The Lord of the Rings: Return to Moria – Aranybánya

TESZT – A Free Range Games játéka már lassan egy éve, hogy megjelent (ugyanis 2023 októberében jött ki), és ez a múlt héten kapott egy nagyobb frissítést, de vajon ennek ellenére érdemes-e előszedni a Gyűrűk urán alapú játékot, vagy érdemes inkább csak legyinteni egyet, és inkább valami másba fektetni a rendelkezésünkre álló időnként és pénzünket? A válasz többnyire egyértelműnek tekinthető.

 

Kissé trükkös a megjelenés, ugyanis először PC-n az Epic Games Store-on jelent meg, majd decemberben a PlayStation 5-ön, és múlt héten az Xbox Series mellett PC-n a Steamen is felbukkant a túlélős, kraftolós játék…

 

A The Lord of the Rings: Return to Moria fejlesztői beszéltek a fény szerepének fontosságáról a játékmenetben és arról, mi lesz a crafting funkciója.

 

A Golden Update

 

Béta formájában már hosszabb ideje elérhető volt az Epic Games Store-on a sandbox mód, de most most már minden platformon ott van a linearitást eldobó mód, ami procedurálisan generál mindent, így sosem lesz teljesen ugyanaz az élményünk, így a nehézségi szint attól is függ, hogy mit dob nekünk a játék. A másik újítás a frissítésben az, hogy cross-play van. Akár nyolcan is játszhatunk együtt (a Steamen a hosztoló indíthat ilyet, és mindegy, hogy a többiek honnan jönnek). Páncélokból és fegyverekből is érkezett összesen tizennégy, de ezeket csak a sandbox módban lehet felfedezni. Ezért is érdemes ezt a módot elővenni, és ha a törpénket ezekkel a tárgyakkal szereljük fel, át lehet vinni mindent a sztorimódba.

A bázisunkkal kapcsolatban is jöttek új tárgyak (kozmetikusak, így szőnyegek, bútorok, asztalok, székek, ilyesmi). Az építés maga is javult amúgy, mert módosították az épületekre vonatkozó stabilitás rendszerét. Eddig nem volt lehetőség szólóban játszva megállítani a játékot, de ezt a Free Range Games végre pótolta, és van egy ambient (környezeti) háttérzenei opció is, továbbá a nehézségi szintet is több módon lehet behangolni (a harcokra, az ellenfelek agressziójára és túlélésre vonatkozó; világban és bányászat során során felbukkanó loot; a hordák, támadások és őrjáratok gyakorisága), meg bugfixáltak. De nézzük, hogy maga a játék miről is szól…

 

A fejlesztők bejelentették a The Lord of the Rings: Return to Moriát, az első építkezős túlélőjátékot, amely J.R.R. Tolkien Lord of the Rings univerzumában játszódik.

 

Túlélem én (Gloria Gaynor után szabadon)

 

Szóval a RtM először viszi a Gyűrűk urát a túlélős-kraftolós műfajba Középfölde negyedik korszaka során, a fő sorozat eseményei után. Gimli vezeti a törpéket, ahogy igyekszik Móriát, a szülőföldjüket visszavenni, hogy Khazad-dum királyság ismét működhessen. Csakhogy a bányákból nem olyan könnyű kijutni, Szauron hatása továbbra is jelen van, és valami korrumpálja a területet is. Egyedi törpét hozhatunk létre, de a karakteralkotó nem annyira mély, aztán jöhet az első bázisunk felépítése, majd az első eszközeink után bányásznunk kell. A túlélős, kraftolós játékokhoz felettébb hasonlít, de például újítás az, hogy bányászós énekkel jobb teljesítményt adhatunk elő odalenn, hogy több erőforrással jöhessünk vissza. Csak bizonyos falakon lehet áttörni, de ez inkább korábban volt probléma, ugyanis a sandbox mód ezt fel tudja dobni. A felfedezés során a lerombolt bázisok és felszerelések feljavítása lesz a fontos, mert eleinte ezekre kell támaszkodni. A felfedezéses elem nem tűnik annyira izgalmasnak, és a világ maga sem annyira izgalmas látványú.

A bányákhoz képest főleg nem. Hiába van többféle környezet, nagyon rövid idő alatt rájuk lehet unni. Aztán ott vannak a harcok is, amikben farkasok, medvék és orkok lesznek dögivel, de maguk a küzdelmek sem tűnnek annyira izgalmasnak, hiába vannak ott az új felszerelések, mert többnyire a támadás spammelése megteszi, és nem olyan biztos, hogy ezen a nagy frissítés számottevően változtatott. Ebből adódóan fel kell tenni a kérdést, hogy a játékot érdemes-e inkább barátokkal játszani? A válasz egyértelműen igen: így könnyebben át lehet lendülni a játék adta korlátokon, ugyanis a szabadságnak valamelyest hiánya van a RtM-ben, de azért mindenféleképpen erősebb végeredményt mutathat fel mint a tavalyi másik Gyűrűk ura-játék, a Gollum, ugyanis a Daedalic nem hogy kifinomult, hanem kiforratlan élményt dobott a boltokba a többszöri halasztás ellenére. (Ha azt értékelni kellene, akkor az csak a humoros bugok miatt kapna csak jóindulatból egy 3/10-es értékelést, és még ez is valamelyest túlzásnak bizonyulna…) Azért pár jó dolgot a Return to Moriáról el lehet mondani: akinek tetszik a Gyűrűk ura, nekik a hangulat és a háttértörténet remekül meg fogja dobni az éményt, és többnyire a művészeti stílus is elfogadhatónak tekinthető, viszont ezen túl nem nagyon próbált egyedi utat járni, és ezért lett olyan az értékelése, amilyen pár sorral lejjebb olvasható, amint ez a mondat befejeződik.

 

 

Csak barátokkal, csak a rajongóknak

 

The Lord of the Rings: Return to Moria alapból egy 6/10 volt, a frissítéssel és a cross-play segítségével ez felment egy 6,5/10-re. Nem tekinthető rossz játéknak, ámbátor forradalminak sem nevezhető. Ha tetszik a Gyűrűk ura franchise, egy fél pontot még rá lehet tenni az értékelésre, és ha van kivel co-opban játszani, még egy fél pontot hozzá lehet adni. Szóval ez nem olyan rossz, de azért nem annyira forradalmi sincs. Most kb. 7-8 ezer forintért lehet megvenni a Steamen… ennyit talán megér.

-V-

Pro:

+ Remekül dolgozik a Gyűrűk ura-anyagból
+ Korrekt művészeti stílus
+ Barátokkal jobb

Kontra:

– A kezelhetőség…de egyedül felejtős
– Nem nagyon mer újítani
– A sandbox mód nélkül nem lenne még ennyi szóra sem érdemes!


Kiadó: North Beach Games

Fejlesztő: Free Range Games

Stílus: túlélő/kraftolós

Megjelenés: 2023. október 24. (Epic Games Store/PC); 2023. december 5. (PlayStation 5); 2024. augusztus 27. (Xbox Series/Steam/PC)

The Lord of the Rings: Return to Moria

Játékmenet - 6.2
Grafika - 6.8
Történet - 7.1
Zene/hangok - 5.9
Hangulat - 7

6.6

KORREKT

Kissé egyedi módon dolgozik a Tolkien-hagyatékkal, de annyira nem maradandó.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)