ELŐZETES – A Firewalk Studios játékának első bétája július második hétvégéje során lett megtartva, és a PC-sek előrendeléssel, a PlayStation 5-ösök pedig PlayStation Plus-előfizetéssel kipróbálhatták a Concordot, mielőtt annak második, immár nyílt bétája egy hét múlva követi az elsőt. Már most is lehet róla véleményt alkotni, és nem tűnik annyira rossznak.
A játék leginkább megosztó tényezője miatt eshetnek extrém végletekbe a gondolatok, de ha azon túl tekintünk, talán kicsit tisztább lehet az összkép.
Tempóban nem szenved hiányt
A Concordnak egyik erős pontja egyértelműen az lesz, hogy gyors. A játékmenet egyszerű feladatokat kínál, a fegyverek kielégítően működnek, a meccsek pedig eléggé rövidnek tűnnek, így nem lesz idegtépően hosszú mérkőzések. Ezt a játék ha hosszabb ideig fenn tudja tartani, akkor ezzel megalapozhatja a jövőjét. A szerverek és a teljesítmény sem tűnt annyira rossznak, de ezt a második béta során is fenn kéne tartani, mert utána az 1.0 megjelenés alatt nem lesz akkora a közönség, így ott talán nem kell attól tartani, hogy „nem jó a szerver – nem lehet játszani”, amit sokszor lehet látni. A pályák sem rosszak, és nem csak azért, mert könnyen meg lehet tanuni, hogy mi hol van, látványra is alaposan megkülönböztethetőek egymástól. Az audiovizualitás is jó. Remek animációk (ami a belső nézetben tényleg fontos), korrekt grafika, a hangok sem felejtősek (bár például a skill pickup kimaxoló hangja eléggé erősre lett keverve). A kezelőfelület pedig már alaposan szubjektív: például az életerő csíkja a bal alsó sarokban kissé kilógott.
Ilyesmit talán utoljára a PS1-es játékokban használtak gyakran, és az életerő esetében meg kell említeni, hogy a HP nem regenerálódik, hanem fel kell venni a pickupokat a pályákon. Mivel a Quake III Arena és az Unreal Tournament is ezzel a megközelítéssel rendelkezett, ez régies ízt adhat a játékmenetnek. A régies hatás a használt betűtípusban is érzékelhető, mert kicsit pixelesnek hatnak (de direkt!). A karakterek mozgása kicsit légiesnek hat, de amúgy nem olyan rajzfilmes élményt kínál (az Overwatch 2 ment el ebbe az irányba), és képességeik, tudásuk jelentősen el is térnek egymástól, szóval itt is kifinomult munkát végeztek a fejlesztők. A mérkőzések során rengeteg hangeffekt és beszéd fog elhangzani, így tudhatjuk, hogy ki dobott gránátot, ki aktiválja az ultimate skilljét, és így tovább. Jelenleg a Trophy Hunt az egyik játékmód, ami kb. a Call of Duty Kill Confirmedje, a Takedown pedig a team deathmatch itteni megfelelője. Később a Zone Control (zónabirtoklás), a Signal Hunt (zónabirtoklás jelvadászat alapján), a Cargo Contract (kb. az Overwatch 2 Payloadja), és a Conflict (meg kell találni a kijelölt zónát és meg kell védeni, vagy a másik csapatot kell legyőzni) is a játék része lesz. Lesz tehát változatosság a játékmódok tekintetében, de most még csak egy kisebb ízelítő áll a közönség rendelkezésére.
Nem az ingyenes modell útvonalán jár
Ki kell beszélni azt, hogy mi a helyzet a Concord modelljével. Ez nem egy free-to-play játék lesz (mint például az Overwatch 2 vagy az Apex Legends), hanem 40 dollárt (kb. 16 ezer forintot) kér érte a Sony. Emiatt sokan le fogják írni, hogy ha fizetős, akkor emiatt már nem is érdemel figyelmet. Pedig egy ingyenes játék költségeit is be kell hozni. Ha egy játék free-to-play, akkor ott több mikrotranzakcióra lesz szükség, viszont egy fizetős cím esetében ezt vissza lehet fogni. Viszont korábban volt már fizetős hero shooter (eltérő képességekkel rendelkező karaktereket kínáló lövöldözős játék), ami azóta el is tűnt, a LawBreakers. Nem rossz ötlet a fizetős modell, ha cserébe nem erőltetik le a játékosok torkán ezt és ezt és ezt és ezt a mikrotranzakciót (az Electronic Arts bármelyik, Ultimate Team móddal rendelkező sportjátéka ilyen).
Viszont egy másik dolog, ami még elgondolkodtató, az a hasonló műfajú játékosok száma. A battle royale-bumm esetében is volt olyan játék, ami kb. EGY HÓNAP alatt bedöntötte a fejlesztőket (Radical Heights, és ugyanaz a Boss Key Productions volt mögötte mint a LawBreakers mögött), és ott is rövid idő alatt rengetegen próbálkoztak. Most egy másik műfajban próbálkozik sok fejlesztő és kiadó, de most a Fortnite helyett az Overwatch trónját akarják átvenni. Ez nem a játéknak szóló kritika, hanem egyfajta gondolatébresztő: ha van X játék, akkor az Y játékosnak Z ideje van rájuk. De ha X értéke nagyobb, akkor a Z kisebb lesz, mert nincs az embereknek korlátlan ideje és pénze. És ezért kiélezettebb harc zajlik a játékosokért, ami miatt az ár témaköre is fontossá válik. Lehet, hogy a Concord bukása az ára miatt történhet meg, és bár ez egy extrém véglet, a játék megjelenése előtt csak találgatni lehet, konkrétumot mondani nem.
Miken lehetne még javítani?
A bétában nincsen lehetőség tutorialokon keresztül tanulni és a célzásunkat gyakorolni, de szerencsénkre a megjelenéskor ez a hiányosság el fog tűnni. A kezelőfelületet jobban testre lehetne szabni ennél, és esetleg a látószög beállításának lehetősége (field of view = FOV) is fontos lehetne. A PlayStation 5-ön játszóknak mintha jelentős méretű lenne a célzásrásegítés, bár az is igaz, hogy az egér+billentyűzet párossal szemben alapból a DualSense kontrollernek nncs sok esélye. A karakterek kinézete a legjobb esetben is átlagosnak mondható, és most még nagyon személyiségük sincs. A műfajban ez elengedhetetlen, de a Firewalk idővel ezt is pótolni fogja. Néhány karakter eléggé OP volt, így Star Child és Roka mintha garantált győzelmet jelentene, és ezen is még kellene dolgozni a bolti verzió megjelenéséig. Esetleg még az is probléma lehet, hogy a spawnolástól a lövöldözésig eltelik valamennyi idő, de ez túlzottan kicsapongó időtartam lehet, inkább a hosszabb irányba eldőlve.
Bétát itt ne keressék
A GM49-es dalcímtól eltekintve (egy betű lett benne kicserélve, har har) a Concord összképe viszonylag jónak mondható. Értelemszerűen most még nem lehet értékelő boxot írni, de érzésre vagy 6,5-7 között lesz, vagy 7,5-8 között. Utóbbi akkor, ha a többi játékmód is kellően feszes tempójú lesz… jelenleg ugyanis az megvan, kissé Battlefrontos stílusban.
-V-
Amik jók voltak eddig:
+ Feszes tempó
+ Váltlozatos, megkülönböztethető pályák
+ Játékélménye egész jó
Amiken még lehetne javítani:
– Egyes hangeffektek talán túlzottan hangosak
– A kezelőfelület testreszabhatósága
– Balanszhiány (személyiséghiány…)
Kiadó: Sony Interactive Entertainment
Fejlesztő: Firewalk Studios
Stílus: hero shooter
Megjelenés: 2024. augusztus 23.