TESZT – A két hős kimerülten harcol, utolsó erejükkel küzdenek az életükért. A Húsvarázsló démonai rohamoznak, vérszomjasan és fenyegetően. Azonban, mielőtt a monstrumok lecsaphatnának rájuk, az éjszakát a figyelő hold hűvös fénye szakítja át. Energiatöltet árad szét a hősökben: napfényes tűzgolyók és csillámló holdlándzsák törnek elő ujjaikból, és pusztítják a rájuk támadó gonosz lényeket. Ragyogó erejükkel, a nap és hold fényének hatalmával megtelve, a hősök a Rejtélyes Lény odúja felé veszik az irányt.
A „Sea of Stars” egy neo-retro remekmű, amely a 90-es évek olyan kultikus darabjait idézi, mint a Chrono Trigger és a Secret of Mana. Ez a játék a körökre osztott RPG-k modern megközelítése. Azok, akik a 2018-as „The Messenger”-t szerették, örömmel értesülnek arról, hogy a „Sea of Stars” ennek az előzménytörténete. A kanadai Sabotage Studio – melyet leginkább „retro-inspirált indie játékok” alkotójaként ismerhetünk – ezen a Kickstarter által támogatott projekten egy Metroidvania stílusú játékból váltott a körökre osztott RPG-re, így az átmenet sokkal átláthatóbb. A cselekmény több száz évvel ezelőtt játszódik, egy önálló kalandként, amely az eredeti „The Messenger” univerzumát veszi alapul egy vadonatúj történethez. Az eredmény pedig egy csodálatos tiszteletadás a klasszikus játékstílusnak, ugyanakkor egy friss, mechanikailag finomított RPG kalandot kínál.
Két hős közül választhattok
A főhősök, Valere és Zale, akik a nap- és holdfordulón születtek, fél év különbséggel, a Nap- és Holdfordulós Hősök (Solstice Warriors) szerepére készülnek, hogy megvédjék a világot a gonosz Húsvarázsló (Fleshmancer) és rettenetes Rejtélyes Lényei (Dwellers) támadásaitól. Gyermekkorukban elválnak legjobb barátjuktól, Garltól, és egy mogorva igazgató, Moraine tanítja meg nekik a harcászatot és a mágiát. Hamarosan rájönnek, hogy a föld alatt doromboló Rejtélyes Lények (Dwellers) alszanak, és egyre erősebbek lesznek. Céljuk, hogy “kitisztítsák” őket, mielőtt felébrednének, és elpusztítanák a világot.
A Sea of Stars egy klasszikus RPG. Bejárhatjátok a világot, felfedezhetitek a falvakat és barlangokat, megoldhatjátok az egyszerű navigációs feladványokat, gyűjthetitek a felszereléseket és kincseket, és harcolhattok a bestiákkal. Zale-t vagy Valere-t is választhatjátok és bármikor váltogathattok közöttük, miközben új mozgási képességeket is elsajátíthattok. A környezetek csodálatos izometrikus pixelművészetben készültek, és kalandjaitokat egy nosztalgikus zenei aláfestés kíséri. A Sea of Stars minden részletében átgondolt és kidolgozott játék, legyen szó a zenéről, ami halkabb lesz, amikor víz alá merültök, vagy azokról a rövid animált jelenetekről, amelyek új területeket mutatnak be. Állandóan lenyűgöz benneteket, akár a magas tengereken hajóztok, akár valamilyen hússzínű barlangban jártok.
Harcok tengere
A „Sea of Stars” harcrendszere körökre osztott, és a három aktív csapattagodnak tetszőleges sorrendben rendelhetsz ki cselekvéseket. A karakterek közül bárki választhat fizikai támadást, amely csekély mértékben tölti vissza a manát; képesség használatát, amely manát fogyaszt, de speciális hatással is bír; a történet során megszerzett kombókat vagy végső támadásokat, melyeket előzetes cselekvésekkel kell feltölteni; vagy gyógyító tárgy alkalmazását. Mindegyik cselekvés hatással van az ellenségek visszaszámlálójára, és azok akkor támadnak, amikor a számláló nullára ér.
A játék egy valós idejű elemet is bevon a körökre osztott rendszerbe egy időzítési ablak formájában, hasonlóan az első „Paper Mario” címekhez. Ha az A gombot megnyomod a támadás során, nagyobb sebzést mérhetsz, míg sikeres védekezés esetén kevesebb kárt szenvedsz. A különféle képességek tovább színesítik az interakciókat. Például Zale egyik speciális támadását erősítheted, ha az A gombot nyomva tartod, míg Valere „Moonerang” nevű támadása többször is visszapattanhat, ha pontosan időzíted az ütést.
A játék oktatószegmensei alapján a sikeres időzítések egyfajta „extraként” funkcionálnak, és nem kritikusak, ha esetleg nem sikerülnek. Azonban ahogy az ellenségek egyre veszélyesebb képességekkel ruházódnak fel, elengedhetetlenné válik, hogy mesterien időzítsd csapatod minden egyes képességét.
A „Sea of Stars” harcainak kulcsfontosságú eleme a „Locks” mechanika. Időnként az ellenségek mellett lebegő ikonok jelennek meg, amelyek különféle támadási típusokhoz vagy elemekhez kötődnek, például Ütés, Nap, vagy Méreg. Ha az adott elemmel sebzed az ellenséget, akkor annak „Lock”-ja megtörik. Ennek következményeként csökken az ellenség következő támadásának ereje, és növekszik a kombómérőd. Ha minden „Lock”-ot sikerül megtörnöd, az ellenség elveszíti a következő körét. Ez különösen fontos a főnökharcok során, ahol a „Lock” mögött rejtőző képességek komoly károkat okozhatnak a csapatodnak.
Az egyszerű fizikai támadások is jelentősége van, mivel erőgömböket generálnak. Ezeket felhasználhatod a támadásaid erősítésére vagy különféle elemek hozzáadására. A gyógyító tárgyak is kiemelkedően hasznosak: mivel egyszerre csak tíz ételt vihetsz magaddal, ezért nem lehet őket halmozni. A játék során rendszeresen találsz recepteket és alapanyagokat, amelyeket ténylegesen felhasználsz csaták között, hogy regeneráld csapatod egészségét és manáját.
A „Sea of Stars” című játék harcrendszere magával ragadó és kifinomult. Az a harmónia, amely a játékelemek között uralkodik, példaértékű: intuitív kezelhetőség párosul összetettséggel, anélkül, hogy az egyszerűség oltárán áldoznánk fel a mélységet. A különböző ellenségtípusok változatossága minden egyes összecsapást izgalmassá tesz, emellett számos egyedi és kiemelkedő főnökfigura teszi próbára a játékosokat. A grindolásra sincs szükség, köszönhetően egy intelligens, háttérben működő „gumiszalag” mechanizmusnak, amely pont megfelelő szinten tartja a kihívásokat: elég nehéznek bizonyulnak, de sosem válnak lehetetlenné.
A játékban „Relic” nevű tárgyak is felbukkanak, amelyek többféle nehézségi beállítással ruházzák fel a játékmenetet. Ilyenek például a csapat védelmi képességeinek állandó növelése vagy a csaták utáni ingyenes gyógyulás. Minden harci elem alaposan átgondolt és remekül illeszkedik egy olyan ritmikus, magával ragadó játékélménybe, amely megidézi olyan klasszikus címek atmoszféráját, mint a Secret of Mana vagy a Golden Sun, de nélkülözi azok apróbb bosszantó sajátosságait.
A mese ismerős, mégis lenyűgöző
A „Sea of Stars” történetíve az alapvető RPG-kre hajaz. Egy idillikus falusi bemutatkozás után az események gyors ütemben eskalálódnak, és a játék előrehaladtával egyre komolyabbak lesznek. A Napforduló Harcosai először egy olyan lény elpusztításával bíznak meg, amely egy egész szigetnyi közösséget rabul ejt, majd fokozatosan elpusztítja őket. Ettől kezdve az együttérzés, a bosszú és a végzet témái kerülnek a fókuszba, mindez az elképzelhetetlenül gonosz erők kontextusában.
A főszereplőknek saját motivációjuk van, de egy közös cél tartja őket össze, és teszi lehetővé, hogy a történet során különböző utakat járjanak be. Kiemelkedik közülük Garl, a harcos szakácsnő karakterfejlődése, aki az egyik legmegkapóbb optimista figura, amit már rég láttam RPG játékokban. A játék központi karakterei, Zale és Valere, bár nem rendelkeznek túlságosan komplex személyiséggel, mégis jól árnyaltak Garl-lal való barátságuk és Napforduló Harcosként hordozott felelősségük által.
Mint előzményjáték, a „Sea of Stars” története nagyjából kiválóan teljesít, anélkül, hogy szükségszerűen támaszkodna a „The Messenger” előzetes ismereteire. Ugyanakkor a játék vége felé néhány olyan epizód akad, amelyekből hiányzik az eredeti drámai töltet és összefüggés. A tempó itt-ott kissé zavarossá válik, és az utolsó pillanatokban olyan karakterek lépnek színre, akik indoklás nélkül vesznek részt a cselekmény szempontjából kulcsfontosságú eseményekben. Kissé frusztráló, hogy néhány történeti szál zárása inkább egy másik, még nem játszott játékra utal. Ettől függetlenül a játék számos erőteljes, pátoszban gazdag és drámai pillanatot tartalmaz, amelyeket mesterségesen kezelnek, így a nagyívű történet végig izgalmas és személyes marad.
A Sea of Stars törekvése, hogy az amúgy komoly történeti tartalmat könnyed, humoros elemekkel ellensúlyozza, többnyire sikeres. Például egyik óriás, aki a gyors utazás egyik formájaként szolgál, az elnevezése „Y’eet”, ami egy jó kis nevetést váltott ki belőlem. A játék időnként túllő a célon a popkultúra-hivatkozásokkal; egy kalóz karakter például rendszeresen áttöri a negyedik falat, viccelődve az RPG-sablonokkal, vagy találkozhatsz olyan karakterrel is, aki egyenesen egy YouTuber, a The Completionist alapján készült. Ez az Ed Sheeran „Trónok harcában” típusú referenciális humor, ami vagy vicces, vagy egyszerűen nem illik a kontextusba, és elidegenítő azok számára, akik nem értik a hivatkozásokat.
A Sea of Stars az RPG-rajongók számára egy kihagyhatatlan, modern stílusban megalkotott, de klasszikus elemekkel tarkított kaland és neo-retro RPG, ami a Dragon Quest sorozat elemi élményét modern köntösbe öltözteti. A játékmenet során, amit nagyjából harminc óra alatt teljesítettem, számos felfedeznivaló és befejezetlen mellékküldetés maradt még hátra. Ezek között találhatóak például a falu fejlesztését segítő szivárványhéjak gyűjtése, az egyes tavaknál elérhető halszortiment megszerzése, valamint egy „Kerekek” nevű asztali minijáték, amit a különböző kocsmákban lehet kipróbálni. A játék magával ragadó története és dinamikus harcrendszere együtt egy komplex és kielégítő élményt nyújtanak minden RPG-kedvelőnek.
Összességében a Sea of Stars egy rendkívül élvezetes A játék végére, körülbelül harminc óra játékidő alatt értem el, és még van egy csomó melléktartalom, amit be kell fejeznem. Ilyen választható mellékküldetések, mint a szivárványhéjak gyűjtése, amelyek új építőanyagokat oldanak fel a falu számára, a különböző tavaknál fellelhető halak megszerzése, vagy a kocsmákban játszható „Kerekek” nevű asztali minijáték. Ezek, a lebilincselő történettel és az izgalmas harcrendszerrel együtt, gazdag és elégedettséget nyújtó tartalmat kínálnak az RPG rajongóknak.
-BadSector-
Pro:
+ Átgondolt, innovatív megközelítés a körökre osztott RPG-hez
+ Gyönyörűen megtervezett világ és környezet
+ Lenyűgöző történet egyedi, szerethető karakterekkel
Kontra:
– Pár rosszul átgondolt designdöntés
– A narratíva tempója az utolsó néhány órában kissé zavaros lesz
– A poénok némelyike nem illik a játék alapvető stílusához
Kiadó: Sabotage Studio
Fejlesztő: Sabotage Studio
Stílus: JRPG
Megjelenés: 2023. augusztus 29.
Sea of Stars
Játékmenet - 8.8
Grafika - 8.2
Történet - 8.6
Zene/hangok - 8.2
Hangulat - 8.4
8.4
KIVÁLÓ
A Sea of Stars egy kifinomult, gondosan megalkotott és rendkívül élvezetes játékélmény, amely a klasszikus szerepjátékok legkiválóbb aspektusait ötvözi egy kellemesen nosztalgikus, mégis frissítően modern játékban. A harcrendszer az örök klasszikus, körökre osztott mechanizmusokat egy izgalmasan stratégiai és taktikai elemekkel gazdagított kombinációvá változtatja. Így a lenyűgöző játékvilág minden szegletének felfedezése puszta öröm. A játék utolsó részének néhány történetbeli furcsasága és az időnként eléggé erőltetett poénok és faviccek dacára a Sea of Stars egy kivételes modern RPG, amely minden műfajkedvelő számára kötelező élmény.