MOZI HÍREK – David Cronenberg szerint a cannes-i közönség „félt” nevetni morbid új filmjén…
David Cronenberg már régóta készít olyan filmeket, amelyek kényelmetlen helyzetbe hozzák az embereket. Új filmje, a The Shrouds is olyan, amely talán nem azt a fogadtatást kapta a cannes-i filmfesztivál debütálásakor, amire számított. A film amerikai premierjét követő rendezvényen Cronenberg kifejtette, hogy szerinte a cannes-i közönség „nem értette” a filmet, mert „féltek nevetni a gyász láttán”.
A The Shrouds egy sötét humorú történet egy gazdag üzletemberről (Vincent Cassel), aki egy új technológiát hoz létre GraveTech néven. Ez egy olyan lepel formájában érkezik, amely lehetővé teszi a gyászolók számára, hogy videokapcsolaton keresztül nézzék szerettük holttestének bomlását. Bár ez már önmagában is durva, a történet középpontjában a GraveTech megalkotója áll, aki felfedezi, hogy felesége sírját meggyalázták, több máséval együtt, és elindul, hogy megtalálja a tettest.
Cronenberg számára nem baj, ha nevetünk a halálon.
Úgy érzi, hogy a cannes-i közönség talán nem tudta rávenni magát erre – amiről aztán megjegyezte, hogy nem hiszi, hogy ez problémát jelentene a New York-i filmfesztiválon, ahol a kérdezz-felelekre került sor. Elmagyarázta:
„Nem értették meg a filmet, részben a nyelvi és kulturális dolgok miatt, és azért, mert az emberek talán úgy érezték, hogy ha nevetnek, az tiszteletlenség vagy valami ilyesmi. Ez a cannes-i filmfesztivál nyomása. Nem kaptunk olyan nevetést, mint amiről tudtam, hogy mondjuk a Torontói Filmfesztiválon vagy itt kapnánk. Nem voltam itt, amíg a filmet játszották, de remélem, hogy egy kicsit nevettek. A humor nélküli életet nem tudnám elviselni.”
David Cronenberg nem hisz abban, hogy a sötét filmeknek el kell kerülniük a nevetést
Noha nehéz ellentmondani annak, hogy David Cronenberg a nyolcvanas évek számos mélyen felkavaró filmjéért volt felelős, projektjeiben mindig is akadt egy kis koromfekete humor. Így érthető, hogy a The Shrouds sötét témájába egy kis könnyedséget is beiktat. A rendező számára ez is szerepet játszik a film elkészítésében. Elmagyarázta:
„Számomra a filmek olyanok, mint a homokozóban játszó gyerekek, a pénz miatt, az idő miatt lehet annyira komolyan venni. Azt hallottam, hogy egy Ingmar Bergman-forgatás valójában vicces volt és sokat nevettek. … Ennek számomra van értelme, mert a komolyság belemegy a filmkészítésbe.”
Ami a The Shrouds című filmet illeti, úgy tűnik, hogy Cronenbergnek sikerült a remélt reakciót kiváltania az amerikai premier közönségéből, mivel az esemény moderátora, a fesztivál művészeti igazgatója, Dennis Lim megjegyezte, hogy a vetítés során „szabadon és gyakran” nevettek. Bár a film jelenleg 71%-os Tomatometer-pontszámmal áll a Rotten Tomatoes-on, érdemes kiemelni, hogy a Cannes-ból érkezett kritika óta a film a szeptemberi Torontói Filmfesztiválon, és most a New York-i Filmfesztiválon tartott vetítésekről is csak pozitív visszhangot kapott. A közönségnek akkor lesz lehetősége véleményt nyilvánítani, amikor a The Shrouds 2025 elején a mozikba kerül.
Forrás: Deadline