TESZT – Közel másfél évtizeddel az eredeti PlayStation 3-as és Xbox 360-as megjelenés után végre PC-re is eljutott a Rockstar játéka. Ez tavaly augusztusban PlayStation 4-re és Nintendo Switch-re is megjelent, és most végre eszébe jutott a Rockstar/Take-Two párosnak PC-re is elhozni a western kalandokat. Már csak az a kérdés, hogy vajon megéri-e beszerezni, vagy jobb ötlet lenne esetleg emulálni a PS3-as verziót (ha megvan a lemez, senki sem szólhat érte…).
A játék végre megjelent PC-n, és ezzel el is lehet felejteni a „túl bonyolult lenne máshová portolni” kifogást a múltból, mert igen, régebben ezzel élt a Rockstar.
PC = Pillérnyi cech
Magáról a játékról nem nagyon lesz szó. A remasterről és annak kivitelezéséről lesz. (Az értékelés pedig a játék és a remaster átlaga lesz mint mindegyik remaster során…) A Rockstarnak egyszerűen csapnivaló története van a játékainak újrakiadásával (a három PS2-es Grand Theft Auto nemrég kapott egy frissítést, amit először MOBILRA adtak ki tavaly… és ez a trilógia is pocsék állapotban jött ki). A PlayStation 4-es és Switch-es Red Dead Redemption esetében ki lehet mondani: a térkép felbontása alacsony, a kezelőfelület dettó és emiatt röhejesen ronda, a frame rate maximum 30 FPS (a Switch esetében ez még érthető lenne, de PS4-en nem!), nem volt semmilyen hibajavítás vagy életminőség-javító újítás, és a többjátékos mód is kissé hiányos volt. A PC portnak van egy kisebb újtása: pár dolgot grafikailag lehet módosítani, és felbontás tekintetében túl tud mutatni azon, amit az eddigi konzolokon láthattunk, de ez egyszerűen nem elegendő ahhoz, hogy beruházzunk a történetre, amiben John Marston kényszerből le kell, hogy vadássza a Van der Linde-banda megmaradt tagjait.
Kényszerből, mert nincs már mit veszítenie, és csak a családját kívánja megvédeni. A pakknak a része az Undead Nightmare nevű kiegészítő, ahol John egy zombiinvázióval kell, hogy szemezzen. Ez természetesen nem a kánon sztori része. Vannak elemek, amelyek a Red Dead Redemptionben kortalanok maradnak, ugyanis a művészeti stílus, a soundtrack, a szinkron mind hozza azt, ami napjainkban is meg tudja állni a helyét (Rob Wiethoff mint John Marston egyszerűen fantasztikusnak nevezhető…). De ha csak ezek lennének fontosak, akkor nem lenne probléma, viszont a vizualitásban már eléggé 2010-esnek hat például az, ahogy a textúrák kinéznek, ahogy a modellek festenek, és amilyen az animációk. Egy Xbox 360-on és egy PlayStation 3-on akkoriban ez csúcskategória volt, de azóta lezavartunk két konzolgeneráció-váltást. Egy remake minden bizonnyal túl nagy falat lenne a Rockstarnak, mert most valószínűleg mindenkit erőltetett menetben dolgoztatnak, hogy a Grand Theft Auto VI elkészüljön 2025 őszére, mert PlayStation 5-re és Xbox Series-re egy évben belül ki szeretnék adni, és mivel ezen a játékon nem tudnak akkorát szakítani, kb. másodlagos gondolatként kezelték a portot.
Azért a Double Eleven nem csapta össze teljesen…
Az egérrel és billentyűzettel való célzás egyszerűen természetesnek hat, a gombokat át lehet teljesen szabni. Így ha jön a Dead Eye időlassítás, sokkal dinamikusabb a célzás, mert így nem nagyon lesz célzásrásegítés úgy, ahogy anno konzolon. De miért is nem ANNYIRA rossz a port? Akár 144 FPS-t is elérhet, támogatja a HDR-t és az akár 16x-os anizotropikus szűrést, finomhangolhatjuk az árnyékok minőségét és puhaságát, a geometriát, a környezetet, a fákat, a lombozatot és a növényzetet is behangolhatjuk. FXAA is van, nem beszélve a két felskálázóról (AMD FSR 3, Nvidia DLSS 3). Van képkocka-generáló technológia is a „zöldeken” (továbbá a Reflex is támogatott), natív 4K-t is elérhetünk, és támogatja a szélés és ultraszéles kijelzőket is. Ezt vessük már össze azzal, amit a konzolon láthattunk.
Mind PlayStation 5-ön, mind PlayStation 4-en, mind PC-n kb. úgy fest a játék egy 4K felbontást támogató TV-n, mintha 2019-ben járnánk. Akkor már megnéztük, hogy az Xbox 360-as lemezünkkel milyen vizualitást kaphatunk az akkori félgenerációs konzolfrissítésen, az Xbox One X-en. A 4K és a HDR-es visszamenőleges támogatás (a 30 FPS-en túl) kb. ugyanazt mutatta fel konzolon grafikailag mint ez a remaster (?) PC-n. Na ez a baj. És a cím sem volt véletlen: hiába jelent meg a Red Dead Redemption 14,5 éve, 50 dollárt kérnek el érte PC-n. 20 ezer forintot. Ugyanannyit mint PlayStation 4-en és Nintendo Switch-en. Ez egyszerűen pofátlanul magas ár. Ennyit nem érdemel meg! Olcsóbban kijövünk azzal, hogy behúzunk egy PS3-as lemezt. A Game of the Year Edition Írországból, postaköltséggel 7 ezer, áfával kb. 8700 forint. Feleannyiért megvan, és egy RPCS3-as emulátoron fel tudjuk húzni úgy a grafikát egy kellően izmos gépen, ami túl tudna mutatni a PC-s porton…
Csak aprópénzért!
A Red Dead Redemption egy kiváló játék. A mai napig is 9/10. A remaster minősége 6/10, és ezt egy ponttal lerontja az árazás, 5/10. Vegyünk egy átlagot: 7/10. Ha esetleg értelmesebb áron vásárolhatnánk meg, akkor talán javasolt vétel lenne. De ennyiért nem!
-V-
Pro:
+ Több eleme a mai napig kiválónak nevezhető
+ Akár 4K, 144 FPS is elérhető rajta…
+ Legalább végre megjelent PC-re is…
Kontra:
– Mi ez az árazás?!
– Miért csak most jelent meg PC-re..:?
– Legyünk őszinték, ez egyszerűen nem egy remaster…
Kiadó: Take-Two
Fejlesztő: Rockstar Games San Diego (eredetileg) / Double Eleven (remaster)
Stílus: western akció-kaland
Megjelenés: dátum: 2010. május 18. (PS3/X360) / 2024. október 29. (PC)
Red Dead Redemption (PC)
Játékmenet - 8.6
Grafika - 4.4
Történet - 8.6
Zene/hangok - 8.4
Hangulat - 5
7
JÓ
Egy remek játék végre PC-n is, de legalább 12 évvel elkésett...