Az amerikai szerzői jogi hivatal elutasítja a DMCA-mentességet, amely támogatja a már nem kapható játékok távoli hozzáférését…
A Video Game History Foundation (VGHF) már három éve dolgozik azon a szoftvermegőrzésre létrejött hálózattal (Software Preservation Network), hogy a könyvtárak és archívumok számára lehetővé tegyék a digitális hozzáférés távoli megosztását a gyűjteményeikben található, már nem kapható játékokhoz. A VGHF a közleményében azt állította, hogy a DMCA 1201. szakaszában foglalt jelenlegi kijátszásellenes szabályok értelmében ezek az intézmények nem képesek a játékok másolásvédelmét feltörni annak érdekében, hogy távolról hozzáférhetővé tegyék azokat a kutatók számára.
A szerzői jogi hivatal döntését a nyilvántartók szerzői jogi ajánlásának 191. oldalán részletezték, amely idézte az Entertainment Software Association (ESA) észrevételeit, amelyek szerint a VGHF nem javasolt egyértelmű követelményt arra vonatkozóan, hogy ki a felhasználó, vagy miért akar hozzáférni egy játékhoz. Azaz ők nem nagyon szeretnék, ha egy, amúgy már tényleg nem kapható játék (mondjuk a The Club első része; ennek szervereit lekapcsolta a Ubisoft, így játszhatatlan lett) ily módon meg legyen mentve…
„A [videojátékok megőrzését] támogatók nem teljesítették azt a terhet, hogy bebizonyítsák, hogy a művek többszöri egyidejű használatot lehetővé tevő sokszorosítása a számítógépes programosztályban valószínűleg tisztességes lenne. A nyilvántartó azt is megállapítja, hogy a kérelmezők nem teljesítették azt a bizonyítási terhet, hogy a játékok kategóriájában a javasolt üzlethelyiségen kívüli felhasználások valószínűleg tisztességesek. A VGHF álláspontja az emulációval kapcsolatban következetlen és hiányos, és a technológiákkal nem foglalkozik a mentesség szövege,” mondta Shira Perlmutter, a szerzői jogok regisztere és az amerikai szerzői jogi hivatal igazgatója.
A VGHF a szerzői jogi hivatal előtti meghallgatásán azt állította, hogy az ESA kijelentette, hogy soha, semmilyen körülmények között nem fogja támogatni a játékok távoli hozzáférését kutatási célokra. Az ESA korábban ellenezte a DMCA módosítását, amelynek célja az elhagyott online játékok megőrzése volt 2018-ban.
„A játékipar abszolutista álláspontja (amelyet az ESA saját tagjai sem voltak hajlandóak hivatalosan támogatni) arra kényszeríti a kutatókat, hogy törvényen kívüli módszereket keressenek, hogy hozzáférjenek a már nem kapható videojátékok túlnyomó többségéhez, amelyek máskülönben nem lennének elérhetők. Továbbra is kiállunk a videojátékok megőrzésének nagyobb mértékű hozzáférése és jogi engedélyezése mellett, és a játékipar tagjaival együttműködve növelni fogjuk a belső tudatosságot ezekkel a kérdésekkel kapcsolatban,” írta a VGHF.
Az alapítvány tavaly júliusi tanulmánya szerint a videojátékok 87%-a „kritikusan veszélyeztetett”, mivel megőrzésük egyre nehezebbé vált. Ebben nagy szerepe van például a Denuvo DRM-nek is…
Forrás: Gamesindustry, VGHF