EA SPORTS WRC – Aszfalton, sáros és jeges utakon kell helytállnunk a Codemasters új címében

TESZT – A raliverseny egyedülálló közösséget vonz világszerte, rajongói pedig rendkívül elkötelezettek; a sportág történelme mélyen gyökerezik. A rally világbajnokság kétségtelenül a legkifinomultabb szimulációt igénylő versenysorozat egy játékban, amely magas szintű kihívást jelent a játékosok számára. A Codemasters ezen a területen emelkedett ki a Colin McRae versenysorozattal, majd a DiRT Rallyra való áttéréssel. Az EA által felvásárolt stúdió legújabb alkotása, az EA SPORTS WRC az FIA Rally Világbajnokság hivatalos videojátéka, mely mögött a díjnyertes csapat áll. Vajon ők fenntartják-e a sorozat impulzusát?

 

 

A ralirajongók értékelni fogják a játékban bemutatott autók legendás történetét. A játékosok a jelenlegi WRC, WRC2 és Junior WRC autók közül választhatnak, noha ezek száma korlátozott. A választék a 2023-as versenyzőket, csapatokat és szponzorokat is magában foglalja. A Codemasters csupán tíz modern autót kínál, ezzel szemben a sport 60 évét átfogó 68 legendás gépjárművet vonultat fel, különféle kategóriákba sorolva, mindegyikkel más-más vezetési élményt biztosítva, így színesítve a virtuális versenyzők élményét. A fejlesztők a vezetési modellen is finomítottak, ami az előző játékban a legkeményebb, de egyben az egyik legélvezetesebb versenyélményt nyújtotta.

 

 

Tartsd a pályán a verdádat!

 

A fejlett Dynamic Handling System változatos vezetési élményt kínál a különböző tereptípusokon, legyen az föld, aszfalt vagy hó. A játékosok választhatnak száraz, nedves vagy havas körülmények közötti versenyzést, és az évszakok változatossága még többféle versenykörnyezetet teremt. Hiányosságként említhető, hogy a nedves pályákon a pocsolyák nem jelennek meg, noha ez korábban fontos elem volt. Aszfalton az autók stabilabbak, míg a nedves és havas felületeken csökken a tapadás, a tökéletes egyensúly megtalálása érdekében. A játékosok választhatják a pilóták beállításainak importálását is.

Az előző játékokhoz képest az EA SPORTS WRC-ben a nagyobb teljesítményű autók kezelhetőbbek lettek. A kezelhetőség és a vezetési élmény továbbra is kifizetődő, ám úgy tűnik, a nehézséget csökkentették még a segédletek nélkül is. Bár a segédletek segítségére lehetnek a kezdőknek, számos lehetőség kínálkozik a magasabb nehézségi szint elérésére. A ralis versenyzésben nem a teljes gáz, hanem a vezetéstechnika a kulcs, vagyis az, hogy a legzordabb körülmények között is pályán tartsd a verdádat.

Az EA SPORTS WRC-ben a kormány használatával tárul fel a játék igazi potenciálja, érezhetően nagyobb különbséget biztosítva ezzel a vezérlési élményben, mint a kontrollerekkel. A kontroller használata is hatékony, az autóval és a kanyarokkal való egyensúlyozás során kellős közepén találjuk magunkat, mégis mélyebb élményt nyújt az erővisszacsatolással ellátott kormány. A 17 aktuális és korábbi WRC helyszínt felvonultató, több mint 200 szakasz teljesítése utáni megelégedettség egyedülálló bármely versenyjátékban. A játékot PS5-ön teszteltem, ahol a DualSense képességeket egész korrekt módon használta ki a játék.

 

 

Építs fel egy autót a semmiből!

 

A Codemasters egy újítással, a Builder funkcióval gazdagítja a versenyjátékok világát. A játékosoknak lehetőségük nyílik arra, hogy a semmiből építsenek fel egy autót, amelyet a karriermód során is indíthatnak, bár úgy tűnik, hogy online versenyeken még nem használható. Valódi alkatrészekből és költségvetési keretek között alkothatják meg a gépjárműveiket, saját festéssel egyedivé téve azt. Ezt követően a karriermódban az autóval a FIA World Rally Championship három különböző kategóriájában versenyezhetnek. A karriermódban a játékosok összeállíthatják mérnökcsapatukat, és menedzselniük kell a csapat állóképességét. Hetente új versenyek várnak, lehetőség van több autó vásárlására, hogy részt vehessenek a különféle, köztük történelmi eseményeken. A cél a támogatók elégedettségének biztosítása és a csapat költségvetésének kezelése. Egy csapattárs is toborozható az operációk kiterjesztésére.

A karrier mód más, de nem rendkívül mély. Van egy képességfa, amely segít a mérnökök és a csapat aspektusainak fejlesztésében, de jó, hogy a játékosok nem csak egy-egy bajnoki futamot teljesítenek. Igen, a cél a bajnokság megnyerése a kapcsolódó ligában, és egyes versenyek hosszabb időt vesznek igénybe, mint mások, de az egész a stratégiaalkotásról szól. Mivel ez a dizájn más, mint a legtöbb más autóversenyzős játéké, bár nem rendkívül mély, több szezonos fejlődési lehetőség van, és egy szolid egyjátékos élményt nyújt a mód. A karrier módon kívül a játékosok hozzáférhetnek egy bajnokság testreszabásához vagy generálhatnak egyet, egyenesen az időmérőkre mehetnek, ahol az időket másokkal szemben lehet feltenni, a Quick Play szóló és többjátékos módra, valamint a fotó módra.

Az EA SPORTS WRC „Pillanatok” (Moments) módban a játékosok újraélhetik a ralizás meghatározó pillanatait, legyen szó történelmi vagy közelmúltbeli versenyekről, frissen tartva ezzel a játékélményt. Ezek a kihívások naponta frissülnek, így változatos vezetési tapasztalatot kínálva. A Rally School a kezdőknek nyújt bevezetést a sport alapjaiba rövid, tapasztalatszerző feladatokon keresztül, míg a Regularity Rally az átlagsebességre helyezi a hangsúlyt, az idő helyett, tovább fejlesztve az újoncok képességeit.

 

 

„Unreális” grafikus motor immár itt is

 

A sorozat legújabb részének motorháztetője alatt immár Unreal Engine 4 duruzsol, amelynek köszönhetően javult a vezetési fizika és a pályák részletgazdagsága. Minden helyszín lombkoronával, fűvel, sziklákkal és fákkal van tele, a „rajztávolság” (drawing distance) pedig hozzájárul a környezet teljes érzetéhez. Az EA SPORTS WRC jelenleg csak az aktuális generációs konzolokon és PC-n érhető el, ahol a PC-s felhasználók bizonyos grafikai és teljesítménybeli problémákat jelentenek. A PS5-ön például elég szomorúan tapasztaltam a screen tearing jelenségét a tesztelés során.

A pályaszéli objektumokkal való karambolok is beszaggatást okozhatnak, az online versenyek pedig akadozást, ami a hálózati kapcsolat minőségével is összefügghet. Az autók megjelenése stabil, ám kissé elavult, a fényes karosszériák tükörképet mutatnak, a belsők részletesek, de az előző játék színvonalát idézik. Meglepő, hogy a játék grafikája nem tűnik annyira kifinomultnak, mégis teljesítménybeli problémákkal küzd. A sugárkövetés hiányzik, egyes tükröződések pedig kifejezetten csúnyák. A játékosmodellek hasonlóak a Codemasters többi játékához, a világítás visszatükröződése néha különös hatást kelt.

A hangzás viszont mindezért kárpótol: a raliautók hangja valós és kiváló minőségű, minden egyes modell egyedi és ragyogó hangokkal bír. A kameranézetek váltogatásával a hangzás is változik, például a motorháztető nézetében a turbók kerülnek előtérbe. A hangmérnöki munka kivételes, és a versenyzői élményt minden autó hangjának meghallgatása önmagában is megéri. A játék zenei aláfestése EDM és kávéházi stílusú zenei elemeket tartalmaz, a visszajátszásoknál pedig ezek a zenék tökéletesen kiegészítik a vizuális élményt.

 

 

Online problémák

 

Az online játék minden szobája támogatja a több játékos részvételét a gyors meccskeresés és a lobby rendszer által, ám ezek hibái frusztrálóak lehetnek. A hosszabb futamok végére várakozni unalmas, mivel nincs lehetőség a várakozás ideje alatti szórakozásra. A futamok indítása előtti visszaszámlálás többször is megakadt. Gyakran kell várni csupán azért, hogy bejussunk egy versenyre, és nem garantált, hogy a választott autóval is indulhatunk. Egy alkalommal Impreza volánja mögé ültem, de a startnál Lanciával találtam magam. A PC-n a hangkezelés nem működik tökéletesen, az ellenfelek beszédei elnyomják a navigátor utasításait, ezért jobb lehet a csevegés kikapcsolása. A platformok közötti játék egy nagy előny, bár az online rész akadozása zavaró; egy 30 fős szobában a létszám perceken belül 10-15 főre esik vissza.

Az EA SPORTS WRC néhány új irányt vesz, eltérve a sorozattól, kevésbé hangsúlyozva a DiRT Rally 2 kihívásait és jutalmait. A játék ugyan nyújt hasonló élményt, de inkább a WRC történetének szerelmeslevélként tűnik, mintsem egy kőkemény versenyjátéknak. A karriermód egy üde színfolt a tipikus módozatok között, de az autóépítéstől eltekintve nem túl mély. A „Pillanatok” frissen tartják a játékot, naponta új kihívásokkal szolgálva. A vezetési modell továbbra is megköveteli a játékosok figyelmét, bár nem tűnik olyan büntetőnek, mint korábban, pedig szívesebben látnám, ha az lenne. A konzolokon ez kevésbé lehet probléma, de a PC-s változatnál a dadogás és a teljesítményproblémák azonnali figyelmet igényelnek. A játék nem érződik next-gen címnek a grafika ellenére, ami bővelkedik a lombkoronákban. A VR-ról szóló tesztelés a PC-s változattal történt, de a VR nem elérhető a megjelenéskor. Érdemes megjegyezni, hogy a játék 50 dolláros kezdőáron indul, Deluxe kiadás vagy DLC nélkül, de van egy Rally Pass a kozmetikai tartalmakért.

-BadSector-

Pro:

+ Differenciált vezetési modellek
+ Autentikus raliautó hangok
+ Platformok közötti játék

Kontra:

– Online hibák és akadozás
– Korlátozott karrier mód mélység
– Grafikai és teljesítménybeli problémák PS5-ön és PC-n is


Kiadó: Electronic Arts

Fejlesztő: Codemasters

Stílus: raliszimulátor

Megjelenés: 2023. október 31.

EA SPORTS WRC

Játékmenet - 7.8
Grafika - 7.2
Karrier mód - 8.2
Zene/hangok - 8.2
Hangulat - 7.6

7.8

Az EA SPORTS WRC, a Codemasters által fejlesztett új ralijáték, valódi kihívást és változatos vezetési élményt kínál a rally világbajnokság hivatalos videojátékaként. A játékban a legendás autók széles választéka mellett a vezetési modell finomhangolásával és az Unreal Engine 4 grafikai motorral a Codemasters új szintre emeli a virtuális ralizást. Az online játékélmény bizonyos hibái ellenére, mint a menürendszer akadozásai és a hangkezelési problémák, az EA SPORTS WRC impozáns tartalmat és valósághű versenyhangulatot nyújt, bár a karrier mód és a grafika nem éri el a next-gen elvárásokat.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu