A Dragon Age: The Veilguard értékelés-bombázása rámutat arra, hogy komoly gondok vannak a Metacritickel, és ezek a problémák nem fognak hamar megoldódni. Jelenleg a játék értékelése mindössze 3,8/10 a felhasználói vélemények alapján.
Ismét felütötte fejét az értékelés-bombázás jelensége a Metacriticen. Ezúttal a Dragon Age: The Veilguard került a támadások célpontjába; bár a BioWare RPG-je a kritikusok értékelése alapján 100-ból 84 pontot kapott (összesen 54 kritika alapján), a felhasználói értékelés egyenesen 3,8 pontra zuhant a 10-ből (4 770 játékos véleménye alapján). A különbség óriási, és más jelentős videójáték-megjelenéseknél is megfigyeltük már ezt a tendenciát. Úgy tűnik azonban, hogy a Metacritic nem mutat különösebb hajlandóságot a helyzet megoldására.
Ahol boldog-boldogtalan szabadon rúghat bele minden játékba
A Dragon Age: The Veilguard kapcsán megjelent negatív felhasználói értékelések többsége azokra a közösségi médiában terjedő vitákra reagál, amelyek a játék megjelenése előtt, alatt és után zajlottak. „A sorozat rajongója voltam, amíg nem láttam, hogy egyik kedvenc RPG-m egy ‘woke’ szennyhalommá változott” – írja DragonMaxBR. „A kényszerített ‘woke’ témák és prédikációk teljesen tönkreteszik az elmélyült élményt” – mondja benhrisdev. „Szörnyű párbeszédek és ‘woke’ programozás. Ez a cenzúra legrosszabb formája” – teszi hozzá HumarDean. Bár sok játékos kritizálja a harcrendszert, a karaktertervezést vagy a párbeszédeket, sok kommentárban a „woke” téma is megjelenik.
A Metacriticen nem szükséges megvenni a játékot ahhoz, hogy értékelést hagyjunk róla. De vajon minden értékelő oldalon visszaköszönnek ezek a kritikák? Egyáltalán nem. Ha megvizsgáljuk a Dragon Age: The Veilguard teljesítményét a Steamen, a BioWare RPG-je jelenleg 74%-os „Többnyire pozitív” értékeléssel rendelkezik, 13 120 játékos értékelése alapján – ami messze van a Metacritic 3,8/10-es értékelésétől. Eközben a PS Store-on a játék 4,36/5 értékelést kapott, összesen 4 500 játékos véleménye alapján. Az eltérő felhasználói értékelések fő oka pedig az, hogy a Metacritic nem igényli a játék megvásárlását az értékeléshez.
A Steamen és a PS Store-on, valamint más, közösségi értékelést engedélyező platformokon kötelező megvásárolni egy címet az értékeléshez; vannak kivételek, például ingyenes kulcs megszerzése (amit feltüntetnek az értékelés közzétételekor), vagy a vélemények közzététele a visszatérítés igénylése előtt. A Metacriticen azonban ez a lépés nem kötelező; bárki felmehet az oldalra, és véleményt hagyhat egy kalandról. És a Dragon Age: The Veilguard nem az egyetlen játék, amely értékelés-bombázás áldozata lett e megközelítés miatt.
Az egyik leghírhedtebb értékelés-bombázás a Metacriticen a The Last of Us: Part 2 esetében történt. Bár a cím a közönség és a sajtó által is kiváló értékeléseket kapott, sok játékos a Metacriticen negatív véleményeket hagyott tömegesen; mindössze két nap alatt közel 30 000 játékosértékelést kapott a PlayStation cím, és 3,5 pontot ért el a 10-ből. Jelenleg Ellie kalandja a kritikusok által adott 93/100 pontot kapott (132 értékelés alapján), a játékosok értékelése pedig 5,8/10 pontot mutat (összesen 163 642 értékelésből). A PS Store-on a PlayStation-felhasználók 4,47/5 pontot adtak rá (197 000 értékelés alapján).
A Metacritic és az értékelések mint tiltakozási eszköz
Mégis, nem csak a Metacritic az, ahol a játékosok panaszkodnak a „woke” Dragon Age: The Veilguard és más nagy megjelenések miatt; a közösség a weboldalon az értékelés-bombázást is tiltakozási módszerként használja. 2017-ben a játékosok tömegesen hagytak negatív értékeléseket a Star Wars: Battlefront II-re, válaszul a mikrotranzakciók és lootboxok jelenlétére az élményükben; 2021-ben a közösség ugyanezt tette a Madden NFL 21 esetében, mivel az EA nem frissítette megfelelően a játékot; sőt, még az Animal Crossing: New Horizons is kritikát kapott 2020-ban, mivel a megjelenés utáni hetekben korlátozott volt a multiplayer funkciója.
Pedig a Metacritic fontosabb, mint valaha, és a cégek megszállottan törekszenek arra, hogy jó eredményt érjenek el. Ezért a cégek nem fordítanak hátat a Metacritic vagy más platformok értékelés-bombázásának; bár nem mindig kezelik a játékosokat bosszantó problémákat, a fejlesztők mindig figyelemmel kísérik a címük értékelésében bekövetkező bármilyen változást. Valójában még a GTA tulajdonosai is tartanak az ilyen helyzetektől; Strauss Zelnick szerint „ellenséges kampányok” további költségeket generálhatnak a reklámban és marketingben. Ezért minden cég alaposan megvizsgálja a termékeik értékelésében bekövetkező változásokat; a megfelelő változtatások azonban az értékelések jellegéből fakadnak.
A moderációs eszközök javításra szorulhatnak
Mert nagy különbség van egy többjátékos cím túltolt mikrotranzakcióinak kritizálása és a Dragon Age: The Veilguard megközelítésének bírálata között. Egyrészt, ahogy fentebb is említettük a Metacritic legkiemelkedőbb jellemzőjeként, van egy közösségünk, amely már megvásárolta az adott játékot, és haragját fejezi ki a további mikrofizetések bevezetése miatt. Másrészt, ahogy azt a Steam és PS Store értékelések is mutatják, van egy nagy felhasználói csoport, amely BioWare RPG-je megérintése nélkül hagy kritikát az egyik legfontosabb weboldalon.
„A csapatunk minden egyes visszaélési jelentést átnéz, és ha szabálysértés történik, az értékelések eltávolításra kerülnek” (Metacritic). Van erre megoldás? Az ember azt hinné, hogy a Metacritic egyszerűen követné a Steam, PS Store és más értékelő oldalak példáját azzal, hogy bevezeti a játék megvásárlásának kötelezettségét, mielőtt véleményt mondanánk róla. Azonban úgy tűnik, az oldal tulajdonosai nem szándékoznak ezt a változtatást bevezetni; valójában a márka szóvivője reagált a Dragon Age: The Veilguard értékelés-bombázására, emlékeztetve arra, hogy a rendszer rendelkezik eszközökkel a tömegesen közzétett értékelések megelőzésére: „Az összes oldalunkon, beleértve a Metacriticot is, nagyon komolyan vesszük az online bizalmat és biztonságot” – nyilatkozta a képviselő az Eurogamer UK-nek.
„A Metacritic rendelkezik moderációs rendszerrel, amely követi a Szolgáltatási Feltételeink megsértését. Csapatunk átnézi az összes visszaélési jelentést (beleértve, de nem kizárólag a rasszizmust, szexizmust, homofóbiát, más felhasználók sértegetését stb.), és ha szabálysértés történik, az értékelések eltávolításra kerülnek.” Ironikus módon, az egyik legújabb negatív értékelés a Dragon Age: The Veilguard kapcsán így szól: „Oké, most már eltávolítják a ‘rossz’ értékeléseket, próbálva megakadályozni, hogy elmondjuk az igazat” – más szóval, sok játékos ismét belép a Dragon Age: The Veilguard oldalára, hogy további negatív értékeléseket hagyjon, megkérdőjelezve a Metacritic moderációs eszközeinek hatékonyságát.
És a Dragon Age: The Veilguard csak egy a Metacritic ezen megközelítése által érintett játékok közül. A Helldivers 2 már bebizonyította, hogy a közösség sikeresen alkalmazhatja az értékelés-bombázást, megkerülve a Metacriticot; a PSN-fiókok összekapcsolásának követelménye és a 60 napos Arrowhead Game Studios-tervből fakadó problémák két válságot okoztak, amelyek a Steam ökoszisztémáján belül a közösség negatív értékeléseivel robbantak ki. De ebben az esetben olyan játékosokról beszélünk, akik már megismerték az élményt, és jobb szolgáltatást követeltek az Arrowheadtől és a PlayStationtől.
A Dragon Age: The Veilguard Metacriticen megjelenő panaszai, és azok, amelyek más jövőbeli játékokkal kapcsolatban megjelennek majd, nem tükrözik a BioWare RPG-jének valódi közösségét; ha valami, a Steam és a PS Store értékelései állítják be a felhasználók valódi véleményét. A Metacritic azonban nem tudja (vagy nem akarja) javítani a moderációs eszközeit, vagy bevezetni a játék megvásárlásának kötelezettségét az értékeléshez. Akkor mire számíthatunk? Arra, hogy minden olyan megjelenésnél, amely egy kis feszültséget kelt, ismét megismétlődik ez a helyzet.
Forrás: 3djuegos