TESZT – Az Age of Empires 4 nem csupán PC-s veteránoknak szóló RTS kánaán, de az Xbox platformon is bőven megállja a helyét. E friss gyöngyszem a játékiparban most ingyenesen zsebelhető be Xbox Game Pass-szal, és extra figyelmet kapott a konzolos irányítás finomságaira. Lehetőséget kínál mind kontroller, mind billentyűzet és egér kombinációjának használatára. Az átirat nem kevesebbet tesz, mint új szintre emeli az ikonikus franchise-t, és simán lavírozik a konzolos vizeken. Történelemmániások és stratégiai agytrösztök most egyaránt belemerülhetnek az új epizódban, akár nyolcfős csapatok számára is optimalizálva.
Az Age of Empires 4 menüi és irányítási lehetőségei rendkívül jól teljesítenek az Xbox platformon, garantálva a változatos és szórakoztató stratégiai élményt akár nyolc játékosnak is. A játék számtalan módjánál fogva a történelmi szóló hadjáratoktól egészen az ember és gép elleni összecsapásokig mindent megkaphatunk. Az Age-sorozat új belépőinek talán kicsit bonyolult lehet elsajátítani a mechanikákat, viszont az Xboxon végrehajtott minőségi fejlesztések az összképbe beleillő fantasztikus RTS-élményt biztosítanak. Ha pedig inkább a hagyományos irányítási mód híve vagy, billentyűzettel és egérrel is viaskodhatsz az ellenfelekkel.
Az év elején még én is elképedtem, mikor a klasszikus Age of Empires 2 Xbox-os változatát értékelve azt tapasztaltam, hogy a híres PC-s valós idejű stratégiai játék konzolon is tökéletesen teljesít. A múltbéli siker fényében nem csoda, hogy a francia sorozat legújabb epizódja, az Age of Empires 4 is megkapta a méltó konzolos átültetést.
Az Xbox Series X-en töltött több mint 16 óra alatt, amit az Age of Empires 4 előzetes verziójának Campaign és Skirmish módjaival játszottam végig, azt kell mondanom: bár nem tökéletes, de nagyszerű élményt kínál és méltón őrzi meg az RTS műfaj esszenciáját, így a sorozat rajongói nem fognak csalódni.
Az Age of Empires legújabb felvonása megőrzi azt, ami az eredeti sorozatot annyira emlékezetessé tette, és újra kiváló stratégiai csatákat kínál történelmi díszletben. Az irányítást gondosan újragondolták, hogy az Xboxon is zökkenőmentes legyen a játékélmény.
Mielőtt viszont túlságosan elmerülnék az Xbox-ra való átültethetőség részleteiben, előbb pár szót ejtenék arról, hogy maga a játék mennyire ütős. A legfőbb és egyben legfontosabb megállapításom az Age of Empires 4-ről, hogy a sorozat korábbi darabjaihoz hűen alakul, viszont annyi újítást tartalmaz, hogy a stratégiai játékmenet frissnek és izgalmasnak tűnik.
Én vagyok a király!
Legyen szó a kampány módról, ahol egyedül mérettetem meg magam, vagy a Skirmish üzemmódról, ahol az AI az ellenfelem (az előzetes verzióban online multiplayert sajnos nem tudtam tesztelni), érezhetem a stratégiai zseni lüktetését bennem. Az Age of Empires játéksorozat ismerői tudják, hogy a cél egy birodalom nulláról való felépítése: nyersanyagok bányászása, társadalmi fejlettség, katonai vagy tengeri erők növelése és egy virágzó gazdaság megteremtése. A feladat még izgalmasabbá válik, amikor az emberi ellenfelek vagy az AI egyenesen a civilizációd letarolására hajtanak. Ismerned kell a védekezés művészetét, gyorsan kell lépned a történelmi korokon keresztül, és meg kell találnod a módját, hogyan roppantsd meg az ellenfél gazdaságát.
A Skirmish módban szabad kezed van kiválasztani a győzelemhez szükséges kritériumokat, amelyeket te és barátaid favorizálnak – legyen az az ellenfél kiemelt egységeinek elpusztítása, egy csoda emelése, szent helyek megszerzése stb. A partihoz akár nyolcan is csatlakozhatnak, és szabadon választhatnak csapatot is.
Kilenc játszható nép közül válogathatsz: az angolok, a kínaiak, a mongolok, a Delhi Szultánság, a franciák, az Abbászida dinasztia, a Szent Római Birodalom és a Rusz. Minden civilizáció egyedi előnyökkel büszkélkedhet. Mondjuk a mongolok hamar hozzáférnek a lovasokhoz, az angolok vallásos vezetői erősítik az alakulatokat, míg a Delhi Szultánság tudományos innovációkkal és harci elefántokkal rukkol elő.
Ezek az egyediségek minden civilizációt sajátos kihívássá tesznek, és izgalmassá varázsolják a játékot. Ha pedig nem csak a győzelem, hanem az extra kihívások is érdekelnek, napi feladatokkal is megbolondíthatod a játékélményt. Mindezek összességében olyan tartalmi mélységet adnak a játéknak, hogy bármikor szívesen visszatérsz még egy adagért.
Vizuális fronton az Age of Empires 4 minden tekintetben előrelépett elődeihez képest: az épületek, karaktermodellek és textúrák mind kifinomultabbak lettek. Az egyik kedvenc újításom, hogy a kamerát most már forgathatjuk, nagyítani és kicsinyíteni is lehet, így még átláthatóbb a csatatér, akár egy nagyobb egységtömegből kell kiszemelnünk specifikus katonákat, vagy egy épület miatt elrejtett egységnek kell megbízást adnunk.
Xbox-ra szabva: így nyerj az Age of Empires 4-ben!
A klasszikus Age of Empires játékok felhasználói felülete tipikusan PC-centrikus volt. Rengeteg kis menüt és parancsikont találsz, amik leginkább az egér finom mozgásához igazodnak. Egy kis eszközre kattintva vagy több egységet választva ki egy területen belül mind olyan mozdulatok, amelyek az egérrel könnyen, de egy kontrollerrel már nehezebben hajthatók végre.
Az Age of Empires 4 viszont az Xboxon is simán fut, köszönhetően néhány kontroller-specifikus elemnek, mint például a menükerek, amelyek az Age of Empires 2-ben is megvoltak Xboxon. Ezen felül egy kicsit módosított kiválasztási mechanizmussal a játékmenet kellemesen fut a kontrolleren. Persze néhány beállítást igény szerint tovább finomíthatsz.
Amikor először próbáltam ki az Age of Empires 4-et Xboxon, azt vettem észre, hogy a célkereszt mozgása szörnyen lassú, és egy életre szóló szenvedésnek tűnt a térkép pásztázása. Szerencsére egy kis időt töltöttem a beállítások menüben, és most már nemcsak gyorsabban pásztázok, de a célkereszt tehetetlenségét is személyre szabtam. Azóta sokkal gyorsabban navigálok a játéktérben. Különösen praktikusnak találom, hogy az Xbox nézetgombjával azonnal odaugrok a támadás alatt lévő egységeimhez, így nem kell időt pazarolnom a térkép böngészésére.
Ha egyszerre több egységemet is támadják különböző helyeken, csak többször kell megérintenem a Nézet gombot, és a játék ciklikusan végigugrik az összes érintett területen. Így sokkal gyorsabban tudok reagálni és segítségükre sietni.
Az egységek kijelöléséhez egyszerűen csak kattints és húzd, vagy dupla koppintással egy egységen az A gombra az azonos típusú egységeket is kiválaszthatsz (pl. kettőt koppintva a lovasságon az összes lovast kijelöli). A D-pad is fontos eszköz: ha balra tartod, az összes katonai egységedet kiválasztja, de az RT-t is nyomva tarthatod a további opciókért. Így gyorsan kijelölhetem az összes távolsági, közelharci, vallási vagy lovassági egységet, és irányíthatom őket.
Ráadásul még saját, egyedi egységcsoportokat is létrehozhatok, amelyekben különféle harcosok is helyet kaphatnak. Ezeknek a csoportoknak egy-egy gyorsparancsot is rendelhetek a menükörön, így bármikor gyorsan utasíthatom őket.
A menükerék részei itt is segítségünkre vannak, és egyértelműen hozzájárulnak ahhoz, hogy az Age of Empires 4 Xboxon is élvezhető legyen. Ezen elemek a PC-s verzióban nem érhetők el, de az Xboxos változat ezzel válik igazán felhasználóbaráttá, anélkül, hogy veszítene stratégiai mélységéből.
„Majd én meg mondom, mire fókuszálj, falusi!”
Az Age of Empires 4-ben rendelkezésre álló Falusi Prioritási Rendszer (FPR), ami sajnálatos módon a PC-s változatban nem érhető el, egy rendkívül hasznos eszköz. Ezzel az opcióval irányíthatom az összes falusi egységemet, átfogó utasításokkal meghatározva, hogy mely nyersanyagok gyűjtésére koncentráljanak. Alapbeállításban az élelem és a fa gyűjtése a legfontosabb számukra, de ettől eltérően is beállíthatom, hogy az aranyra és kőre fektessenek nagyobb hangsúlyt. Ha például úgy döntök, hogy egy erős haditengerészet létrehozására koncentrálok, vagy arra jutok, hogy stabil védőfalakat kell építenem, könnyedén átprogramozhatom a FPR-t, és így a falusiak a számomra aktuálisan fontos nyersanyagokra fókuszálnak.
Amikor a FPR-t használom, minden egyes falusi, aki vagy éppen kijön a városközpontból, vagy befejezett egy korábbi munkát, azonnal az általam meghatározott erőforrások felé veszi az irányt. Így nem kell egyesével keresgélnem őket, hogy manuálisan adjak ki nekik újabb nyersanyaggyűjtési feladatokat. Ha esetleg semmilyen prioritás nincs beállítva a rendszerben, a „tétlen falusi” ikon azonnal szól, hogy van, aki nem dolgozik, így egyszerűen kattintok felfelé a D-padon, és már látom is, ki az, aki új feladatra szorul.
De mindez még nem minden! A menükerék, amit előhozhatok az épületek vagy akár az egyes egységek kiválasztása után, lehetővé teszi, hogy gyorsan és egyszerűen válasszam ki az elérhető opciókat. Például, ha egy városközpontot választok, azonnal elrendelhetem, hogy kezdjenek el falusiakat termelni. Sőt, az LB gomb megnyomásával előtűnik egy gyorsválasztó menü, ahol a katonai egységek, városközpontok, kutatási intézmények, fegyverraktárak, és katonai termelési épületek közül válogathatok. Így bármikor gyorsan rátalálhatok a szükséges fejlesztésekre vagy termelési lehetőségekre, anélkül, hogy mindegyik épületnél vagy egységnél külön rá kellene kattintanom. Ez a funkció rendkívül megkönnyíti a vadászgépek folyamatos gyártását, a katonai erőm növelését, és általában a civilizációm felett való kontrollt, mindezt anélkül, hogy a térképen külön területekre kellene navigálnom.
A történelem életre kel az Age of Empires 4-ben
Ha valami miatt kifejezetten imádom az Age of Empires sorozatot, az a történelem iránti szeretetet ébresztő egyjátékos kampányok. Nemcsak a hadvezéri kvalitásaimat tesztelem, de közben még iskolába is járok: a különböző korok és háborúk markáns hatásait tanulmányozom más civilizációkra. A negyedik részben négyféle kampánnyal rukkolnak elő: tanulmányozhatod Anglia normann hódítását, a százéves háború körülményeit, a mongol birodalom féktelen terjeszkedését, és végül Moszkva történelmi felemelkedését.
Ebben a részben azonban van egy kis csavar. Az Age of Empires 2 még gyönyörűen illusztrált vágóképeken keresztül mesélte el a történetet, ám a negyedik felvonás inkább a dokumentumfilmek világába kalauzol el. Mintha csak a History Channel műsorán lennénk: híres történelmi helyszínekről készült felvételek, jelmezes színészek által eljátszott csaták és egy igazán karakteres narrátor hangja kísérik végig a kampányokat.
Az igazi csemege, amikor a játék valós helyszíneket mutat be, ahol történelmi csatározások zajlottak. Ezek után a digitális harcosok és épületek lépnek színre, amik megmutatják, hogy a háborús összecsapások során ezek a helyek hogyan is nézhettek ki. Ez a részletesség engem teljesen lenyűgözött, és motivált arra, hogy minél többet tudjak meg a különböző kampányok történeteiről.
Ráadásul ezek a kampányok nem csak a szórakoztatásról szólnak, de valós tanítási pontokat is belecsempésznek. A kezdeti szinteken alapvető dolgokat sajátíthatsz el, például hogy hogyan használd az épületeidet katonák toborzására, mindezt a történeti kontextusban. A magasabb szinteken már komolyabb stratégiai fogásokra is fény derül, amelyeket ténylegesen használtak a hadviselés során. Akár az ellenség kereskedelmi útvonalainak blokkolása, akár rejtekhelyről történő támadások, minden a történelem leckekönyvéből jön.
Kontroller versus billentyűzet és egér: Melyik a nyerő?
Az Xbox Game Studio korábban kibökte, hogy az Age of Empires 4 nem csak billentyűzet és egér, de kontroller támogatással is érkezik az Xbox Series X|S konzolokra. Persze ezt nem hagyhattam annyiban, mindkét vezérlési lehetőséget kipróbáltam. Ha gyors és pontos parancsokat akarsz kiadni, érdemes a legprofibb játékbillentyűzetet vagy játékegérrel hozzálátni. Egy apró bosszúság, hogy a játék nem kapcsol automatikusan a két beviteli lehetőség között. Az Opciók menüben kellett egy kis manőverezést végezni: rátérni a Vezérlés fülre, és ott átváltani, hogy a kiválasztott eszköz aktív legyen. Miután ezt megcsináltam, tökéletesen működött, akár kontrollert, akár billentyűzetet és egeret használtam.
Az Age of Empires 4-ben a menük és a vezérlők csak finoman igazodnak az aktuális beviteli módszerhez. Ha Xboxon billentyűzet-egér kombóval harcolsz, a játék kurzora átalakul és olyan lesz, mintha PC-n zúznál. Bal egérgombbal kijelölöd az alakulatodat, jobb gombbal pedig utasításokat adsz nekik: hova menjenek, mit csináljanak. Amíg kontrollerrel a hasznos kerekes menü a segítségedre van, addig billentyű és egér kombóval a „Command Bars” veszi át a helyét. Ez a változás teljesen természetesnek hat, és azoknak is otthonos lesz, akik nem érzik magukat komfortosan egy kontrollerrel ebben az RTS univerzumban.
Kezdőknek csak óvatosan: nem egy sétagalopp
A játék korai kampányai és oktatói fázisai nem igazán veszik kegyeibe a friss behívottakat. Gyakran úgy éreztem, hogy a játék túlságosan is irányít – de ezt sem konzekvensen. Például előfordul, hogy korlátozva vannak a menüopciók és csak egy szűk repertoárban adhatok ki parancsokat. Ott tartunk, hogy mondjuk, gyűjtsem össze az én kis katonáim egy bizonyos ponton, de közben nem adja meg a szabadságot, hogy például a faluközpontot irányítsam vagy fejlesszem az alakulatot, amíg ezt az egy kis feladatot el nem végeztem.
Ugyanakkor paradox módon úgy tűnik, hogy ezek az oktatóanyagok és „tanulságos” kampányok valahogy mégsem a zöldfülűeknek szólnak. Mintha inkább azoknak készültek volna, akik már ismerik az Age of Empires világát, de frissítésre szorul a tudásuk. Én magam is jól ismerem a sorozatot, de még nekem is akadtak nehezen áthidalható pillanatok. Pláne, amikor a kontrollerrel próbáltam meg felderíteni az elrejtett menüket. Néha előbukkan egy-egy felugró ablak, ami elmagyarázza, hogy melyik gombot melyik menüpontban nyomjam meg, vagy hogy mik lesznek a választásom konzekvenciái, de sokszor teljesen magamra vagyok hagyva, és ki kell találnom, mit is akar tőlem a játék.
Volt egy elég zavaros kampány is, amiben arra kaptam utasítást, hogy vásároljak fel helyi településeket a hatalmam növelése érdekében. Nos, vagy én figyeltem rosszul, és elkerülte a figyelmem az útmutató felugró ablak, vagy egyszerűen a játék nem tartotta fontosnak, hogy megmondja: mely gombok segítségével tudom megvásárolni az említett településeket. Így aztán jóval több időt töltöttem el ezen a szakaszon, mint kellett volna, mire végre ráleltem a szükséges menüpontra, és tovább léphettem. Szóval, jó játék ez, de még jobb lenne, ha az instrukciók egyértelműbbek lennének és úgy érezném, hogy nem csak az AoE veteránoknak, de az újoncoknak is szólnának.
Zseniális PC-s stratégia lenyűgöző Xbox átirattal
Az Age of Empires 4 nem csak egyszerűen hozzáad egy újabb fejezetet a klasszikus RTS-sorozathoz, de remekül teljesít Xbox konzolon is – legyen szó akár kontrollerről, akár billentyűzet és egér kombóról. A grafikai megjelenés komoly fejlődésen ment keresztül az előző részekhez képest, és apróbb, de annál hatékonyabb életminőségi finomítások teszik még simábbá az egész játékélményt. Egészében véve egy remek átiratról van szó, ami az Xboxon is szárnyal, és lehetővé teszi, hogy az egyik legjobb PC-s csemege az egyik legjobb Xbox játékként fussa.
Az egyetlen buktató, ami nem árt, ha tudod: a játék nem mindig magyarázza el, hogy pontosan hol és hogyan érheted el a különféle menüopciókat. Így érdemes készen állnod a kísérletezésre az irányítással, míg végül bele nem jössz. Történelmi kampányok szólóban is jól játszhatóak, a Skirmish és online többjátékos módot pedig akár nyolcfős csapatok is élvezhetik, ahogy taktikailag megpróbálnak túljárni egymás eszén. Az egész egy olyan stratégiai élmény, ami miatt komoly taktikusnak érezheted magad, ha lenyomod az ellenfeleidet.
-BadSector-
Pro:
+ Kerékszerű menüsor a gördülékeny kontrolleres irányítás érdekében
+ Izgalmas stratégiai játékmenet
+ Billentyűzet és egér támogatása is adott
Kontra:
– Kezdőknek kihívás
– Több civilizáció belefért volna
– Az alapértelmezett célkereszt mozgása kicsit vontatott
Kiadó: Xbox Game Studios
Fejlesztő: Relic Entertainment, World’s Edge
Stílus: Valós idejű stratégia
Megjelenés: 2021. október 28. (PC) 2023. augusztus 22. (Xbox)
Age of Empires 4 (Xbox)
Játékmenet - 8.6
Grafika - 8.5
Kampányok - 8.2
Zene/hangok - 8.8
Hangulat - 8.4
8.5
KIVÁLÓ
Az Age of Empires legújabb felvonása azokra az alapokra épít, amelyek az eredetit is nagyszerűvé tették, és újfent kínál mély és kifinomult stratégiai harcot történelmi környezetben, Xbox konzolon is frissített irányítással.