TESZT – A Payday sorozat útja a kezdetektől az aktuális megjelenésig valóságos hullámvasútként tárult elénk, ahol az innovációs csúcspontok mellett időnként a túltolt kibővítések is megjelentek. A legújabb rész egyértelműen a sorozat csúcspontját képviseli, azonban a rajongók jogosan tehetik fel a kérdést: mi az, ami még hiányzik belőle? A Payday 3 minden eddiginél jobb, mégis néha úgy tűnik, hogy ez még csak a váza a teljesebb élménynek.
A Payday sorozat első része zseniális újításként jelent meg, egy friss alternatívát kínálva a Left 4 Dead játékkal szemben. A zombihordák helyett izgalmas kooperatív rablómissziókat kínált, ezzel új szintre emelve a műfajt. Ezt követte a Payday 2, ami még tovább erősítette a sikerét különféle rablásokkal, fegyverfejlesztésekkel, készségfejlesztésekkel és végtelen mennyiségű új tartalommal.
Ám ahogy a Payday 2 a végéhez közeledett, érezhetően túlzsúfolttá vált. A hangsúly egyre inkább a mennyiségről a minőségre tolódott, és az eredmény egy játék volt, ami alapvetően még mindig erős, de a kezdők számára kicsit ijesztővé vált. A Payday 3 emiatt furcsa egyveleget alkot: kétségtelenül remek folytatás, ám néhol hiányérzetet kelt az előző részhez képest.
Bankrablásra fel!
A Payday már 2011-es debütálása óta egyértelmű filozófiával rendelkezik: alkossunk meg egy négyfős bűnözői csapatot, és mérjük össze őket változatosan generált rendőri erőkkel. Nagyban merít a Left 4 Dead játékból, különösen az AI irányítás tekintetében, mely az ellenségek és speciális rendőri egységek megjelenésének ritmusát szabályozza, és ezek leküzdéséhez csapatmunka szükségeltetik. Viszont míg más játékok hosszú kampányokban gondolkodnak, a Payday az azonnali akcióra helyezi a hangsúlyt: vidd véghez a rablást, menekülj meg, majd ismételd meg az egészet. A játékosok fejlődési rendszerét és a változatos küldetési célokat is hozzávéve, így kapjuk meg a Payday igazi lényegét.
A Payday 3-ban számos finomítás gazdagítja ezt a már ismert formulát. A játékosok mozgása most még dinamikusabb, az elkerülő manőverek és akadályokon való átugrások révén, amelyek immár kulcsszerepet játszanak a pályán való tájékozódásban és a veszélyek kikerülésében. Vannak frusztráló pillanatok – például amikor egy láthatóan mászható peremen nem tudunk átjutni –, de a golyózápor közötti menekülés okozta adrenalinpumpa bőven kárpótol.
Sunyi, lopakodó gazemberek vagyunk
A lopakodás mechanikája komoly átalakuláson ment keresztül a Payday 2 óta. Mostantól minden Payday 3 küldetést teljesen észrevétlenül is végrehajthatunk, de ez kifogástalan csapatszintű összehangolást kíván. Egyetlen apró figyelmetlenség, elszalasztott őr vagy egy rosszul megválasztott kamera, és máris lelepleződtünk, így erőszakosabb taktikára van szükség.
A Payday 3-ban különböző biztonsági szintekkel vannak ellátva a területek. A nyilvános zónákban alacsony a rizikófaktor, de a korlátozott vagy magas biztonsági területeken a reakciók a terület kellemes elhagyásától az azonnali lefogásig terjednek, míg egy társunk ki nem szabadít. Ezen reakciókat stratégiai előnnyé lehet alakítani, például egy őr figyelmének elterelésével. A megújult lopakodás logikusabbnak és kevésbé kiszámíthatatlannak hat, mint elődje.
A karakterfejlesztés terén is láthatunk újításokat. A Payday 2 bonyolult slot-rendszerét egy intuitív menüs rendszer váltja fel. A ranglétrán való haladva egyre áttekinthetőbbé válik a különféle fejlesztések feloldása. Ebben a frissített rendszerben már nem vakon helyezzük el pontjainkat, hanem tudatosan alakítjuk karakterünk fejlődését.
Küldetések: igazi finomságok
A Payday 3 rablómissziói magukon hordozzák a minőség ízét. Mélységüket és részletességüket élvezve sokkal többet adnak, mint a Payday 2 rövidebb, falatnyi kalandjai. A változatos stratégiák és tervek kavalkádja mellett néhány küldetés nem mindenkinek jöhet be: például az éjszakai klub kihívása könnyen egy bonyolult útvesztővé válhat, míg egy raktárrablás során kreatív csapatszervezésre és együttműködésre van szükség.
Ennek ellenére, minden előnye mellett, a Payday 3 valahol mégis olyan… üres. Szemben a Payday 2 gazdag tartalmi kínálatával, ez a folytatás valahogy kevésbé telített. Ha hagyományos lövöldözős játékként tekintünk rá, észrevehetjük, hogy a történet gyorsan a végéhez ér, még azokat a részletekkel teli háttértörténeteket is figyelembe véve, melyek elmerülést kívánnak a Payday világában. A rövidségérzet még hangsúlyosabbá válik, ha hosszantartó, szolgáltatás alapú játékélményre vágyunk, és a Crime.net hiányában a játékmenet hamar monotonná válhat, ugyanazokkal a küldetésekkel ismételve.
A véletlenszerűen csatlakozó társakkal való együttműködés egy egészen különleges kihívást rejt. Mivel a játék lényege a csapatmunka, a játékosok által előidézett váratlan események vagy hibák természetesek. A lopakodásra és alapos tervezésre helyezett nagy hangsúly miatt a Payday különösen kihívást jelent az internet változékonysága mellett. Nem ritka, hogy az egész csapat feladja a játékot, amint a lopakodásból kiadott lebukás megtörténik. Az integrált hangalapú kommunikáció hiánya és egy nehézkes jelzési rendszer csak tovább fokozza ezt a nehézséget, így a lopakodó célkitűzések gyakran legyőzhetetlennek tűnnek.
Csak az „alapok”…
Jelen pillanatban a Payday 3 az alapkövét képezi a sorozatnak. A rablómechanikák csúcsformájukban vannak, ami a fejlesztett játékosélménynek, a finomított pályakialakításnak és a megújított lopakodó rendszernek köszönhető. Ez a rész kétségtelenül fejlődést mutat a Payday 2-höz képest. Az új részre váltva úgy érezhetjük, mintha hátrahagynánk az előző játékban megszerzett tartalmat és élményeket. Az újaknak és a visszatérőknek ideális választás lehet, ám a régi rajongók hiányolhatják az előző részek teljességét.
-BadSector-
Pro:
+ Az újratervezett játékosmozgás friss lendületet ad a játékmechanikának
+ Az átdolgozott lopakodó mechanika kifinomultabbá teszi az élményt
+ Átlátható és intuitív karakterfejlesztés
Kontra:
– A tartalom szegényesebb az előző részekhez képest
– Az online kooperáció idegenekkel kihívásokkal teli
– Átlátható és intuitív karakterfejlesztés
Kiadó: Starbreeze Studios
Fejlesztő: Overkill Software
Stílus: Első személyű lövöldözős, Rablás
Megjelenés: Megjelenés: 2023. szeptember 21.
Payday 3
Játékmenet - 7.2
Grafika - 6.8
Küldetések - 6.5
Zene/hangok - 7.2
Hangulat - 8.3
7.2
JÓ
A Payday 3 magasra teszi a lécet a sorozatban, finomított mechanikával és újításokkal. A veterán játékosok azonban hiányolhatják az előző részek teljességét, az újaknak viszont kiváló kezdési pontot nyújt.