A Rockstarnak jó oka van arra, hogy tizenkét évet hagyott eltelni a GTA-játékok között. A Dragon Age egykori főnöke szerint vannak AAA játékok, amelyek célja, hogy „kulturális jelenséggé” váljanak.
Mi a közös a GTA 6-ban és a Dragon Age: The Veilguardban? Bár teljesen más univerzumokról beszélünk, egy dolog közös a két címben: több mint tíz évbe telik, mire a fejlesztőik új résszel ajándékoznak meg minket. A GTA V eredetileg 2013-ban jelent meg, a sorozat pedig 2025-ben tér vissza Lucy és Jason kalandjával. A Dragon Age: Inquisition pedig 2014-ben hódította meg az RPG-rajongókat, és 2024-ben folytatja az élményt a fantasy világban. A BioWare egyik korábbi franchise-főnöke szerint ez részben azért van, mert az AAA-játékok kulturális jelenségként akarnak meghonosodni.
A kérdést a Dragon Age egykori executive producere, Mark Darrah a YouTube-csatornáján taglalta nemrég (a GamesRadar+-on keresztül).
Igaz, hogy az AAA-címek a hosszú fejlesztési idők miatt eleve lassan érkeznek. Ám van egy maroknyi kiválasztott saga, amelyek fejlesztése még tovább is nyúlhat. „Az egyik ok, amiért az AAA-játékok olyan lassan jelennek meg, bizonyos esetekben egyszerűen azért van, mert megtehetik” – kezdi a profi. „Megnézik a piacot, megnézik, mit kell tenniük, és úgy döntenek, hogy a lehető legnagyobb hatást helyezik előtérbe, ahelyett, hogy a megfelelő időben jelenjenek meg.”
„Vitathatóan a Rockstar is ezt teszi a GTA-val: inkább kiadnak egy játékot körülbelül évtizedenként egyszer, és inkább kulturális jelenség lesz, minthogy megpróbálják lerövidíteni ezt az időt és potenciálisan csökkenteni a hatását”. Nyilvánvaló, hogy itt olyan dolgok jönnek szóba, mint a GTA V és a GTA: Online folyamatos profitja. Ezekkel továbbra is dollár százezreket kaszálnak minden évben, és megakadályozzák, hogy a Rockstar mínuszba kerüljön.
Ennek eredményeképpen a „sikeres” franchise-ok évekig várhatnak egy új rész megjelenésével, mert talán ez segít „javítani a jövőbeli játék hatását”.
Ez a jelenség azonban ritkán fordul elő a videójáték-iparban. Ahogy Darrah a videójában emlékeztet minket, „sok oka van annak, hogy az AAA játékok sokáig tarthatnak”. „Néhánynak van értelme, ha menedzser vagy, néhánynak nincs sok értelme, de a csapat elvárásai miatt, vagy a játékosok elvárásai miatt is (amelyekben a csapatok félnek csalódást okozni) beépülnek a projektbe. Ezért a GTA esete valóban atipikus az iparágban.”
A GTA-sorozat abban is egyedülálló, hogy a komédiát is beépíti az élményekbe
Valójában a Grand Theft Auto franchise abban is egyedülálló, hogy megengedi magának, hogy nagyon jellegzetes módon építse be a komédiát a játékélménybe. Természetesen a szatíráról beszélünk; egy olyan eszközről, amellyel bizonyos helyszíneket, korszakokat, sőt, akár valós személyeket is kigúnyolnak. Ez, valamint a hatalmas térképek és a magával ragadó történetek teszik a GTA-t az egyik olyan sagává, amelyre érdemes várni.
Forrás: GamesRadar+, YouTube