Sokan úgy érzik, hogy a Bethesda azért vágott ki tartalmakat a Starfield-ből, hogy később eladhassa azokat…
A Starfield legutóbbi frissítése a játék történetének eddigi legünnepeltebb fejlesztése lehetett volna. A Bethesda űr-RPG-jébe érkezett újdonságok azonban csalódást okoztak a közösség nagy részének. Mindez azért, mert a cég ismét ragaszkodott egy olyan ötlethez, ami mindig is negatív reakciókat váltott ki a játékosokból: a fizetős modokhoz. (Ki ne emlékezne az Oblivion remek Horse Armor DLC-jére…)
A közösségi alkotások hivatalos támogatásának megjelenése egy új prémium valuta (creations credits) bevezetését jelentette, valamint olyan szürreális elemeket, mint a fejlesztők által készített küldetések, amelyeket mostantól külön is árulnak.
Két nagy probléma a Starfield játékosok számára
Ahhoz, hogy megértsük a Starfield frissítés körüli vitákat, két dolgot kell figyelembe venni. Először is ott van az a tény, hogy a fizetős modok sosem tetszettek a játékosok többségének. Nem győzi meg őket az ötlet, hogy a cégek közvetlenül profitáljanak azokból a tartalmakból, amelyeket a közösség „a művészet szeretetéért” készít. A legkedveltebb modkészítők már most is rendelkeznek adományozási rendszerrel, hogy az ilyen típusú kiegészítők rajongói támogatni tudják munkájukat. A vállalatok ebben az értelemben gyakran közvetett módon profitálnak. A játékaik hosszabb életciklussal rendelkeznek, és jobbak, mert léteznek modok. Sokak szerint ezt több is, mint elég.
A másik nagy érv a játékosok haragja mellett az a tény, hogy a Bethesda által maga által készített tartalmak fizetős modok formájában jelennek meg a boltban.
Különösen súlyos a fejvadász küldetések esete. „Az első ingyen van. Utána minden további küldetésért hét euró, és nem mintha ezek a küldetések 30 percnél tovább tartanának” – állítja egy értékelő a Steamen. Sokan mások is így vélekednek. Ettől függetlenül nem ez az egyetlen tartalom, amit maga a cég tett hozzá a boltba. Vannak más, sokkal kevésbé kidolgozott tárgyak is, amelyek a Created by Bethesda Game Studios felirattal jelennek meg. Például egy három euróba kerülő plüssfigurákból álló készlet…
Milyen hatással lesz mindez a játékra?
A helyzet miatt jelentősen megnövekedett a játékra érkezett negatív kritikák száma a Steamen. Ha csak a Valve boltjában június 10-e óta kapott értékeléseket vesszük figyelembe, a játéknak „nagyon negatív” értékelései vannak, több mint 400 értékelés után mindössze 18%-os upvote-okkal. Bár az értékelések száma nem túl magas, ismét két dolgot kell figyelembe venni. Egyrészt ez egy nagyon jelentős növekedés a Starfieldre érkezett értékelések számához képest (hét nappal a bejelentés előtt összesen 31 értékelést kapott). Másrészt a vélemények közül sokat olyan felhasználók írtak, akik már rengeteg órát beleöltek a játékba.
A közösség tagjai között vannak olyanok, akik több mint 100, sőt 200 óra játékidő után is lepontozták a játékot, ami nagyon ritka jelenség.
Olyan felhasználókról beszélünk, akik valóban élvezték a Bethesda űr-RPG-jét, és nem olyan közösségi tagokról, akiknek egyszerűen nem tetszik a Starfield. Más közösségi vitafórumok, például a Reddit fórumai vagy a közösségi média is tele van negatív véleményekkel a Bethesda politikájával kapcsolatban. Összességében, még ha tudtuk is, hogy a lépést mindenképpen kritika éri majd, nem tűnt a legjobb időpontnak a bejelentésre.
Természetesen a Starfield a jövőben is kap ingyenes frissítéseket. Emellett a rajongóknak lehetőségük van arra is, hogy a fizetős modokat mellőzzék. A szolgáltatásból mindig csak azokat tölthetjük le, amelyek ingyenesen elérhetőek, és a megszokott platformokon a minket leginkább érdeklőkhöz juthatunk hozzá. Ami a jövőbeli hivatalos tartalmakat illeti, úgy tudjuk, hogy a Shattered Space frissítés még az év vége előtt megjelenik. Talán a Gamescom nyitókonferenciáján (2024. augusztus 20.) vagy a Microsoft valamelyik saját rendezvényén további részleteket is elárulnak majd. Mindenesetre tartsátok nyitva a szemeteket a következő hetekben az űr-RPG jövőjével kapcsolatos bejelentésekre.