Nem éppen újkeletű a két amerikai techvállalat közötti vita, és az, hogy már megint kezdenek egymásnak menni, már nem akkora meglepetés.
Idén az Apple megnyitotta az App Store-t a játékokat streamelő szolgáltatások előtt. Ilyen például az Nvidiától a GeForce Now, vagy a Microsofttól az Xbox Cloud Gaming (korábban xCloud). Ezzel nem kellet a felhasználóknak az iPhone-on és az iPaden egy webes applikációhoz folyamodniuk, de ennek ellenére sem az Nvidia, sem a Microsoft nem készített egy natív appot az iOS-re. A Microsoft ezt magyarázta meg még február közepén.
Phil Spencer, az Xbox-vezér akkor azt mondta a The Verge-nek, hogy az Apple felhős változtatásai nem elegendőek az Xbox számára, ugyanis nincsen elegendő terük ahhoz, hogy az Xbox Cloud Gaminget monetizálhassák az iOS-en. Az Apple javaslatára csak annyit mondott, hogy akár azt is lehetne mondani, hogy az ellenkező irányba mennek egy bizonyos módon, de biztosan nem nyitottak eléggé ahhoz, hogy a a világ legnagyobb játékos platformján a versengés is megvalósulhasson, majd hozzátette, hogy igyekszik az Apple-vel és a Google-vel azon dolgozni, hogy valamilyen megoldás születhessen.
Az Egyesült Királyság verseny- és piacfelügyeleti hivatalának (CMA) a Microsoft kiemelte, hogy januárban, márciusban és áprilisban megejtett Apple App Store-változtatások sem elegendőek ahhoz, hogy natív Xbox Cloud Gaming app szülessen az iOS-en, mert még mindig van akadály, ugyanis technikai és gazdasági szempontból nem tudja a redmondi cég betartani a szabályokat, ha azok magába foglalják az Xbox Cloud Gaming-szolgáltatásokat az iOS-en. Az Apple a multiplatform szolgáltatásoktól azt kéri, hogy minden tartalom, előfizetés és funkció natívan az appon belül legyen, így azokat az appon belül kellene megvásárolni és kifizetni.
Ezzel viszont a Microsoftnak arra kellene kérnie a külsős fejlesztőket, hogy programozzák át a játékaikat, ami jelentős erőfeszítés lehetne olyasminek, ami talán nem is lenne sikeres. Csakhogy eközben az Apple azt mondja, hogy támogatja a felhős játékokat a webes applikációkon keresztül, és két, a The Verge-től származó cikkre hivatkozott, ami arról beszél, hogy az Xbox Cloud Gaming teljesítménye javult az iPhone-on és az iPaden, és már több mint 20 millióan használták a redmondiak szolgáltatáást az iOS-en. A cupertinói cég hozzátette, hogy a Microsoft nem kereste őket emiatt, holott többször is kísérletet tett az együttműködésre.
Az Apple szerint az appon belüli vásárlások kötelezettségével kapcsolatban a fejlesztőknek nincs nagy nehézségük, és példaként az Antstreamet hozta el, ami az első iPhone játékstreamelő szolgáltatást hozta létre, és több cégtől összesen több mint 1300 retro címet kínál. A CMA határidőt adott minden érintett cégnek, hogy a piaci vizsgálatra areagáljon, mielőtt novemberben jönne a hivatal előzetes értékelése. A CMA 2025-ben véglegesíti majd azt.