Alan Wake 2 – Egy író az őrület torkában

TESZT – A Remedy Entertainment óriási utat járt be az első Alan Wake óta, és a Control kirobbanó sikere után most ismét visszakanyarodik az elátkozott íróhoz, egy kettős szálon futó, paranormális thrillerrel, amely egyaránt ijesztő és megkapó, és a valaha készült leglátványosabb vizuális világot tárja elénk. Az Alan Wake 2 egy izgalmas narratív utazást kínál, melyet két különböző karakter nézőpontjából élhetünk át, és néhány meglepő fordulatot is tartogat. A grafika lenyűgöző, még akkor is, ha a harcrendszer nem tökéletes. A játékot PlayStation 5 platformon teszteltük.

 

 

Ha még soha nem játszottál az Alan Wake-kel (és az 2021-es remastert sem próbáltad), készülj fel, hogy pótolnod kell néhány dolgot. A Remedy állítása szerint ez egy önálló történet, de ez inkább csak egy marketing fogás. A játék története 13 évvel az első rész eseményei után folytatódik, és Bright Falls ködös kisvárosát ezúttal egy rejtélyes szekta zaklatja. Saga Anderson FBI-ügynökként kezded, aki egy friss gyilkossági ügy miatt érkezik a városba, de hamarosan csatlakozik hozzád Alan Wake is.

 

Sam Lake, a Remedy Entertainment munkatársa szerint az Alan Wake 2 lesz az eddigi legszebb játékuk

 

Alan vagy Saga: te döntesz

 

Az Alan Wake 2 két történetből épül fel – bármikor váltogathatsz Saga és Alan küldetései között, és saját tempódban haladva fedezheted fel, hogyan kapcsolódnak össze a szálak. Saga a való világban játszódó részekben a sötétség által megszállt takenekkel harcol, míg Alan sokkal misztikusabb kalandokon esik át a Sötét Helyen, ami a játékmenetet is teljesen átalakítja. A történet hangulatában David Lynch filmjeire, a Twin Peaksre vagy Stephen King regényeire emlékeztet, és ha részleteiben elmerülsz, különösen az első rész eseményeit és szereplőit ismerve, magával ragadó élményt nyújt.

A játék szorosan kapcsolódik a Remedy előző sikerjátékához, a Controlhoz, és meglepő utalásokat tartalmaz a Max Payne sorozatra is, így az Alan Wake 2 igazi easter egg bányává válik. Ugyanakkor Sam Lake legújabb műve néha túlzásba viszi az énközpontúságot, és az easter egg mániája miatt helyenként nem éri el azt a mélységet, amit a lenyűgöző univerzum egyébként kínálna.

 

 

Egy echte akció-kaland

 

Legyen szó Alan kalandjairól vagy Saga nyomozásáról, a játékmenet izgalmas kihívásokkal kecsegtet, miközben felfedezhetjük a Remedy Entertainment baljós sötétségben rejlő rejtvényeit és harci mechanikáit. A játékban domináló környezeti rejtvények és kombinációs talányok tökéletes teret biztosítanak a fejlesztőknek, hogy az első Alan Wake óta finomított rémisztő elemeket a felszínre hozzák. A döbbenetes hanghatások és a pszichológiai horrorra épülő játékelemek, mint a jump scare-ek, folyamatosan maximumra pörgetve tartják fenn a feszültséget, melyeket a fenyegető zenei aláfestés még inkább kiélez.

Saga és Alan karakterei egyedi képességeikkel teszik izgalmassá a játékmenetet. Saga képes a ‘Mind Place’-en áttekinteni a gyűjtött információkat, és összeállítani a nyomokat, hogy a következő lépéseit megtervezze – egy valódi FBI-nyomozó logikájával. Alan, aki az írói zsenialitást testesíti meg, jeleneteket képes átírni és a történet menetét megváltoztatni, ezzel káprázatos vizuális átmeneteket létrehozva, ahol a környezet a szeme láttára alakul át.

A játékot a felfedezés és rejtvények megoldásának öröme jellemzi, amit időnként harci összecsapások szakítanak meg. Itt a karakterek a zseblámpás harci taktikát használják a ‘takenek’ – a sötétség által elferdített lények – ellen, hogy meggyengítsék őket, mielőtt tűzfegyverekkel, vagy egyéb ‘egzotikus’ arzenállal végleg leterítenék őket.

A harcrendszer sajnos a játék legnagyobb kritikája, ahol az előző részben sem túl fényes mechanika tovább romlott. A túlélő horror műfajában különösen zavaró lehet, amikor a lőszer hiánya miatt fokozottan bosszantó a teleportáló ‘takenek’ jelenléte. Ezt súlyosbítja a pontatlan és megbízhatatlan félreugrás-rendszer.

A játékélményt leginkább tönkretevő boss-harcok az old school, primitív kialakításukkal és a nehezen átlátható, lineáris arénaszerű pályarendszerükkel negatív csúcspontot jelentenek. Az első ilyen összecsapás gyakran okozhatja azt a benyomást a játékosokban, hogy az Alan Wake 2 nem éri el a várt szintet. Azonban, ha túljutnak ezen a kezdeti akadályon, a játékélmény jelentősen javul – bár a harc összességében továbbra is a játék gyenge pontja marad. Ez a tényező okozta a legnagyobb csalódást, és miattuk esett vissza a játék értékelése 8.5-re a szememben. Ha a Remedy ezen a területen is olyan színvonalat hozott volna, mint a Control esetében, simán lehetett volna 9.0 vagy akár magasabb értékelést is elérni a játék, hiszen minden más aspektusa zseniálisnak bizonyult.

 

 

Lehet, hogy a főhős neve Alan Wake, de ebből a vizuális látványorgiából nem akarunk majd felébredni

 

Mi az, ami az „Alan Wake 2”-t a videójátékok között kiemelkedővé teszi? Vegyük például a vizuális prezentációt, amely a legfrissebb játékok között is páratlan diadalmenetet fut. PS5 konzolon egyértelművé válik, hogy valóban újgenerációs címről van szó: személy szerint megkockáztatom, hogy ez a legimpozánsabb grafikájú játék, amellyel valaha játszottam, minden egyes szcenárióban újraértelmezve a vizuális csodák fogalmát, magasan meghaladva a közelmúlt versenytársait.

Kétféle grafikai mód közül választhatunk: a minőségi és a teljesítmény között. A minőségi mód esetében stabil 30 FPS-t élvezhetünk, melyet lenyűgöző volumetrikus köd és aprólékos környezeti részletek egészítenek ki, remekül harmonizálva a világítással, így minden jelenetet szinte kézzelfoghatóan emelnek ki.

A teljesítmény módot is kipróbáltam, ami 60 FPS-re törekszik, de gyorsan visszatértem a minőségi beállításokhoz, hiszen a játék annyira gyönyörű, hogy bármit is hagyni ki belőle, szinte bűn lenne. Akár a Bright Falls körüli, fullasztó erdőkről van szó, akár Alan túlvilági, New York-i álomvilágának ködös tájairól, a látványtervezés és a technikai megvalósítás lenyűgöző vizuális élményt biztosít.

A hanghatások hasonlóan atmoszférikusak és feszültséget fokozóak, a valós világból vett jelenetek és a színészi alakítások remekül illeszkednek a játék prezentációjához, mindezt személyesen kell látni ahhoz, hogy teljes mértékben értékelni tudjuk – ez maga a zsenialitás. Egy bizonyos zenei jelenet Alan utazásának közepén különösen figyelemre méltó, egyike azoknak a vizuális teljesítményeknek, amelyek mély nyomot hagynak az emberben.

 

 

Alan Bug

 

Az „Alan Wake 2” élményén sajnos nem csak a csapnivaló harcmechanika esik csorbát, hanem a bugok is, melyek még a többszörös javítások ellenére is rontják a játék összhatását. Szerencsére a játékot romboló hibákkal személy szerint nem találkoztam, azonban akadtak olyan apróbbak, mint amikor egy falfelületen megjelenő szavakat, melyek a játék kissé ügyetlen skillrendszerében kulcsfontosságúak, sehogy sem sikerült aktiválnom. Ezért bizonyos képességfejlesztésektől elesve folytattam tovább a küzdelmet.

A föld alatti metrószakaszok zűrzavara is hozzájárult ahhoz, hogy bizonyos skillekhez ne tudjak hozzáférni. Hangszinkronizálási problémákkal is találkoztam, bár ezek nem voltak annyira zavaróak; azonban az Xbox verzióban állítólag ezek gyakrabban előfordulnak. A felhasználói felület bugjai is megnehezítették a játékot, amíg nem töltöttem újra a mentést. A stabilitás manapság már nem elvárható egy játék megjelenésekor, és az „Alan Wake 2”, annak ellenére, hogy sok területen az élvonalbeli, a sokadik frissítés után sem mutat kiforrottságot ezen a fronton.

 

 

Alan ismét felébred

 

Az „Alan Wake 2” történetének mélysége, atmoszférája és grafikája magasra tör az idei év videojáték-csúcsteljesítményei között. Ironikus módon éppen néhány kevésbé profi megoldás szorítja vissza a tróntól, mintha a Remedy és Sam Lake filozófiája lenne, hogy a lenyűgöző narratíva és vizuális varázslat ellensúlyozza ezeket a baklövéseket.

A „Control” mesteri harcrendszerét követően meglehetősen érthetetlen, hogy a harci mechanika ezúttal ennyire ügyetlenül került implementálásra. Emellett pedig az „Alan Wake” bossz-harcai sajnos a játék egyik legkevésbé inspiráló részét képezik. Mindemellett, a Remedy játékainak hívei számára az „Alan Wake 2” kiemelkedő élményt nyújt, és azoknak, akik a David Lynch-féle szürreális hangulatú horror akció-kalandokat részesítik előnyben, mindenképp érdemes belevetniük magukat Alan Wake legújabb, viharos kalandjába.

-BadSector-

 

Pro:

+ Hihetetlen látványvilág
+ Néhány őrült sztori pillanat
+ Végre igazi next-gen cím, szédületes grafikával

Kontra:

– A harc és az irányítása az első résznél is ügyetlenebb
– Még pocsékabb boss-harcok
– Ha a tömény akciót szereted, csalódni fogsz a túl sok nyomozásban


Kiadó: Epic Games

Fejlesztő: Remedy Entertainment

Stílus: Túlélő horror, nyomozás, akció-kaland

Megjelenés: 2023. október 27.

Alan Wake 2

Játékmenet - 7.5
Grafika - 9.2
Történet - 8.5
Zene/hangok - 8.2
Hangulat - 9.2

8.5

KIVÁLÓ

Az "Alan Wake 2" magával ragadó történetet és lenyűgöző grafikát kínál, bár a kezdetleges harcrendszer és bossz-harcok kissé árnyalják a játékélményt. A Remedy sajátos atmoszférája és a gazdag narratíva azonban kárpótol a technikai hiányosságokért, így a játék minden horror és thriller rajongónak kötelező darab lehet.

User Rating: 4.51 ( 1 votes)

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu