MOZI HÍREK – Az innováció néha a legváratlanabb helyzetekben születik. Doug Liman, A Bourne-rejtély rendezője, nem tervezte, hogy új irányt mutat a filmkészítésben. Azonban egy utolsó pillanatban hozott döntés, hogy engedély nélkül forgassanak egy jelenetet egy párizsi pályaudvaron, megteremtette a mára ikonikus „remegő kamera” technikát. Ez a kézi kamerával, bizonytalan mozdulatokkal rögzített stílus később az akció műfaj meghatározó jellemzőjévé vált, különösen a későbbi Bourne filmekben. Ami kezdetben egy szükségből fakadó improvizáció volt, mára a modern akciófilmek vizuális stílusává fejlődött, amelyet világszerte filmesek emulálnak.
Az IGN-nek adott interjúban Liman visszaemlékezett karrierjének kedvenc jeleneteire, és egy adott pillanatot emelt ki A Bourne-rejtély című filmből, amely a „remegő kamera” esztétika kezdetét jelentette. Ezt a filmet ma már modern klasszikusként tartják számon az akciómozik között, különösen egy jelenet miatt, amely kiemelkedik. A film 49. percében Matt Damon karaktere, Jason Bourne, belép a párizsi Gare du Nord pályaudvarra, és megnézi a vonatok érkezési tábláit. A jelenet, bár csekély hatással van a cselekményre, vizuálisan különbözik a film többi részétől, ami annak köszönhető, hogy improvizatív módon rögzítették.
„Azért emlékezetes az a felvétel, mert nem volt engedélyünk a forgatásra. Sem a stúdió, sem Párizs nem adott engedélyt a helyszíni forgatásra,” – magyarázta Liman. „Az olyan független filmekből, mint a Swingers, megszoktam, hogy gerilla stílusban forgassak, hivatalos engedély nélkül.”
Független filmes gyökereire támaszkodva Liman gerilla módszerrel dolgozott, és egy kis kézi kamerával ment Damon-nel a pályaudvarra, statiszták, stáb vagy professzionális világítás nélkül. Ez a spontán döntés kockázatos volt, különösen Damon akkori hírnevére tekintettel, de végül kifizetődött, és más filmesek figyelmét is felkeltette.
„Gyorsan kellett dolgoznunk, ezért van a jelenetnek az a remegő minősége. Az emberek gyakran a A Bourne-rejtély című filmmel társítják ezt a remegő kamerás megjelenést. Bár a folytatások kiterjedtebben használták ezt a technikát, az esztétika valójában ebből a szükségből született felvételből ered.”
Paul Greengrass, aki a sorozat első filmje után vette át a Bourne széria rendezését, kibővítette a remegő kamerás technikát, amelyet abban az egy jelenetben vezettek be, és integrálta azt a későbbi filmekben. Ez a dinamikus energia a Bourne sorozat védjegyévé vált, és számtalan más rendezőt inspirált arra, hogy alkalmazza ezt a stílust. De minden Liman szükségszerűségével kezdődött, hogy gyorsan rögzítse a jelenetet.
Doug Liman akciófilmes öröksége
A A Bourne-rejtély előtt Doug Liman már nevet szerzett magának olyan kritikailag elismert független filmekkel, mint a Swingers és a Go. A Bourne sikerének köszönhetően Liman előtt megnyílt az út, hogy az elkövetkező két évtized legnagyobb akciófilmjeit rendezze, mindegyik egyedi vizuális stílusával. A Bourne után Liman 2005-ben rendezte a Mr. és Mrs. Smith-t, egy bérgyilkosokról szóló akcióvígjátékot Brad Pitt és Angelina Jolie főszereplésével. 2008-ban rendezte a Hipervándor-t, egy sci-fi thrillert Hayden Christensen főszereplésével (Star Wars).
2014-ben Liman rendezte a nagymértékben alulértékelt A holnap határa című filmet, amely időutazást, sci-fit és idegen inváziót ötvöző egyedi keverék volt, Tom Cruise és Emily Blunt főszereplésével. Később olyan akciófilmeket rendezett, mint a The Wall, a Chaos Walking és az Amazon újraindított Úton útfélen című sorozatát. Liman legújabb projektje, The Instigators az Apple TV számára, egy akcióvígjáték, amely újra összehozza őt Matt Damonnal. Damon, Ocean’s 11 című filmjéből ismert színésztársával, Casey Affleckkel együtt egy rablópárost alakít, akik egy balul sikerült rablás után menekülnek. A film premierje augusztus 9-én volt, a kritikáját rövidesen nálunk is olvashatjátok.
Forrás: MovieWeb