TESZT – Az Age of Mythology egy generáció meghatározó RTS-élményei közé tartozott, így nem túlzás azt mondani, nagy fába vágja a fejszéjét, aki úgy dönt, remake-et készít az Ensemble Studios klasszikusából. Nézzük, hogy ez a széles koprodukcióban készült „Retold” változat vajon képes-e felnőni a nagy elődhöz?
Emlékeztek még azokra az időkre, amikor valós idejű stratégiai játékok – a közismert rövidítéssel RTS-ek – a PC-s játékok piacának meghatározó szereplői voltak? Amikor a Command & Conquer és a Warcraft élő, virágzó franchise-oknak számítottak, és minden, ami „Age of…”-fal kezdődött, garancia volt a sikerre. Ebbe a közegbe érkezett az Age of Empires készítőitől, utóbbi széria spin-off-játékaként 2002-ben az Age of Mythology. Habár kockázatos lépés volt a fantázia világába átvezetni egy ennyire erős történelmi beágyazottságú szériát, az Age of Mythology hatalmas sikernek bizonyult. Néhány év alatt közel 900 000 példányban kelt el és máig hivatkozási alap a zsáner szerelmesei körében.
Az Age of Mythology: Retold pontosan őket, illetve a régi idők stratégiai játékainak szerelmeseit célozza meg, miközben modern köntösbe öltözteti a klasszikus élményt. A játék egy egészen széles fejlesztői együttműködés keretében valósult meg. A World’s Edge, Forgotten Empires, Tantalus Media, CaptureAge és Virtuos Games fejlesztőcsapatok közösen alkották meg, és az Xbox Game Studios adta ki. Lássuk, mit sikerült letenniük az asztalra, milyen újdonságokra számíthatnak azok, akik adnak egy esélyt a Retold-nak!
Isteni látvány
Kezdjük a külcsínnel. Az egyik leginkább szembetűnő változás a játék vizuális megújulása. A grafikai frissítések nemcsak szebbé, hanem részletgazdagabbá is tették az Age of Mythology: Retold-ot. Ezzel együtt a készítőknek sikerült megőrizniük az eredeti játék hangulatát. A karakterek és a környezet, a tájak kidolgozottsága lenyűgöző, különösen az eredetihez viszonyítva. A mozgás terén is érezhető a javulás, habár néhány esetben a karakterek animációi kissé merevek maradtak. Az új UI (felhasználói felület) is sokkal inkább átlátható és felhasználóbarát, ami megkönnyíti a játékosok számára a navigációt és az irányítást.
Az egységek, az erőforrások és az építési lehetőségek elrendezése letisztult és logikus. A hős egységek jellegzetes aurával csillognak, és a környezet részletessége szembeötlő. A fejlesztés során parázs vita kísérte a karakterportrék készítését. Aggodalmak merültek fel velük kapcsolatban: egyesek azt feltételezték, hogy a fejlesztők mesterséges intelligencia segítségével készítették el őket. Ezt a vádat a készítők határozottan tagadták, egyértelműen kijelentve, hogy emberi művészek rajzolták a portrékat. Ezzel együtt talán nem is az a legnagyobb probléma, hogy ki rajzolta őket, hanem az, hogy kicsit mintha hiányozna belőlük a báj…
Csodák földjén
Az Age of Mythology: Retold megőrizte az eredeti játék alapvető mechanikáit, miközben finomított is rajtuk a modern elvárásoknak megfelelően. A játékosok továbbra is különböző mitológiai népek, frakciók közül választhatnak, mint például a görögök, egyiptomiak, „északiak” és természetesen az atlantisziak. (A 2014-es remasterben behozott kínaiak viszont hiányoznak.) Mindegyik saját egyedi egységekkel és képességekkel, mitológiai lényekkel és hősökkel rendelkezik. Az erőforrások gyűjtése és a hadsereg építése továbbra is központi eleme a játéknak. Ugyanakkor az újításoknak köszönhetően a játékmenet gördülékenyebb és kiegyensúlyozottabb lett.
A mikromenedzselés továbbra is fontos az egységtípusok elrendezéséhez, illetve, hogy megfelelő sorrendben küldjük őket csatába. Azonban az „Attack Move” segítségével egyszerűbbé válik harcosaink bevetése és a csata lefolyása is. A dieu, öngyilkos támadások az ellenség épületei ellen, miközben az ellen harcosai tömegével mészárolják a gyanútlan katonáinkat! Fontos a harcban, hogy megtaláljuk a megfelelő arányt az emberi és a mitikus egységek között, és tudjuk, mikor kell a brutálisan kemény hősöket is csatába küldeni velük. Az ellenséges AI is valamivel jobban muzsikál, így egyértelműen kijelenthető, hogy ezen a téren történt fejlődés.
Nincs új a Nap alatt?!
Ha már a fejlődésénél tartunk, az új kiadás számos újítást hoz magával. Az egyik legfontosabb az új mitológiai egységek és hősök bevezetése, amelyek még változatosabbá teszik a csatákat. Emellett a fejlesztők különös figyelmet fordítottak a többjátékos módra, amely most még stabilabb és élvezetesebb. Az új kampányok és küldetések pedig hosszú órákra lekötik a játékosokat, miközben új történeteket és kihívásokat kínálnak.
A God Power-ek már nem egyszeri, a játékot eldöntő kataklizmák, hanem cooldown-t kaptak és többször is bevethetők. Nehéz megmondani, hogy ez mekkora változást jelent mondjuk a stratégia téren. Az egyszeri csapások helyett most az időzítés pontosságával kell játszanunk a Retold-ban. A Power-ek többnyire AoE sebzést okozó képességeket takarnak, néhány olyan élvezetes fordulattal, mint Aphrodité átka, amely az ellenséges egységeket disznókká és erőforrás-buffokká változtatja.
Az isteni hatalmak azonban nem kizárólag arról szólnak, hogy halálos esőt zúdítsunk az ellenre kielégítő AoE-sebzéssel. Vegyük például a csodákat (Wonders). Míg korábban a csodák szintén egyszeri, győzelmi eszközként működtek (már, ha elég sokáig tudtuk őket védeni…), most passzív buffokat nyújtanak a játék hátralévő részére. Ez egy kevésbé stresszes út a győzelemhez, de nem feltétlenül egyszerűbb, mivel még mindig alaposan meg kell fontolnunk, hogyan költsük el ezeket az erőforrásokat.
Nem szirénének
A játék zenei aláfestése és hanghatásai is jelentős frissítéseken estek át. Az új zenék tökéletesen illeszkednek a játék mitológiai témájához, és hozzájárulnak a hangulat fokozásához. A szinkronhangok azonban vegyes fogadtatásban részesültek. Egyes karakterek hangjai jól sikerültek, azonban mások esetében a szinkron kissé erőltetettnek tűnik. Tegyük hozzá gyorsan, a rossz szinkronnak és színészi játéknak – különösen az átvezető animációk során – megvan a maga hagyománya, ami éppen a ’90-es évekből ered. Bárki, aki játszott a régi Command & Conquer és Red Alert-játékokkal, tudja, miről beszélek…
Extended? Ugyan, Retold!
Az Age of Mythology: Retold egy remek példa arra, hogyan lehet egy klasszikus játékot modernizálni anélkül, hogy elveszítené az eredeti varázsát. Lényegesen nívósabb újrakiadás, mint ami az Extended Edition volt tíz éve. A grafikai és játékmenet újításai, valamint az új tartalmak mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az AoM friss és izgalmas maradjon a régi és új játékosok számára egyaránt. Habár vannak kisebb hibái és hiányosságai, összességében az Age of Mythology: Retold egy kiváló remake, amely méltó az eredeti játék hírnevéhez.
-ROD-
Pro:
+ Hűséges az eredetihez
+ Gördülékeny, modernizált játékmechanikák
+ Remek látvány és zene
Kontra:
– Ingadozó minőségű hangok
– Tartalom terén nincs sok újdonság
– Néhány apróbb bug
Kiadó: Xbox Game Studios
Fejlesztő: Forgotten Empires, World’s Edge
Stílus: RTS
Megjelenés: 2024. szeptember 4.
Age of Mythology: Retold
Játékmenet - 9
Grafika - 8.5
Történet - 8.5
Zene/Audió - 8
Hangulat - 8.5
8.5
KIVÁLÓ
Az Age of Mythology: Retold egy remek példa arra, hogyan lehet egy klasszikus játékot modernizálni anélkül, hogy elveszítené a régi varázsát. Minden apró hibájával és hiányosságával együtt egy kiváló remake lett, amely méltó az eredeti játék hírnevéhez.