XDefiant – Túl sok fóka, túl kevés eszkimó

TESZT – A Ubisoft új terméke (nem, nem játéka) bár úgy tűnik, hogy megfelelő rajtot vett, de egy élő szolgáltatásos (live service) modellt alkalmazó termék esetében nagyobb lehet annak a füstje, mint lángja, és mivel a francia kiadótól korábban már nem egy alkalommal láttunk egy játékot teljesen eltüntetni és játszhatatlanná tenni, a játékipar megállíthatatlan zuhanásában Yves Guillemoték az élen járnak.

 

Egy live service termékről nehéz bárminemű pozitívumot írni (sőt, ennek szükségességét is meg lehet kérdőjelezni), így hiába fényes és csilli-vili, ha nem lehet a későbbiekben bármikor elővenni játszani, akkor ez egy eldobható kódhalmaz, semmi más. (Ez alól még a sikeresebb Helldivers II sem kivétel.)

 

 

6v6 küzdelmek Ubisoft IP-kkel

 

Hat főből álló csapatok küzdhetnek meg egymással és a fegyvereket testre lehet szabni. Talán játszatja is magát, ha valaki a belső nézetes, lövöldözős műfajra áhítozik, de a free-to-play modellt látván sok másik hasonló alkotás van a piacon, így a Halo Infinite vagy az Apex Legends is alternatíva lehet. Gyors respawnolás történik az XDefiantban, és a játékmenet tempója is hasonlóan magas, így miközben még négy fél hónapra van az évente jelentkező és unott Call of Duty idei iterációja, addig kihasználhatja az érdeklődést a Ubisoft a hasonló tempó miatt. A pályák esetében is elfogadható kidolgozottságról lehet beszélni, és a kezelés is megfelel az elvárásoknak. Játékmódok tekintetében már nem, ugyanis úgy jelent meg az XDefiant, hogy nincs benne csapatos lövöldözés, azaz team deathmatch. Ennyire nincsenek tisztában a fejlesztők azzal, ami már a Quake III Arena és az Unreal Tournament óta kötelező elem a többjátékos lehetőségeket (is!) kínáló FPS-ekben? Helyette a Call of Duty utánzata van, ugyanis az Occupy a Hardpointot, a Hot Shot a Kill Confirmedet utánozza, de ott van még a Domination, az Escort és a Zone Control is. Utóbbi kettőt meg az Overwatch-ból és a Battefieldből emelte át a Ubisoft.

Annyira a Call of Duty-t próbálja másolni a francia kiadó, hogy korábban az Infinity Wardnál dolgozó Mark Rubin vezeti a terméket (és ő anno a Call of Duty: Modern Warfare felelős producere volt), de abban van eltérés, hogy itt nincs SBMM, képességalapú matchmaking, ahol hasonló tudású játékosokkal raknak össze minket. Legalább nem teljesen másolja az XDefiant a vetélytársait (lehetne még példákat mondani, például a The Finals-ot), ami valószínűleg egy szakajtó pénzt generál a Ubisoftnak. Természetesen itt sem maradt el a battle pass, és szezononként majd lesz új, illetve a frakciók is jönni fognak. Ha már frakciók, ezek mind a Ubisoft többi IP-iből vannak, és a szivárgásokból tudjuk, hogy például a The Crew is valamilyen formában fel fog bukkanni az XDefiantban, és ezzel már ki is lehet mondani, hogy témánál vagyunk, mert azzal is szánalmas, amit a Ubisoft művel, ugyanis az első rész annyira játszható amennyire mi gazdagok vagyunk.

 

 

A jó kezdet nem jelent automatikusan fényes jövőt

 

Testre lehet szabni, hogy milyen fegyverekkel menjünk a harctérre, milyen kiegészítőket tegyünk rá, illetve milyen gránát legyen nálunk. Ezek mellett ott vannak a frakciók (Ghost Recon, Watch_Dogs, Far Cry, The Division, Splinter Cell; az IP-k a pályákra is „kifolynak”), akik mind egyedi eltérő képességeket biztosítanak. Van egy passzív tulajdonság (például az, hogy az kevésbé vagyunk a többiek minitérképén láthatóak), illetve két, cserélhető aktív opció (mondjuk egy ideiglenesen bevethető pajzs), illetve egy ultra képess is, avagy ultimate. Az IP-k alkalmazása sokkal inkább tűnik erőltetettnek mint valami olyasminek, amit elfogadhatónak tekinthetünk. Ez nem egy MultiVersus vagy egy Super Smash Bros. Ultimate, ahol a több IP-ből történő merítés jóvoltából elég érdekes párosítások születhetnek. Inkább úgy hat az egész, mintha ezen spórolna a Ubisoft (a saját IP-ikért nem kell licenszdíjat fizetni), és csak ezzel akarják például a Watch_Dogsot a köztudatban tartani. Vagy a Splinter Cellt, amiből bejelentették a remake-et.

Ezzel az erővel a Beyond Good & Evil se maradjon ki, aminek a második része soha nem fog megjelenni. A francia kiadó tényleg több évtizednyi múltba nyúlhat vissza, így tényleg lehet variáció, de ehhez az is kell, hogy a terméket folytatólagosan támogassák, ámbátor a cím nem véletlen. Túl sok fóka, túl kevés eszkimó. Egyszerűen a piac telítettsége miatt nem biztos, hogy ez a termék hosszabb távon is életben tud-e maradni. Az Overwatch, az Apex Legends, a Halo Infinite, a The Finals, illetve a Call of Duty: Warzone mellett nem biztos, hogy lesz-e helye. Persze, most még örül a francia kiadó az eredményeknek, de saját magukon túlra is kellene nyúlni, így máshonnan is kellenének szereplők, karakterek (ha hozza a pénzt az XDefiant, akkor nem a vezetőség számláját kellene tömködni, hanem az alacsonyabb beosztású fejlesztőket is meg kellene becsülni és ezek után licenszelni!), és esetleg így képes lesz felkelteni a figyelmet. Mert ez is fontos. Ha gyorsan csak legyintenek a név hallatán a közönség tagjai, akkor ott game over van.

 

 

A Ubisoft eldobható múltja

 

És akkor beszéljünk arról, hogy a live service modell a játékipar bukásához fog vezetni. A Ubisoft nemrég kapott joggal kritikát amiatt, hogy a The Crew első része egyszerűen játszhatatlan lett. Miért? Mert állandó szerverkapcsolat kell neki. Nincs szerver, nincs játék. És ez egy teljes áron megjelent, fizetős cím volt. Ezt nem lehet játszani, így eldobható cím lett. Aztán ott van egy, szintén a Ubisoft által elkészített battle royale termék. Megjelent, aztán elfogyott az érdeklődés körülötte, és megszűnt létezni.

A Hyper Scape. Az is eldobható termék lett. Ez két példa a Ubisoft utóbbi évtizedéből. Ott van egy harmadik, ami készült, játéktesztelésen is átesett, de nem valósul meg, a Tom Clancy’s The Division Heartland. Ezek bizonyítják, hogy mennyire kockázatos bárminemű időt és pénzt szánni ezekre a termékekre. Az XDefiant is erre a sorsra fog jutni, ugyanis hiába van érdeklődés JELENLEG iránta, egyszerűen az embereknek nincsen korlátlan idejük és pénzük. Ezek a kiadók pedig azt hiszik, hogy igen. És ebbe fog az XDefiant belebukni.

Az XDefiant kap egy hatost. JELENLEG ennyit ér. Persze, el lehet szórakozni vele, de aztán majd itt is az lesz, hogy puff, odavesz. Lemezen megvenni nem lehet. Offline játszani nem lehet. Megőrizni nem lehet. Fenének kell az ilyen. Play stupid games, win stupid prizes.

-V-

Pro:

+ Gyors tempójú
+ Ubisoft IP-kből merít
+ PC-n könnyen működésre lehet bírni régebbi konfigokon is

Kontra:

– Ez egy eldobható termék, hogyan lesz ez megőrizve a jövő számára?
– Csak Ubisoft IP-k, amik közül párral a kiadó amúgy egyáltalán nem foglalkozik
– …mi szükség van erre a tömkeleg hasonló játék mellett, pláne team deathmatch nélkül?


Kiadó: Ubisoft

Fejlesztő: Ubisoft San Francisco

Stílus: eldobható belső nézetes lövöldözős játék

Megjelenés: 2024. május 21.

XDefiant

Játékmenet - 7.3
Grafika - 7.7
Történet - 1
Zene/hangok - 6.5
Hangulat - 7.5

6

KORREKT

Szórakoztató most. Szórakoztató lesz egy év múlva? Öt év? Tíz?

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)

theGeek TV