Forza Motorsport – Előre és hátralépés egyaránt

TESZT – Ahogy például a Layers of Fear is, így a Forza Motorsport is úgy gondolta, hogy trendifenszi módon nem teszi be az epizód számát a játék címébe, hanem elhagyja azt. Viszont ezzel ugyanaz a neve mint az első résznek. Az Xboxra tizennyolc éve megjelent első rész esetében meg lehet kockáztatni, hogy alapjában véve jobb élményt kaphat az, aki a képletes kormány mögé beül.

 

 

Győzd le a versenytársakat a teljesen új karrierben. Versenyezz barátaiddal a többjátékos versenyeken. Versenyezz több mint 500 autóval világhírű pályákon élvonalbeli mesterséges intelligenciával, fejlett fizikával, valamint gumiabroncs- és üzemanyag-stratégiával.

 

Az új Forza visszatér ahhoz, amivel anno kezdett a sorozat.

 

F

 

2017-ben jelentkezett utoljára a Turn 10 a Forza Motorsport 7-tel, és azóta a Forza Horizon spin-offokat láthatták a versenyzők. A franchise értelemszerűen az akkoriban nagyot futó Gran Turismo (4) ellen lépett pályára, és ki lehet mondani róla, hogy az első rész kiválóan versenyt tartott a Polyphony Digital hatalmassá duzzadt GT4-ével. Persze nem lenne a Forza Motorsport (FM) az, ami, ha nem lenne benne karriermód, így a fejlesztők nem hagyták ezt ki (az első részben a Laguna Seca pályán a verseny a Corvette ellen, na az a mai napig idegölő gondolatokat képes előhozni abból, aki tudja, hogy mennyire pontosan kell ott vezetni a győzelemért, ha fair play módon nem ütjük ki az első kanyarban…). A Modern Tourban sok új kocsit vezethetünk, az Enthusiast Tourban utcai, sport-, illetve klasszikus autókkal gurulhatunk ki a garázsból, a Legacy Tourban az egzotikus kocsiktól a tuningautókig még több kategória van, a Power Tour a klasszikus amerikai izomautókkal jelentkezik, és a Featured Track Tours pörgeti az autó/bajnokság/kihívás feltételeit.

A többjátékos versenyzés sem maradt ki, de az élő szolgáltatásos elképzelés miatt az események korlátozott ideig érhetőek el a Featured Multiplayerben, ahol az élmény nem is inkább rajtunk áll, hanem azon, hogy milyen idióta barom emberekkel rak össze minket a rendszer, ha nincs szerencsénk: ekkor ugyanis a lángelmék a többiek tönkretételére törekednek, semmi másra. Ha esetleg vannak barátaink, akkor alternatívaként zárt versenyekben egymás ellen is megküzdhetünk. Persze futhatunk a leggyorsabb időkért is a Rivalsban (ahol mások körideje ellen küzdünk), és ott senki sem fog zavarni minket: megkapjuk, hogy milyen időt kell lepipálni, és nem lesznek zavaró tényezők, úgyhogy koncentráljunk a pályára és hozzuk haza a verdát gyorsabban. Szóval ilyen szemszögből hozza a Turn 10 a kötelezőt, ami el is várható tőlük ennyi idő után, plusz azt se felejtsük, hogy a FM legújabb része kihagyta már az Xbox One-t (ideje is: tíz éves a konzol, és 2010-ben sem nagyon láttunk már a Sony-tól belső fejlesztésű PS2-es játékot, vagy 2016-ban PS3-ast), így a Microsoft is megtette azt, hogy a kurrens generációra lépett.

 

 

O

 

XP-t szerezhetünk a pilótánknak. Ez jó. A kocsinknak is. Ez már kissé hülyén hangzik. Ezekkel tudunk szintet lépni, továbbá a kocsinkhoz alkatrészeket és kiegészítőket nyithatunk meg. A karriermód eközben a szabadedzéseket erőlteti (ki lehet hagyni őket!), ami bár jó a grindoláshoz, de ha egyszerűen csak annyit szeretne a pilóta, hogy hadd versenyezzen gyorsan egyet, az felettébb időhúzásnak hangzik, semmi másnak. Idővel talán kiveszi ezt a Forza Motorsport 8 (mert ez az, csak a nevéből hiányzik a szám), de az október 10-ei megjelenés előtt (ugyanis itt is ugyanazt lépte meg a Microsoft, amit a Starfieldnél: a drágább verzióért fizetők korábban hozzáférhettek a játékhoz, és a játékiparnak minél hamarabb fel kellene hagynia ezzel a húzásával) ez ott volt, és valószínűleg hosszabb távon változatlan lesz a szituáció. Így viszont a beígért több mint ötszáz autót meg lehet szokni, és a fejlesztők mintha olyasmit is mondtak volna, hogy ennek ötöde újdonság lesz a franchise-ban.

A pályán fel fog tűnni, hogy a hangzás többnyire jó (vannak autók, amik nem). A motor jól szól, a gumicsikorgás is kellemes (utóbbiban mintha köröket verne a Gran Turismo 7-re, ami más értelemben tűnik visszaesésnek a korábbi részekhez képest, de mindegy). Látványra sem rossz (ehhez persze egy Xbox Series X, egy 4K-t és HDR-t tudó TV, vagy nem egy kilenc éves PC kell, de még így is néha egyes pályaelemek nem töltődnek be, és butítottak a korábbi látványhoz képest), a kocsikat saját látványvilággal is elláthatjuk, ha kellően kreatív elmék vagyunk, a fizika viszont még megemlítendő. A kocsik másképp hatnak, és ehhez meg kell tanulni a pályákat (kitaláltakat és valósokat egyszerre), hogy kellően hatékony köridőket mutathassunk fel. A részecskehatások, a belső nézet, és a sérülés sem tűnik annyira gyengének, nem beszélve a füstölgő gumikról, a szélvédőre csapódó esőcseppektől, vagy a porról. Ha változik a napszak mellett az időjárás is, a pálya fizikája is módosul: esőben óvatlan pillanataink egyikében gyorsan a kocsink hátulja fog előre nézni, (és a rázókövekkel is óvatosan kell bánni). Ehhez igénybe lehetne venni a többiek beállításait is, de az nem elegendő a győzelemhez.

 

 

R

 

Xbox Series X-en a Performance mód nem natív 4K-t ad (érthető módon), de eközben a frame rate-nél igyekeztek 60 FPS-t elérni. A Performance RT bekapcsolja a sugárkövetést (ray tracinget), de a felbontás még inkább dinamikusra vált (kb. 1584p-n van), ám eközben is 60 FPS a cél. A Graphics eközben natív 4K felbontáson 30 FPS-t tart. Xbox Series S-en csak a garázsban van ray tracing, a Graphics másodpercenként 30 képkockát ad 1440p-n, a Performance pedig 60 FPS-t ad 1440p-n. A játék szép, tényleg, és ezzel kapcsolatban nem is lehet rá panasz, mert teljesítményre sem tré, amit mondjuk a Cyberpunk 2077 mutatott fel lassan három éve PlayStation 4-en és Xbox One-on (de még PC-n is, főleg a glitchek tekintetében…). És mégis, az értékelés nem lesz olyan erős.

 

 

Z

 

Nem kevés problémát, bugot is fel lehet viszont hozni. A visszajátszások néha tettek a fizika törvényeire, lazán átesve az aszfalton. Voltak kiakadások. Voltak puha kiakadások a töltőképernyőkön is (=ottragadt a játék). Mintha nem lett volna nézői mód (Spectator). Hol van az aukciós ház? A kocsik közül sokat mintha egy az egyben átemeltek volna a Forza Horizon 5-ből. A hátsó kerek irányításával mi a helyzet? ABS nélkül miért nem lehet egyes kerekeket leblokkolni? A fotó módban miért nem történt előrelépés? A kipufogó tuningja miért nem módosít számottevően a kocsi hangzásán? A driftelésre szánt gumik hova lettek, sőt a trailerben látott kocsik is, vagy az erre szánt események? Gyorsulásra használható gumink van, de gyorsulási futam nincs? A büntetési rendszer miért igazságtalan? Miért van az, hogy a kilökött pilóta kap büntetést (amit privát versenyekben sem lehet kikapcsolni!), a kilökő meg megússza? (Mindezt úgy, hogy a pilóták biztonságos vezetésre vonatkozó értékelése csalással feltolható a maximumra az amúgy eddig meg nem említett, de kifinomult segítségekkel, mint pl. gáz, kanyarodás, fékezés, helyes ív, sebességváltás…) Miért hajlamos a mesterséges intelligencia nyíltan ostoba lenni? Nem egyszer vagy gyalogos tempóban halad, vagy egészen egyszerűen a pálya melletti falat nyalja. A karriermódban a versenyek hosszát, illetve az időjárást miért nem lehet módosítani, ha a Forza 7-ben ezt lehetett? Kinek az idióta ötlete volt az, hogy a versenyt újrakezdő opciót a KILÉPÉS alopciójává tegyék? Bevett szokás, hogy a menüben általában ez a MÁSODIK opció (nem pedig eldugott valami legalul), slussz!

A tömegnél miért van keverve a font és a kilogramm? (Fontként írják azt, ami kiló, így kb. fele olyan könnyű minden verda…?) A megvilágítás miért érthetetlen több esetben is, de leginkább a pilótafülkés nézetben? Mi értelme van a kuplungnak? Miért van szint autónként? (Miért vágtak ki a Forza 7 után sok autót érthetetlenül? DLC…?) Mennyit kell grindolni néhányszor elképesztően sokat, máskor pedig miért vág hozzánk a játék valamit túlzottan könnyen? Ezzel a szintes hülyeséggel nyújtják meg a játékidőt, és nincsen semmilyen sikerélmény, hogy jaj, elérte a kocsi a 45-ös szintet – nem, ekkor már ott tart a játékos, hogy „végre, basszus…”. Építésről beszél a Turn 10, eközben pontosan ezt akadályozza meg ezzel az elnyújtott, pocsék szisztémával. A fejlesztők képtelenek voltak olyan rendszert kidolgozni, ami nem erőltetett, és mindeközben le tudná kötni a közönséget. Ebből adódóan a játékuk fényévnyi távolságra van attól, hogy kiválónak nevezhesse bárki, aki nem csak felületesen vizsgálja az összképet, amin ront a folytonos online is. Majd ha ez a játék is szépen megszűnik létezni, akkor lehet menni letölteni a PC-s warez verziót, mert az MEGŐRZÉSKÉNT bizony leírhatatlanul fontos szerepet tölt be. És képzeljük el, hogy a fejlesztők egy kb. kilométeres listát írnak az ismert problémákról. Ez a helyzet. Ez napjaink játékipara. Szánalmas. Ha ilyesmit 2005-ben megcsináltak volna az első Xboxon, a Microsofttól Bill Gates páros lábbal rúgta volna a rendezőt fenékbe, mert a Forza az egyik fontos franchise-a volt a cégnek már akkoriban is.

 

 

A

 

Csudába ezekkel a 8-as, 9-es értékelésekkel. Nem. A Forza Motorsport 8 kap egy 7/10-et. Bugos, a szintlépési rendszer pedig nemes egyszerűséggel nem tiszteli a játékos idejét. Cserébe a játékos ne tisztelje meg még annyival sem, hogy Xbox Game Passon játszik vele. Tessék elővenni az első részt a sima Xboxon, vagy az X360-as részeket. Igen, rondábbak. Igen, alacsonyabb felbontásúak. Igen, lassabb a frame rate. Igen, nincs sugárkövetés. De mégis becsülettel összerakott termékeknek hatnak. Nem lehet azt mondani, hogy az új Forza akkora bukó lesz Phil Spenceréknek, amit a Redfallal az Arkane Austin hozott össze, de a franchise talán leggyengébb epizódját valósította meg  a Turn 10 Studios. Ebből adódóan a franchise rajongóinak javasolt egy kis türelem, amíg a fejlesztők kijavítanak egyet s mást (majd ők is biztosan csinálnak egy nevetséges bocsánatkérés.jpg-t), mindenki másnak pedig inkább javasolt bármelyik korábbi rész az új helyett. Vagy a Forza Horizon 5. Úgyhogy ennyit erről.

-V-

Pro:

+ Ha nem hibázik, szépen néz ki
+ Többnyire jól hangzik és jól vezethető
+ Baráti körben egész hangulatos

Kontra:

– Mi ez a szintrendszer?
– Mi ez a visszafejlődés?
– Mi ez az állapot úgy en bloc?


Kiadó: Xbox Game Studios

Fejlesztő: Turn 10 Studios

Stílus: autóverseny

Megjelenés: 2023. október 5./10.

Forza Motorsport

Játékmenet - 8
Grafika - 6.3
Fizika - 7.8
Zene/hangok - 7.7
Hangulat - 7.3

7.4

Csudába ezekkel a 8-as, 9-es értékelésekkel. Nem. A Forza Motorsport 8 kap egy 7/10-et. Bugos, a szintlépési rendszer pedig nemes egyszerűséggel nem tiszteli a játékos idejét.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu