A Game Developer Conference (GDC) szervezője, az Informa publikálta az éves játékipari állapotokat tükröző felmérés eredményeit. Van, ami igazán lesújtó!
A Gamesindustry összefoglalta a játékiparba való betekintésről. A témák között a fejlesztők élményei és hozzáállásuk, a leépítések, a tartalomalkotó mesterséges intelligencia, a szakszervezetesedés, illetve az is felbukkant, hogy milyen engine-t, platformot használnak a fejlesztéshez. Az Informa a Game Developeren keresztül az Omdiával együttműködve végezte el a felmérést októberben. Több mint 3000-en vettek benne részt, és bizony az eredményekből látható, hogy a játékipari leépítésekről szóló hírek tükrözik a fejlesztők személyes élményeit.
A válaszadók 35%-át érintették a 2023-as leépítések (7% személyes érintettség, 17% kolléga, 11% cégen belül, más osztályt érintő leépítés). A legnagyobb mértékben a minőségellenőrök voltak érintettek: 22%-uk lett a tavalyi év során kirúgva. Eközben az üzleti és pénzügyi szakértők közül mindössze 2% mondta azt, hogy távozniuk kellett a munkahelyükről. Pesszimizmus is van rendesen: a megkérdezettek 56%-a legalább kis mértékben aggódik amiatt, hogy 2024-ben is el kell küldeni a munkahelyükről embereket.
A heti átlagban 40 órát dolgozó emberek aránya nőtt (tavaly 62%, idén 64%), de a szakszervezetesedés támogatottsága is (53-ról 57%-ra), elutasítottsága pedig csökkent (13-ról 12%-ra). A válaszadók 5%-a már tag. A támogatottság az életkorhoz köthető (a 18-24 évesek 72%-a támogatja, és a növekvő korral csökkenő arány jár: a 65+ éveseknél 25%). A generatív (tartalomalkotó) mesterséges intelligenciát (ChatGPT, Dall-E, GitHub Cpilot, Adobe Generative Fill) használók aránya 49% ha a fejlesztőkről vagy kollégájukról van szó, és további 15% érdekelt. Aki személyesen használja: az üzleti és anyagiakra szakosodott dolgozók 44%-a, a közösségi, marketinges és PR-os emberek 41%-a veti be a technológiát. A legkevésbé a minőségellenőrök (6%), a narratíváért és írásért felelős emberek (13%) és a hanggal dolgozók (14%) használják. A válaszadók 42%-a nagyon aggódik az etika miatt a játékokban a generatív MI használata kapcsán, 42%-uk valamelyest aggódik, 12%-ukat pedig nem érdekli.
A Unity-t és az Unreal Engine-t 33-33%-uk használja, 14%-uk házi engine-en dolgozik, 4%-uk pedig a nyílt forráskódú Godot-ot használja. 7%-uk váltott engine-t tavaly, 28%-uk pedig fontolgatta ezt. 51%-uk a Godot-ra ugrana a Unity-ről vagy az UE-ről. (A Unity a felmérés környékén jelentette be a futási díjra (runtime fee) vonatkozó költségeket.)
Ja, és a válaszadók 8%-a a Nintendo Switch utódján dolgozik, 32%-uk pedig érdeklődik iránta. (Az érdeklődést a PC vezeti 62%-a, a PlayStation 5 41%-ot ért el.)
Forrás: Gamesindustry, VGC