Olyan kezdeményezés indult el, ami abban reménykedik, hogy például a francia kormány elkezdi vizsgálni az élő szolgáltatásos (live service) modellt használó játékok leállítását és elérhetetlenné tételét.
Nemrég tette játszhatatlanná a Ubisoft a tíz éve megjelent The Crew-t a szerverinfrastruktúra és a licencelésekből adódó korlátozások miatt. Ez nem az első eset, hogy egy online játék teljes egészében eltűnt, és ezt elégelte meg egy YouTube-os, Ross Scott, aki elindította a Stop Killing Games weboldalt. Scott szerint a játékok meggyilkolása a fogyasztói jogok és a médiamegőrzés (vagy archiválás) elleni támadásnak tekinthető. Arra kéri a támogatókat, hogy írjanak alá petíciókat és nyújtsanak be panaszokat a fogyasztóvédelmi hatóságoknál (a Ubisoft kapcsán a francia fogyasztóvédelmi ügynökség a DGCCRF lenne), mert úgy véli, hogy a játékok termékek, nem pedig szolgáltatások függetlenül attól, hogy a kiadók milyen fogalmat használnak, és a játékoknak nem lenne szabad működésképtelenné válniuk, miután megvásároltuk azokat.
Erre a védekezés minden bizonnyal az lenne, hogy a digitálisan megvásárolt játék esetében azért fizetünk, hogy jogunk legyen játszani vele bizonyos feltételekkel. Az egyik feltétel: bármilyen okból megvonhatják ezt a jogot, és a Steam erről nyíltan beszél. Scott viszont úgy véli, hogy a bírók ezzel nem biztos, hogy mindenhol egyet fognak érteni, és azt akarja elérni, hogy a például Európában esetleg másképp gondolkodó bírók ítélete alapján fordulat következzen be a játékiparban. Scott azt szeretné, hogy ha egy játék támogatása leáll, akkor valahogy biztosítsák a fejlesztők a játékosoknak (például privát szerverek támogatásával), hogy a játék játszható maradjon még akkor is, ha ez bizonyos funkciók elvesztésével járna. Például az NCsoft egy rajongói City of Heroes szervernek hivatalos licencet adott, hogy a már leállított MMO folytatódhasson, és márciusban Josh Harrison, a Velan Studios marketinges igazgatója azt mondta a GDC-n, hogy a fejlesztők tervezzenek előre arra, ha a játékuk támogatása leállna. Így az ő játékuk, a Knockout City privát szerverek segítségével életben maradt, így a kidobós játék a hivatalos támogatás megszűnésének ellenére is játszható maradt.
Scott szerint a Stop Killing Games nem teljesen sikeres még: látta, hogy a The Crew kapcsán mennyi panaszt kapott, és még egyetlen benyújtott kormányzati petíció sem írható alá, holott már három hete kezdeményezte azokat. Franciaország mellett Németországban és Ausztráliában reménykedik a YouTube-os, aki öt éve már gyanúsnak nevezte a játék-mint-szolgáltatás (games-as-a-service = GaaS) modellt, mert így a fejlesztők kibújhatnak a felelősség alól, amikor a hivatalos támogatás leáll, mert így nekik nem kell ezzel többet foglalkozniuk.
A Ubisoft nem reagált a kampányra…
Forrás: PCGamer, Stop Killing Games