TOPLISTA – David Fincher A gyilkos című filmje nekünk annyira nem jött be, szóval összeszedtük a bérgyilkosos filmek tíz legjobbikát, amelyekkel mi is maximálisan elégedettek vagyunk és nektek is csak javasolni tudjuk – akár tetszett nektek Fincher filmje, akár nektek sem. Elvégre, az etikailag igencsak ambivalens bérgyilkosban van valami kegyetlen, elegáns és izgalmas, aminek köszönhetően a filmtörténetben a néző számára mindig is vonzó karakterek voltak, akiknek annak ellenére drukkoltunk, hogy ők az igazi gyilkosok.
A pörgős akciófilmek, a lassabb, minimalista bűnügyi filmek és a film noirok egyaránt kedvelt figurája a markáns, karizmatikus, de egyben jéghideg és kegyetlen bérgyilkos. A legtöbbször ők a halál bukott angyalai, akik gyilkos hivatásukban könyörtelenek és bár számukra a gyilkosság egy üzlet, mégis gyakran egy saját etikai kódexük van, amelyhez szinte kényszeresen tartják magukat.
Hollywood és az európai filmgyártás már régóta többször is híres sztárokkal a főszerepekben készített ilyen filmeket, és az utóbbi évtizedben úgy tűnik, a műfaj újra felkapottá vált, olyan akciósztárok révén, mint Keanu Reeves, Jason Statham és Matt Damon, akik új életet leheltek ebbe a provokatív mesélési stílusba. A nemrég Netflixre felkerült David Fincher-film: A gyilkos, Michael Fassbenderrel a címszerepben is egy ilyen alkotás, csak az éppen szerintünk nem sikerült annyira jól (pedig Finchertől egy új klasszikusra számítottunk) ezért készítettünk egy listát az igazán ütős bérgyilkos filmekről, amelyek egyszer sem vétették el a célt.
Wanted (2008)
A 2008-as akció-thriller, a Wanted egy lenyűgöző hollywoodi sztárcsapatot vonultat fel, köztük James McAvoy-t, Morgan Freemant és az akciósztár Angelina Joliet. A film egy frusztrált könyvelő, Wesley Gibson történetét meséli el, aki felfedezi, hogy egy profi bérgyilkos fia, és úgy dönt, csatlakozik a titkos társasághoz. A Wanted a nevével megegyező képregény alapján készült, és a rendezői székbe Timur Bekmambetovot ültették, egyedi és megkülönböztető vizuális stílusa miatt.
A filmről ezt mondta: „Ez egy komédia, egy tragédia, egy dráma, egy melodráma. Minden jelenetben változik a műfaj, ezért különbözik a mi filmünk.” Angelina Jolie karaktere, Fox egy profi bérgyilkos és a titkos társaság kiváló tagja, aki Wesleynek segít bérgyilkossá válni. A Wantedot stílusos akciójeleneteiért és gyors tempójáért dicsérték, és több mint 340 millió dollárt hozott a konyhára.
Tony Arzenta (1973)
Ebben a pezsgő olasz-francia noir filmben Alain Delon ragyog Tony Arzentaként, egy tekintélyes maffia bérgyilkosként, akinek világa összeomlik, amikor nyugdíjba vonulásának kísérlete tragédiába torkollik, mivel felesége és gyermeke egy rá szánt autóbombának esik áldozatul. Európa árnyas alvilágának hátterében a film mesterségesen követi Arzenta bosszúálló útját, amit látványos lövöldözések és az igazság iránti megállíthatatlan vágy jellemez.
Duccio Tessari rendező feszültségre és stílusra éles szemmel irányítja a „Tony Arzentát”, egy magával ragadó bosszú- és erkölcsi történetet, amely bemutatja Delon intenzív alakítását és a bonyolult morális karakter iránt érzett együttérzését. A film gazdag európai helyszínei egyedi ízt adnak a történetnek, fokozva a narratíva nyers realizmusát. A műfajra jellemző kiszámíthatósága ellenére a film kiemelkedik dinamikus akciójeleneteivel és Delon parancsoló jelenlétével, ezzel biztosítva helyét a bérgyilkos műfaj emlékezetes és meggyőző darabjaként.
-
Léon, a profi (1994)
Natalie Portman és Jean Reno a Léon, a profi (1994) című filmben, Gaumont Buena Vista International. New York City durva utcáin egy váratlan barátság virágzik a Léon, a profiban. Egy tapasztalt bérgyilkos egyetlen gyermekhez, aki egy bérgyilkos áldozataként lett árva, érez kötődést. Luc Besson egy olyan történetet alkot, ami az ártatlanság és a bérgyilkosok sötét világa között ingázik. Az akciódús edzésjelenetek által kiemelt Leon és Mathilda közötti kapcsolat ellentétben áll Jean Reno szigorú megjelenésével és Natalie Portman fiatal fényével és zsenialitásával első szerepében. Ez a film a bérgyilkos műfajnak ritkán látott, lelki mélységet ad, így többé teszi a szokásos bérgyilkos filmeknél.
-
Erőszakik (2008)
A festői Bruges menedéket nyújt két bérgyilkosnak egy elrontott londoni megbízás után. A páros ebben a középkori belga városban talál vigaszt. Azonban a szokásos bűnügyi narratívát sötét humorral keverik, így egy izgalmas intenzitás és könnyedség keverékét teremtik meg.
A lenyűgöző csatornák és ősi épületek adnak helyet a szívfacsaró jeleneteknek. Mindezek felett magasodik a lélegzetelállító toronyharc, ami a város számtalan különleges találkozásának hátterében játszódik, kiemelve Bruges-t, mint menedéket és csatatérré egyaránt. A főszereplők, Colin Farrell és Brendan Gleeson hatalmas színészi skálát mutatnak be, mesterien egyensúlyozva a komikus elemek és a komor alhangok között, olyan karaktereket formálva, amelyek egyszerre tökéletlenek és mélységesen emberiek.
-
Nikita (1990)
A Nikita Luc Besson rendezésében egy fiatal nő zűrös megtérésének történetét tárja elénk. Ezt a viharos egyéniséget kemény választás elé állítják: állami bérgyilkosként szolgáljon, vagy élete végéig börtönben töltse az időt gyilkosságért elítélve. Még azután is, hogy elkezdi átalakulását a drogproblémákkal küzdő bűnözőből a titkos profivá, sötét múltja végig árnyékot vet a filmre, izgalmas pillanatokat teremtve, amelyek a nézőket a székük szélén tartják.
Felejthetetlen jelenetek, mint az éttermi lövöldözés, kiemelik a film kiváló mesterségét, ötvözve a feszültséget a nyers brutalitással. A Nikita rendezőjeként Luc Besson bemutatja, hogyan alkot látványosan lélegzetelállító, adrenalinban gazdag filmélményeket. Anne Parillaud meggyőző alakítása a zavarodott Nikitaként felemeli a film jelentőségét és alapot teremt a női bérgyilkosoknak a jövőbeli bérgyilkos-filmekben.
-
A kárhozat útja (2002)
A nagy gazdasági világválság borús árnyékában, a bosszúra épülő történet bontakozik ki az A kárhozat útjában. Tom Hanks, belesodródva a maffia politikájába, olyan világot jár be, ahol a bosszú és a rokoni kapcsolatok összefonódnak. Bosszút állva, ő és fia elindulnak, hogy szembenézzenek és megöljék a maffiafőnököt, aki felelős családjuk meggyilkolásáért.
Az apa-fiú kapcsolat árnyalt ábrázolása magával ragadó, bemutatva, milyen messzire mennek az emberek a családjukért. Többről van szó, mint puszta maffiadramáról: a film a rokoni kötelékek jelentőségét hangsúlyozza a törvényen kívüli világgal szemben, mindez a 1930-as évek elejének látványos történelmi hátterében bontakozik ki.
-
Nem vénnek való vidék (2007)
A neves rendezőpáros, Joel és Ethan Coen írta és rendezte a 2007-es neo-western krimi-thrillert, a Nem vénnek való vidéket, amely három főszereplő összefonódó történetét mutatja be. Egy vietnámi háborús veterán és vadász véletlenül rábukkan egy balul elsült drogüzletre és több mint kétmillió dollárra; egy kegyetlen és könyörtelen bérgyilkost megbíznak a lopott pénz visszaszerzésével, és a helyi seriff nyomoz az ügyben.
A film Cormac McCarthy sötét regényén alapul, és Josh Brolin, Tommy Lee Jones, valamint Javier Bardem főszereplésével készült, aki az érzelemmentes, könyörtelen bérgyilkost alakítja, aki elnyerte az Akadémiai Díjat, a Golden Globe-ot és a Brit Akadémiai Film Díját lenyűgöző alakításáért. A bérgyilkos, Anton Chigurh, szinte a gonosz megtestesülése.
-
Collateral – A halál záloga (2004)
Az akciólegenda Tom Cruise búcsút intett a jófiú szerepének, amikor a halálos bérgyilkos szerepét vállalta Michael Mann 2004-es neo-noir akció-thrillerében, az A halál zálogában. Vincent, a hidegvérű bérgyilkos karakterében egy los angelesi taxisofőrt (Jamie Foxx) kényszerít, hogy végrehajtson vele egy sor gyilkosságot. A film forgatókönyvírója, Stuart Beattie, egy sydney-i taxis hazautazása során ihletődött meg, elgondolkodva azon, mi történne, ha egy gyilkos őrült lapulna a hátsó ülésen, és mit tenne egy sofőr.
A szerep előkészületeként Cruise titokban FedEx futárként dolgozott, hogy kipróbálja, észrevétlen maradhat-e az ügyfelei előtt. Az A halál záloga hatalmas kritikai és kereskedelmi siker lett, Cruise és Foxx alakítását magasztalták; Foxx Oscar-díjra jelölték a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában a megkapó alakításáért. A thriller lehetőséget adott mindkét színésznek, hogy más oldalukat mutassák meg, szerepeik által bemutatva kiváló tehetségüket.
7. Kill Bill 1. (2003)
A stílusos erőszak mestere, Quentin Tarantino írta és rendezte a 2003-as harcművészeti látványosságot, a Kill Bill 1-et, amelynek főszereplője Uma Thurman, mint a Menyasszony, aki bosszút esküszik egy orgyilkosokból álló csapatra és vezetőjükre, miután megpróbálták megölni őt és meg nem született gyermekét. Végül Tokióban találja magát, ahol szembeszáll a jakuzával. A lenyűgöző mellékszereplők között szerepel David Carradine, Lucy Liu és Vivica A. Fox. A Kill Billt az 1970-es években az amerikai olcsó mozikban vetített grindhouse filmek inspirálták, mint például a szamurájfilmek és a spagetti westernek.
A látomásos rendező szerint a harcművészeti film elkészítésének legnehezebb része az volt, hogy „elvigyen magával egy másik helyre mint filmkészítő, és beveti magát a nagy akciórendezők közé.” A Kill Bill 1. uralta a kasszát, a kritikusok dicsérték Tarantino technikáját, akciójeleneteit és született mesélői tehetségét. A folytatást, a Kill Bill 2.-t a következő évben mutatták be hasonló sikerrel.
-
A Bourne-rejtély (2002)
Az Oscar-díjas és dinamikus színész, Matt Damon vezeti a 2002-es akció-thrillert, a Bourne-rejtélyt, Jason Bourne szerepében, egy amnéziás férfiként, aki megpróbálja felfedezni kilétét, miközben bérgyilkosok üldözik. Bourne rájön, hogy rendkívüli képességei vannak a harcban, az önvédelemben és nyelvtudásban, és lassan kezdi felfogni, hogy ő egy amerikai katonai kém és CIA bérgyilkos.
A szerep kedvéért Damon ragaszkodott ahhoz, hogy maga végezze el a kaszkadőrmutatványokat, és három hónapos alapos képzésen vett részt kaszkadőrmunkában, fegyverhasználatban, ökölvívásban és eskrimában (vagy arnisban, ami egyfajta vívás). Az színész kezdetben kétkedett a film pénzügyi kilátásaiban és hat hónapig munkanélküli volt a szereplőválogatás előtt, de kételyei hamar eloszlottak. A Bourne-rejtély kritikai és kereskedelmi nagy siker lett, elindítva a Jason Bourne franchise-t, ami végül négy rendkívül jövedelmező folytatáshoz vezetett.
-
Sicario (2015)
Denis Villeneuve 2015-ös, szikár akció-thrillerében, a Sicario – A bérgyilkosban egy idealista FBI ügynököt egy kormányzati munkacsoport toboroz fel, hogy ledöntse egy kegyetlen és hatalmas mexikói drogkartell vezetőjét. Emily Blunt alakítja a speciális ügynök Kate Macert, aki összefog CIA fedett műveleti ügynök Matt Graverrel (Josh Brolin) és Alejandro Gillickkel (a lenyűgöző Benicio del Toro), a volt mexikói ügyész, aki bérgyilkossá vált.
A határdráma címe, a Sicario maga a „bérgyilkos” szó spanyol megfelelője, és a forgatókönyvet Taylor Sheridan írta, mint a neo-western trilógiájának első részét, amely az „amerikai határ modern bűnügyeit” vizsgálja. A Sicario – A bérgyilkos versenybe szállt a 2015-ös Cannes-i Filmfesztivál Arany Pálma díjáért, elismerést kapva izgalmas forgatókönyvéért, operatőri munkájáért, rendezéséért és Blunt és del Toro alakításaiért. A folytatás, a Sicario: A zsoldos 2018-ban jelent meg, és egy harmadik folytatás is készül.
-
A gyilkos (1989)
John Woo 1989-es hongkongi akció-thrillerét, A gyilkost, az egyik legnagyobb és legbefolyásosabb akciófilmmént tartják számon, melyben Chow Yun-fat egy tapasztalt, de megfáradt bérgyilkosként tűnik fel, aki egy utolsó megbízást vállal, hogy kifizesse egy kedves szívélyes éjszakai klubénekesnő orvosi kezelését. A fiatal nő látásának véletlen károsítása miatt bűntudattal küzdő Ah Jong helyrehozná a dolgot, de a nemes cselekedetet megnehezíti, amikor más halálos bérgyilkosok és egy könyörtelen rendőrnyomozó figyelmét felkelti.
Woo egy olyan filmet akart készíteni, amely az erkölcs és barátság témáját képviseli, és két, erkölcsi iránytűjükben eltérő férfi történetét meséli el, akik a nagyobb jó érdekében összefognak; a thrillert „romantikus költeménynek” tekintette, és azt kutatta, van-e valami közös két ember között. A gyilkos nagy elismerést kapott a filmes tudósoktól, kritikusoktól és közönségtől egyaránt, és jelentős hatást gyakorolt az ázsiai és a nyugati filmiparra.
-
John Wick (2014)
A Matrix óta legendává vált Keanu Reeves játssza a főszerepet a 2014-es neo-noir akció-thrillerben, a John Wickben, amely egy korábbi bérgyilkos történetét követi, akit visszakényszerítenek az alvilágba, amit elhagyott, miután ellopták a vintage autóját, és megölték szeretett kutyáját. A karakter megformálásával kapcsolatban Reeves egyszer elmondta: „Amikor először látjuk őt, gyászolja elveszített feleségét. De kiderül, hogy két világban élt: egyben, ahol boldog házasember, és egyben, ahol bérgyilkos. Próbálta elfelejteni a múltját, de felesége nélkül elveszettnek érzi magát.”
A nagy sikerű akciófilm elkészítéséhez Reeves négy hónapon át tanult dzsúdót, brazil jiu-jitsut és japán ju-jitsut, és lenyűgöző harcjelenetekben mutatta meg tudását, amelyek izgalmat keltettek a nézők körében. A színész briliáns alakítása és a John Wick pénzügyi sikere miatt a film szeretett és gyümölcsöző franchise-zá vált, a John Wick: 4. fejezet pedig uralta a kasszákat a 2023. március 24-i bemutatójától kezdve.
-
Ponyvaregény (1994)
A mindig szórakoztató és karizmatikus John Travolta és Samuel L. Jackson híres párosként alakították a bérgyilkos Vincent Vegát és Jules Winnfieldet Quentin Tarantino 1994-es fekete komédia bűnügyi mesterművében, a Ponyvaregényben. A kritikusok által elismert film két maffia bérgyilkos életére összpontosít, miközben három másik szállal fonódik össze, melyek egy bokszoló, egy gengszter és felesége, valamint egy étteremben fosztogató páros történetét mesélik el.
A Ponyvaregény elnyerte az Arany Pálma-díjat a 1994-es Cannes-i Filmfesztiválon, és óriási kritikai sikert aratott, sokak szerint kulturális mérföldkövet jelentve, ami jelentős hatást gyakorolt a filmes világra és a médiára. A fekete komédia szerepelt a valaha készült legjobb filmeket felvonultató kritikusi listákon. Az Entertainment Weekly így jellemezte: „Tarantino párbeszédei sűrűek, majdnem ügyvédi hevülettel, humoros és éles szófordulatokkal teli, amelyek több életet és dinamizmust hoznak, mint a legtöbb rendező akciójelenetei.” Travolta és Jackson emlékezetes alakításaiért mindketten Oscar-díjra jelölést kaptak.
-
A szamuráj (1967)
Alain Delon alakítja a sztoikus és aprólékos bérgyilkost, aki miután átverik megbízói, ki kell játszania mind a veszélyes bűnözőket, mind a rendőrséget a 1967-es neo-noir bűnügyi thrillerben, A szamurájban. Jean-Pierre Melville rendezte és írta a magával ragadó forgatókönyvet a filmhez, és kifejezetten Delon számára írta ezt a szerepet; a francia filmikon gyakran működött együtt Melville-lel, és a rendező és kedvenc színésze többször is hatalmas sikert ért el közös projekteikkel.
A szamuráj hatalmas hatást gyakorolt mind a filmiparra, mind a sok kreatív elmére, az említett hongkongi thriller, A gyilkos közvetlenül az előbbi cselekményéből merített ihletet, valamint más ünnepelt filmektől, mint Az amerikai, Drive, és a Szellemkutya: A szamuráj útja. A film jelenleg 100%-os jóváhagyási értékeléssel rendelkezik a Rotten Tomatoes-on, és felkerült az Empire „A világ 100 legjobb filmje” listájára. (Valamint az én örökös, személyes kedvenc filmem is.)
-Herpai Gergely (BadSector)-