Létezik egy kultikus RPG-sorozat, amely ma teljesen más lehetne. A Baldur’s Gate 3: The Black Hound egy új trilógia kezdetének ígérkezett. A legendás Black Isle Studios által fejlesztett cím ambiciózus terveket szőtt egy új történettel, döntési rendszerrel, több frakcióval és sok mással.
Nem túlzás azt állítani, hogy a Baldur’s Gate 3 beírta magát a videojátékok történelmébe. Amellett, hogy a 2023-as Év Játéka lett, a Larian Studios elismert alkotását máris minden idők egyik legjobb RPG-jeként tartják számon. A játékosok a mai napig igyekeznek a legtöbbet kihozni a Dungeons & Dragons alapú játékból, kísérletezve az osztályokkal, különböző dialógusokat választva, és mélyen megismerve a karaktereket. Arról azonban kevesen tudnak, hogy ez az ikonikus szerepjáték-sorozat egészen más irányt vehetett volna a harmadik rész fejlesztésével.
A Black Isle Studios elveszítette a jogokat
Tudtad, hogy a Fallout és a Fallout 2 fejlesztői, a Black Isle Studios dolgoztak a Baldur’s Gate 3-on? 2002-ben, a Baldur’s Gate: Dark Alliance 2 megjelenése előtt a csapat hivatalosan is bemutatta az RPG-sorozat harmadik részét. A Baldur’s Gate 3: The Black Hound címet viselő játék gyökeresen megváltoztatott volna sok mindent a D&D univerzumában játszódó világban. Tervük az volt, hogy egy legendás történettel, több döntéssel (és azok következményeivel), álomszerű helyszínekkel és még sok mással teljesítsék a műfaj rajongóinak álmát. Az ötlet azonban a feledés homályába veszett a fejlesztés leállítása miatt.
A Baldur’s Gate 3 cselekménye nem követte volna a Baldur’s Gate II: Shadows of Amn eseményeit. A Black Isle Studios nem akart visszahozni ismert karaktereket a franchise-ból, mint például Jaheira, Minsc vagy az imádnivaló Boo; ehelyett az Icewind Dale hőseit akarták bemutatni, egy másik RPG-t, amelyet a stúdió fejlesztett és 2000-ben adtak ki. A cég a Baldur’s Gate: Dark Alliance 2-re is utalni akart, bár azt sosem határozták meg, hogy milyen utalásokkal találkozhattak volna a játékosok.
Erről szólt volna a történet
A kaland a Forgotten Realms világában, Archendale területén játszódott volna. A cselekmény egy fekete kutya körül forgott, amely az antagonista, May Farrow bűntudatának megtestesülése volt, és a játékos által irányított főhőshöz kapcsolódott. A főszereplőnek nagy hatalma lett volna más NPC-k bűntudatának kezelésében, ami végső soron azt a tanulságot szolgálta volna, hogy a bűntudatot nem legyőzni, hanem enyhíteni kell.
Mindezt természetesen egy döntéshozatali rendszer határozta volna meg, ami a Baldur’s Gate játékok klasszikus jellemzője. A kaland során a játékos különböző frakciókkal találkozott volna a Dungeons & Dragons univerzumból (Lathander egyháza, Thay vörös varázslói…), és olyan szövetségeket köthetett volna, amelyek eltérő végkifejletekhez vezettek volna. A Black Isle Studios annyira komolyan vette a felhasználói döntésekre adott következményeket, hogy a csapat a karma, a hírnév és a mellékküldetések elhagyásából vagy kihagyásából eredő változások bevezetését is fontolóra vette. A cél egy árnyalatokban gazdag, újrajátszható élmény megteremtése volt.
A Baldur’s Gate 3: The Black Hound játékmenete
És mik voltak a Black Isle Studios tervei a játékmenettel kapcsolatban? A Baldur’s Gate 3: The Black Hound a korábbi részek nyomdokain haladt volna a valós idejű harcrendszerrel és az aktív szünettel. Az első Fallout alkotói a grafikai részt is forradalmasítani akarták a Jefferson Engine grafikus motor segítségével, hogy az első Baldur’s Gate-et három dimenzióban mutassák be. Ezt az elképzelést különböző biomok egészítették volna ki, amelyeket a Forgotten Realms és Archendale területén fedezhettek volna fel a játékosok.
Sajnos a Baldur’s Gate rajongói soha nem láthatták ezeknek az ötleteknek a végeredményét. 2003-ban az Interplay Entertainment (a Black Isle Studios tulajdonosa) elvesztette a Dungeons & Dragons videojátékok PC-s fejlesztési jogait. Bár a Baldur’s Gate: Dark Alliance 2 megmenekült ettől a problémától, és egy évvel később megjelenhetett, a Baldur’s Gate 3: The Black Hound nem volt ilyen szerencsés, és a projektet fiókba zárták. Ettől kezdve a dolgok egyre rosszabbra fordultak a Black Isle Studios számára: a következő címüket, a Fallout 3-at (belső kódnevén Van Buren) szintén törölték, és a Bethesda vette át az RPG-t, amelyet ma ismerünk. Az Interplay Entertainment pénzügyi problémái miatt a fejlesztő 2003-ban bezárta kapuit, és miután 2012-ben egy új projekt bejelentésével felcsigázták a rajongókat, a forráshiány miatt ismét eltűntek.
A Black Isle Studios néhány fejlesztője végül megalapította az Obsidian Entertainmentet, amelyet ma ismerünk – egy stúdiót, amely, ne feledjük, most az Avowed fejlesztésének utolsó fázisában van. Ami pedig a Baldur’s Gate sorsát illeti, most már elmondhatjuk, hogy a rajongók várakozása megérte. Nem tudjuk, mikor hallunk legközelebb az RPG-sorozatról, de az biztos, hogy a Larian Studios munkája nemcsak felülmúlta a várakozásokat, hanem új utat is nyitott a szerepjátékok műfajában.
Forrás: 3djuegos