A bolygó neve: Halál – A Foxot perelni kellett, hogy elkészüljön az Alien folytatása

RETRO FILMKRITIKA – Sigourney Weaver legendává vált Hollywoodban, amikor először öltötte magára a bátor Ellen Ripley szerepét Ridley Scott úttörő 1979-es sci-fi horrorjában, az Alienben. Ez az izgalmas, lélegzetelállító film egy űrhajó legénységét követi nyomon, akiket egy halálos földönkívüli terrorizál, miután az szabadon garázdálkodik a fedélzeten, és könyörtelenül elpusztít mindenkit, aki az útjába kerül. Az Alien ma már a filmművészet egyik legnagyobb alkotásának számít, és elindított egy sikeres, hosszú életű franchise-t, amely a mai napig hatással van a közönségre.

 

Azonban a folytatások elkészülése majdnem meghiúsult, miután a 20th Century Fox egy rendkívül nyilvános és ellentmondásos jogi vitába keveredett a Brandywine Productions-szel az Alien bevételei miatt, és a stúdiót gyakorlatilag perelni kellett, hogy engedélyezzék a várva várt folytatás elkészítését. Ezt szem előtt tartva, nézzük meg közelebbről az Alien franchise hosszú és bonyolult történetét, és derítsük ki, hogyan született meg végül a mestermű folytatása.

 

 

Egy hatásos filmes mestermű

 

Az Alien látványos debütálásakor a kritikusok és a nézők egyaránt elragadtatással fogadták a sci-fi film lenyűgöző lényhatásait és látványvilágát, amiért a film el is nyerte a legjobb vizuális effektusokért járó Oscar-díjat. Az ’70-es évek egyik legnagyobb filmje számos további elismerést szerzett, például három Saturn-díjat (köztük a legjobb sci-fi filmért), a Hugo-díjat a legjobb drámai előadásért, valamint a BAFTA-díjat a legjobb filmzene kategóriában, és több mint 184 millió dolláros bevételt hozott az alig 11 millió dolláros költségvetés mellett.

Bár az Alien kezdetben vegyes fogadtatásban részesült, mára az egyik legizgalmasabb és legfontosabb sci-fi és horror filmként tartják számon. Egy olyan sikeres és hosszú életű franchise-t indított el, amely számos folytatást, előzményt és keresztmetszeti filmet is magában foglal. A kasszasiker emellett Sigourney Weaver számára is biztosította, hogy vezető színésznővé váljon, megalapozva fényes filmkarrierjét. Több mint negyven évvel a 1979-es premierje után az Alien továbbra is magával ragadja a közönséget adrenalinnal teli akciójával, feszes tempójával és vibráló látványvilágával, a címszereplő lényt pedig azóta a filmtörténelem egyik legikonikusabb szörnyeként tartják számon.

Az Alien hatását a filmművészetre és a popkultúrára nem lehet eléggé hangsúlyozni. Baljós atmoszférája, élvonalbeli képi világa, egyedülállóan félelmetes szörnye és a sci-fi és horror mesteri keveréke a műfaj egyik sarokköve maradt, amelyre gyakran hivatkoznak. Az Alien franchise világszerte több mint 1,3 milliárd dollárt hozott, és soha nem okoz csalódást, amikor izgalmakról és borzongásokról van szó. A Syfy visszatekintő elemzése szerint a film „úttörő tudományos fantasztikus klasszikus” és „olyan film, amely annyira befolyásos, hogy nehéz elképzelni egy olyan időszakot, amikor az Alien még nem létezett.”

 

James Cameron beszél az Aliens plakátjáról, a filmről, amely sikeres filmrendezővé tette őt

 

Brandywine Productions vs. 20th Century Fox

 

Az Oscar-díj megnyerése, a kasszasiker, valamint Sigourney Weaver és Ridley Scott karrierjének fellendítése ellenére a 20th Century Fox nem lelkesedett az Alien folytatásának elkészítéséért. Amikor a folytatásról szóló tárgyalások megkezdődtek az 1979-es lenyűgöző bemutató után, a stúdió kétes módszerekhez folyamodott a folytatás finanszírozásának akadályozása érdekében.

Mint korábban említettük, az Alien 184,7 millió dolláros bevételt hozott mozis futtatása (és újbóli kiadása) során, és 51 házirekordot döntött meg a nyitóhétvégén, amikor a négynapos időszak alatt 3 527 881 dollárt keresett, a rajongók pedig sorban álltak a Grauman’s Egyptian Theatre előtt, hogy megnézhessék a filmet, annak ellenére, hogy soha nem kapott hivatalos premiert. Az Alien nyilvánvalóan lenyűgöző kereskedelmi teljesítménye ellenére a 20th Century Fox azt állította, hogy a sci-fi film megjelenése óta eltelt 11 hónapban a stúdió valójában 2 millió dolláros veszteséget szenvedett el.

A hollywoodi könyvelés varázsa révén a Fox megpróbálta elrejteni az Alien bevételeit, hogy csökkentse a Brandywine Productions társelőállító vállalatnak történő kifizetéseket, és ezzel megakadályozza egy esetleges folytatást. Az iparági könyvelők nagy felháborodását követően és a film bevételeinek széles körű újraszámolásának követelésére a Fox 1980 augusztusában gyorsan megváltoztatta álláspontját, és azt állította, hogy az Alien valójában 4 millió dolláros nyereséget hozott (ezt az adatot ismét vitatták). A Brandywine pert indított a Fox ellen a ki nem fizetett bevételek miatt, és amikor Joe Wizan, aki nyitott volt a folytatásra, átvette a stúdió filmrészlegének vezetését, a pert végül 1983-ban rendezték, és jóváhagyták az Aliens elkészítését, hogy segítsenek megtéríteni a Brandywine bevételeit.

 

 

James Cameron zűrös produkciója

 

Miután a Brandywine Productions és a 20th Century Fox között csúnya és keserű csata zajlott le, 1985-re hivatalosan is megkezdődtek a folytatás tervei. Egy újabb akadály akkor merült fel, amikor a Fox bejelentette, hogy nem akarja, hogy Sigourney Weaver visszatérjen, mivel tartottak a potenciálisan magas költségektől. Az Aliens írója és rendezője, James Cameron és a producer Gale Anne Hurd elszántak voltak Weaver visszatérésére, és miután sok huzavona és a színésznő kezdeti visszautasítása után, végül 1 millió dolláros fizetést és a jegybevétel egy részét biztosították neki.

Miután biztosították Weavert mint főszereplőt, a produkció gyorsan megkezdődött egy 75 napos forgatási ütemtervvel és 18,5 millió dolláros költségvetéssel. A színésznő mellett Michael Biehn, Paul Reiser és Bill Paxton is csatlakozott a stáblistához. Mint sok James Cameron-projekt esetében, a híresen kompromisszumot nem tűrő rendező összetűzésbe került a brit filmes stábbal, és nem értette az ország filmipari hagyományait, például az órás teaidőszakokat, amelyek megakasztották a produkciót. Cameron kirúgta az első asszisztens rendezőt, Derek Cracknellt, miután kéréseit figyelmen kívül hagyták, és egy ponton a Pinewood stáb még szolidaritásból is kivonult Cracknell mellett.

A filmrendező viszonylagos tapasztalatlansága akkoriban (31 éves volt a forgatás idején), valamint Cracknell elbocsátása majdnem teljes lázadáshoz vezetett a stáb részéről, ami arra késztette Cameront, hogy összehívjon egy órákig tartó értekezletet, amely lehetőséget adott a stábnak és a szereplőknek a panaszaik kifejtésére. Bár végül visszatértek a munkájukhoz és befejezték az Aliens forgatását, Cameron és a stábtagok soha nem alakítottak ki összhangot, és ennek eredményeképpen az Oscar-díjas rendező a forgatás befejeztével így szólt hozzájuk:

„Ez egy hosszú és nehéz forgatás volt, tele számos problémával. De az egyetlen dolog, ami mindvégig hajtott, az volt a bizonyos tudat, hogy egy nap elhajtok a Pinewood kapuján, és soha nem térek vissza, és ti nyomorult barmok még mindig itt lesztek.”

 

 

Az Aliens mint úttörő diadal

 

Az Aliens számos produkciós késedelmet, egy nagy horderejű pert és még egy forgatási lázadást is túlélt, hogy végül hét évvel az eredeti film bemutatkozása után, 1986. július 18-án végre a mozikba kerüljön világszerte. A sok fejfájást és gondot okozó, régóta várt folytatás végül minden erőfeszítést megért, mivel az Aliens az első helyen nyitott a kasszáknál, 10,1 millió dollárt keresve, túlszárnyalva a Fox elvárásait, és igazi nyári kasszasiker lett. Mozis futtatásának végére a film Észak-Amerikában 85 millió dollárt, világszerte pedig több mint 183 millió dollárt hozott.

A sokat emlegetett folytatás a kritikusokat is elragadtatta, akik dicsérték Weaver fenomenális alakítását, valamint az Aliens ijesztő jeleneteit, véget nem érő izgalmait és lenyűgöző vizuális effektjeit. A színésznő jogosan érdemelte ki az Oscar-jelölést remek munkájáért. Sokan megdöbbentek a horror és az akció intenzitásától, de ennek ellenére lenyűgözte őket Cameron félelem nélküli történetmesélési megközelítése, valamint az, hogy a rendező merte feszegetni a mozi határait. Az Aliens-t minden idők egyik legnagyobb folytatásának és az 1980-as évek egyik legemlékezetesebb filmjének tartják, és a Brandywine epikus harca a Foxszal nélkül Ellen Ripley izgalmas történetét és örökségét bűnösen rövidre zárták volna.

-Herpai Gergely „BadSector”-

 

 

A bolygó neve: Halál

Rendezés - 9.2
Színészek - 8.6
Történet - 8.2
Látvány/akció/zene/hangok (1986) - 8.6
Hangulat - 8.8

8.7

KIVÁLÓ

Az Aliens, vagy magyar címmel a "Bolygó neve: Halál" a folytatások között is kiemelkedő alkotás, amely a jogi csatározások és produkciós nehézségek ellenére végül diadalmasan debütált. James Cameron rendezése feszes tempójú, látványos és intenzív, Sigourney Weaver ikonikus alakítása pedig tovább erősíti a filmet. Az Aliens sikerrel épít a kultikus előzményre, miközben új szintre emeli a sci-fi és horror műfajokat.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu