TECH TESZT – Az Asus ROG Ally X a legújabb és legerősebb kézikonzolok egyike, amely teljesítményben könnyedén maga mögé utasítja a Steam Decket és a Nintendo Switch-et. Azonban a plusz teljesítményért egy borsos árat kell fizetni, és a Windows 11 még mindig bosszantó élmény hordozható formátumban.
A ROG Ally X külsőleg szinte teljesen megegyezik elődjével, azzal a különbséggel, hogy most már fekete színben pompázik. Finom eltérések persze akadnak: az ívelt markolatok kényelmesebbek, az ABXY gombok kissé megemelkedtek, és egy nyolcirányú D-pad is helyet kapott, amely jobban kezeli a diagonális mozgásokat. Ha azonban nem nézzük meg alaposan, alig tűnnek fel ezek a változtatások.
De a motorháztető alatt az Asus komoly fejlesztéseket eszközölt. A legjelentősebb változás a megnövelt akkumulátorméret. Az eredeti ROG Ally 40 Wh-s akkumulátorával körülbelül egy szinten volt a Steam Deckkel, míg az új ROG Ally X egy hatalmas, 80 Wh-s akkumulátort kapott. Ez nagyobb, mint az Asus Zephyrus G14 gamer laptopjának akkumulátora, amelyet imádtam a hosszú üzemideje miatt. Ennek ellenére az Ally X csak körülbelül 70 grammal lett nehezebb.
Az Asus a tárhelyet is kibővítette—a konzol most már 1 TB-os SSD-vel érkezik az előző 512 GB helyett—és kapott plusz 8 GB DDR5 RAM-ot is. Emellett lecserélték az XG Mobile portot, amely főként Asus külső GPU-khoz volt hasznos, egy USB4 portra, amely akár 40 Gbps sebességet is elérhet, így ideális külső dokkolóállomások csatlakoztatásához. De a specifikációk önmagukban nem mondanak el mindent.
A Windows leküzdhetetlen akadályai
A Windows nem hordozható eszközökre lett tervezve. Ez egyszerű és megkerülhetetlen tény. A Microsoft azt feltételezi, hogy operációs rendszeréhez egérrel és billentyűzettel, vagy legalább egy nagy érintőképernyővel közelítünk. Az operációs rendszer vezérlése egy kontrollerrel mindig is frusztráló élmény lesz. Hiába próbálkozom, egyszerűen nem tudom kikerülni azt az alapvető problémát, hogy hogyan lehet interakcióba lépni a képernyőn megjelenő dolgokkal.
Egyik prominens példa erre az Xbox alkalmazás. Az Asus komoly előrelépéseket tett az Armoury Crate SE alkalmazással, amelynek célja, hogy hidat képezzen a rendszered összes játékgyűjteménye között. Az Armoury Crate induláskor betöltődik, a jobb vezérlőkar mellett van egy dedikált gomb, amellyel bármikor megnyithatjuk, és tartalmaz parancsikonokat olyan alkalmazásokhoz, mint a Steam (amely kontrollerbarát Big Picture módban indul), vagy az Xbox, így elérhetjük az összes játékunkat.
A Microsoft még egy új Compact Mode-ot is kiadott az Xbox alkalmazáshoz, hogy jobban működjön a kisebb képernyőkön. De még mindig zavarba jön, amikor megpróbálunk navigálni benne. Amikor a D-paddal próbálom böngészni a könyvtáramat, az up és down gombok néha az alkalmazások rácsában mozgatják a kurzort, máskor meg görgetésként működnek, mint egy görgős egér.
Kísértésbe estem, hogy azt mondjam, ez egyszerűen ilyen, ha Windowst használsz egy kézikonzolon, és nem hibáztathatom emiatt az Asust. A cég mindent megtesz. Könnyebben tudtam Steam játékokat indítani, mint az eredeti Ally-n, és az Armoury Crate alkalmazás is sokkal megbízhatóbb, mint korábban volt.
De még mindig muszáj figyelmeztetni, hogy ha te is utálod a Windows-t handheld módban, akkor ne vedd meg a ROG Ally X-et, hacsak nem vagy hajlandó küzdeni a Microsoft operációs rendszerével a képernyőt tapicskolva. Frusztráltan húzogattam az érintőképernyőt, hogy alkalmazásokat váltsak a túl kicsi tálcán keresztül. Parányi érintési célpontokat kellett eltalálnom, hogy bezárjam azokat az alkalmazásokat, amelyek felugrottak az útba. És még mindig itt van az a tolakodó alacsony akkumulátor töltöttségi értesítés, amellyel a Windows megszakítja a játékot. Ezek csak néhány azok közül az idegesítő furcsaságok közül, amelyeken az Asus egyszerűen nem tud változtatni, amíg a Microsoft tervezi az operációs rendszert.
Ha nem is Duracell nyuszi, de azért igyekszik
A Windows UI problémái idegesítőek, de csak néha fordulnak elő. Amint belépsz egy játékba—feltéve, hogy jó kontroller támogatással rendelkezik—órákon át játszhatsz anélkül, hogy egyáltalán kapcsolatba kellene lépned a Windowszal. Az Ally X hatalmas akkumulátorának köszönhetően ez lehetséges.
A 80 Wh-s akkumulátor nagyobb, mint néhány játékos laptopé, és meg is térül. Az eredeti Ally akkumulátora alig bírta egy óránál tovább a Doom Eternalban. Az Ally X viszont közel három óráig bírta. A kevésbé grafikaigényes játékok, mint a Hades II tovább tartottak, bár nem annyival, mint reméltem.
A Steam Deck OLED-emmel közel 6 órát tudtam játszani a Hades II-vel, mielőtt töltenem kellett volna. A ROG Ally X közelebb került a három és fél órához, bár meg kell jegyezni, hogy az Ally X 120 Hz-es frissítési frekvenciával rendelkezik, szemben a Steam Deck OLED 90 Hz-ével. Ha 33%-kal több képkockát generálsz másodpercenként, az természetesen jobban meríti az akkumulátort, de egy olyan játéknál, mint a Hades II, ahol a másodperc töredékén múlik minden, örömmel cseréltem le az extra üzemidőt a gyorsabb képfrissítésre.
Véleményem szerint az akkumulátor élettartama már elérte azt a küszöböt, amely elfogadhatóvá teszi. Még mindig nem versenyezhet a Switch-csel vagy a Steam Deckkel, amelyek mobilközpontú operációs rendszerekkel rendelkeznek, és évek óta optimalizálják őket a játékok maximális hatékonyságú futtatására. De legalább már hosszabb ideig játszhatsz az Ally X-szel, mint ameddig egy Marvel-film tart, mielőtt lemerülne.
No és a játékélmény?
Ami a játékok teljesítményét illeti, ezen a téren is kicsit felemás a kép. Ismét elővettem azokat a játékokat, amelyeket Steam Decken is a legproblémásabbnak találtam teljesítmény, illetve játékélmény tekintetében. Ezekbe a címekbe vetettem bele magam: Baldur’s Gate 3, Starfield, Borderlands 3, Devil May Cry 5, Ghost of Tsushima, The Last of Us Part I, Black Myth Wukong és Resident Evil 4. Ami gyorsan pipáljunk ki a kézkonzol kezelhetősége, kényelme az a gombok ergonómiája, elrendezése, kezelhetősége tekintetében, mert az általában véve minden általam tesztelt játéknál megfelelő élmény volt és ha nem is annyira kényelmes a fogása a konzolnak, mint a Steam Decknek, de közel jár hozzá, tehát az élményt ez nem vetette vissza, mint az ormótlan, nehéz és nehézkes Lenovo Legion Go esetében.
Azonban az ASUS ROG Ally X-nél leginkább jobb teljesítményre várunk és ebben tekintetben egyes játékok jól szerepeltek, mások meglepően gyengén muzsikáltak. A Steam Decken legproblémásabb The Last of Us Part I és a szintén kissé gyengén muzsikáló Resident Evil 4 például igen jól futottak, különösen a TloU volt kellemes meglepetés, végre, handhelden is élvezhettem ezt a címet, ráadásul Medium/High beállításokkal 30-40 fps körül. A Resident Evil 4 is, mediumon, Ray Tracinget is bekapcsolva (!) is kellemesen, szintén 30-40 fps között futott, csak néha esett 30 alá. A Devil May Cry 5 nálam fix 60 fps volt Steam Decken érdekes módon, hasonló beállításokkal Ally X-en azért 50 fps körülre esett, igaz, ekkora képernyőn úgysem fogod észrevenni a különbséget. A Baldur’s Gate 3 és a Starfield viszont épp olyan pocsékul futottak, mint Steam Decken, közepes beállításokkal is rendszeresen 30 fps alá esve, sőt, még néha még 20 fps alá is befigyeltek. A nemrég kijött Black Myth Wukong kicsit jobb minőségben futott, mediumon, de azért a 30 fps alá beesést, vagy durva be-belaggolást itt sem úsztam meg.
Összességében, bár az ASUS Rog Ally X elvileg a legerősebb handheld azért azt a lehengerlő hardvertudást nem éreztem benne a játékok során, mint amire számítottam.
A legjobban fejlődő játékos
Még mindig nehezemre esik kijelenteni, hogy egyértelműen ajánlom-e a ROG Ally X-et vagy sem. De legalább most már attól függ, ki kérdezi. Ha szülő vagy, aki kézikonzolt vásárolna a gyerekének – vagy ha magadnak szeretnél egyet, hogy munka után egy játék mellett lazíts minimális frusztrációval – akkor valószínűleg érdemes kihagyni ezt a konzolt.
Ha viszont nem ijedsz meg a beállítások babrálásától, és nem zavarnak a felhasználói felület furcsaságai, akkor a ROG Ally X egy szebb élményt nyújthat (bizonyos szempontból), mint a piacon lévő többi kézikonzol. Ha már egyszer bejutottam a játékba, a Hades II sokkal élvezetesebb volt az Ally X 120 Hz-es kijelzőjén, mint a Steam Deck-en. Gyakran kellett itt is a töltő után nyúlnom, de legalább nem éreztem úgy, mintha állandóan a falhoz lennék kötve.
Az Asus valódi erőfeszítéseket tesz, hogy a kézikonzoljait a lehető legjobbá tegye. Vannak dolgok, amelyeket csak a Microsoft tud megoldani, és ezekhez évek is kellenek, de ha egy olyan kézikonzolt szeretnél, amely minden játékodat képes futtatni – nem csak a Steamen lévőket – akkor a ROG Ally X az egyik legjobb választás. Csak készülj fel egy kis bosszúságra.
-Herpai Gergely (BadSector)-
Pro:
+ Hatalmas akkumulátor
+ 120 Hz-es kijelző
+ Bővített tárhely és RAM
Kontra:
– Windows nehézkes kezelése
– Magas ár
– Rövidebb akkumulátor élettartam, mint a versenytársak
Asus ROG Ally X
Dizájn - 7.2
Képernyő - 7.6
Szoftver - 3.2
Akkumulátor élettartam - 8.2
Ár/minőség - 6.8
6.6
KORREKT
Az Asus ROG Ally X egy hihetetlenül erős kézikonzol, amely a teljesítményével lenyűgöz, de a Windows 11 használata hordozható formában továbbra is nehézkes. A nagy akkumulátor élettartam és a 120 Hz-es kijelző nagyszerű élményt nyújt, de csak azoknak ajánlott, akik nem riadnak vissza a Windows okozta bosszúságoktól.