TESZT – Nincs elég élelmiszer. Nincs elég fűtés. Nincs elég munkaerő. Káosz mindenütt, de legfőképp a játékos fejében; így lehetne a legrövidebben definiálni az 11 Bit Studios játékát, ami három évtizeddel az első rész után játszódik. Ebben a városkezelősdiben nem csak a környezetünk lesz fagyos, hanem a mi lelkünknek is ilyen könyörtelennek kell lennie. Épp ezért lesz a Frostpunk 2 az év egyik sikerjátéka… de csak PC-n!
Az, hogy miképp építkezünk a hatszögletes rácson, elég gyorsan eldöntheti, hogy sikeresek leszünk-e a városmenedzselésben avagy sem.
A melegedő ebben a világban nem létezik
A hexagonális rácsokra pakolhatjuk az eltérő városrészeket, aztán területenként eltérő épületeket húzhatunk fel a rendelkezésünkre álló helyen. Meg kell fontolni, hogy mit hova építünk. Egy gyárrészleget azért ne tegyünk egy lakótelepre, mert ez szennyezi a levegőt. Az erőforrások mellett a generátorra is nagy szükség lesz, és bár eleinte minden okésnak tűnik, idővel elkezdenek begyűrűzni azok a bosszantó problémák, amik próbára teszik türelmünket és képességeinket, mert az eltérő frakciókra is hangsúly helyeződik. Mindenkinek saját céljai vannak és versengeni szoktak egymással. Olyan törvényeket kell hozni, amivel kordában tartjuk az embereket, mit teszünk velük, és hogy milyen felszereléseket vetünk be a túlélés érdekében. Az eleinte nem fontosnak tűnő döntések később alaposan szerteágaznak és a képünkbe robbanhatnak pár fejezettel később… és mindehhez a tanácsot, a vezetői csoportot kell úgy összehangolni, hogy ők is rábólintsanak arra, hogy mi mit szeretnénk. Lesznek eleinte bizarr javaslatok is, ugyanis az egyik frakció azt fogja majd javasolni, hogy a holttestek donorként még hasznosak lehetnek.
Politikai játszma lesz, ahogy emiatt majd a többi frakciónak is kedveznünk szükséges, és ha nem tartjuk a szavunkat az ígéretünkhöz, az adott frakció embereinél kiborulhat a bili. Ez egyfajta politikai thrillerré teszi a Frostpunk 2-t, és valóban felettébb bizarr ez a kifejezés, de mégis ez az igazság. Nem lesz ritkaság, hogy a kisebb lakosságarányú frakciók lényegében el lesznek nyomva, ami viszont polgárháborúhoz vezethet. Így pedig sokan inkább vasvillát fognak ragadni, hogy a mi fenekünk ne legyen a vezetői székben (és általában a népfelkelés igenis eredményekhez vezet). Mielőbb kirobbanna a gőz, még bevethetjük a képletes szelepet. Egy ígéret itt, egy kis plusz távhő ott, egy kis kutatás, és máris nyugodtabb kedély fogadhat minket. Ezt leírni nem elég hatékony, ezt át kell élni, és át is érdemes élni, ugyanis ez a Frostpunk 2 egyik legjobb része lett, és ezért lesz talán az év egyik PC-s játéka (csak PC-re megjelent címekre kell gondolni). Amikor már minden esélytelennek tűnik (mindenki gyűlöl, a gyárakban alig dolgozik valaki, és szinte üres a kassza), és onnan fordítani tudunk a helyzeten, az egyszerűen fantasztikus, már-már leírhatatlanul jó érzést keltve a játékosban.
Vezetőnek lenni nem könnyű
Ha végül mindenki elégedett, eljön annak is az ideje, hogy elkezdjen városunk terjeszkedni. Ilyenkor ki kell küldeni a felderítőket, hogy információt szerezhessünk a havas tájról – milyen erőforrások rejlenek arrafelé, milyen lehetőségeket tartogat az új terület? Ekkor mikromenedzsmentből makromenedzsmentbe pördül át a Frostpunk 2, ugyanis településenként eltérő gazdasági és egyéb kihívások várnak ránk. Ekkor már a kereskedelmi utakon is gondolkodnunk kell, és mivel a játék egy pillanatra sem enged szorításából, újabb felületen válik minden feszültebbé. Még akkor is, amikor úgy tűnik, hogy minden jól alakul. Ilyen a való élet is: első blikkre minden kellemesnek tűnik, de aztán jön az arcon csapás.
A Frostpunk 2 ezt mindig el fogja játszani (például egy új telephelyünkön hirtelen minden, de szó szerint minden rosszra fordul pillanatok alatt), viszont először érdemes lesz megtanulni az alapokat. Aztán ha ez megvan, majd esetleg akár a végtelen játékmóddal is el lehet tölteni az időt, ami az újrajátszhatóságot alaposan megemeli, hiszen így megtanulhatunk mindent a kutatási fán, megismerhetjük a többi frakciót, és a törvényeket is el lehet sajátítani, így pedig akár egy ebédszünetre is jó lehet a játék, és emiatt is kapott olyan magas értékelést pár sorral lejjebb, amilyet. Egyszerűen gyönyörű, amikor a kis hadseregünk elnyomja a lázadókat (később ugyanis ez is reális lehetőségként fog felmerülni), és tény, hogy ez is ugyanolyan bizarr mint a játékra alkalmazott politikai thriller jelző, mégis megállja a helyét.
„Fagyos a szívem” (Josh & Jutta)
A Frostpunk 2 8,5-es értékelése olyan, ami abszolút megérdemelt. Hangulatos (a soundtracket hallani kell), magával tud ragadni, nincsen emellett nagy rendszerigénye, és nagyon jól ábrázolni tudja, hogy mennyire kilátástalan tud lenni a helyzet. Ha minden összeáll, akkor az kiváló. Ha minden összeomlik, az pedig sokkoló. És e kettő véglet között kell manővereznünk egy vékony cérnaszálon. Úgyhogy ez egy ajánlott vétel. Az 11 Bit Studios méltán folytatta az első rész által felállított elemeket, de a megjelenéskor még kicsit bugos volt!
-V-
Pro:
+ Politikai thriller a négyzeten
+ Hihetetlenül jó hangulat (főleg a soundtrack miatt)
+ Könnyen elsajátíthatjuk az alapokat a tutoriallal
Kontra:
– Egy-két kisebb bug, amiket később tuti kijavítanak
– A könnyű alapokat mesterien elsajátítani nem olyan egyszerű!
– …jelenleg még nincsen konzolokon!
Kiadó: 11 Bit Studios
Fejlesztő: 11 Bit Studios
Stílus: városépítés, túlélés… politikai thriller
Megjelenés: 2024. szeptember 20.
Frostpunk 2
Játékmenet - 8.2
Grafika - 8.3
Történet - 9.1
Zene/hangok - 8.9
Hangulat - 9
8.7
KIVÁLÓ
Nagyszerű élményt kínál, lebilincsel, és szorongat - ennyit elég is elmondani róla...