SOROZATKRITIKA – Azt hitted, a Trónok harca volt a tévézés csúcsa? Készülj fel egy újabb érzelmi hullámvasútra, amely az univerzum mélyére röpít. Legalábbis ez volt a szándéka David Benioffnak és D.B. Weissnek, akik visszatérnek, hogy Liu Cixin „3 test probléma” című sci-fi történetét hozzák el nekünk, ezúttal a Netflix közvetítésében, egy sorozat formájában. A műfaj rajongói és a kritikusok egyaránt kíváncsian várták, vajon a kínai tudományos fantasztikum nagyágyúja hogyan születik újjá a képernyőn, különösen egy olyan kreatív csapat keze alatt, akik egyrészről már bebizonyították, hogy nem riadnak vissza a legnagyobb kihívásoktól sem, másrészről a Trónok harca utolsó évadjával viszont kissé lejáratták magukat….
Amikor bejelentették, hogy a Trónok harca készítői, David Benioff és D.B. Weiss az HBO-s sikerdarab vitatott befejezése után Liu Cixin „A 3-test probléma” című forradalmi sci-fi mesterművének Netflix-adaptációjával térnek vissza, a televíziós rajongók és a műfaj szerelmesei érthető módon szkeptikusak voltak. Ahogy a Trónok harca esetében, úgy Liu művének terjedelme és mérete is olyannak tűnt, ami lehetetlennek hatott a kis képernyőre való átültetéshez. A trilógia az elméleti fizika, hatalmas időugrások, eltűnő főszereplők és a technológiai csodák által hajtott. Továbbá, egy mélyen kínai irodalmi munkáról van szó, amely főként férfi kínai karaktereket vonultat fel, és számos, a kulturális érintkezési pontokat magyarázó lábjegyzettel bővített, amelyek nélkül még a leglelkesebb nyugati olvasó is elveszhetett volna. Hogyan működhet ez a Netflix számára? Nos, Alexander Woo társ-showrunner segítségével a válasz meglepően jól szól.
A Trónok harcai alkotóinak újabb sikersorozata?
Bár a Netflix A 3-test-probléma című sorozata meglepően jóra sikerül, a lenyűgöző történetmesélés és az elgondolkodtató változtatások dacára, mégsem csak nem éri el azt a magas szintet, mint például az Alapítvány az Apple TV+-on vagy az Max által sajnálatosan törölt A farkas gyermekei. A 3-test-probléma sorozat bizonyos gyengéi csupán rávilágítanak arra, mennyire ragyogó időszakot élünk át a sci-fi tévésorozatok világában; ugyanakkor, amikor a produkció igazán csillogni kezd, akkor határozottan alátámasztja azt a tézist, hogy Benioff és Weiss nem véletlenül váltak híressé a Trónok harca révén. Ők valóban azok a ravasz sorozatalkotók, akiknek képességei ismét megkérdőjelezhetetlenné váltak.
A 3-test-probléma egy 1966-os pekingi eseménnyel veszi kezdetét. Egy fiatal nő, Ye Wenjie (Zine Tsang) rettegve szemléli, ahogy apját, a professzort, egy kommunista forradalmárok által vezetett nyilvános tárgyaláson ítélik el. Az ijesztő eseményt egy éppen csak serdülő lány irányítja, aki maniákus lelkesedéssel tölti be a szerepét. Amikor Wenjie apja elutasítja a nyugati tudomány megtagadását, a lány agyonveri őt. Ez a jelenet kísértetiesen hasonlít a Trónok harca egyik legemlékezetesebb momentumára, amikor Arya Stark (Maisie Williams) látja apja, Ned Stark (Sean Bean) tragédiáját. És ahogy Arya, úgy Ye Wenjie is csendben, de eltökélten indul el a bosszú keserű útján.
Az öngyilkos tudósok esete
Mielőtt rájönnénk, mi sors vár Ye Wenjiére, színre lépnek cselekedeteinek elsődleges következményei. 2024-ben Da Shi nyomozó (Benedict Wong) egy sor rejtélyes halálesettel szembesül. A világ számos pontján zseniális tudósok váratlanul vetnek véget életüknek. Mindez valami misztikus „visszaszámláláshoz” kapcsolódik. Egy újabb döbbenetes haláleset után Da Shi és rejtélyes főnöke, Wade (Liam Cunningham) az egyik elhunyt tanítványának nyomába erednek. Az „Oxfordi Ötös”, ahogy baráti körüket hívják, egyetemi éveik alatt forrtak össze, mielőtt életük külön utakra széledt volna. Most pedig egyikük, Auggie Salazar (Eiza González) mindenütt egy bizarr visszaszámláló órát lát maga előtt.
Ehhez a titokzatos ügyhöz kapcsolódik egy fejlett mesterséges intelligencia alapú „játék” is, amit az Oxfordi Ötös egy másik tagjának, Jin Chengnek (Jess Hong) hagyományoz egy elhunyt mentor édesanyja (Rosalind Chao). Amikor felhelyezed a virtuális valóság sisakot, egyből egy túl valóságosnak tűnő világba csöppensz. Jin és egyetemi jóbarátja, Jack Rooney (John Bradley) hamar rabjává válnak ennek az élménynek, és hamar világossá válik, hogy a játék, a visszaszámlálás és Ye Wenjie múltbéli tettei szorosan összekapcsolódnak…
Valóban szükség volt a változtatásokra?
A 3-test-problémasorozat olvasói rögtön szemet vetnek az adaptáció talán legmerészebb újítására: az Oxfordi Ötös bevezetésére. Az eredeti regényt Wang Miao, egy középkorú kínai tudós szemszögéből ismerhettük meg, akinek a történet későbbi részeiben már alig akadt szerepe, ráadásul karaktere sem volt különösebben kidolgozva. Így hát, bár a hagyománytisztelő olvasók talán zokon vehetik, hogy Wang helyét most öt fiatal, eltérő etnikai hátterű és rendkívül vonzó színész veszi át, akik mint kiforrott karakterek, mélyen érintettek egymás életeiben, az újításnak mégis megvan a maga logikája. Legalábbis ad egy kis drámai súlyt Liu művének amúgy hideg, elméleti szövege mellé, különösen amikor a sofonsokról és a többdimenziós témákról folyó eszmecsere már-már túlontúl bonyolulttá válik. (David S. Goyer adaptációja Isaac Asimov ugyancsak szigorú *Alapítványához* szintén szabadon kezeli a karakterfejlesztést, izgalmas hatást keltve.) A trilógiát végigolvasta emberek számára egyértelmű, hogy Liu karakterei hogyan öltöttek testet az öt színészben, különösen Jin, aki a legtökéletesebb egy-az-egyben megfeleltetés. Az Oxfordi Ötös révén ezek a különböző szereplők már a történet elején kapcsolatba kerülnek egymással, így nem csupán egymás számára, hanem a közönség számára is jelentőséggel bírnak.
A 3-test-probléma valóban lenyűgöző eleme az, ahogy a showrunnerek bölcsen formálták át Liu epikus történetét a televíziózás számára. Az első évad minden egyes epizódja pezsgő energiával van tele. A sorozat elhagyja azt a gyakorlatot, hogy egy könyvet egy szezon alatt dolgozzanak fel, helyette bátran beleugrik a második kötet, A sötét erdő, és a harmadik, A halál vége eseményeibe még a finálé előtt. A sorozat nyugodtabb pillanatai több kontextust nyújtanak a szereplők számára, vagy éppen ellazítják a nézőket egy közelgő nagy fordulat előtt. És igen, azok az alkotók, akik a már említett Ned Stark halálát, a Vörös Esküvőt és a Baelori Sept felrobbantását hozták el nekünk, továbbra is tartogatnak néhány meglepetést.
Az igazi probléma A 3-test problémával
Sajnálatos módon A 3-test-problémaa kozmikus varázslatok megjelenítésében marad el. Az elbűvölő játékban megvalósított vizuális effektek még sikerrel járnak, ám a való világban játszódó jelenetek gyakran olyanok, mintha csak felszínesen és költséghatékonyan lettek volna megörökítve. Előfordulnak pillanatok, amikor a díszletek szürkesége és a világítás fantáziatlansága arra készteti a nézőt, hogy feltegye a kérdést: vajon a rendezők szándékosan próbáltak-e egy poros, régi tévésorozat hangulatát megidézni. Ez az eljárás leértékeli az egyébként nagyratörő történetet. Habár A 3-test-problémanem éri el azokat a csúcspontokat, amelyek egy jó sorozatot igazi rangra emelnének, mégis lenyűgöző alkotás marad. Benedict Wong mint Da Shi, a külsőre kiégett, de belül arany szívű nyomozó, kiválóan teljesít. Zine Tseng lenyűgöző alakítást nyújt a fiatal, megpróbáltatásokkal teli Ye Wenjie szerepében. És a szezon zárására biztos vagyok benne, hogy Alex Sharp, mint Will Downing karaktere, hatalmas rajongói kört fog maga köré gyűjteni.
-Herpai Gergely (BadSector)-
A 3-test probléma
Rendezés - 7.2
Színészek - 7.8
Történet - 7.5
Látvány/zene/hangok - 6.2
Hangulat - 6.8
7.1
JÓ
Az A 3-test-problémaNetflixre szabott változata egy vakmerő vállalkozás, hogy Liu Cixin összetett és mélyenszántó világát a tévéképernyőkre ültesse át. David Benioff és D.B. Weiss, a *Trónok harca* sikerét követően, ismét megmutatják adaptálási zsenialitásukat egy sorozattal, amely egyszerre hódol az eredeti alkotás előtt és vezeti el a nézőket új távlatokba. Az Oxfordi Ötös csoportjának bemutatása, a karakterek közötti összetett viszonyok szövése és a cselekmény merész bővítése mindegyike hozzájárul, hogy A 3-test-probléma egy izgalmas és elgondolkodtató művé váljon, amely az első epizódtól a finálé kulcsfontosságú pillanataiig igyekszik lekötni a figyelmet – és ez nagyjából sikerül is neki.