ELŐZETES – Üdvözlünk a stratégiai játékok új korszakában: Civilization 7 mindent felforgat, és elhozza a sorozat legnagyobb megújulását. Sid Meier koronázatlan ékköve forradalmat hirdetett a 2024-es Gamescomon, miközben megőrizte mindazt, ami a Civ-et annyira különlegessé és egyedivé teszi.
Megérkezett a Civilization 7 – a rajongóknak csak „Civ 7” –, és vele együtt visszatért a stratégiai játékok királya, amely már 1991-ben, megszületésekor is megrengette a műfajt. A 2024-es Gamescomon egy közel harmincperces bemutató során tanúi lehettünk annak, hogy a sorozat ékköve jobb formában van, mint valaha. Két dolog vált világossá: a rengeteg változás miatt a veterán játékosok sem hagyhatják ki az új bemutatókat, és Sid Meier, valamint a Firaxis csapata képes volt teljesen megújítani a játékot, úgy, hogy közben megőrizték mindazt, ami a Civ-et annyira egyedivé teszi.
Negyedek, körzetek és a városépítés művészete
„Csak még egy kör, és vége.” Talán ez a legnagyobb önámítás, amit a játékosok mondanak maguknak, annak ellenére, hogy pontosan tudják, még órákig fognak játszani. Az Civilization tökélyre vitte azt az egyedülálló varázst, amely a bonyolult, sok menüvel, mechanikával és lehetőséggel rendelkező játékot egyszerűen érthető élménnyé alakítja át.
Vegyük számba a változásokat: Civilization 6 rengeteg újdonságot hozott. A körzetrendszer és a városok specializációja talán a legmeghatározóbb újítások közé tartozott, amelyek további mélységet és személyre szabhatóságot adtak a városépítéshez. Emellett megjelentek az „Egyedi Napirendek” is, amelyek egyedibbé tették a vezetőkkel való diplomáciai interakciókat. Találkozhattunk olyan új mechanikákkal, mint a vallási győzelem – ami sok játékos kedvence – és a dinamikus terep változások, amelyeket mind a katonai, mind a gazdasági stratégiánkban figyelembe kellett venni.
Most azonban a változások még ennél is messzebbre mentek: csupán a Civilization 6-ban látottak 35%-át tartották meg. Például, a folyók most már hajózhatók, ami nemcsak a kereskedelmet és a diplomáciát befolyásolja, hanem a háborút is. Összességében most nagyobb szabadságot kapunk a városok irányításában. Mondhatnánk úgy is, hogy a körzetek mostantól szerves részét képezik a városközpontnak.
Az egyszerű elkülönítés helyett most egy sokkal összetettebb rendszerrel gazdálkodunk: városi és vidéki körzetekkel, amelyek mindegyikének megvannak a saját jellegzetességei. A városi körzetekben akár két épület is felhúzható, míg a vidéki körzetek adják a munkaerőt és a növekedéshez szükséges erőforrásokat. Minden a város egy olyan központi magja körül forog, amelyet specializálhatunk és optimalizálhatunk, hogy minden település különbözzön a többitől. Egy tudományos központú negyed például olyan hely, ahol a tudás növelésére szolgáló épületek találhatók, de ez a döntés befolyással lesz a város egészére.
Ezeket az újításokat tovább gazdagítja a községek bevezetése. A hagyományos városoktól eltérően ezek specializálódhatnak – például aranybányász községek, mezőgazdasági falvak – és hatással vannak a környező településekre és az egész birodalomra. Ráadásul akár városokká is fejlődhetnek, mint egy másodosztályú csapat, amely végül a Bajnokok Ligájában találja magát.
A civilizációk függetlenednek
Minden játék három nagy korszakra oszlik: Ókor, Felfedezés és Modern kor. Minden korszak saját egyedi játékmenettel és küldetésekkel rendelkezik – legyen az hódítás, felfedezés, terjeszkedés vagy szövetségkötés –, és mindegyikben négy különböző utat választhatunk, amelyek összefonódnak és kölcsönösen befolyásolják egymást.
Ezek az utak a megszokottak: tudomány, kultúra, gazdaság és háború. Amikor egy korszak végére érünk, beindul egy válságidőszak, amely lezárja az adott korszakot. Ez egyfajta társadalmi vagy kulturális összeomlást jelent, amely során a világ teljesen átalakul körülöttünk. Sok esetben ez szó szerint is igaz: például természeti katasztrófák, kontrollálhatatlan tüzek egy kitörő vulkán miatt, áradó folyók vagy szélsőséges aszályok formájában.
Minden civilizáció maradandó nyomot hagy maga után, saját, egyedi lenyomatot formálva, ahogyan azt bármely történelemrajongó igazolhatja. Ezúttal azonban a Firaxis különösen jól ragadta meg ezt az esszenciát az átalakuló események révén. Vegyük például az Egyiptomot, amelyet a Firaxis a Gamescomon mutatott be: itt nem egy hagyományos fáraó vezeti az országot, hanem Augustus császár, és úgy dönthetünk, hogy a történelem útját követjük, vagy más civilizációk hatásait is beépítjük, hogy megalkossuk a saját „Egyiptomunkat”.
Az, hogy külön-külön választhatunk civilizációt és vezetőt, mindegyikük saját képességfával rendelkezik, óriási szabadságot biztosít számunkra, hogy mit érhetünk el a játékban. Ez a változtatás előnyünkre válhat: megelőzhetjük riválisainkat, és aranykorszakokat élhetünk meg, miközben szomszédos területeket igázunk le. Ugyanakkor ez komoly globális destabilizációt is okozhat, az egekbe szökő költségekkel, és azzal a keserű felismeréssel, hogy nem keresünk aranyat, hanem inkább polgártársaink elégedetlenségét gyűjtjük be.
Új civilizációk és vezetők
Habár a Civilization 7 összes lehetséges civilizációját még nem erősítették meg, az eddig kiadott videók és anyagok alapján néhány már könnyen kikövetkeztethető. Olyan régiók, mint Amerika vagy Arábia, kultúrák, mint az aztékok vagy az egyiptomiak, valamint olyan nagy birodalmak, mint Franciaország, Németország, Anglia, Görögország, India, Mongólia, Róma vagy Japán valószínűleg elkerülhetetlenek.
A Vida Extra magazin munkatársai egy interjú során, melyet a baltimore-i Firaxis stúdióban készítettek, azt sugallták, hogy ezúttal sokkal nagyobb változatosságra számíthatunk, amely egy „gazdag földrajzi sokszínűséget” fog felölelni, beleértve „azokat a kultúrákat is, amelyek eddig még soha nem szerepeltek a játékban”, a korai időktől egészen a „modern vezetőkig.” A fejlesztők célja, hogy minden jelentős kultúra és civilizáció képviselve legyen.
A vezetők megjelenítése is új szintre emelkedik: ezúttal a karakterek a lehető legnagyobb grafikai és színhűséggel lesznek ábrázolva. Ráadásul, ahogy az már megszokott, minden vezető a saját nyelvén és stílusában fejezi ki magát, tovább növelve a játék hitelességét és mélységét.
A játék teljes újragondolása
Összességében a Civilization 7 egy sokkal mélyrehatóbb megújulás, mint amit elsőre gondolnánk. A fejlesztések számos területet érintenek, a felszínt csak alig kapargattuk. A diplomáciai rendszert is újragondolták: az eddigi alkudozásokat most már kézfogások váltják fel, amelyek az adott játékos befolyásának és geopolitikai stratégiájának eredményeként születnek. Ez pedig kihat a háború művészetére is. Egyszerűen fogalmazva, szövetségeket fenntartani most könnyebb, mint a Civilization 6-ban. Ugyanakkor, ha az egyik fél jelentősen több befolyást fektetett a szövetségbe, mint a másik, a kevesebb katonai támogatással rendelkező fél folyamatos és egyre súlyosbodó hátrányokat szenvedhet el.
Ahogy Bob Dylan énekelte: „Az idők változnak” – és ez a generációs különbségekre is igaz. A Civilization 7-ben a győzelemhez most több oldalirányú gondolkodásra, a rendszerek mélyebb megértésére lesz szükség. Vizuálisan pedig egy új generációs játékhoz méltó látványt nyújt: hatalmas előrelépés történt a textúrák minőségében és a kamerakezelésben is.
Megjelenési dátum és kiadások
A Firaxis Games és a 2K Games díjnyertes sorozata hamarabb érkezik a konzolokra és a PC-kre, mint ahogyan sokan számítottak rá, ráadásul több különleges kiadásban is elérhető lesz. A Civilization 7 2025. február 11-én jelenik meg PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S és PC platformokra 69,99 eurós áron, illetve Nintendo Switch konzolra 59,99 euróért.
De a forradalom itt nem áll meg. Elérhető lesz egy Deluxe kiadás is, amely 99,99 euróba kerül (Nintendo konzolon tíz euróval kevesebb), és lehetőséget nyújt a korai hozzáférésre: a játékosok már február 6-tól játszhatnak vele, valamint hozzáférhetnek a Tecumseh és Shawnee csomagokhoz, illetve a Crossroads of the World Collection csomaghoz, amely további letölthető tartalmakat, fejlesztéseket és egyéb extrákat tartalmaz.
A legelkötelezettebb rajongók és azok, akik a lehető legteljesebb élményre vágynak, választhatják a Founders Edition-t, amely 129,99 euróért (Nintendo Switch-en 119,99 euróért) lesz elérhető. Ez a változat szintén biztosítja a korai hozzáférést, és tartalmazza a Right to Rule Collection nevű DLC-t, valamint egyéb exkluzív letölthető tartalmakat is. A Founders Edition a PSN, Xbox és Nintendo digitális áruházakban lesz megvásárolható, és 2025. február 28-ig érhető el.
–Herpai Gergely „BadSector”–