Gabe Newell cégét abszolút áramvonalasnak nevezhetjük, és ha figyelembe vesszük, hogy alkalmazottanként mennyi pénzt termel, ebben a viszonylatban még egy hatalmas techvállalatot is két vállra tud küldeni!
A PC-sek viszonylatában egyfajta behemótként gondolunk a Valve-ra, de ennek ellenkezője az igaz még annak ellenére is, hogy a digitális boltok tekintetében a Steam hatalmas előnnyel rendelkezik a riválisokhoz (pl. Epic Games Store, GOG) képest. Hiába láttunk már több kiadót is hátat fordítani a Steamnek, idővel rájöttek, hogy a bezuhanó eladásaik pont emiatt következett be, így visszakúsznak a felületre (Activision Blizzard, Microsoft, Ubisoft).
A Valve magántulajdonban levő cég. Emiatt pedig a dolgozók száma, a generált pénz mértéke, és úgy általában a céggel kapcsolatos információk nem forognak közkézen. Ám 2021-ben, amikor a Wolfire Games beperelte a még mindig zajló trösztellenes eljárás miatt Newelléket, megtudtuk, hogy három éve 336 alkalmazottuk volt. Ez nagyon kevés, ha belegondolunk, hogy mennyire nagy dolgok fűződnek a Valve-hoz! A Ubisoftnak 2024 szeptemberének végén 18666, az Electronic Artsnak március végén 13700, az Activision Blizzardnak 2022 végén pedig 13000 alkalmazottja volt. Még a Larian Studios is nagyobb náluk (március végén nekik 470 alkalmazottjuk volt).
De ezt még tovább tudjuk bonyolítani. A 336 alkalmazottból mindössze 79-en dolgoznak közvetlenül a Steamen! A játékdivízióban 181-en vannak, 41-en foglalkoznak a hardverfejlesztéssel, és az adminisztrációs tevékenységekért 35 fő felel. A Wolfire ezt az egészet úgy kritizálta, hogy a Steamből származó bevételének csak töredékét szánja a platform karbantartására és fejlesztésére (biztos ezért van már lehetőség a Steammel is rögzíteni a játékmenetünket, igaz? erről is írtunk korábban).
Egy másik szemszögből pedig a Valve gigantikus. Ha az alkalmazottanként generált jövedelmet nézzük, az Apple összegét (476160 dollár) lehagyta, de a Facebook (Meta) eredményétől (780400 dollár) elmarad. Nem tudjuk a pontos összeget, de a lényeg az, hogy a nagy techvállalatokkal tartja a lépést! Ezek 2018-as becslések, így azóta változhatott a helyzet, ugyanis a Steam sem fejlődött számottevően, bár eközben ők is termelték a pénzt.
Novemberben a Wolfire keresete csoportossá változott, így már minden olyan személyre vagy szervezetre kiterjed, akik 2017 óta játékokat értékesítettek a Steamen. Réadásul Mark Warner amerikai szenátor levelet küdött Newellnek, amelyben a szövetségi kormányzat intenzívebb ellenőrzésére figyelmeztetett, ha nem lép fel a szélsőséges tartalmak ellen a platformon.
A Valve helyzete emiatt érdekes lehet még.
Forrás: PCGamer