TESZT – „Ki Koreán kel, aranyat lel” – mondhatnánk a dél-koreai játékipar legújabb gyöngyszemére, amelyikben a Lies of P. Pinocchiója után ezúttal egy szexi bombázó dominával kaszabolhatunk szanaszét különféle elborult szörnyeket egy poszt-apokaliptikus világban. Bár a Stellar Blade túlzott eredetiséggel nem lehet gyanúsítani és az agyonszexualizált női főszereplője és körülötte generált mesterséges vita a közösségi médiákon is kicsit a parasztvakítás kategóriájába tartozik, ettől független ez az újabb koreai akciójáték tudja, mitől döglik a légy… vagyis inkább az összes agyament szörnyeteg a játékban…
A sajtó előzetesei és a játék demója után a Stellar Blade hirtelen rendkívül népszerűvé vált. Nem mintha nem vártuk volna, de eddig inkább csak EVE karakterének szexualizált megjelenése került előtérbe, nem pedig a játék története, univerzuma, vagy a játékmenete. Azonban a játék demója után hamarosan mindenkinek leesett a korei won, hogy a Stellar Blade sokkal többről szól, mint a főszereplő fantasztikus női idomairól, és hogy Dél-Korea, amely korábban leginkább egyszerű mobiljátékokkal tűnt fel, most komoly szereplőként lép fel az AAA játékok piacán. Vajon a Bayonetta, Nier Automata, Sekiro és egy csiptenyi Devil May Cry tökéletes keverékeként az új PS5-exkluzív játék vajon bekerül-e 2024 legjobb akciójátékai közé? Ebben a cikkben közösen keressük a választ.
A játék, amelyik keletről jött
Dél-Korea és Kína, amelyek közös célt tűztek ki: behozni a lemaradásukat a videojáték-iparban. Eddig mindkét ország főként a könnyen fogyasztható, de hamar feledhető mobiljátékokat ontotta ezerrel – bár időnként befigyelt egy-két olyan gyöngyszem is, mint a Lies of P. Ez egy logikus megközelítés volt, figyelembe véve, hogy Ázsia egésze, Japánt kivéve, soha nem rendelkezett mély kötődéssel a kifinomultabb gamer kultúrához, különösen mivel a 2020-as évek elejéig ezek az országok többnyire alárendelt szerepet töltöttek be a nagy amerikai, japán, és még a francia stúdiók számára is. Feladatuk gyakran a videojátékok gyártásának legkevésbé izgalmas feladatainak elvégzése volt: kódolás vagy tömeges assetet gyártása, amiket aztán beépítettek a neves AAA címekbe. De ez az időszak most már a múlté, és több dél-koreai és kínai stúdió is úgy döntött, hogy itt az ideje megmutatniuk, van mondanivalójuk a videójátékok terén és bőven van tehetségük is hozzá.
A Shift Up stúdiót, amely a Stellar Blade-t készítette, Kim Hyung-tae irányítja, aki nemcsak mint game director, hanem több fontos szerepben is közreműködik ebben a projektben. Kim Hyung-tae korábban művészeti vezetőként dolgozott olyan játékokon, mint a Magna Carta és a Blade & Souls, de most saját lábára állt. A Stellar Blade nemcsak a stúdió számára kiemelkedő projekt, hanem személy szerint neki is, hiszen ő a cég vezérigazgatója, a játék rendezője, művészeti vezetője és forgatókönyvírója is egyben.
Nem a ruha teszi a dominát
A történet, amit Kim Hyung-tae megálmodott a Stellar Blade-hez, erőteljesen táplálkozik Dél-Korea sajátosságaiból, nem annyira a poszt-apokaliptikus vonalon, hanem inkább Szöul hatalmas, összekuszált városképében, amely inspirálta a Xion várost, az emberiség utolsó reménysugarát, amit az idegenek szinte teljesen megtisztítottak az emberi lényektől, akik most a Föld körüli pályán kényszerülnek élni. De ez csak a főtörténet, mivel a kaland során rájövünk, hogy más tényezők is szerepet játszottak az emberiség eltűnésében. Ezeket a részleteket neked kell felfedezned, mi nem akarjuk spoilerekkel tönkretenni az élményed. Mindenesetre, ahogy előrehaladsz a játékban, egyre egyértelműbbé válik, hogy a Stellar Blade rengeteg helyről merített inspirációt, olykor annyira, hogy szinte zavarba ejtő, mennyi minden történik egyszerre.
Lesz itt minden, a Ghost in the Shell-től kezdve a Resident Evil-en át, a Nier Automata sokszínűségén keresztül a Bayonettáig és Sekiroig, egy csipetnyi Devil May Cry-ig, sőt, egy nyilvánvaló utalás is van az Uncharted 2-re. Legyen szó művészeti elemekről, történetmesélésről, játéktervezési döntésekről vagy magáról a játékmenetről, a Stellar Blade felvonultat mindent, ami az elmúlt öt évben a legjobbnak számított a beat’em up és a Souls-like műfajokban. Ez önmagában nem feltétlenül hátrány, de ez a bőség valahol akadályozza a játékot abban, hogy teljes mértékben kibontakoztassa saját potenciálját és egyedi identitását megtalálja.
Ugyanezt mondhatjuk el Eve, a főszereplő karakteréről is, akinek kihívó megjelenése és túlzott méretei inkább egy mesterséges baba benyomását keltik, semmint egy erős, komplex női karakterét, aki többet tud nyújtani, mint pusztán látványos formáit. Távol álljon tőlünk, hogy mi is ezen „hüledezzünk”, mint mások ezen a túlzottan is felfújt botrányon, különösen, amikor tudjuk, hogy más női karakterek, mint Bayonetta és Nier Automata 2B-je sem kaptak hasonló támadásokat bemutatkozásukkor. Kár, hogy Kim Hyung-tae nem használta ki ezt a felvállalt megközelítést, hogy sztoriszerűen is alátámassza a főszereplő Eve külsejét a játékban. Ráadásul a bombázó külső mellett a dögös ruhák is csak a külsőnek szólnak: nincsenek különleges képességeik a különböző szexi ruhákhoz, amiket a kaland során feloldhatsz, mint az más akció-RPG-re jellemző. Csak a majdnem meztelen „skin”, azaz a második bőr jelmez jelent igazi kihívást, mivel ez az egyetlen öltözet, ahol Eve rendkívül sebezhető a Neytibasok támadásaival szemben.
Büntess, Eve!
Szerencsére, a Stellar Blade sokkal több, mint egy üres tech demó egy dögös csajjal a főszerepben, amely a Bayonettát, vagy Nier Automatát koppintja, mert a játékmenete terén is tudtak villantani a koreai fejlesztők. A Shift Up itt is merít mások ötleteiből, de a megvalósítás minden részletében pontos és kifinomult. Az első és talán legfeltűnőbb jellemző, amit észreveszel, amikor a kezedbe veszed a játékot, az a páratlan és kiegyensúlyozott harcrendszer, ami egyértelműen a Sekirora emlékeztet. Egyszerűen fogalmazva, ha tökéletes kitéréseket és blokkolásokat hajtasz végre, csökkentheted az ellenségek egyensúlyi pontjait, ami lehetővé teszi, hogy végrehajts egy finish move-hoz hasonló mozdulatot, amit itt büntetésnek hívnak, ez pedig nemcsak jelentős sebzéseket okoz, de egyben látványos támadássorozatot is indít.
A Stellar Blade játékmenete sokszor leginkább arra épül, hogy pont időben blokkold az ellenséges támadásokat, vagy félregurulj előlük és pontos és halálos csapásokkal mérj a szörnyekre. A játék pedig igazi ázsiai módra kegyetlen: itt nincs helye a hibának, vagy rossz ritmusérzéknek. Akárcsak a FromSoftware által készített bármelyik Souls-like játéknál, a Stellar Blade is elkötelezettséget követel a játékos részéről. Még a legjelentéktelenebbnek tűnő lény is képes lesz téged pár ütéssel kifektetni. Felesleges is mondani, hogy a főellenségekkel szemben, különösen a legnagyobbakkal, szinte biztosan alaposan le fogsz izzadni, mert itt még a Bayonetta-stílusú gombnyomkodás sem működik. Bár a Stellar Blade nem annyira gyors, mint a PlatinumGames játéka, de valahol mégis sokkal többet követel meg tőled. Nem szereted, ha „szétszívatnak”? Ha úgy érzed, hogy a nehézség túlzott, bármikor állíthatod azt alacsonyabbra, a történetmódba átváltva.
Mint az elmúlt évek minden Dark Souls játéka, és különösen a FromSoftware darabjai, a Stellar Blade is jutalmazza a játékosokat azzal, hogy folyamatosan erősödnek. Minél többet időt és energiát fektetsz bele, annál több látványos és főleg hatékony kombót tudsz majd végrehajtani. Támadás, védekezés és kitérés – a lehetőségek száma hatalmas, és csak egy pillantást kell vetned a különböző képességfákra, hogy lásd, mennyi mindent tud nyújtani a játék, és hogy lekössön a teljes kaland során.
A Stellar Blade még sok óra játék után is képes meglepetéseket okozni, például a tűzfegyverek bevezetésével a harcrendszerbe (ha esetleg az elején azt hitted volna, hogy ilyen nem is lesz benne). Ez is egy jól átgondolt és integrált része a játéknak, mint az a drón, amely Eve-t kíséri az elejétől fogva, és amelyen keresztül folyamatos kapcsolatban lehetünk az Adam nevű sráccal. Néha elég fárasztó dialógusokat tudnak nyomni a drónon keresztül kommunikálva, viszont egy idő után ez a lebegő kis robot átalakul egy olyan fegyverré, amely szintén fejlődhet a gyűjtött XP pontok alapján. Szóval nem fogsz unatkozni, és ezzel kapcsolatban tudnod kell, hogy körülbelül 20-25 órába telik a játék befejezése, de még több időre lesz szükséged, ha platina trófeát szeretnél szerezni, mivel a Stellar Blade számos mellékküldetést is kínál, amelyeket a nyílt világú helyszíneket szerte-széjjel találhatsz.
Macskákat is megmenthetsz!
A Stellar Blade ügyes egyensúlyt talál a szigorúan irányított folyosó-szerű szakaszok és a szabadabban bejárható területek között, amelyek a klasszikus nyílt világú játékokra emlékeztetnek. Itt minden NPC-vel interakcióba léphetsz, akiknek általában van mondanivalójuk, és néha segítséget is kérhetnek. A megszokott feladatok mellett embereket találhatsz meg, segíthetsz másoknak, és különböző küldetéseket teljesíthetsz. Ezek a nyílt területek lehetőséget adnak arra, hogy kicsit lélegezz a harcok között, és ezek azok a helyek, ahol a játék története is bővül.
A harcrendszer komplexitása emellett kiváló vizuális megvalósítással párosul. Már említettem, hogy milyen next-gen élményt nyújt ez a játék az előzetesben, és ez a grafikai minőség a játék teljes időtartama alatt megmarad, legyen szó belső vagy külső helyszínekről. A Stellar Blade nemcsak gazdag textúrákat kínál, hanem részletekkel teli játékteret is biztosít, ráadásul a fény- és világításkezelés is első osztályú. Néhány textúra időnként kilóg a sorból, de ez elenyésző a játék által kínált lenyűgöző művészeti irányzat mellett, különösen a tervezési kreativitásban, amely a különböző lények és szörnyek dizájnjában nyilvánul meg.
Minden ellenséget komolyan kell venni, különben a ‘Game Over’ képernyővel találkozol, és az utolsó mentési ponttól kell újraindítanod a játékot. Fontos megjegyezni, hogy a Stellar Blade három kijelző módot kínál: Grafikai, Kiegyensúlyozott és Teljesítmény, és a Kiegyensúlyozott módban érhető el a legjobb kompromisszum.
Git good
Elmondható tehát, hogy az előzetes bemutatók során szerzett pozitív benyomások a végső játékban is valóra váltak. Kétség sem fér hozzá, hogy a dél-koreai stúdió remek munkát végzett az első AAA kategóriás játékuk elkészítésében, amely bár merített bőven a konkurencia ötleteiből (és ezt a Shift Up sem titkolja), de mindezt ügyesen és őszintén valósította meg.
Aki pedig jártas a Souls játékokban, az nem lepődik meg rajta, hogy a Stellar Blade sem engedékeny. A kezdők könnyen elterülnek az első komolyabb összecsapásban, és ez így is fog maradni, ha nem tesznek bele komoly erőfeszítést, hogy megtanulják a játék csízióit. De ha egyszer ráéreztél a ritmusra, a blokkolásra és a kitérésre, olyan kombókat robbanthatsz be, amik nem csak jól néznek ki, hanem magukkal ragadó érzést is adnak.
A Stellar Blade igazán megéri az erőfeszítést, mert ahogy haladsz vele, úgy nyílnak meg előtted új lehetőségek, és nő a karaktered ereje. A játék különösen jutalmazza azokat, akik mindent ki akarnak hozni belőle, egy jól kidolgozott, profi japán animékre emlékeztető világban. Most már csak azt várjuk, hogy Eve, a tökéletes formái mögött, valódi karakterként is megállja a helyét a következő években.
-Herpai Gergely (BadSector)-
A játék kódját a Sony Magyarországtól kaptuk.
Pro:
+ Látványos, szép, stílusos grafika
+ Kemény, de jól tanulható harc és élvezetes játékmenet
+ Érdekes univerzum, amelyet fokozatosan fedezel fel a történet során
Kontra:
– Idegesítő ugráló platformrészek
– A különböző kosztümök csupán kozmetikai jellegűek
– Eve karaktere kissé üres a szexi külsőn túl
Kiadó: Capcom
Fejlesztő: Capcom
Stílus: akció-kalandjáték
Megjelenés: 2024. április 26.
Stellar Blade
Játékmenet - 8.4
Grafika - 8.2
Történet - 7.6
Zene/hangok - 8.2
Hangulat - 8.2
8.1
KIVÁLÓ
A Stellar Blade egy figyelemre méltó új belépő a műfajba, amely elegánsan ötvözi a keleti és nyugati játéktervezési filozófiákat, miközben egy egyedi és merész történetet kínál, amely mélyen gyökerezik a koreai kultúrában. Kim Hyung-tae és csapata megmutatta, hogy úgy képesek újat és izgalmasat hozni a játékpiacon, hogy közben azért a műfaj klasszikusainak játékelemeit is remekül ötvözik. Bár a készítők erősen rágyúrtak Eve dögös külsejére, és a főszereplő karakter kissé üres lett, szerencsére a játék egésze egyáltalán nem okoz csalódást.