Bár vannak fenntartások, a Baldur’s Gate 3-mal érdemes PS5-ön is játszani, ha nincs PC-d, amin futtathatnád.
A Baldur’s Gate 3 egy kiváló játék. A Larian Studios D&D-eposzának PC-s változata decemberben könnyen az év játéka viták egyik éllovasa lehet. A PlayStation 5-ös verzió is hasonló élményt nyújt, legalábbis ha nincs elég erős PC-d ahhoz, hogy jól fusson a játék. Ennek ellenére határozottan több technikai problémája van, mint a PC-s verziónak, bár a legtöbb, amivel találkoztam, nem volt játékromboló.
A legnagyobb kultúrsokk a PC és a PS5 között a kontrollerrel való játék, ami ugyanazt az irányítási sémát használja, mint amit most a PC-n használhatunk. Miután PC-n több mint 100 órát töltöttem a játékban egérrel és billentyűzettel, úgy érzem, hogy a DualSense-nek fájnak a gombok egy olyan játékban, ahol ennyi műveletet kell használni és menüt kell végiggörgetni, de minél több időt töltök a Baldur’s Gate 3-mal kontrollerrel, annál gyorsabban tanulja meg az agyam ösztönösen újra, hogyan kell a kedvenc varázslataimat elővenni, különböző funkciókat elérni és Faerűnban navigálni a kanapém kényelméből.
A Baldur’s Gate 3 még mindig akkor tűnik a legértelmesebbnek, ha könnyedén rámutathatsz és rákattinthatsz az ellenségre, akit el akarsz fújni az Eldritch Blast-oddal, de a Larian a lehető legtöbbet hozta ki a rendelkezésére álló beviteli eszközökből.
A harc és a mozgás használható, de sokkal több gondom volt az olyan apró feladatokkal, mint a kis tárgyak vizsgálata a zsúfolt környezetben. A Baldur’s Gate 3 első felvonásának egyik korai mellékküldetésében a Mind Flayer ebihal-fertőzött csodabogarakból álló csapatom egy banya búvóhelyét kutatta át, és egy bizonyos pálcát kellett megtalálnia a gonosztevő holmijai között. A csecsebecsékkel borított asztal átfésülése sokkal könnyebb, ha csak rákattintasz, de kontrollerrel használva több gombnyomás kellett ahhoz, hogy csak úgy lekapj egy tárgyat az asztalról.
A d-pad megnyomásával a környezetemben lévő tárgyakra fókuszálhatok, és úgy görgethetem őket, mint bármely más menüben, de határozottan úgy érzem, hogy ez egyfajta alkalmazkodás ahhoz, hogy nincs egér, amivel csak úgy rákattinthatok a dolgokra.
Szerencsére van egy kurzormód, amely lehetővé teszi, hogy emuláljuk az egér használatát, de ez nem olyan pontos és gyors. Határozottan úgy gondolom, hogy aki először játszik konzolon a Baldur’s Gate 3-mal, az több mint elégedett lesz ezekkel az eszközökkel; én csak azon kapom magam, hogy időről időre pillanatnyi frusztrációt érzek a beállítással kapcsolatban.
Baldur’s Gate 3 – kontrollerrel
Bár a kontrollerrel való játék egyfajta alkalmazkodás volt, észrevettem néhány általános technikai problémát a PlayStation 5-ön, amelyek nem voltak játékrombolóak, de legalábbis észrevehető visszaesést jelentettek a teljesítményben és a játékhűségben a játék PC-s megfelelőjéhez képest. Mindegyik probléma önmagában véve apró volt, de idővel ezek együttesen észrevehető hatást gyakoroltak. Vannak olyan grafikai gondok, mint a textúra pop-in, és az olyan elemek, mint egyes karakterek arca, csak csökkentett részletességgel jelennek meg.
Ezt különösen néhány mellékküldetés során vettem észre, ahol még azok a karakterek is, akikkel hosszasan beszélgethetsz, nem néznek ki olyan jól, mint PC-n.
Ugyanebben a boszorkányos küldetésben megmentettem egy Mayrina nevű lányt a boszorkány karmai közül, és hosszas beszélgetéseket folytattam vele, amelyek során egyértelmű volt, hogy az arcának és a hajának részletességét egy kicsit visszavették a PlayStation 5-re. Az ilyen jellegű alkalmazkodások eléggé szokványosak, cserébe a Baldur’s Gate 3 elég stabil 60fps sebességgel fut a teljesítmény módban, bár ha valami kicsit hűségesebbet szeretnél a framerate rovására, akkor ez az opció is létezik.
A kérdésesebb problémák kevésbé az általános technikai teljesítményre, mint inkább a hibák nagyobb gyakoriságára vonatkoztak, mint amit a Baldur’s Gate 3 PC-s játéka során tapasztaltam.
A hangkeverés egy furcsa technikai hiba, de ez nem teszi tönkre a Baldur’s Gate 3 élményét PlayStation 5 konzolon. A legfurcsább, sajnos rendszeresen előforduló baki, amibe belefutottam, a párbeszédek kiválasztásánál volt. Ahogy a Baldur’s Gate 3 futásaim során a mentések között ugráltam, néhány olyan pillanatba ütköztem, amikor a párbeszédválasztás olyan módon volt megszakítva, amit nem tudtam kockadobással megoldani. Néhányszor egy beszélgetésbe bonyolódtam (szerencsére semmi olyanba, ami ellenségeskedésbe torkollhatott volna), és ahelyett, hogy több választási lehetőséget adtak volna, csak egy lehetőséggel találkoztam: „1. Folytassa.”
Ennek kiválasztása nyilvánvalóan egy olyan párbeszéd opciónak számít, amelynek meg kellene jelennie, de egy hiba miatt el van rejtve.
Minden esetben, amikor ez történt velem, kisebb interakció volt, és ha újratöltöttem egy mentést, akkor (néha) kijavította a problémát, de ha ez életbevágó döntésekben vagy kapcsolatokat megváltoztató pillanatokban is fennáll, akkor ez alapvetően alááshatja a Baldur’s Gate 3 élményét.
Beszéltem néhány emberrel, akik láthatóan ritkán találkoztak ezzel a glitchkel PC-n, de én magam sosem láttam, aztán a PlayStation 5-ön néhány óra játék alatt gyors egymásutánban egy maroknyi alkalommal tapasztaltam.
Bugos vagy nem bugos?
Az, hogy tapasztalsz-e videojáték-bugokat, vagy sem, különösen egy olyan sok rendszerrel rendelkező játékban, mint a Baldur’s Gate 3, gyakran a szerencsén múlik. Viszonylag fájdalommentesen játszottam a Baldur’s Gate 3-mal PC-n, és a Larian mégis képes volt egy olyan javítócsomagot kiadni, amely több mint 1000 hibát javított ki, amelyek többségét soha nem láttam. Nem tudom biztosan megmondani, hogy a PS5-ön felmerülő problémák csak az én hibámból adódnak-e, vagy pedig arról szólnak, hogy egyes hibák sokkal szembetűnőbbek ebben a konzolos portban.
Viszont a Larian Studios tud erről a konkrét problémáról, amelynek a PS5-ös játékidőmben való előfordulása valószínűleg a legnagyobb figyelmeztetés arra vonatkozóan, hogy ajánlom-e a Baldur’s Gate 3-at a rendszeren játszani vagy sem.
Mindezek után megkönnyebbülés, hogy végre a kanapémról is játszhatok a Baldur’s Gate 3-mal. Még mindig a második végigjátszáson dolgozom, és az, hogy hátradőlhetek és pihenhetek egy kicsit, miközben végigjátszom azokat a küldetéseket és történeteket, amelyekről az első alkalommal lemaradtam, igazi élvezet. De ennél is jobban várom, hogy minél többen megtapasztalják ezt a játékot. A PlayStation 5 durvább élei valószínűleg azért vannak a fejemben, mert olyan sok időt töltöttem a tisztességes PC-n való játékkal, de ha aggódtál, hogy a konzolos verzió alulmúlja majd az élményt, itt nem fogsz ilyet találni.
Forrás: PlayStation