Marvel’s Spider-Man 2 – A szuperhős játékok új mérföldköve

TESZT – Egy éve ünnepelhettük a Pókember videojáték történelmének négy évtizedét, amely az Atari 2600 retro konzolon kezdődött, és alapot teremtett a későbbi sokszínű játékoknak, amelyek egyre részletgazdagabb és nagyratörőbb módon varázsolták vissza a „barátságos szomszéd” Pókember kalandjait New York betonrengetegében. Most pedig eljött az eddigi legjobb Pókember játék folytatása, amely még magasabbra emelte a lécet!

 

 

Miközben más szuperhős játékok rendre megbuktak, a franchise-ok különböző akadályainak gátjai miatt, (a legmarkánsabb példa a Superman brutális ereje, amely kvázi lehetetlenné tette, hogy normális teljesítményű játékot fejlesszenek a kalandjai alapján), Peter Parker kalandjai mindig is teret adtak a kreatív szoftvertervezőknek, hogy innovatív technikákkal kísérletezzenek a városban való sebes mozgás, harci kihívások és a látványos, híres gonosztevők elleni csaták terén. E játékhullám csúcspontja 2018-ban érkezett, amikor az PlayStation platform leprofibb csapata: az Insomniac Games stúdió, együttműködve a PlayStation és a Marvel Games részlegeivel, nem csupán az eddigi legjobb Pókember játékot alkotta meg, hanem talán minden idők legjobb szuperhős játékát is, melynek kiváló játékmenet-megoldásai, vizuális prezentációja, akciódús játékmenete és érzelmes története túlszárnyalta a legendás Batman Arkham franchise kritikai és kereskedelmi sikerét.

A Pókember-játék világméretű népszerűsége és annak lenyűgöző 2020-as kiegészítője, a Marvel’s Spider-Man: Miles Morales lehetővé tette az Insomniac Games számára, hogy teljes erőbedobással dolgozzon egy ambiciózus folytatáson, amely kizárólag az erőteljes PlayStation 5 hardverre készült. Szerencsére az évek hosszú munkájának eredménye egy olyan nyílt világú akciójáték, amely drámaian javít az eredeti minden egyes elemén, így a játékosok egy még érzelmesebb és vizuálisan látványosabb játékot élhetnek át, amely elállítja majd a lélegzetüket.

 

A Spider-Man 2 két új trailere megerősíti a szimbióta ruhát és más új játékmenetbeli funkciókat, amikre a rajongók számíthatnak a megjelenés idején.

 

Az Incominac Games ismét bebizonyított

 

A legújabb Pókember-játék kevesebb mint egy évvel a Miles Morales kiegészítő eseményei után veszi fel a fonalat, és bemutatja hőseink életének új fejezeteit, akik ismét olyan magánéleti problémákkal küzdenek, amelyeket nem könnyű megoldani, mert a szokásos szuperhősügyek folyamatosan arra késztetik őket, hogy felvegyék jellegzetes testhezálló egyenruhájukat és megmentsék az ártatlan civilek életét New York City szerte.

Míg Miles azzal van elfoglalva, hogy bejusson a helyi egyetemre, Peter és barátnője, Mary Jane Watson mindketten azért küzdenek, hogy állandó munkát találjanak, amely lehetővé teszi számukra, hogy a szuperhős életmódtól elszakadjanak. Ekkor tudja meg Peter, hogy legjobb barátja, Harry Osborne végre visszatért a városba súlyos betegsége után, és rendkívül jövedelmező állást ajánlott neki egy humanitárius tudományos alapítványnál. Peter Parker sorsa azonban ismét megismétlődik, amikor egy új főgonosz érkezik New Yorkba, aki az egész várost veszélybe akarja sodorni. Mindeközben a titokzatos vadász, Kraven Manhattan utcáin kutat egy „igazi” ellenfél után, aki elég erős ahhoz, hogy legyőzze őt.

 

Venom titkos kiléte a Marvel's Spider-Man 2-ben hamar mémmé vált, amiben komoly és vicces bűnösök egyaránt szerepelnek a Pókember-univerzumból. (VIGYÁZAT, spoiler-veszélyes vizekre evezünk!)

 

A „vadász” Kravennak igazi „Erős Pista” kell, a két Pókember nem elég!

 

Habár a korábbi részekben már számtalan gonosztevővel kerültek szembe hőseink, Kraven hamar ráébred, hogy még a két Pókember együttes ereje sem párosul fel az övével. Ez arra készteti, hogy egy nagy rejtélyt kutasson fel a városban – Harry Osborne-t egy titokzatos „szimbióta” lény ereje gyógyította meg, aki olyan szupererőket adott neki, amik messze túlmutatnak minden eddigin, amit New York utcáin eddig láthattunk. Kraven zsoldosai, a Raft börtönből szabadult gonosztevők és a város civil lakosságának biztonságát fenyegető sok egyéb veszély ellen Peter és Miles olyan epikus kalandba kezd, ami messze túlhaladja az Insomniac Games korábbi, Pókemberrel kapcsolatos ambícióit. A vérszomjas vadász Kraven egy igazi lavinaszerű pusztítást indít el New Yorkban, hogy olyan ellenfelet találjon, aki elég erős ahhoz, hogy legyőzze őt.

Az elődjeihez hasonlóan, a Spider-Man 2 is egy teljesen egyjátékos, nyitott világú akciójáték, de most időnként a játékosok dönthetnek, hogy Peter Parker vagy Miles Morales bőrébe bújnak-e. Bár közvetlen kétjátékos co-op mód nincs, a játék számos részén a két hős találkozhat a város utcáin (a társat ilyenkor az AI vezérli), és segíthetnek egymásnak a különböző fenyegető ellenségek, szupergonoszok és szörnyek legyőzésében.

A hosszú központi kampány során, amely átlagosan olyan hosszú, mint az első Pókember-játék (körülbelül 15 óra játékidő), a játékosoknak mindig a fejlesztők által éppen kiválasztott hőst kell irányítaniuk a lineáris sztorikampány során, viszont az open-world játékrésznél bármikor válthatnak. A kampány hemzseg a lenyűgöző, lélegzetelállító, epikus akciójelenetektől, amelyek során elképesztő pusztításnak lehetünk szemtanúi, miközben a szuperhősök képességeit maximálisan ki kell aknáznunk, hogy életben maradhassunk, mert itt bizony minden rosszfiúnak „pókiszonya van”. Az innovatív blockbuster MCU filmekre jellemző jelenetekből nincs hiány és ezek minőségben messze felülmúlják az első játék eseményeit, arról nem is beszélve, hogy egy, az előzőnél némileg átláthatóbb és mégis összetettebb, jól kidolgozott fejlesztési rendszer révén a játékosok alaposan feltápolhatják hőseik harci képességeit.

 

Az Insomniac frissítést közöl a Spider-Man 2 várva várt New Game+ játékmódjáról, és arról, hogy elérhető lesz-e a megjelenéskor.

 

Fejleszd a Pókembereidet!

 

A Pókemberek említett fejlesztése három különálló rendszerre bontakozik ki – a szuperhős ruhájának frissítésére (ütőerő, megerősített egészség, lopakodás és mozgási sebesség), a harci eszközök javítására, valamint a három különálló képességfa (Peter, Miles és Közönséges ajánlat) képzettségi pontjainak felvásárlására. Az ezen fejlesztések vásárlásához szükséges erőforrásokat a város minden zegzugában megtalálhatjuk, legyen szó alapküldetések, mellékküldetések teljesítéséről vagy akár a város rejtett helyein fellelhető erőforrások begyűjtéséről.

Az előző Pókember-játékot egyesek a lassú és kínos lopakodós részek jelenléte miatt kritizálták, ahol a játékosoknak át kellett venniük az irányítást a mellékszereplők (leginkább MJ és párszor a még nem Pókember Miles) felett. Ebben a részben szerencsére a lopakodós részt teljesen átdolgozták. A játékosok rövid időre átvehetik MJ irányítását, de ezúttal a lány sokkal ügyesebb, dinamikusabb mozgásra képes, miközben ezek a részek közvetlenül befolyásolják a forgatókönyv menetét a kulcsfontosságú helyzetekben, amikor Peter és Miles nincsenek jelen.

Az Insomniac Games előző Pókember-játékának egyik vonzereje a gyorsan változó városrendszer volt, ami könnyen játszhatóvá tette a játékot. A folytatásban ez a játékelem még tovább fejlődött, és a PS5 erősebb hardvere most lehetővé teszi a játékosok számára, hogy még gyorsabban és még lenyűgözőbben mozoghassanak a vizuálisan (pók)emberesen feljavított környezetben, akár a Manhattan-félsziget, a Hudson folyó túlpartján fekvő, szintén nagy kiterjedésű szomszédos kerületek, Brooklyn, vagy Queens felett lengedezünk.

 

A Marvel's Spider-Man 2 majdnem kétszer akkora, mint elődje. A harmadik rész pedig szintén duplázni készül...

 

Tárd ki a szárnyaidat!

 

A látványos fejlesztések közé tartozik a kis szárnyak használata, melyeket mindkét Pókember ki tud tárni, amint egy kicsit magasabbra emelkednek a földtől. Amikor gyorsan és magasan mozognak, lendületüket kihasználva valóban szabadon szárnyalhatnak New York háztetői és utcái felett. A repülés élményét tovább fokozza a vízszintes és függőleges légáramlatok jelenléte, melyeken keresztül a játékosok repülhetnek és további lendületet nyerhetnek. Kiemelendő a légifolyosók hasznossága is, melyek lehetővé teszik a játékosok számára, hogy a város nagy kiterjedésű részei felett repüljenek, átszálljanak a Hudson folyó felett, és gyorsan eljussanak távoli jelzőpontokhoz anélkül, hogy pókhálót kellene használniuk (bár a pókháló használat is nagyon szórakoztató ebben a játékban). Külön dicséret illeti az új „csúzli” mozdulatot, amellyel a játékosok egy egyszerű L2+X mozdulattal kilőhetik magukat a földről és a háztetőkről.

Mindezen szórakoztató mozgási lehetőségek mellett kevés játékos fogja használni az integrált gyorsutazási rendszert, ami hatalmas dicséret az Insomniac Games játékmenet-tervezőinek, amiért ilyen vonzóvá és könnyen felfedezhetővé tették ezt a nagy, nyitott világot. A közeli mellékküldetések új vizuális stílusa (a város számos része felett lebegő hologramként jelenik meg) lehetővé teszi a játékosok számára, hogy a választható erőforrások gyűjtésére és a civilek megmentésére összpontosítsanak anélkül, hogy gyakran elő kellene hívniuk a térkép képernyőjét. Fontos azonban megjegyezni, hogy a játék nem zsúfolja tele a várost különböző hologramokkal, sőt, teljesen figyelmen kívül hagyja a túl messze lévő vagy a játékos által még nem látogatott helyszíneket a városrészekben.

 

A Marvel's Spider-Man 2 PS5-ös megjelenésének előestéjén a játék narratív rendezője egy Venom spin-off cím lehetőségéről beszélt.

 

Kíméletlen harc az agresszívabb ellenséggel szemben

 

A játék harcrendszere széleskörű lehetőségeket kínál, azonban az agresszív ellenfelek nem kegyelmeznek, és gyakran hatékony támadásokkal lepik meg a játékost. Ahogy a városban való gyors mozgás fejlődött, úgy a harcrendszer is komoly fejlődésen ment keresztül. És mivel a játék tele van harci arénákkal és különböző harci helyzetekkel, amelyek a óvatlanokat megbuktathatják, elengedhetetlen, hogy mindenki megismerkedjen a játék által kínált új támadási lehetőségekkel.

A harc menete a Pókemberre jellemző gyorsaság és a harci helyszíneken alkalmazható sokoldalú mozdulatok összjátéka. Ebben a részben már szinte korlátlanul lehetőség nyílik pókfonalakat kihúzni az ellenfelek feje fölött, így a játékosoknak lehetőségük nyílik arra, hogy szép csendben kiiktassák a rosszfiúkat – lehetőleg minél többet – mielőtt nyílt harcra kerülne sor. Az előző játékhoz hasonlóan a harc ebben a címben is rendkívül frenetikus és villámgyors, ami arra kényszeríti a játékost, hogy ne csak a reflexeire hagyatkozzék, hanem sokkal nagyobb hangsúlyt fektessen a harci taktikára, mint például a Batman Arkham sorozatban. A harci siker nem csak a védekező mozdulatokon múlik (itt kiemelkedik az új „Parry” mozdulat, amely számos erősebb ellenféllel szemben kulcsfontosságú), hanem a különleges képességek (L1 gomb megnyomásával hívható elő) és a kütyük (R2) taktikus használatán is.

A kampány utolsó harmadában a játék egyre nagyobb rendszerességgel zúdít, igencsak lenyűgöző számú ellenséget a játékosra, akik próbálják megkeseríteni az alaposan feltápolt, veterán Pókembereket is a távolról indított, és speciális támadásaikkal, nem is beszélve a robotkutyákról, amelyek gátolják a speciális képességek használatát is. Ha azonban megfelelő ütemben lépünk szintet Pókemberrel, akkor mindig rendelkezésünkre állnak majd olyan speciális mozdulatok, amelyekkel könnyedén kiiktathatunk nagyszámú ellenséget. Harci közben a gyógyulás az eredetihez hasonlóan működik: miután betöltődött, egy vagy két csík, akkor vagy a gyógyítás, vagy egy speciálisan aktiválható, különleges támadás között kell választatunk. Emellett egy  gigászi, L3+R3 támadási fázis is szép lassan „feltöltődik” és amikor a rendelkezésünkre áll és akkor érdemes bevetni, ha hirtelen nagyon sok ellenség vesz minket körbe.

 

 

A PlayStation 5 teljes ereje megmutatkozik ebben a lenyűgöző nyílt világú játékban

 

A másik terület, ahol a játék igazán kitűnik, természetesen a vizuális megjelenítés. A korábbi Pókember-játékok motorját itt jelentősen továbbfejlesztették, így a játékosok számos új részletet fedezhetnek fel a város minden zegzugában. A nyílt területek most sokkal jobban benépesülnek civilekkel és különböző tárgyakkal, a játék általános megjelenítését pedig az is segíti, hogy a fejlett sugárkövetéses tükröződések mostantól a játék minden vizuális módjában be vannak kapcsolva. Ez drasztikusan javítja a játék megjelenését a játék szinte minden városi részén (az összes ablak, autó és az épületek üveghomlokzatai most már valósághűen tükröződnek), és különösen a vízfelületeknél, amelyek most már valósághűen verik vissza a fényt.

A játék főszereplőire természetesen nagy figyelmet fordítottak a fejlesztők, és most már mindegyikük igazán lenyűgözően és jól animáltan néz ki. A játék fő kampányának hosszú forgatókönyve sok érdekes helyzetbe hozza a karaktereket, és a játék a történet fontosabb átvezető részeiben valósághű arcmimikákat is láthatunk el, amelyek minden szinkronhangnál is sokkal beszédesebbek és igazi, filmszerű élménnyel varázsolnak el minket. Hasonló figyelmet kaptak a kampányban megjelenő mellékszereplők is, és a nagyszabású forgatókönyvet narratív elemekkel gazdagították, amelyekkel a mellékküldetésekben és a térkép nyílt felfedezésében találkozhatunk.

A játék két alapvető renderelési módot is kínál a PlayStation 5 konzolra, de ezek renderelési teljesítménye a tévé képességeitől függően eltérő lehet. Az elsődleges módok közé tartozik a 30 FPS és a 60 FPS, a 120 Hz-es tévék tulajdonosai automatikusan 40 FPS-es módot kapnak, a VRR változó képkockasebesség-technológiát támogató tévék pedig a játék legsimább verziója érdekében eltörölhetik az FPS-korlátozást. A képkockasebesség-korlátozást eltávolító teljesítménymód gyakran 80 fps fölött fut (a játék általános megjelenésének jó megőrzése mellett), a zárt területeken pedig a képkockasebesség lenyűgöző 120 fps-re emelkedik, így a játék ezen részei (különösen az akciójelenetek) igazán nagyszerűen játszhatók.

Az audio területén a játékosok a Tempest 3D Audio teljes körű támogatására számíthatnak, ami tökéletesen helyezi el a hangforrásokat a 3D térben a jelenlegi kamera pozíciója körül. A Dolby Atmos hangsávot úgy optimalizálták, hogy a legjobb otthoni hangrendszerek, beleértve a játékosok feje fölött elhelyezett hangszórókat is, teljes mértékben kihasználják a lehetőségeket.

 

 

A valaha készült egyik legjobb szuperhősös játék

 

Mindent összevetve tehát a Marvel’s Spider-Man 2 messze nem csak egy „DLC”, hanem egy igazi, teljes értékű, sokszor drámai, rendkívül látványos, izgalmas és sokrétű folytatás. Ugyanakkor nem is csak egy újabb Pókember-kaland, hanem egyértelműen a valaha készült egyik legjobb szuperhősös akció-kalandjáték. A városban átélt fenomenális gördülékeny mozgás, ugrálás, repkedés, az új harci képességek, az érdekes ellenségek széles választéka, az emlékezetes főgonoszok, az érzelmes történet és a fantasztikus vizuális megjelenítés révén ezt az újabb epikus Pókember drámát minden szuperhős és nyílt világú játékok rajongójának minél előbb játszania kell.

Ezzel a játékkal az Insomniac Games lehetőséget hagyott arra, hogy újabb New York-i kalandokat meséljen el, de egy ilyen látványos, két is hőst bemutató, dinamikus játék után most leginkább arra vagyunk kíváncsiak, hogy hogyan alakul a stúdió következő címe, amelynek középpontjában egy teljesen más stílusú hős áll, akinek sokkal hevesebb vérmérséklete és törhetetlen adamantiumkarmai vannak, és amikor ő harcol, akkor ő aztán nem ismer kegyelmet! Várunk rád, Wolverine…

-BadSector-

 

Pro:

+ Továbbfejlesztett mozgás- és harci mechanika
+ Vizuálisan lenyűgöző PS5 grafika
+ Gazdag, érzelemdús történet

Kontra:

– Túl hosszú, és néha túl nagy kihívást jelentő boss-harcok
– A kooperatív játék hiánya
– Ismétlődő mellékküldetések


Kiadó: Sony Interactive Entertainment

Fejlesztő: Insomniac Games

Stílus: Akció-kaland

Megjelenés: 2023. október 20.

Marvel's Spider-Man 2

Játékmenet - 9.4
Grafika - 9.5
Történet - 9.4
Zene/hangok - 9.4
Hangulat - 9.4

9.4

SZÉDÜLETES

Peter Parker és Miles Morales szuperhősök életének kiváló PS4-es bevezetője után az Insomniac Games stúdió egy még jobb open-world akciókaland-folytatást készített, amely a PlayStation 5 hardver valódi erejét mutatja be. A Spider-Man 2 egy modernebb, ambiciózusabb és érzelmesebb játék, amely megmutatja a szuperhősös műfajban rejlő valódi potenciált.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu