják, nehogy valamit kihagyjanak.

Ezek egyike sem, a véletlenszerű lefagyásokat kivéve, okoz végzetes hibát a játékban, de ezek a leginkább szembetűnő problémák, melyek megszakítják a játékban való elmerülést és hirtelen megállítják a játékmenetet. Mások nem szeretik a körökre osztott harcot, vagy túl lassúnak vagy vontatottnak találják, de a Baldur’s Gate játékok mindig a megfontolt döntések meghozataláról szóltak, és ha még több hirtelen döntést erőltetnének, és a játékot egy akció dús kalanddá alakítanák, mint a Dark Souls, az túlságosan radikális változás lenne. A BG3 azonban lehetőséget ad többféle kamera nézet beállítására, alacsonyan suhanva, mint egy akciójátékban, vagy magasba emelkedve, hogy taktikusabb nézetet adjon. Ez kellemes változást hoz, de még ez is okozhat némi bosszúságot, mivel a forgó kamera néha célzási problémákat okozhat, amikor áthaladunk az ajtókon.

 

 

Egy igazi gyöngyszem

 

A Baldur’s Gate 3 egy igazi ritkaság. Első pillantásra talán bonyolultnak tűnhet, de ha időt szánsz rá, hogy jobban megismerd és elmerülj benne, minden pillanatot megéri – ezt még a casual játékosoknak is szívből ajánlom. Tele van lélekkel, sajátos stílussal, és érezhető rajta a sokéves munka egy olyan stúdiótól, amely szenvedéllyel fordul a forrásanyag felé. A játék hatalmas mérete és benne rejlő számtalan tartalom tükrözi a Larian Studios elhivatottságát és a játék iránti szenvedélyét, amely lenyűgöző élményt kínál a játékosoknak.

A különböző Dungeons & Dragons rendszerek beillesztése a játékba szinte hibátlan, és a számítások és a történetmesélés ötvözete egy olyan párost alkot, amely a legtöbb más RPG-t túlszárnyalja. A Baldur’s Gate 3 minőségi és borzasztóan szórakoztató, és könnyen lehet, hogy ez az a játék, amiben a régi és az új rajongók egyetértenek: ez valami egészen különleges élmény.

-BadSector-

Pro:

+ Elképesztő részletesség, komplexitás, szabadság
+ Lenyűgöző látványvilág, profi szinkron
+ Majdnem teljes D&D szimuláció

Kontra:

– Néhány bosszantó kamera hiba
– Bugok a csaták során
– Túl komplex lehet egyeseknek


Kiadó: Larian Studios

Fejlesztő: Larian Studios

Stílus: RPG

Megjelenés: 2023. augusztus 3.

 

Baldur's Gate 3

Játékmenet - 9.8
Grafika - 9.4
Történet - 9.7
Zene/hangok - 9.8
Ambience - 10

9.7

MESTERMUNKA

A Baldur’s Gate 3 egy lenyűgöző RPG, amely a Dungeons & Dragons univerzumában játszódik. A játékban a választásaid alakítják a történetet, amely tele van izgalmas kalandokkal, veszélyes harcokkal és érdekes karakterekkel. A játék grafikája részletgazdag és látványos, a játékmenet pedig szorosan követi a D&D szabályait. A Baldur’s Gate 3 minden RPG rajongónak kihagyhatatlan játék, igazi mestermunka.

User Rating: 3.93 ( 24 votes)

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu