Shadow Tactics: Aiko’s Choice – Hullagyalázás?

TESZT – Amikor a játékot fejlesztő stúdió már megszűnt, és ehhez képest kb. egy évvel később érkezik a konzolos verzió (…és mégis ki kérte ezt?), akkor ott felmerülhet az, amiről a címben szó van. Márpedig ez történt, és akkor tényleg meg kell még kérdezni azt, hogy miért három évvel a PC-s verzió után érkezett a konzolos. Ennek az egésznek úgy általában véve semmi értelme nincsen.

 

Ilyenkor tényleg úgy van vele mindenki, hogy erre a portra mi szükség volt. És tényleg. Mi szükség volt?

 

 

Ez semmiféleképpen sem Aiko választása volt

 

Felülnézetes, izometrikus kameranézetben játszódik a Shadow Tactics: Aiko’s Choice, amelyben a lopakodás és az ebből következő sok furcsa, betartandó szabály vár a játékosra, aki aztán ezeken bosszakodni fog. Vagy nem, mert ezúttal annyira nem olyan bűnrossz a mesterséges intelligencia. A játékban a csapat a sógun megvédésvel foglalkozik, és ebből adódóan óvatosan meg kell tervezni, hogy miképp jutunk át a pályákon, nem egy ellenfelünket eltéve láb alól. Eközben lesz azért pár teljesítendő feladat is a játékban, ami eredetileg egy önálló kiegként kezdte életét (a 2021-ben PC-re megjelent játék a 2016-os Shadow Tactics: Blades of the Shogunból fejlődött ki), és ez amúgy egyik gyenge pontja is. A játék a BotS története vége felé játszódik, és lényegében elvárja a játékostól, hogy azt ismerje. Ebből adódóan a történet nem fog ülni, ha nem ismerjük az alapjátékot, így pedig nem fog érdekes lenni a sztori. A Mimimi Games (akiknek a síró kislányos logója valamiért feledhetetlen, és már rémlik is, hogy honnan: The Last Tinker: City of Colors… vagy Desperados III) így kb. teljesen magára hagyja a játékost, akinek így fel kell magától fedeznie az egészet, amihez egy jó tutorial és egy kis gyorstalpaló jól jöhetett volna.

A játékmenet maga annyira legalább nem rossz. Láthatjuk ellenfeleink látószögét, és fel lehet ismerni, hogy kik képesek rálátni egy bizonyos helyszínre. Karaktereink között ott van például a ninja, aki shurikeneket hajt és a tetőn is képes megállni a helyét, a nehézpáncélzatú samurai bármelyik ellenfél ellen képes megküzdeni, és van a kunoichi, aki pedig bármilyen álcát képes magára ölteni, és nem kell neki hatalmas fegyvertár, hogy kivégezze ellenfeleit. A lopakodás kiszámítható és megfelelően működik. Azért nem lehet nyers erőből játszani, ugyanis ellenfeleink tanulnak ebből, úgyhogy ha az lenne a terv, hogy a samurai fogja magát és végighenteli az egész pályát, az egyszerűen nem lesz sikeres. Ennél sokkal mélyebb stratégiára és több gondolkodásra van szükség. A szabályok tiszták és könnyen felismerhetőek, de ez ebben az esetben szükséges is. Nincsen rögtön vége, ha észrevesznek, de ilyenkor ha gyorsan és talpraesetten gondolkodunk, akkor még van kiút, de ekkor azért sokan fognak megpróbálni legyőzni bennünket. Épp ezért lesz kellően nagy kihívás.

 

 

Meglepően jól kezelhető kontrolleren is

 

A Shadow Tactics: Aiko’s Choice nem egyszerű. Ha haladunk, akkor ez nem is lesz elsőre érzékelhető. Épp ezért össze kell mérni a tudásunkat a mesterséges intelligenciával, hogy a karaktereink képességeihez és eszközeihez megfelelő stílusban játsszunk. Ha nincs meg az összhang, az eredmények el fognak maradni. Ha viszont megvan, az kifejezetten látványos és energetikus még csak nézni is. Ehhez hozzá tudott járulni az, hogy a játék irányítása kontrolleren is abszolút jó, köszönhetően a Shadows módnak. Ez teszi lehetővé, hogy mindegyik karakternek előre meg tudjuk szabni a parancsokat és mozgásokat, aztán miután a tervünkkel elkészültünk, egyetlen gombnyomással láthatjuk művünket, és ha ez sikerrel jár, akkor látványos, ha pedig nem, akkor kissé bosszantó. Mindehhez dinamikus mozgás és remek animációk párosulnak, úgyhogy Mugen, Takuma, Aiko, Hayoto és Yuki így mind remekel.

Viszont ne felejtsük, hogy lopakodós játék ez, ami kissé előítéletekkel járhat, és ezeket először le kell magunkban küzdeni. Ha ez viszont megvan, akkor viszont rövid úton azon kaphatjuk magunkat, hogy bizony kísérletezünk, hogy aztán kiderítsük, mi is a sikeres út a célhoz, és miképp lehet ezt a leghatékonyabban elérni. Viszont tényleg megint az a kérdés, hogy miért ennyivel a PC-s megjelenés után bukkant fel konzolon? Persze, lehetne mondani, hogy a Daedalic Entertainmentnek ekkora volt az a pofon, amit a The Lords of the Rings: Gollum ért el (és azt házon belül készítette a cég, ami azóta visszavedlett kiadóvá…), de ez mégsem magyarázat…

 

 

Lopakodásból jó (de nem jeles)

 

A Shadow Tactics: Aiko’s Choice kap egy jóindulatú 7/10-et, ugyanis nem rossz ez, és a Shadows mód abszolút könnyen felvezeti, hogy mikor, mit tegyünk. Ehhez hozzá lehet tenni a remek kezelhetőséget és többnyire az audiovizualitás is meg tudja állni a helyét. De a történet és a karakterek tekintetében a játék egyszerűen a mélyvízbe vágja a játékost, aki aztán örülhet, ha képes megmaradni benne. Viszont ez a játék kicsit nagyobb figyelmet kaphatott volna konzolon, ha a port neadjisten 2022-ben már megjelent volna. 2024-ben ez már inkább elszomorító.

-V-


Pro:

+ Shadows mód
+ Könnyen átlátható szabályrendszer
+ Valamelyest hangulatos is

Kontra:

– Mélyvízbe dob a sztorival
– Mélyvízbe dob a karakterekkel
– …és mégis miért MOST jelent meg konzolra?


Kiadó: Daedalic Entertainment
Fejlesztő: Mimimi Games
Stílus: lopakodás/stratégia
Megjelenés: dátum: 2021. december 6. (PC),  2024. december 6. (PlayStation 5/Xbox Series)

Shadow Tactics: Aiko’s Choice

Játékmenet - 7.2
Grafika - 6.8
Történet - 7.6
Zene/hangok - 6.9
Hangulat - 6.5

7

Vajon hányan fognak játszani vele konzolon ennyi idővel a PC-s megjelenés után?

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu