Donkey Kong sokkal bugyutább nevet is kaphatott volna a Nintendótól!

Az 1980-as évekből származó bírósági dokumentumok alapján megtudtuk, hogy a japán cég milyen nevet adhatott volna a hordógurító gorillának, mielőtt a ma is használt elnevezés mellett tette volna le a garast (vagy yent…?).

 

Az 1980-as évek elején a Universal be akart szállni a játékiparba, és a cég elnöke, Sid Sheinberg gyanús szemmel nézte a Nintendo Donkey Kongjának sikereit. Sheinberg ügyvéd volt, és végül a bíróságra cipelte a Nintendót, mert szerinte DK jogsértő volt a Universal King Kongja után, figyelmen kívül hagyva a nevet, ugyanis mindkét karakter egy gorilla, és mindkét esetben egy megmentendő hölgy is felbukkant. Sheinberg szerint a Nintendo tartozott a Universalnak, ám a japán cég nem hajolt meg, hanem a pályán maradt. 1982-től 1984-ig tartott az ügy, és végül a Nintendo nyerte az ügyet. A bíróság szerint Donkey Kong nem sértette meg a Universal jogait, így ő a Nintendo karaktere maradt.

Az amerikai nemzeti archívumban a dokumentáció meg lett őrizve, és néhány éve egy ludológus (videojáték-történész) meg is kereste ezeket, és posztolt is pár érdekességet. Az egyik ilyen dolog az volt, amit Miyamoto Shigeru állított. A karakter alkotója először a King Kong néven gondolkodott, de Japánban a kong szót általános kifejezésként alkalmazzák a gorillákra. Caruso egy oldalnyi alternatív nevet talált, és van köztük pár felettébb furcsa opció: Funny Kong; Kong the Kong; Jack Kong; Funky Kong (tehát innen van a Donkey Kong Country-s karakter elnevezése!); Bill Kong; Steel Kong; Giant Kong; Big Kong; Kong Down; Kong Dong (!); Mr. Kong; Custom Kong; Kong Chase; Kong Boy; Kong Man; Kong Fighter; Wild Kong; Rookie Kong; Kong Holiday; Donkey Kong.

Caruso posztolt még pár érdekességet, például Miyamoto skiccét egy medvéről, az 1933-as King Kong szerzői jogi papírját, illetve az ügyet levezető Sweet bíró összefoglalóját a két gorilla közötti különbségekről, ami így szól: „Donkey Kong vicces és szórakoztató. A játékos úgy próbálja felmanőverezni Mariót, az ácsot egy rózsaszín gerendákból álló építményen, hogy létrákon mászik fel és rámpákon fut felfelé, miközben nem fut bele a cementkádakba, hordókba, gerendákba és egyéb akadályokba. A játék célja, hogy Mario felmanővereződjön a csúcsra, ahol kiszabadíthat egy lányt egy nagy gorilla kezei közül. A bohókás, gyermeki és nem szexuális jellegű Donkey Kong humoros  benyomást kelt azzal, hogy fel-le ugrálva és előre-hátra strázsálva cukkolja Mariót.

A Donkey Kong gorilla tehát egészen más mint King Kong, a gyönyörű nőt kereső kegyetlen gorilla, aki ámokfutásba kezd, üldözi az embereket, eltiporja vagy a földhöz vágja őket, és dinoszauruszokkal, óriáskígyókkal, repülőgépekkel és helikopterekkel harcol, és mindez tragikus és véres halálában csúcsosodik ki. A Donkey Kong butuska akadályai, a piték, cementkádak, születésnapi torták és esernyők, a primitív, copfos hajú, foglyul ejtett lány, a kellemes színek és a humoros hangok teljesen más koncepciót és hangulatot teremtenek mint a King Kong drámája. A Donkey Kong a legjobb esetben is a King Kong paródiája, de egy ilyen paródia nem jogsértés,” írta Sweet bíró.

Az ítélete szerint a Universalnak 1,8 milió dollárt kellett a Nintendo jogi költségeire fizetni. King Kong public domain, azaz szabadon felhasználható karakterként volt megemlítve. A nagy N-nek annyira jelentős volt ez az ügy, hogy az ügyvédjük neve később egy ikonikus karakterük által is fel lett használva. Ki képviselte a Nintendót? John Joseph Kirby…

Forrás: PCGamer

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

theGeek TV